Абайдың бүтін болмысын, шығармаларындағы философияны түсініп, ұрпаққа жеткізуді мақсат тұтқан ғалымдардың бірі – Сұлтан Ыбырай. «Абайды тану арқылы өзімізді, ұлттық болмысымызды тереңірек түсінеміз» деген ол Абайды оқудың өзіне дайындық керегін айтады. Бүгінде Абайды қандай дайындықпен оқып жүрміз? Абай айтқан бес дұшпаннан қаншалықты қашықпыз? Хакімнің асыл сөздерінің зерттелуі аяқталды ма? Абайтанушы Сұлтан Ыбыраймен өткен сұхбатымыз осындай сұрақтарға жауап іздеді.
– Абай және Алаш. Алғашқы абайтанушы Әлихан Бөкейханұлы екені белгілі. Дегенмен ұлы хакім мен Алаш зиялыларының байланысы туралы айтқанда, ойға не оралады?
– Сәл ертеректе «Адам болуды Абайдан, мемлекет болуды Әлиханнан үйрену керек» деп айтқанбыз. Адам болу үшін өзі еркін болуы керек, еркіндікке ұмтылуы керек. Жалқаулығынан, жаман әдеттерінен құтылуы керек. «Ақыл өссе, ол түпсіз терең жақсылық сүймектікпен өсер» дейді хакім.
«Абай бодандыққа, Ресей отаршылдығына қарсы күреспеді» деген пікірлер бар. Бұл Абайды үстірт оқығандардың пікірі, әсіресе 25-қара сөзді жете түсінбегендік. 25-қара сөз: ...«Және кейбір қазақтар ағайынымен араздасқанда: «Сенің осы қорлығыңа көнгенше, баламды солдатқа беріп, басыма шаш, аузыма мұрт қойып кетпесем бе!» деуші еді. Осындай жаман сөзді, Құдайдан қорықпай, пендеден ұялмай айтқан қазақтардың баласы оқығанмен не бола қойсын?». Хакім бұл айтылғандарды неге «жаман сөз», «Құдайдан қорықпай», «пендеден ұялмай» дейді? Өйткені «Басқа шаш, ауызға мұрт қою» шоқынғандықтың белгісі болатын, яғни қазақтың баласы оқыса да, шоқынып кететін болса, одан не қайыр деп отыр хакім. «...Другой миссионер, Сергий (Петров), который в 1893г. описывает случай крещения молодого казаха Акына Джанталасова, жившего в Улбинской станице на Иртыше. «Любопытно, – пишет миссионер, – все желающие креститься начинают с того, что отращивают себе волосы, желая походить на русского. Так сделал и Акын Джанталасов. Родичи заметили эту ересь и насильно обрили ему голову: четыре человека держали его, а торгующий в Убинском татарин брил голову». [С.Е.Андриенко, История Преображенского стана Киргизской Духовной миссии], сосын сол 25-қара сөздегі: «Бұл жер «дәр ул харб» дегенге мән бермегендік, яғни «бұл жер – қазақ жері жауланған жер, еркіндік жоқ» деген мағынаны білдіреді. Ол бүгін «Дәр ул харб дәуірі» деген атен белгілі, яғни «бодандық дәуірдің» синонимі.
Ғылым-білімге ден қойып, тәуелсіздікке ұмтылу хакім мен алаштықтарды байланыстырып тұрған негізгі тұғыр.
Мұхтар Әуезов «Зар заман ақындары» деген еңбегінде жазған жалпылама ойы бұрынғы ақындар зарыменен бодандықты айтып көрсеткенімен, жырлағанымен одан шығудың анық жолын көрсете алмады. Ал Абайдың олардан айырмашылығы ғылым-білімге жол сілтеді, өнер үйренуге шақырды сол арқылы еркіндікке жетуге болатынын түсіндірді.
Абайдың өзінен бір мысал, өзінің ұлы Әбдірахман Томға Технологиялық институтқа оқуға барып, қабылдайтын уақыттан кешігіп, содан кейін артиллериялық әскери училищеге түскен. Яғни, Абай өзгерісті өзінен, отбасынан бастаған.
Ескі жолмен жаңа заманда, XX ғасырда өркениет көшіне ілесу мүмкін емес екендігі айқын еді. Абайдың шапанының етегіне жармасып өскен, оның өлеңдерін оқып әсерленген Алаш арыстары ендігі күрес ғылым-білімді игеру, халықты жалпы сауаттандыру үшін мектептер, жоғары оқу орындарын ашу, кітаптар шығару, технология үйрету арқылы елге, жерге ие болуға, экономиканы дамытып, өзінің күштік құрылымдары бар, «жапон үлгісіндегі» ұлттық тілі, мәдениеті басым, әділеттілікке негізделген жаңа заманға сай мемлекет құру деген мақсат қойды.
Алаштықтардың ішінде әдебиетке қатысы барлардың қай-қайсы болмасын Абайға соқпай кеткені кемде-кем.
Тақыр жерге шөп шықпайтыны секілді, Абай болмаса, арман-мұрат, қарекет қылмаса алаштықтардың өсіп жетіліп, Алашорда үкіметін орнатып, одан бүгінгі Тәуелсіздікке жету мүмкін болмас еді. Бірақ қағаздағы саяси тәуелсіздік пен шынайы санадағы тәуелсіздік екі түрлі. Біз өкінішке қарай, әлі ел тәуелсіздігінің қадіріне жете қойған жоқпыз.
– Айтыңызшы, Абайға қаншалық жақынбыз? Абайдан қаншалық алыспыз?
– Жалпы бір адамға, не бір рухани көшбасшыға жақын болу үшін құндылықтар жүйесі ортақ болуы керек. Абайды жазба қазақ әдебиетінің, әдеби тілінің басында тұр десек бізді хакімге жақындататын негізгі құндылық тіл болмақшы. Мұхтар Әуезовтің «Абай жолы» эпопеясы тасқа басылған қайталанбас қазақ өмірінің энциклопедиясы дейміз, яғни көркем шындыққа негізделген кешегі даңқты көшпелі елдің тұрмысы, мәдениеті мен өнері қамтылған. «Біз қазақ кеше кім болып едік, қалай өмір сүріп едік?» деп ақылы кірген жас ұрпақ өз-өзіне сұрақ қойса, жауапты осы эпопеядан таппақшы, солай өзінің ұлттық тамырына жақындамақшы.
Мұхтар Әуезов атап өткендей, Абайдың тәлім алған үш рухани бастауы бар:
1) Ұлттық: халық ауыз әдебиеті және жазба әдебиеті;
2) Батыс-орыс;
3) Шығыс, мұсылмандық, араб-парсы.
Міне, осы үш бастаудан хабары бар адам Абайды түсіне оқыса хакімге сөзсіз жақындайды. Ал осы үш рухани бастауды білмеген, не шала білген адам Абайдан алыс тұрады. Орысша оқығандардың Абайды жете түсінбей жататындары осы үш бастауды білмеуінде жатса керек.
Бірақ Абайды оқу үшін де дайындық керек. XX ғасырдың басында да Абайды түсіну оңай болмаған. Ой тереңдігі, түсініксіз терминдер қиыншылық тудырған. Оны Ахмет Байтұрсынұлы өзінің «Қазақтың бас ақыны» деген мақаласында: «Сөзі аз, мағынасы көп, терең. Бұрын естімеген адамға шапшаң оқып шықсаң, түсініп, көбінің мағынасына жете алмай қалады. Көп сөздерін ойланып дағдыланған адамдар болмаса, мың ара оқыса да түсіне алмайды. Не мағынада айтылғаны біреу баяндап ұқтырғанда ғана біледі. Сондықтан Абай сөздері жалпы адамның түсінуіне ауыр тиетіні рас. Бірақ ол ауырлық Абайдың айта алмағанынан кемшілік емес, оқушылардың түсінерлік дәрежеге жете алмағанынан болатын кемшілік. Олай болғанда, айып жазушыда емес, оқушыда» дейді. Бүгін жекелеген тұлғалар болмаса, көпшілік мен үшін Абайдан алыстап кеткендей көрінеді. Оның сөздерін афоризм қылып айтқанменен ол сөздерді бойымызға сіңдіріп, мінезімізге айналдырмасақ, сылдыр сөз болып қала беретіні сөзсіз. Сонымен қатар бүгін көпшілік рухани байлықтан гөрі материалдық байлыққа, дүниеге көп көңіл бөледі, тағы бір мәселе қалың бұқараның ішінде жоқшылық, кедейлік те бар. Абайдың өз сөзімен айтсақ: «Жоқшылықтың адамды хайуандандырып жіберетіні де болады». 38-қара сөз.
– «Абайды түсіну оңай болмаған» дейсіз. Жалпы, біз хакімнің қара сөздерін толық зерттеп-зерделеп біттік пе? Біз әр қара сөзіне тоқталғанда, нені ескеруіміз керек?
– Хакімнің қара сөздерін толық зерттеп-зерделеп біттік деу – асығыс тұжырым. Мұхтар Әуезовтің өзі «Абай деген – терең теңіз, алып мұхит. Абайды таныған сайын, оның түбіне маржандарын алу үшін сүңги беруің керек. Ал мен оның бетін ғана қалқыдым» деген. Біз Абайды әлемге танытамыз дейміз. Өкінішке қарай, өзіміз дұрыс тани алмай жатырмыз. Өзіміз дұрыс түсінбеген соң басқа тілге аударғанда мәнісі қашып кететіні сөзсіз. Орысшаға, одан басқа тілдерге қотарғанда мағына түпнұсқадан ажырап қалып жатады. Абайды орысшаға аударудың қиындығын Герағаң (Бельгер) жақсы айтып кеткен. Абай аз сөзге көп мағына сыйғызғандықтан, сөзбе-сөз аударма мағынасын толық аша алмайды. Қосымша түсініктемелер керек.
Тағы бір айтатын мәселе, совет кезеңінде кейбір араб-парсы сөздері кирилшеге түсіргенде қате жазылып кеткен, сол қателер кейінгі басылымдарда сол қалпымен жүреді. Сосын сол қате сөздің өзіне түсінік берілген. Мысалы, «Кітап тасдиқтағы» «әбәди» деген сөз «әдаби» деп қате беріліп, «мәңгілік» деген ұғым «әдеби» болып түсіндірілген. Тағы бір жерде «залымдық» деген сөз «залықтық» болып жүр. Тағы осындай мысалдар бар.
Сосын біз айтып жүрген 45 қара сөз емес, олардың түнұсқада рет сандары басқаша болған. Әуезов оны идеологиялық себептерге байланысты «Қара сөздер» деп ат беріп топтастырған. Бүгінгі рет санымен айтсақ, 27, 37, 38 және 45-қара сөздердің о баста қара сөздер топтамасында болмағанын көреміз. 27-яғни «Сократ хакімнің сөзі», жалпы қара сөздерден ерекшелігі диалогке құрылған, ғибратты көркем әңгіме ол Мүрсейітте бөлек көрсетілген. Әуезов оны «Абайдың түгел өз сөзі емес, аударма» (Сократтан) дейді. 37-қара сөз – қысқа афоризмдердің жиынтығы «Насихат» деген атпен ол да Мүрсейітте қара сөздерден бөлек тұр. 38-қара сөз «Кітап тасдиқ» ол белгілі. 45-қара сөз «Кітап тасдиқтың» заңды жалғасы десек қателеспейміз. Сонда «Кітап ғақлия» қырық баптан (Абай өзі «бап» деп атаған) (қара сөзден) тұрады. Баптардың «қырық» болуы тілімізде қасиетті «қырық» сан ретінде жиі қолданылатынынан болуы мүмкін және имам Науаидің «Қырық хадис», имам Ғазалидің «Ихиасының» қырық тараудан болуы сияқты ежелгі қалыптасқан дәстүрлердің әсері болуы ғажап емес. Сондықтан кезінде Абай талай рет санымен жазды, сол түпнұсқаға көшкен абзал деп ойлаймыз.
– Ойыңыз орынды, дегенмен біз кейде Абай өлеңдеріндегі кей сөздерді жадағай, үстірт ұғынып жатамыз. Оның (сөздердің) астарына үңілгенде, не байқаймыз?
– Абай өлеңдерінде айнымайтын логика бар, ақиқат бар, бір сөзі екіншісіне қайшы келмейтін бір ізділік бар. Мысалы, «Сегіз аяқтағы» «Қиуадан шауып, қисынын тауып, тағыны жетіп қайырған» деген жолдағы «Қиуа» немесе «Хиуа» сөзі, бүгінгі өзбектің Хиуа қаласына қатысы жоқ, «Қиядан шауып» кәдімгі қазақтың «қия» сөзі екені белгілі болып қанша жазылып, айтылса да, әншілер де, өлеңді оқыушылар да «Қиуадан» шаптыра береді.
«Сегіз аяқтан» тағы бір мысал, «Пайдасыз ақыл – байлаусыз тақыл». Әрине, «пайдасыз ақыл» түсінікті. «Байлаусыз тақылдың» «байлаусызы» анық та, «тақылдың» не екені түсініксіз болып, қисынға салып жорамалдағанмен де хакімнің не айтқысы келгенін анық басып айту қиын. Сонымен «пайдасыз ақылға» келсек, адамның ақылы қалай жұмыс істейді дегенде, имам Ғазали ақылға сезім мүшелері әсер ететінін, солар арқылы келген ақпарат негізінде ақыл шешім шығаратынын жеткізеді, хакім Абай да «Ақыл өссе, ол түпсіз терең жақсылық сүймектікпен өсер» дейді осы қисынға қарап, жамандық сүйгеннің ақылы ортаятынын топшылауға болады. Сонда «пайдалы ақыл» адамды жақсылықты сүюге мүдделендірсе керек, содан ол ақылды алған адам да жақсы болып тәрбиеленеді, «есті», «көргенді» болмақ, яғни сапалы өзгеріске ұшырамақ, ал «пайдасыз ақыл» көргені жоқ «көргенсіз» болып, адамның табиғаты сол қалпында қалып, мінезі өзгеріссіз қалмақ. «Көргенді» болу ата-анасынан, ұстазынан, өскен ортасынан дейді хакім. Бұл қарапайым отбасындағы тәрбие мен мемлекеттің үлкен идеологиясына да қатысты тақырып. Бір отбасының тәрбиесі дұрыс болып, баланың дұрыс адам болуы немесе бір мемлекеттің дұрыс идеологиясы елдің дамуына, бірлігіне әсер етуі заңдылық. Ал енді ата-ананың айтқан сөзінде немесе мемлекеттің идеологиясында «пайдасыз ақыл» болса кемшілік сол ата-анада, мемлекеттік саясатта болса керек. Енді «байлаусыз тақылға» келейік. Бір қарғанда хакім ақын ретінде ұйқас қуып кеткендей көрініп, «тақылдың» астарында ешқандай ой жатпағандай көрінеді. Тұтас «Пайдасыз ақыл – байлаусыз тақыл» жолына көз жіберіп, анықтауыштардың антонимін қолдансақ «Пайдалы ақыл – байлаулы тақыл» болып шығады. Сонда «тақылдың» байлаушы қасиеті барлығын шамалай келе, ақыл айтып отырған адам, не ата-ана тәрбиеленушіні өзіне байлайды, ұқсатады, яғни өзі тақылеттес қылады. «Тақыл» «тақылетті» деген сөздің қысқартылған түрі. Он үшінші қара сөзінде хакім иманның екі түрін айтып отырып, біреуге ұқсап жеткен иманды иман тақлиди дейтінін жеткізеді. Бұдан келіп ұққанымыз, жүргізген тәрбиеміз, жасаған идеологиямыз «пайдасыз ақылға» негізделсе, онда бала дұрыс тәрбиеленбейді, ата-анасына ұқсамайды, атадан баланың ойы өзге болады, халық бірлікке ұйымайды, айтқанға жүрмейді. Ең бастысы, жақсылыққа шақырушы, «пайдалы ақыл айтушы» әуелі өзі «жақсы» болуы, үлгі көрсетуі шарт сонда ғана барып «пайдалы ақыл, байлаулы тақыл» болмақшы, сонда барып қана «сөз түзелді, тыңдаушы сен де түзел» деуге қақымыз болмақ. Сөзбен айтылған ақылына істеген ісі келіспей жатса ол да «пайдасыз ақыл», «байлаулы тақылға» бастай алмайды. ... Пайдасыз ақыл – байлаусыз тақыл, Атадан бала ойы өзге. Санасыз, ойсыз жарым ес, Өз ойында ар емес... Хакімнің «пайдалы ақылына» еріп, «тақылына байлана» білсек, «ақыл бірлігіне» жетіп «хакім ата» мен бүгінгі ұрпақтың ойы бірге болып, алға басамыз ба деген үміт алға жетелейді. Осы іспетті хакімнің жай бір сөзінің өзі түп-тамыры тереңге бойлап кете береді.
коллаж: Әсел БАЛТАҚЫЗЫ
– Абай ілімі деген қазақ ілімі емес пе? Бүкіл дүние өзгерді. Қазақ өзгерді ме?
– Абайдан қалған ілім – бүгінгі қазақ қоғамы ұмтылатын үлгі. Бүгін байқайтынымыздай, біздің қоғамдағы адамдық жақсы сапа – оқыған шынайы зиялыларда, не озық ұлттық дәстүр немесе түзу дін ұстағандар сияқты сенімі мықты жекелеген адамдарда ғана қалып, көпшілік тобыр мәдениеттің ықпалына түсті. Жаһанданудан келіп шығатын дамыған бай, қуатты елдердің – бүгінгі империялардың тарапынан болатын саяси-экономикалық, идеологиялық шабуылдарға төтеп беру үшін жалғыз сенім жеткіліксіз екендігі білінді, сенімі мықты жеке адам өзін, отбасын құтқаруы мүмкін бірақ көпшіліктің, елдің сыртқы күштердің шабуылына төтеп беру үшін, қоғамды ішкі тұтастыққа жеткізуге ұмтылу үшін сеніммен қоса ақыл керек, яғни философиялық пікір болмаса, сол философияны дамытқандардың, терең ойланғандардың ықпалына түсесіз, сондай-ақ өз халқыңыздың жағдайы жөнінде терең ойланбасаңыз, ол жайында басқалар «ойлай» бастап, біздің проблемаларды шешкен болып, өз мүдделерін түгендей бастайды.
Қазіргі тығырыққа тірелген қазақ қоғамына да дұрыс бағытта даму үшін үлгі-парадигма ретінде бір үлкен идеяға сұраныс тұр. Біз ол идеяны дамыған батыс пен шығыстан іздейміз, отыз жылдан аса тәуелсіз деп аталатын кейінгі тарихымызда кімнің шапанын иығымызға жамылып, кімнің бөрігін басымызға киіп көрмедік, кебісіне де жабыстық, ол тек біреудің батыcшыл, екінші біреудің шығысшыл болуына, тағы біреулер маргиналданып шетін жолға түсуіне, енді бірінің қарабайырланып орта ғасырға бет бұруына басқа да көптеген «-шылдар» мен «құлдықтарға» әкелді, нәтижесінде ұлттың бірлігіне нұқсан келді, бодандықтан жойылуға шақ қалған елдік құндылықтар одан сайын құлдырады. Біздің осындай болғанымызға «рушылдар», «жершілдер», «орысқұлдар», «арабқұлдар», «қытайқұлдар», «мәмбеттер» т.б. кінәлі болды. Біздің осылай бөлінімуізге сыртқы күштердің ықпалы бар екенін жоққа шығаруға болмас, дегенмен біз бәріміз өзіміздің ортақ кемшілігімізді таппай, бір-бірімізді кінәлаумен келеміз. Проблеманы тұтас көре алмай, бір бөлігін ғана байқап, біз ең бастысы өзіміздің қазіргі жағдайымызды дұрыс сараптап, бағасын бере алмай отырмыз. Соның салдарынан біз бәріміз сол Абай айтқан қиянатшыл «жарым адам» қоғамында өмір сүруге мәжбүр болып отырмыз. Бір жақсысы, біздің бұл ортақ кемшілігімізді алтын хакім 120 жыл бұрын көрсетіп қойған: «Бұл қиянатшылар жарым адам, жарым молла, жарым мұсылман» (Ғақлиат тасдиқат, Ғ.Т.) «Жарым» деп хакім адамгершіліктің жартыкештігін, адамдық қасиеттің шалалығын айтып отыр. Сол қасиетсіздіктен қоғамдағы қиянат бастау алады. «Сегіз аяқтағы» «Үш-төрт жылғы әдетің, Өзіңе болар жендетің» дегендей, сол жаман әдеттеріміз қисық мінез болып қалыптасып, өзімізге жау болып отыр.
Енді артымызға бұрылып, қоржын ақтарып, дұрыс дамуымызға негіз болатын идея іздесек, өзімізде іске жарайтын не бар еді деп ой толғасақ және жалпы ондай талпыныстар болып па еді деп кейінге көз жіберсек, Алаш арыстары бірінші еске түседі, ал олардың бастауы неден басталып еді десек алтын хакімге келіп тірелеміз. Абайдан нені аламыз дегенде «толық адам» идеясы алдымыздан шығады, «жарым адам» қоғамын «толық адам» еліне айналдыру мақсаты көрінеді.
– Ұлт өзгерісі ұрпаққа қалай әсер етеді? Адам мен бала тәрбиесі туралы Абайдың айтқандарына не қосасыз?
– «Еуропа мәдениеттімін деп мақтанғанымен, мәдениеті өнерінде ғана, ал мінезі хайуандық сапарынан қайтқан жоқ» деген Әлихан Бөкейханның айтқаны бар.
Бірер ғасыр бұрын «өнер» деген сөздің мағынасы кең еді, кейін тілімізге «мәдениет» сөзі енгенде «мәдениет пен өнер» қатар айтыла келе, бүгін өнерді тек «музыка» деп түсіну қалыптаса бастады. «Жігітке жетпіс өнер де аз» деген мақалға қарасақ, ақылы бар адамға ғана тиесілі, өзіне де, адамзатқа да әр салада пайда келтіретін, руханиятты байытатын адамның іс-қимыл, қарекетімен жасалатын туындыны «өнер» деген. Бұл жерде Әлихан ғалым ретінде «өнер» деп технологияны айтып отыр. Ал технология – оқу-ғылымның туындысы. Бірақ оқу-ғылым жақсы болғанымен одан мінез түзелмейтіндігін айтып отыр Алаш арыстаны. Сонда Еуропаның хайуандығы неде? Бізде бар, оларда жоқ не бар? Табиғатпен біте қайнасқан, тіпті көк шөпті босқа баспаған, қасқыр тұрмақ құмырсқаны босқа өлтірмеген, үйге кірген жыланға да тиіспей, басына сүт құйып үйден шығарған көшпелі бабаларымыз ақылымен де, күшімен де ғасырлар бойы әлемді мойындатқан, сөйте тұра жесірін жалғызсыратпай, жетімін жарылқаған, жеріне жауды жолатпаған, әділдігі мен мейірімділігі қоса жүрген мінезі – ұлттың негізгі құндылығы бар еді. Кейінгі ғасырларда, бодандық уақытта әртүрлі соғыстар мен аштықтарда халықтың жақсы мен жайсаңы күресем, құтқарам деп бірінші қырылды, содан келесі ұрпақ нашарлап, яғни кері селекция жүрді. Қырылып азайған, тағдыр тепкісінен, жоқшылықтан өткен сол ұрпақ кешегі мінезінен, басты құндылығынан айырылып, басқаның құндылығына қызыға қарай бастап, әрі сол технология тұрмысты жеңілдеткендіктен, ал болмыс сананы билегендіктен, олардың технологиясымен қоса хайуандығын да құндылық ретінде қабылдап, өзгеріске ұшырап жатырмыз. Тәрбие кетіп, дәстүрді тастауымыз мұң екен, қызымыз некесіз туып, баласын дәретханаға тастады, ұлымыз қолына мылтық алып өзі хайуаннан асып, тірі жануар қалдырмай қыра бастады, гейлер мен лесбияндар шықты. Бауырмалдық жоғалып, ағайынның араласуы тоқтады, бір-біріне қарайласуды қойды, ажырасу, жүкті әйел баласын алғызып тастау нормаға айналды, толеранттылық деп тоғышарлыққа, жөнсіздікке төзу, адам құқы деп үлкенді, тіпті әке-шешесін сыйлау жайына қалды.
Абай «Адам кім?» деп сұрақ қойған. Тән мен жан. Жанға көңіл бөлу керек екенін, «Сыртқа (тәнге) қасиет бітпейтінін» айтқан. Бүгін біз де «Адам кім?» деген сұрақ қойып, Абайдың өзі жазып кеткен ілімін қолға алып, дамытып, ұрпақ тәрбиелеуді түсінуіміз керек. Өзін тану, дүниені тану, Алланы тануды үйрету, адамгершілігіне зиян келтірмей пайда табуды, өз басына деген зияннан қашуды үйретуді ұлттық мектептерде мектеп, бала бақашада енгізіп, жолға қою – біз үшін ізгі мақсатың ең негізгісі.
– Абайтанушылар қауымына не айтар едіңіз?
– Бүгінгі абайтанушылар жаңа технологияларды меңгеріп, көпшілікке жеткізудің цифрлық заманға сай әдістерін пайдалануы керек. Кітап оқу емес, TikTok заманында Абайға жақынбыз деп айту қиын. Сондықтан бүгінгі абайтанушылар да жаңа технологияларды меңгеріп, көпшілікке жеткізудің цифрлық заманға сай әдістерін пайдалануы керек.
– Абайдың 180 жылдығында не мәселе баса ескерілуі керек?
– Әдеттегідей ас ішіп, аяқ босатып той тойлау емес, ақын шығармаларын әртүрлі форматта шығару, шынайы насихаттау, әрбір идеясына қысқаша фильмдер түсіру, шет тілдеріне сапалы аударуды ұйымдастыру, оқу орындарында оқушы, студенттерге идеяларының маңызын жеткізу сияқты шаралар ұйымдастырылуы керек.
– Әңгімеңізге рақмет!
Сұхбаттасқан
Гүлзина БЕКТАС