Ақылы тұрақ кептелісті жоя ма?

Ақылы тұрақ кептелісті жоя ма?

Бүгінде көлік байлықтың белгісі емес, қозғалыс құ­ралына айналғаны мәлім. Тіпті, үлкен қалаларда темір тұлпар мінгендердің түрлі қиындыққа тап болатыны да рас. Өндірісі дамыған елдер бұл мәселемен бізден гөрі ертерек жолықты.  Халық саны мил­лионнан жаңа ас­қан ас­та­намыз да бүгінде темір тұл­парға тарлық ете бас­тады. Жұмыс күндері Есіл­­дің сол жағалауында көлік қаң­­таруға ине шаншар орын бол­майды. Осы орай­да, қозғалыс трафигін рет­теу­­дің тиімді әдісін саралап көрсек.  

Қаладағы көшелерді кеңейту

Қисынға салып қарасақ, екі жолақта тұрған көліктерді үш немесе төрт жолаққа бөлгенде жүктеме азаюы керек. Бір қара­ғанда, тығырықтан шығудың ең төте жолы осы сияқты болып көрінеді. Дәл осындай оймен бірнеше жыл бұрын Ресейдің Челябі қаласында жол жиегіндегі ағаштар оталып, көлік жүретін аймақ кеңейтілген болатын. Алайда бұл оң өзгерістер әкел­меген. Мұның себебін Қазақстан Автокөлікшілер одағының дирек­торы Сәбит Аманбаев түсіндіріп берді. «Халықаралық тәжірибе көр­сеткендей, неғұрлым жол кеңейген сайын, соғұрлым көлік саны көбейеді. Яғни, кептелісті жоймайды. Қала тұрғындарына еш пайда жоқ. Көлік көбейген сайын ауасы улы болады. Сол себепті мәселе жолдың кеңдігінде емес, жағдай жасалуы керек», – дейді ол.  

Көліктердің санына шектеу қою

Ал көлік санын өсірмеудің қарапайым жолы – оларға шектеу қою. Бұл әдіс Сингапурда жиі қолданылып келеді. Көлік саты­лымын мемлекет қатаң қада­ғалауда ұстайды. Мұнда темір тұлпарға міну үшін онжылдық лицензия керек. Ал елге шетелден көлік әкелу үшін бағасының 41 пайызын салық ретінде төлейді. Ал оны тіркеудің машақаты өз алдына бөлек әңгіме. Бірақ біздің елге бұл әдіс те жарамайды. «Себебі бізде халық Сингапурдағыдай тығыз орналаспаған. Ал аумағы 2 724 900 шаршы шақырым бо­латын Қазақстан үшін 725 шар­шы шақырымдық қала-мемле­кет­тегідей қатаң қағиданы жүзеге асыру ақылға сыймайды», – дейді мамандар.  

Қала орталығына кіруді ақылы ету

2003 жылы Лондон мэрі Кен Ливингстон қаладағы кө­лік қозғалысын реттеу үшін ор­та­­лық­қа кіруді ақылы еткен. Нә­ти­же­сінде, Сохо, Уэст-Энд, Вестминстер, Сити сынды басты ау­дан­дарда жүктеме 15 пайызға азай­­ған. Қазақстан Автокөлік­ші­лер одағының директоры Сәбит Аманбаев бұл әдісті қолдану үшін инфрақұрылым дайындау қиын емес екенін айтады. Оған еліміздің басты қалаларында аз уақыт ішінде орнатылған «Сергек» камераларын мысалға кел­тірді. Айтуынша, мәселе әлдеқайда тереңірек жатыр. Батыспен бізді салыстыруға болмайды. Ол жақтағы өмір деңгейі басқаша, жалақылары да жоғары. Сол себепті ол жол бізге жабық. Олардың қоғамдық көлігі қалай дамығанын көріп отырсыздар. Трамвайы болсын, троллейбус, метро, автобус бәрі. Олардың келу уақытымен сағат түзетуге болады. Сол мәселе шешілген соң, олар басқа шек­теуді де қоя алады. Содан кейін ол жақтың азаматтары керекті жеріне жетуде ешқандай қиындық көрмейді. Ал бізде ондай жан-жақ­ты дайындықсыз шектеу қою­ға болмайды деп ойлаймын, – дейді Сәкен Шаяхметұлы.  

Тұрғындарды жаппай қоғамдық көлікке отырғызу

Халықаралық тәжірибеге сүйен­сек, бұл әдіс қаладағы тра­фикті азайтып қана қоймай, эколо­гияға да оң әсер етеді. Алайда біз­дің елде жолаушылар тасымалы са­ласы әзірге сын көтермей тұр. Былтыр Экономикалық ынты­мақ­тық және даму ұйымы қоғам­дық көлік қызметінің қазіргі жағ­дайын Қазақстандағы басты мәселе­лердің біріне жатқызған бола­тын. Халықаралық ұйым­ның зерттеуінше, жолаушылар тасымалының жолға қойылмауы­нан адамдар жеке көлікке ауы­суға мәжбүр. Сондай-ақ қыз­мет сапасының төмендігі де көп­ші­ліктің қоғамдық көлікке отырудан тартынуына алып келеді. Бұл ал­дымен еңбек өнімділігін кемі­тетін үрдіс деп санайды ұйым ма­­мандары. Қазақстан Автокө­лікшілер одағының директоры Сәбит Аманбаев та дәл осы­ған ұқсас пікірді ұстанады. Айтуын­ша, жолаушы тасымалдау са­ласын дамыту үшін 2018 жылы қабыл­данған арнайы мемлекеттік бағ­дар­лама өз деңгейінде жүзеге асып жатқан жоқ. «Түйткіл субси­дия­ның дұрыс берілмеуінде», – дейді ол.  

Бұл мәселені түбегейлі шешу үшін жеткіліксіз. Мәселен, ақылы тұрақтан қашып аулаларға тығылатын жүргізушілерден тұр­ғындар көресіні көріп келе­ді.

  – Тасымалдаушылар субси­диялаусыз автобус жаңарта ал­май, жүргізушілердің жала­қысын көтере алмай отыр. Бізде Қазақстан бойынша жетіс­пей­тін жүргізуші саны – 30 пайыз шамасында. Сондықтан заңды бел­шесінен басып, жүр­гізу­шілердің жұмыс уақытын ұзар­туға мәжбүр болады. Сөйтіп, жүр­гізушілер шаршайды. Бұл – қала­дағы жол апатының, өлім саны­ның артуына әсер ететін себептің бірі. Біз жол апаты бойынша Еуразияда алдыңғы орындамыз. Бізде 100 мың тұрғынға шаққанда 24,1 болса, Эстонияда – 7, – дейді маман. Бұл мәселенің бір ұшы ға­на. Кәсіпкерлік тұрғыдан алып қа­рағанда жолақысы тасымал­дау­шыға пайда әкелмек тұрмақ, кет­кен шығынын да өтеуге жетпейді екен. «Жолақының бағасы өзіндік құнынан екі-үш есе төмен бекі­тілген. Әлеуметтік сала болған­дықтан осылай қолжетімді бол­ғаны дұрыс. Бірақ заң бойынша та­сымалдаушыға сол айырманы жергілікті билік өтеп беруі керек. Сол себепті біздің жолаушы тасы­малдау саласы қиын жағдайда дер едім. Бұл мәселені шешпесек, қо­ғамдық көлікті дамыта алмаймыз. Қоғамдық көлік дамымаса, тұр­ғындар баратын жеріне уақы­тында жету үшін жолын тауып, ескі болса да көлік сатып алуға мәжбүр болады», – дейді Сәбит Шаяхметұлы. Сөзімізді қуаттау үшін өзге өңірлерге бармай-ақ, Нұр-Сұл­тандағы қоғамдық көліктердің жағдайымен таныстық. Елордада жолаушы тасымалдаумен «Астана LRТ» АҚ айналысады. Мекемеге қарайтын 7 автопаркте 90 бағыт бойынша жүретін жалпы саны 857 автобус бар. Олар күніне шамамен 500 мың адамды тасымалдайды. Бірақ мекеме өкілі әлі де 100 автобус жетіспейтінін айтады. Оларды көктемнің аяғына дейін жаңа бес бағыт бойынша іске қосу жоспарланған. Ал алдағы 3 жылда автопаркте тағы 483 көлік тапшы болады деген болжам бар. Бұған қала халқының жылдам өсуі себеп. Бас қаладағы жағдай осындай болғанда, өңірлер туралы айту артық екені түсінікті.  

Ақылы автотұрақтар

Ең алғашқы паркомат 1935 жылы 16 шілдеде ашылды. Бұл жаңалық әлемге тарап, 1959 жылы Токиоға жетті. Көлік өндірісі жолға қойылған бұл елдер тұрақ жетіспеушілігіне жолыққаны белгілі. Сондықтан үнемі тиімді әдісті іздеумен болды. Бүгінде көлік қозғалысын реттеп, қаланың белгілі бөлігінде жүктемені азайту үшін ақылы тұрақтар әдісі кеңінен қолданылып келеді. Әлемдік тәжірибеге сүйенсек, бұл жүргізушілерді арнайы орындарды тиімді пайдалануға, уақытты үнемдеуге үйретеді. Ал ақылды қосымшалар көлік қоятын бос орынның бар-жоғын көрсетіп тұрады. Бұл жүйе Нұр-Сұлтанда 2018 жылы іске қосылған. Бүгін бас қаладағы «Нұрлы жол» бульварында 487 ақылы орын жұмыс істеп тұр. Сондай-ақ жақында Есіл мен Сарыарқа аудандарында 2 894 орынды іске қосу жоспарда бар. Бұл тұрақтардың картасын astanapark.kz сайтынан немесе арнайы қосымшадан көруге болады. Ақы төлеудің де бірнеше жолы қарастырылған. Абонемент сатып алуға да болады. Жақында ақылы тұрақ маңындағы үйлер­дің тұрғындарына жеңілдік беретін «Резиденттік келісім» жүйесін енгізу жоспарда бар. Ал осы қызметті ұсынып отыр­ған «Парковочное пространство Астаны» ЖШС басшысы Шың­ғыс Досыбаевтың айтуынша, ақылы тұрақтар іске қосылғалы орынды пайдалану тиімдігі үш есеге артқан. Сондай-ақ ком­пания келтірген дерекке қарап, халықтың да бойы үйрене бас­тағанын көруге болады. Мәселен, алғашында ақылы тұрақтардың жүктемесі 8-9 пайыз болса, бү­гінде бұл көрсеткіш 23-25 пайызға жеткен. Бір қарағанда, халықаралық стандарттарға сай, заманауи технологиямен жабдықталған әдіс тиімді шешім екені рас. Мұны әлемдік тәжірибе де көрсетіп берді. Бірақ бұл мәселені түбегейлі шешу үшін жеткіліксіз. Мәселен, ақылы тұрақтан қашып, аулаларға тығылатын жүргізушілерден тұр­ғындар көресіні көріп келе­ді. Айтуларынша, аядай орын­ның өзіне көлігін көлденең қоятын­дардың кесірінен жаяу жүру мүмкін емес. Тіпті, есіктің алдына қаңтарылған темір тұлпарлар өтетін жолды да жауып қалады екен. Жүргізушілерді де түсінуге болады. Айлық табысының жар­тысын ақылы тұраққа беруге ешкімнің құлқы болмасы анық. Батыспен салыстырғанда ба­ғасы арзан болғанымен, табыс деңгейіміз олармен салыстыруға келмейді. Сондықтан кешенді шаралар қолданбай, түйткілдің түбіне жету мүмкін емес. «Әрине, көпдеңгейлі тұрақ­тар салынуы керек. Бірақ ірі қа­лаларда жер қымбат. Ынта­ландыру болмаса, кез келген кәсіпкер ондай тұрақ сала ал­майды. Оны әр қала өз жағдайына қарай ойластырып шешу керек. Кей қалаға ондай құрылысқа жер беру керек шығар. Кей қа­лада үлкен тұрақтар қажет емес болуы мүмкін. Ең алдымен қала­аралық және қалалық қоғамдық көліктер қызметінің сапасын жақсартуымыз керек. Сонда ғана адам қалаға өз көлігімен ұм­тылмайтын еді. Тұрақ іздеп, уақытын жоғалтқанша автобус­пен келер еді», – дейді Сәбит Шаяхметұлы. Иә, кез келген мәселенің себебі мен салдары болады. Дамыған елдер әуелі себебімен күресуге дағдыланған. Ал сал­дарын ұмытып кетеді. Ал біз ше?   Серік СЕЛЕУБАЙҰЛЫ