Балаға тіпті «тәйт» деуге де болмай ма?
Балаға тіпті «тәйт» деуге де болмай ма?
204
оқылды

«Сұраған телефонымды әпер­меді» деп ата-анасына ренжіген бала бір қоңы­рау­дың күшімен әке-ше­ше­сі­нен бас тарта ала ма? Жы­ныс­тық еркіндік деген не? Жы­лаған баланың үнін құ­ла­ғы шалған көрші поли-ция­ға хабарласса, ата-ана құ­қығынан оп-оңай айы­ры­ла ма? Соңғы күндері осы сауалдар төңірегінде түрлі ой айтылып жүр. Қоғам бел­­­сенділері де екі топқа бө­­лініп, «Отбасылық-тұр­мы­с­­тық зорлық-зом­бы­лық­­­қа қарсы іс-қимыл ту­ра­­­­лы» жаңа заң жобасы ая­сында бірі қолдап, бірі қар­сы шығып жатыр. Шы­нын­да, бұл заң отбасында ыдыс-аяқтың аз сылдыр­лауы­на әсер ете ала ма? Жоқ, әлде дәстүрлі отбасы инс­титутын түбірімен жоя ма?

Күні кеше, 18 қаңтар күні көп­ба­лалы аналар Еңбек және ха­лық­ты әлеуметтік қорғау министр­л­і­гінің алдына жиналып, әлгі заң жо­басындағы түсініксіз бөлім­дер­ді түсіндіруін сұрады. Былтыр қыр­­­күйекте Парламент Мә­жілі­сі­нің бірінші оқылымында бұл заң жо­басы қабылданған еді. Кейін­нен әр аймақта белсенділер қол жи­нап, жаңа заң жобасына қарсы­лы­ғын білдірген. Қазір петицияға қол қойылып жатыр. Оған басты се­беп – заңдағы «зорлық-зом­бы­лық» түсінігінің тым кеңейтілуі. Яғ­ни, баланың жыныстық ер­кін­дігі, экономикалық және пси­хо­ло­гиялық қорлық дегеннің не еке­нін түсінбей көбі дал болып отыр. Бұл ретте халыққа түсіндіру жұ­мысы қажет екені айқын кө­рі­ніп тұр. Өйткені бұл мәселеде қай та­раптың сөзіне сену керегін анықтау қиынға соғып жатыр. 14 қаңтар күні қолдаушылар мен қарсы пікір айтушылардың ба­сы қосылған жиын өтті. Дөң­ге­лек үстелдің ұзақтығы 3 сағатқа со­зылды. Жиынға Парламент Мә­жілісінің жұмыс тобының мү­шесі Галина Моисеенко, «Не­Мол­чи­KZ» қоғамдық қорының пре­зи­ден­ті Дина Смаилова, «НеМолчи­Дети­KZ» қоғамдық қорының ди­рек­торы Алмат Мұхамеджанов, Жо­ғарғы соттың отставкадағы су­дьясы Гүлнар Рысбекова, заңгер Ана­толий Ким, Қазақстанның ата-аналар одағының өкілі Бағила Балтабаева, қорғаушы Елена Иг­натенко, экономика ғылымдары­ның докторы, профессор Орақ Әлиев қатысты. Заң жобасын қол­даушылар тұрмыстық зорлық-зом­былықтың жыл өткен сайын көбейіп келе жатқанын және оған тоқтау қою керегін айтып отыр. Мәселен, карантин кезінде отба­сылық-тұрмыстық саладағы құ­қықбұзушылық 25 пайызға өскен. Демек, егер заң жүзінде қолға алмаса, әйелдер мен балалардың осы қорлық көргені көрген деседі. 180 минуттан астам уақыт жасал­ған талқыда байқағанымыз мо­де­ра­­тордың екі тарапты тыңдаудан гөрі, бір жақсы позицияға ұстануы мен қос тараптың бір-бірінің жұ­мысына көңіл толмауын білдіруі кө­бірек болғанға ұқсайды. Соны­мен бірге қарсы тараптың қолдау­шы­ларға қойған нақты сауал­дарына да тұшымды жауап бол­ма­ды. Яғни, кәсіби талдаудан гөрі, эмоциясы көп отырыс болды де­сек артық емес. Қош, маңызды тұс­­тарын алда атап өтерміз.

Қолдаушы тарап не дейді?

Жұмыс тобының жетекшісі Ай­гүл Нұркина «телефон алып бер­мегені», «ыдыс жумағаны» үшін, болмаса шапалақпен салып жі­бергеніне бола баланы тартып алуы мүмкін деп даурығудың жөні жоқ екенін айтады. «Заң жобасы­ның мақсаты – отбасылық құнды­лық­тарды жоқ қылу емес, көмекке мұқ­таж жандарды қорғау. Қарсы бо­лып, кез келген біреудің қоңы­рауы­нан кейін сотта қаралмастан ата-ананы отбасынан 30 күнге алас­татады деп жүргендердің сөзі шын­дыққа жанаспайды. Бұл жер­де құқықбұзушылардың тәртібіне қатысты шара қолдану туралы айтып отырмыз. Оны сот қана бел­гілейді» деген еді депутат. Бұл сөз­ге заң жобасын жасаған жұмыс то­бының мүшесі Халида Әжі­ғұлова да қосылады. «Отбасылық-тұр­мыстық зорлық-зомбылық бо­лып жатуы мүмкін деген қоңы­рау келіп түссе, полиция баланы бір­ден тартып алу үшін емес, тек­серу үшін барады. Мысалы, по­ли­ция қызметкері баланың жағдайы ра­сында мүшкіл екеніне көз жет­кізсе, оның басын қатерге төн­ді­ріп, қалдырып кетпейді ғой. Он­дай­да уақытша қауіпсіз жерге ор­наластыруы мүмкін. Мысалы, қам­қоршы органдар күндіз әрі жұ­­мыс күндері жұмыс істейді. Яғ­ни, мерекеде не түнде келеңсіз жағ­­­дай болса, олар көмектесе ал­май­­ды. Сол үшін полицияның ба­қы­лағаны жөн», – дейді Әжіғұлова. Түсінгеніміздей, заң жобасын жасаушылар қайғылы жағдайдың көп екенін басты назарға алып отыр. Яғни, отбасында үнемі таяқ­тың астында қалатын, ас-су­сыз, аш-жалаңаш күй кешіп жүр­ген бала болса немесе күнде күйеуі­­­­нен таяқ жеп, үсті-басы кө­­­ге­ріп жүретін әйелдерді қор­ғау­ды ғана мақсат етіп отырғанын айтады. Былай қарасаңыз, мұнда тұрған не бар дейсіз. Қайта қаты­гез­діктің азайғаны жақсы емес пе? Әйтсе де, заң жобасының көпке тү­сі­ніксіз тұстарын, кемшіліктерін бе­тіне басып тұрып айта алатын, ақ ­пен қараны ажыратып жүрген ма­мандар дабыл қағып жатқандар­дың басында тұр. Бұған не себеп? Олар не дейді? бала

Қарсылық неге туып отыр?

Дөңгелек үстелге қатысқан Еле­на Игнатенко заң жобасының соң­ғы нұсқасы қайсы екенінен ша­тасқанын айтып отыр. Яғни, Пар­ламент сайтындағы заң жоба­сын­да бастапқы кездегі кей бөлім­дер «жоқ» болып кеткен дейді. Әрі оның жоғалып кетуі қарсы шық­қанның арқасында екенін де баса айт­ты. Әйтпесе, үндемей жүрсе, сол күйі алдыңғы нұсқа қабыл­да­нар ма еді? «Сексуалды зорлық де­ген жыныстық тиісу деп ойлап кел­­генмін. Бірақ бірнеше жыл бұрын бұл түсінікке жыныстық еркіндік де­ген қосылды. Бұл жаңа заңға ен­гізіліп отыр. Сөйте тұра «жы­­ныс­­тық еркіндік» туралы нақ­ты­лан­­­баған. Мысалы, кімнің ер­кін­дігі жайлы айтылып отыр? Ері­нің әйе­лінен бе? Әйелдің күйеуі­нен бе? Жоқ, әлде баланың ер­кіндігі ме? Сонда енді ата-ана­лар ұл-қы­зының сексуал еркін­дігі­не шектеу қоя алмайды деген сөз бе? Яғни, бала­сына дұрыс тәр­бие бергісі кел­ген ана «некеге дейін жыныс­тық қатынасқа түсуге болмайды» десе, мемлекет «бала­ның өз еркі, оған қол сұқпаңдар» дейтін болып тұр ғой. Бұл дәстүрлі отбасыны бұзу деп есептеймін», – дейді құ­қық қорғаушы. Одан бөлек, заңгер «экономи­ка­лық зорлық» түсінігінің де түсі­нік­сіз екенін айтады. «Заңда еш жер­де балада болуы керек киімнің түрі, саны белгіленбеген. Оны қа­лай анықтайды? Ал заң жобасында «адамды тамақтан, киімнен, мү­лік­тен және өзге де оның құқылы дүниелерінен әдейі айыру» деп көрсетілген. Сонымен қатар мұн­дай норма енгізілсе, материалдық жағдайы нашар көп отбасы үшін бұл тіпті қауіпті болатынын ескеру керек», – дейді Игнатенко.

Сенатордың сөзіне сенейік пе?

Осындай талқы көбейіп кетке­ніне байланысты сенаторлар не дер екен деп құлағымыз түрік бол­ған. Мұрат Бақтиярұлы үнсіз қал­ма­ды. «Қоғамда «Отбасылық-тұр­мыс­тық зорлық-зомбылыққа қар­сы іс-қимыл туралы» Қазақ­стан Республикасының заңына қа­­тыс­ты наразылық пікірлер көп­теп айтылып жатыр. Жақында ғана осы заңға қатысты біраз мә­се­лелерді көтеріп жүрген екі аза­матпен кездестім. Пікір ал­мас­тық. Бұл заң – қолданыста жүрген заң, оған енді енгізілмекші түзету­лер­дің басым көпшілігінде ұлты­мыз­дың ғасырлар бойы қа­лып­тасқан салт-дәстүрлеріне қай­шы келетін баптар бар. Пікірталас осы өзгертулер арасында болып жатыр. Біздің отбасымыздың ішін­дегі кейбір кикілжіңдерді ше­телдік ұйымдардың ақылынсыз өзі­міз-ақ шешіп аламыз. Біз отба­сы зомбылықтарында орын ала­тын салдармен емес, оны туды­ра­тын себептермен күресуіміз керек. Бұл – өте ауқымды мәселе. От­басы құндылықтары мен инсти­тутын барынша нығайтуға жұ­мыс істеуі­міз қажет. Келесі ап­тада бір топ Пар­ламент мүшелері осы заңға қа­тысты қоғамдық ұйымдар мен белсенді аза­мат­тармен кездесу өт­кізеді. Еліміз мен ұлтымыздың мүд­десінен артық еш нәрсе жоқ. Сон­дықтан да бірлесе отырып жұ­мыс істей­тін боламыз, дұрыс ше­шімдер қабылданатына сіздерді Пар­ла­мент мүшесі ретінде сен­діргім келеді», – деді депутат. Құжаттың талай өңдеуден, то­лықтырудан, түзетуден өтуі керегі осыдан-ақ білініп тұрғандай. Әдет­те, заңды құрастырғанда бә­рін жіпке тізіп, сауал қалмайтын­дай нақты болуы тиіс еді. Деген­мен талқылау болып жатқанының өзі жақсы. Желіде де «бұға берген сайын сұға беретін күндер артта қал­ды, осындай заң керек» деп жат­қандар аз емес. Сол сияқты «ата-ана болып балама «тәйт» дей ал­масам, несіне әке-шешемін?» деп жатқандар да бар. Бір қызығы, қарсы шығушылардың басы-қа­сында жүргендерге қолдаушы та­рап жақтан «ақша үшін осылай ажио­таж тудырып жатыр» деген айып тағылған жазбаларды көзіміз шалып қалды. Сонда «бүгінде аза­маттық позиция білдіру үшін мін­детті түрде бір жақтан қаржы­лан­дыру керек пе?» деген ой келді. Анығы алда белгілі бола жатар. Күте­міз.

Жадыра АҚҚАЙЫР