Арал теңізінің мәселесі Қазақстанды ғана емес, әлем елдерін алаңдатып отыр. Өйткені тартылған теңіздің тұзы адамзатқа экологиялық қатер төндіріп отырғаны рас. Бірер жыл бұрын ғалымдар мен сарапшылар теңіздің тартылуы салдарынан жыл сайын 70 миллион тоннаға дейін шаң мен улы тұзды жел көтеріп, оның тозаңы Еуропа мен Антарктидадан табылып жатқаны жөнінде дабыл қаққан еді.
Кезінде Елбасы БҰҰ мінберінде: «Арал теңізінің жойылуы – біздің өңірге ғана емес, бүкіл әлемге қауіпті мәселе» деген болатын. Бүгінде кіші Аралды сақтап тұрған Көкарал бөгеті де 2005 жылы Елбасының тапсырмасымен салынды. Әлемде алғаш рет теңіз қолдан бөгеліп, Қазақстан кіші Аралды сақтап қалды. Ал теңіздің оңтүстік бөлігі күн санап құрғап барады. Осыдан бірнеше жыл бұрын ресейлік ғалымдар ондағы су деңгейінің жылына бір метрге тартылатынын, ақырында «жерасты және қалдық өзен суларымен қоректенетін ащы-тұщы су айдынына» айналады деп болжам жасаған. Қазір Әмударияның суы бұл бөлікке жетпейді. Су айдыны жерасты су көздерінің есебінен «бар» болып отыр. Дей тұрғанмен, Тәжікстан, Өзбекстан мен Түрікменстан суармалы жерлерінің жартысын қысқартып, Әмударияның айдынын толтыруға ешбір құлық танытар емес. Керісінше, халқын асырау үшін суармалы жер көлемін үздіксіз арттырып келеді. Экспортқа шығарылатын ылғал сүйгіш мақта өсімдігі де осы Әмударияның есебінен суғарылады. Есесіне, бүгінде үлкен Аралға Әмудариядан бір тамшы да су келмейтін көрінеді.ТАС ТҮСКЕН ЖЕРІНЕ АУЫР
Әлбетте, тастың ауырлығы алдымен түскен жеріне ғана сезіледі. Осы орайда, Қырғыз Республикасы, Тәжікстан, Түрікменстан және Өзбекстан мемлекеттерінің де Арал зардабын тартып отырғаны белгілі. Алайда Арал тағдыры Орталық Азия елдеріне ортақ болса да, әлем назарын өзіне аударса да оны сақтап қалуға барынша мүдделі тарап жалғыз. Ол – Қазақстан. Ұлт көшбасшысының бастамасы бойынша «САРАТС» немесе «Сырдария өзенінің арнасын реттеу және Арал теңізінің солтүстік бөлігін сақтау» жобасы сәтті жүзеге асты. Осылайша, тәуелсіздіктің алғашқы жылдары жас мемлекеттің басқа да қиындықтары көп болғанына қарамастан, еліміздің Тұңғыш Президенті халықты Арал қасіретінен құтқаруға белсене кірісті. Соның нәтижесінде Кіші Аралды сақтап қалу негізінде «Сырдария өзенінің арнасын реттеу және Солтүстік Арал теңізін сақтап қалу» (САРАТС) жобасы дүниеге келді. Бұл жобаға Қазақстан Дүниежүзілік банкпен бірлесіп қомақты қаржы бөлді. Жобаның алғашқы кезеңінде теңізді бөліп тұратын 14 шақырым «Көкарал» бөгеті тұрғызылып, «Ақлақ» су тоспасы салынды. Сырдария өзенінің арнасы реттеліп, «Қараөзек», «Әйтеке» тоспалары қайта жаңғыртылды. Кіші Арал суы бұ- рынғы жағалауына жетіп, теңіз акваториясы бес есе ұлғайды. Аймақтың ауа райы өзгеріп, климаттық табиғи болмысы қалыптасты. Теңіздің тұздылығы бірнеше есе төмендеді. Алайда Сырдарияның бүгінгі жүдеу күйі Аралдың ескі жарасын қайта тырнап отыр. Өйткені өзен суы жылдан-жылға сарқылып барады. Соның салдарынан алдыңғы жылдарға қарағанда теңізде судың қоры – 5 млрд текше метрге азайған. Арал мәселесінде қазақ елінің мүддесі басым деуіміздің жөні бар. Тәуелсіздіктің алғашқы жылдарында, яғни 1993 жылы 26 наурызда Орталық Азия мемлекеттері мен Ресей Федерациясының басшылары Қызылордада бас қосты. Халықаралық жиында Қазақстан, Қырғыз Республикасы, Тәжікстан мен Өзбекстан президенттері Арал өңірінің мәселелерін шешу, әлеуметтік-экономикалық дамуын қамтамасыз ету және Арал аймағын экологиялық сауықтыру жөніндегі бірлескен келісімге қол қойды. Бұл құрғаған теңізді құтқару жолындағы мемлекетаралық деңгейдегі жаңа қадам болғаны жасырын емес. – Аралды құтқару идеясын Тұңғыш Президент – Елбасы Нұрсұлтан Назарбаев ұсынды. Қызылордадағы басқосуда бес елдің басшылары ортақ мәмілеге келіп, әр ел өзінің ұлттық табысының 1 пайызын Аралды құтқаруға бағыттау жөнінде уағдаласты. Сондай-ақ халықаралық Аралды құтқару қорын құру тәртібін бекітті, – дейді көп жылдан бері су шаруашылығы төңірегіндегі келелі мәселелерді көтеріп жүрген ардагер журналист Айткүл Шалғынбаева. Сол бір келелі жиында бес мемлекет мойнына көп міндет артқанымен, әрқайсысы көрпені өзіне тартты. Сөйтіп, жақсы жобалар мен бағдарламалар қағаз жүзінде қалды. – Өзбекстан 1993 жылдан бері трансшекаралық су үстінде отырған мемлекеттердің келісімінсіз-ақ 9 су қоймасын салды. Жергілікті халық саны екі есе өсті. Ауыл шаруашылығы мақсатындағы жерді пайдалану көлемі артты. Демек, Сырдариядан ортақ арнаға қанша су түсетіні өзбек ағайынға байланысты. Қырғыздар да «Тоқтағұлдан» Қазақстанға су босатуды алыс-беріске, айырбасқа айналдырып жіберді. Өзбекстандағы су қоймаларының бірі – Сардоба былтыр жарылып, қазақ ауылдары су астында қалғанын білесіздер. Мұның бәрі еліміздегі су саясатының әлсіз, трансшекаралық суды пайдалануда позициямыз берік емес екенін көрсетеді, – дейді ол. Ал инженер-гидротехник Дәулетияр Баялимовтың сөзінше, қос өзеннен Аралға жылына 110 млрд текше метр су құйылуы керек. Үлкен Аралға тек 6,5, кейде 5 млрд текше метр су барады. Қазір оған Әмудариядан бір тамшы су да түсіп жатпаған көрінеді.ҮКІМЕТТІҢ НАҚТЫ ҰСТАНЫМЫ ҚАНДАЙ?
Парламент Сенатының депутаттары Мұрат Бақтиярұлы, Ақмарал Әлназарова және Нұртөре Жүсіп жуырда Премьер-Министр Асқар Маминге депутаттық сауал жолдады. Жоғалған теңіздің солтүстігіндегі Кіші Арал жылдан-жылға тартылып бара жатқанын айтып, дабыл қақты. – Қазір Кіші Арал теңізінде 22 млрд текше метр су бар. Ол алдыңғы жылдарға қарағанда 5 млрд текше метрге азайған. Тек былтырғы жылдың ішінде су тапшылығынан Қамбаш көлі жағалаудан 250-300 метрге дейін қашықтап кетті. Кіші Аралдың осы деңгейін ұстап тұру үшін жылына Сырдария өзені арқылы теңізге кемінде жылына 2 млрд текше метр су түсу керек, тек қана күріш және басқа да егістігіне 4,2 млрд текше метр су жұмсалады. Демек, алдағы 5-7 жыл бойы Сырдария суының деңгейі осы деңгейде болатын болса, Кіші Арал теңізі тартылып, өңірді экологиялық апатқа алып келеді, – дейді сенаторлар. Депутаттар сондай-ақ көрші елдермен су дипломатиясын белсенді жүргізу және тиісті заңдарға өзгеріс енгізу керек екенін көтерді. – Тәуелсіздік алғаннан кейін әр мемлекет бөлек саясат ұстанып, көп жағдайда төменгі жақта орналасқан елдердің мүддесі ескерусіз қалды. Сондықтан біріншіден, еліміздің су қауіпсіздігі үшін жоғарыда орналасқан өзендерден судың келуін қажетті уақытта реттеу келісіміне қол жеткізуде қандай кедергілер бар екені жіті зерттеліп, трансшекаралық су мәселесінде позициямызды әлсіретпей, су дипломатиясы бағытында жұмыстар белсенді түрде, яғни еліміздің су мүддесіне қарай екіжақты келісім, халықаралық заңдылықтардың барлық әлеуетін пайдаланып жүргізілсе, – делінген сауалда. Айталық, Сырдария өзенінің тағдыры – 800 мың халық тұрып жатқан Сыр елінің тағдыры. Су тек тауар емес, өмірлік ресурс. Алдағы болжамдар су тапшылығы күрделене түсетінін көрсетеді. Бұл Қызылорда облысы үшін үлкен қауіп екені жасырын емес. Осы мәселені алға тартқан сенаторлар: «Орасан зор су қажет ететін күріш алқабын қысқарту қажет пе, әлде Сыр өңірінің ауыл шаруашылығын тез арада әртараптандырудың шаруалар үшін тиімді тетігін жасау керек пе? Үкіметтің нақты ұстанымы қандай?» деп Сыр жұртының мұң-мұқтажын Үкімет басшысына жеткізді. Депутаттардың дабыл қағуына негіз де жоқ емес. Өткен ғасырдың 70-80-жылдары басталған Әмудария мен Сырдария өзендері арнасының антропогенді қысқаруы мен негізсіз су шығындары салдарынан Үлкен Арал теңізі бір ұрпақтың көз алдында тартылды. Қазір тек Қазақстанға тиесілі азғантай бөлігі қалып отыр. Соның арқасында аймақ жұртшылығының тұрмыс-тіршілігі сәл де болса түзеліп келеді. Бірақ шешімін күткен проблема шаш етектен. Әсіресе, теңіз табанындағы тұздың зардабы орасан. Мәселен, Қызылорда облысы көлеміндегі орташа ылғалдылық 18%-ға дейін төмендеген. Жерасты суының денгейі төмен түсуіне байланысты Сырдарияның төменгі ағысындағы үш мың көлден, қазір 130-дайы ғана сақталып қалды. Жайылымның төрттен бірі өнімділігі күрт азайып, 3 млн тоннаға дейін шөп өсетін табиғи шабындықтардан іс жүзінде айырылып қалу қаупі төніп тұр. – Су тек тауар емес, өмірлік ресурс. Тәуелсіздік алғаннан кейін әр мемлекет бөлек саясатын ұстанып, көп жағдайда төменгі жақта орналасқан елдердің мүддесі ескерусіз қалды. Сондықтан да біріншіден, еліміздің су қауіпсіздігі үшін жоғарыда орналасқан өзендердің судың келуін қажетті уақытта реттеу келісіміне қол жеткізуде қандай кедергілер бар екені жіті зерттеліп, трансшекаралық су мәселесінде позициямызды әлсіретпей су дипломатиясы бағытында жұмыстар белсенді түрде, яғни еліміздің су мүддесіне қарай екіжақты келісімнің, халқаралық заңдылықтардың барлық әлеуетін пайдаланып жүргізілсе дейміз. Екіншіден, осыдан 17 жыл бұрын қабылданған еліміздегі Су ресурстарын басқару заңы қазіргі талаптарға жауап бере алмайды. Сондықтан суды пайдаланудың жаңа тұжырымдамасы жасалып, ол тек суға қажеттілікті реттеп қоймай, су нысандарымен байланысты табиғи экожүйелерді сақтап, суды үнемдеуге ынталандыру үшін тұтыну саласындағы тарифтерді қайта қарап, озық технологияларды енгізуге мұрындық болуы тиіс, – деді халық қалаулылары. Р.S.Теңіз тартылып, дария сарқылып барады. Сондықтан ел-жұрт Арал тағдырына алаңдап отыр. Үлкен Аралдың құрдымға кетуінің себеп-салдары талай айтылып та, жазылып та келеді. «Келісіп пішкен тон келте болмас» деген дана халқымыз «қашанда ымыраласып, келісе отырып бастаған әрбір істе бір қайыр бар» дейді. Кезінде Елбасы Аралды сақтап қалу жөнінде алыс-жақын мемлекеттерге үндеу тастап, көп кешікпей Сырдария арнасын реттеу және Арал теңізінің солтүстік бөлігін сақтап қалу жобасы жүзеге асты. Кіші Аралдағы су қалпына келді. Алайда мұнымен Аралдың жарасы түбегейлі жазылды деуге болмас. Өйткені Қазақстан Солтүстік Аралды сақтап қалғанымен, теңіздің оңтүстік бөлігі күннен-күнге жағалаудан жырақтап барады. Өзен-көлдердің бұлай кебуі – орасан зор экологиялық апатқа алып келетіні анық. Сондықтан теңіз суын толықтыру мәселесі қай кезде де өзектілігін жойған емес. Өйткені Сырдария мен Аралдың тағдыры адам тағдыры екені даусыз.
Нұрсұлтан ҚАЗБЕК, Қызылорда облысы