Автобустар тоқтаса, арбаға көшеміз бе?
Автобустар тоқтаса,  арбаға көшеміз бе?
142
оқылды

Біздің кейбір аймақтарда қоғамдық көлік саласы дағдарысқа ұшырады. Семейдің ең ірі автобус паркінде жүргізушілер мен кондукторлар ереуілге шықты. Өткен аптада Ақтөбе автобус парктерінің жүргізушілері жаппай жұмыстан босатылған. Бірнеше айда Шымкент, Талдықорған, Қостанай, Ақтау, Ақтөбе және өзге қалаларда сала жұмысшыларының наразылық акциялары өтті. Елорданың өзінде автобус паркі жалақы төлемей, қарызға батқан. Бұлай жалғаса берсе, кедей елдердегідей ат пен есек жеккен арбадан абзалы табылмай қалып жүрер.

Автобустар проблема батпағына батты

Бұл мәселе Парламенттің төріне дейін шықты. Сессияжабар соңғы отырысында Мәжіліс депутаттары Үкімет басшысының осы салаға жетекшілік ететін орынбасары Роман Склярға депутаттық сауал жолдады. Олар өзге қалаларда да жағдай мәз емес дейді: оларда да автобус парктерінің жұ­мысшылары наразы екен. Билет құнын көтеру мәселені шеше алмаған. Салаға әкімдіктер құйып жатқан миллиондардың, қайда кетіп жатқаны аяғына дейін айқын емес. Көлеңкелі тұстары көп. Саланың проблемаларын санамаласа, ұзаққа созылады.

«Жолаушылар тасымалы саласы – жүйелі проблемаға толы: кәсіп­орын­дар күйреуде, ұжымдар жалақысыз және әлеуметтік аударым жарнасыз қалуда. Бүкіл еліміз бойынша отбасы мүшелерін қоса алғанда, мыңдаған қазақстандық осын­дай тауқыметке ұшырады. Ондаған мың адам күн сайын жұмысына, емханаға, өз шаруасы бойынша көздеген жеріне жете алмай қа­лады», – дейді депутаттар.

Автобустары сағат тілімен жарысып, кестеге сай жүріп тұр деген ірі қалалардың өзінде жолаушылар жүргізушілердің білік­сіздігі, әдепсіздігі, қарау тірліктері кесірінен зардап шегуде. Жанар-жағармай үнемдеу үшін үскірік аязда пешті қоспау, аптапта кондиционерді сөндіріп тастау тұрақты көрініске айналған.
Парламентшілердің мойындауынша, ауыл тұрмақ, қалаларымыздың өзінде авто­бус парктері негізінен тозған. Алысқа бар­май-ақ, Нұр-Сұлтан қаласының Есілдің оң және сол жағалауындағы орталықтарының арасын қосатын №70 бағдарлы автобустар әбден көнерген. EXPO-2017 кезінде шетелдік туристер халықаралық көрме кешеніне осы әзер ілбіген қоғамдық көлікпен жетуге мәж­бүр болды. Көрме жабылды, бұл авто­бустар сол бойы жаңартылмады. Жаңбыр жауғанда №31 маршрут автобусының төбесінен су сорғалағаны, ішіндегі жолаушы­лардың қашып, әр бұрышқа тығылғаны бейнеленген видеоролик әлеуметтік желіні кезді.
Әр көліктен миллиондап утилизациялық алымның жиналуы автопарктің ескіру қарқынын еселеді. Салдарынан Қазақстанда автобустардың қатары жыл өткен сайын кө­бею орнына, керісінше кемуде. Егер 2013 жылы республикада жалпы саны 100 983 автобус болса, 2014 жылы бұл көрсеткіш – 98 954-ке, 2015 жылы – 97 688-ге, 2016 жылы – 98 652-ге, 2017 жылы – 90 430-ға, 2018 жылы 89 291-ге дейін азайды.

«Көптеген автобустың жағдайы халық­тың өмірі мен денсаулығына шынайы қауіп төндіреді. Алматыда қоғамдық көліктің өз­­­ді­гінен өртенгенін еске алсақ та жет­кілікті. Автобус парктерінің қожайын­дары, қоғам белсенділері саланың күйзеліске ұшыраға­нын жиі айтады. Алайда уәкілетті органдар неге екені белгісіз, нақты шара қа­былда­майды. Саладағы проблемалар шешімін таппаған соң, жылдар бойы қор­далануда. Қалыптасқан ахуал алаң­даушылық туды­рады» деген сауал жол­дау­шы депутаттар сала­ның құлдырағаны үшін айыпты әкім­дерге арқалатты: «әкім­дік­тердің тиім­ділігі нашар жұмысы осынау аса маңызды әлеу­меттік саланы құлды­раудың шегіне жеткізді». 

Қарапайым халық қарабайыр көліктен де қағыла ма?

Тасымалдаушылар ақталуға бейім. Оларға сенсек, көптеген әкімдік субсидиялау көлемін күрт азайтқан, не мүлдем төлемейді. Белгілі бір парктердің мүддесіне лобби жасап, басқасын шөміштен қағады. Билет құны бизнестің табыстылығын қамтамасыз етпейді. Іс жүзінде тасымал шығыстары өсуде, жанар-жағармай, қосалқы бөлшектер қымбаттап барады. Ұлттық валюта кейінгі жылдары қатты құнсызданды.
Пандемия қосымша ауыртпалық әкелді: карантин кезінде автобустардың жүруіне тыйым салынды, бертінде демалыс күндері жүруіне шектеу енгізілді. Мұның бәрі автобус парктерін алапат шығынға отыр­ғызды. Жолға шығуына қайта рұқсат ет­кенімен, ұдайы дезинфекциялық шара­лардың шығыны қосылды.
Тұйықтан шығар жол іздеген тасымал­даушылар жалақыны кемітуге барған. Енді кадр тапшылығы басталып, білікті жүргі­зушілер кеткен, автопарктер шарасыздықтан босаған орындарды біліктілігі төмен, тәртібі нашар, өзге салада жұмыс таба алмаған жүргізушілермен толықтырған.
Бұдан бөлек, кірісі аз бағдарларға қызмет көрсетуден өз бетінше бас тартуда.

Мемлекет 2019 жылы әлеуметтік маңыз­ды маршруттарды ішінара субсидиялау бағ­дарламасын қолға алды. Бірақ бірқатар облыс былтыр 2021-2023 жылдарға арналған үш жылдық бюджет құпталғанда, оған шығыс қарастырмапты. Сөйтіп, көптеген аудан мен қалада автобустарға бюджеттен тиын да тимеді. 

Әкімқаралардың да тасымалдаушыларға айтар өкпесі, тағар айыбы бар: олардың байламынша, біріншіден, автобус парктері келісімшартта бекітілген талаптарды орын­дамайды. Екіншіден, көнерген көліктерін лизинг не басқа тәсілмен жаңартуға шара қабылдамайды. Үшіншіден, шынайы табыстарын жасырып, салық органдарына табыс таппағаны туралы жалған есеп тап­сырады. Алматыдағы «Оңай», астанадағы «АстраПлат» сияқты электронды билет жүйе­сіне қарсыласып бағады.
Олардың үстінен жолаушылар үнемі шағымданады, бұлар болса клиент сынына құлақ қоймайды, қызмет сапасын жақсарт­пайды. Жүруге жеңілдігі бар әртүрлі санат­тағы тұрғындарды салонға кіргізбей қояды.

Автобусты емес, таксиді субсидияласақ ше?

Қазақстанда «Автобус тасымалын дамыту туралы» мемлекеттік жеке бағ­дарлама не ұлттық жоба қажет секілді. Әйтпесе, орта­лық деңгейде де, өңірлік деңгейде де осы саланың қалай өр­кен­дейтінін егжей-тег­жейлі белгілейтін бірде-бір нақты жоспар жоқ. Қолдау шаралары қалай болатынын білмей, болашаққа деген сенімнен айы­рылған кейбір тасымалдаушы кәсіп­орын­дарын банкрот деп жариялауға даяр отыр.
Осы мәселе Үкіметте де қаралды. Бә­секелестікті қорғау және дамыту агент­тігінің төрағасы Серік Жұманғарин мем­лекеттік автобус парктерінің бәрін жекешелендіру көзделгенін мәлімдеді.
«Маңызды мәселе – көлік на­ры­ғын­дағы бәсекелестікті дамыту. Жо­лау­шылар тасы­малы нарығында Қазақ­станда мем­лекеттік автобус парктерінің белгілі бір саны бар. Оларды толығымен жеке­ше­лендіру жоспар­лануда. 2025 жылға қарай республикалық және облыстық маңызы бар қалалардағы муниципалды автобус парктерінің саны нөлге дейін қыс­қар­тылады», – деді анти­монополиялық орган басшысы.
Дегенмен бұл шараның саланы тұйықтан алып шығарына сарапшылар сенбейді. Жекенің қолына көшкенімен, бәрібір сала мемлекет тарапынан субсидиялауды талап етпек. Демеуқаржы болмаса, автобус биле­тінің құны такси құнымен теңесуі мүмкін. Онда бұл қоғамдық көліктің жұрт­шылыққа қажеті болмай қалады. Бәлкім, такси қыз­метін субсидиялап, қолжетімді еткен жөн шығар?

Нұр-Сұлтан қаласының Көлік және жол-көлік инфрақұрылымын дамыту басқарма­сының дерегінше, №1 автобус паркі елорда­дағы қоғамдық тасымалдың басым көпші­лігін – 70%-ын бір өзі жүзеге асырады екен. 

«Қазір барлық тасымалдаушының, соның ішінде «№1 автобус паркі» АҚ-ның жолаушылар тасымалы бойынша шығын­дарын субсидиялау жұмыстары жүргізілуде. Бұл автокәсіпорынның көрсетілген қыз­мет­тер үшін өзге компаниялар алдындағы қарыздарын өтеу мәселесі басқарманың бақылауында тұр» деп қысқа жауап қайыр­ды ведомство.

Айта кету керек, елордалық аталған автобус паркі – квазимемлекеттік сектор субъектісі саналады: акция пакетінің 100%-ы әкімдікке тиесілі. Оның Auto Bus Service ЖШС алдындағы берешегі 293,5 миллион теңгеден асты. Оны өтемегеніне жеті айдан асқан. Автопарк жекешелендірілсе де бюджеттік қолдауға мұқтаж болмақ. Са­лыстыру үшін айтсақ, 49%-ы ғана мемлекет меншігінде қалған, бақылаушы пакеті жекенің қолына берілген Semey Bus автобус паркінің «БРК-Лизинг» алдындағы қарызы 1,3 миллиард теңгеге жетіпті. Компания өкілдері бұған «тасымалдаушы шығындарын өтеу үшін міндетті субсидияны төлемей қойған жергілікті атқарушы органдар кінәлі» деп отыр.
Қожайыны өзгергенімен, қаржыландыру көзі өзгермейтін болса, көзбояушы тірліктің не пайдасы бар?