Қордың тағдыры «қыл» үстінде

Қордың тағдыры «қыл» үстінде

Еліміздегі ең үлкен қор Президенттің сынына ұшырады. Мемлекет басшысының «Самұрық Қа­зынаны» қырына алуының бірден-бір себебі – акционерлік қоғам жұмысының «көлеңкелі» тұс­тары­ның көп болуы. Миллиондап табыс табатын қызметкерлердің жұмысының тиімділігіне көз жеткізу қиын. Қордағы мемлекеттік сатып алу дегеніңіз – аузында қара құлпы бар «алтын сандық». Президент қор жұмысына қатысты көп нәрсені өзгерту керек екенін қадап айтты. Күні кеше қор төрағасы ұйымды реформалау басталғанын айтты. Алайда ол реформаның нәтижесі қызмет­керлер мен басшыларды қысқартумен ғана шектеліп қалмай ма? Бұған дейін «Самұрық-Қазына» жұмысының тиімсіздігі Есеп комитетінің есептерінде талай айтылды. Сондықтан да қазір қоғамда қорды реформалау бойынша қызу пікірталас жүріп жатыр. Бүгінде бұл қордың активі еліміздің ішкі жалпы өнімінің 60 пайызы. Демек, ол тиімді жұмыс атқарса, мемлекеттің экономикалық өсімі де қарқынды дамыған болар еді. Алайда ел сенген «Самұрық-Қазына» өздерінің қызметін ойдағыдай атқара алмады.

Есеп беруден қашады

Парламенттегі бірқатар депутат «қазынадан қомақты қаржы алып отырған алпауыт компаниялар жұ­мысын елге жариялауы керек» деп санайды. Осыған дейін талай рет «Үкіметтен ұлттық компания­лар­дың есеп-қисабын, ашықтығын сұ­радық» деген мәжілісмендер «Самұрық-Қазына» өкілдері «қо­ғамдық бақылау туралы заңға» өз­дерін қатыстырғысы келмейтінін айтты. Әлі күнге депутаттар мен қор мамандары бір мәмілеге келме­ген. Кемі 69 миллиард доллар ак­тиві бар «Самұрық-Қазына» қоры мемлекеттен ақша алға­нымен, ел алдында есеп бермейді. Қызмет­кер­лерінің жалақысы жоғары, жыл сайынғы сыйақылары мен бонус­тары, шетелден қыруар ақшаға жал­дайтын мамандары бар, бір­неше басқару құрылымынан тұ­ра­тын қордың өз билігі өзінде. Мем­ле­кеттің ақшасына өткізетін мил­лиард­тық тендерлері де ашық емес. Президент Қасым-Жомарт Тоқаев­тың тапсырмасы бойынша енді Үкімет «Самұрық-Қазына» қо­ры­ның компанияларын жекеше­лендіруі керек. Ол үшін қазір мем­лекеттік комиссия жұмыс істеп жа­тыр. 6 мың­ға жуық кәсіпорын қор­дың құ­ра­мында екен. Ұлттық компа­ниялар мұндай құрылымсыз да өз жұмыстарын жүргізе алады. Қор қызметкерлерінің санын қысқарт­қаннан мәселе шешілмей­ді. Қор­дың ішінде «Самұрықсыз» да на­рыққа бейімделген компа­ниялар бар. Оларды жекешелен­діріп, нарыққа жіберу керек. Сонда біз айқын деректерге қол жеткізе аламыз. Қоғамдық бақылау туралы заңның «Самұрық-Қазынаға» күші жүрмейді. Қазір депутаттар осы мәселені көтеріп жатыр. Өйткені «Самұрық-Қазына» өздері қоғам­дық кеңес құрып, өздеріне жақын адамдарды тартқан. Кез келген бюджеттің ақшасы бар жерде қоғамдық бақылаудың пәрмені жүріп, бақылап отыру керек, – деді Мәжіліс депутаты Айдос Сарым.

Өзі – би, өзі – қожа

Бір қызығы, «Мемлекеттік са­тып алу туралы» заң 2009 жылдан бері «Самұрық-Қазынаға» тиесілі компаниялардың ешқайсысына жүрмейді. Ұлттық әл-ауқат қоры­ның қарамағындағы компаниялар үшін «Самұрықтың» өз заңы бар. «Самұрық» үшін «мемлекеттік са­тып алу» деген термин жоқ, олар­дікі тек «сатып алу». Айталық, Documentolog деп аталатын әл­дебір ЖШС «Самұрық-Қазы­наның» қа­натының астындағы компания­лар­дан әр жыл сайын жүздеген мил­лион теңгені «майдан қыл суырған­дай» еш кедергісіз алып келген. Бұл аз десеңіз, 2016-2020 жылдары Documentolog ЖШС «Самұрық-Қазынаның» қарамағындағы 36 компаниямен жалпы құны 1,4 млрд теңге бо­латын 132 келісімшарт жа­сасыпты. Алғанда да миллиард­тар­ды шы­найы бәсекелестік ортада жеңіп алса бір сәрі, бәріне «бір көзден сатып алу» тәсілі арқылы қол жеткізген. Мұндай мысалдар көп. Ұлттық компаниялардағы осын­дай «бір көзден сатып алу» тә­сілімен контракті бекітудің соңы жемқор­лыққа әкеледі. Өйткені өз кезегінде ірі кәсіпкерлердің ком­паниялары бірнеше тендерді жеңіп алып отыр­­ған. Соның салдарынан ша­ғын және орта бизнес өкілдері шет­те қалып қояды. Қазір ең ал­ды­­мен «Самұрық-Қазынаның» ортақ мемлекеттік сатып алулар тәртібіне бағынбайтын дербес статусын жою маңызды. – «Самұрық-Қазынаның» са­тып алу дерегі жабық. Жылына қор 5 трлн теңге сатып алу жасайды. Ал мемлекеттік сатып алу порталы жы­лына 4 трлн теңге жұмсайды. Порталда жоспардан бастап кімнің қай уақытта қандай тендер ұтып алғаны ашық жарияланады. Ал «Самұрық» тек жоспарын жа­риялап, кімнің қалай ұтып алғанын жабық өткізеді. Қанша пайызы «бір көзден сатып алғаны» жайлы ақ­парат та қолжетімді емес. Ақпарат қолжетімді болмаған жерде қара­жат­тың тиімді жұмсалғанын қарас­тыру мүмкін болмайды. Соңғы 3-4 жылда біз Дүниежүзілік банкке «Самұрық-Қазынаның» сатып алуының мемлекеттік сатып алу порталындағыдай ашық болуын және ортақ заңға бағынуына ұсы­ныс айтқанбыз, – дейді Zertteu Research Institute директоры Шолпан Айтенова. Ал Қаржы министрі Ерұлан Жамаубаевтың айтуынша, бір көз­ден сатып алуды қысқарту жұмысы тұрақты негізде жүргізіледі.Таяуда мемлекеттік сатып алу мәселелері бо­йынша бірқатар заңнамалық түзетулер күшіне енді. Олар бір көз­­­­­ден алу тәсілімен мемлекеттік са­­­­тып алуды жүзеге асырудың 6 ірі не­­гіз­демесін жойды. Осылайша, ал­­да бір көзден сатып алудың бар­лық көлемі шамамен 50%-ға азая­ды. [caption id="attachment_180766" align="alignleft" > © коллаж: Қуаныш Сапарбай[/caption] Яғни, салмақты реформа жүр­гізілгелі тұр. Бірінші қадам ретінде «Самұрық-Қазынаға» қатысты мемлекеттік аудит барысындағы банк құпиясы алынып тасталды. Демек, жақын арада Есеп комитеті «Самұрық-Қазынаны» қайтадан тексеретін болады. Бұл жолы мүлде басқа картина шықпақ. Банк құпиясы бойынша норма көптеген көлеңкелі тұстарды жасырып тұр­ған болатын. Енді «Самұрық-Қазынада» ондай «тығылатын» тесік азаяды.

Итке сүйек тастағандай – дивиденд

Республикалық есеп комитеті «Самұрық-Қазынаның» диви­дендтік саясаты мемлекеттік кә­сіпорындардың тапқан табысымен сәйкес емес деп көп жылдан бері сынап келеді. Комитеттің дере­гінше, квазимемлекеттік сектор­дың 2015-2019 жылдар аралығында таза табысы төрт есе өскен, яғни 527,8 млрд теңгеден 1,992 трлн тең­геге жеткен. Ал сөйте тұра, 2020 жы­лы Үкіметке төлеген дивиденд­тері­нің көлемі тек 142,7 млрд тең­гені құраған, бұл таза табыстың 7%-ынан аспайды. Ал 2021 жылы рес­публикалық бюджетке диви­денд ретінде табысының бар-жоғы 8/1 бөлігін аударады. Яғни, 900 млрд теңгенің 110 млрд теңгесі ғана. Ал Президент Қасым-Жомарт Тоқаев бұған дейін ұлттық ком­па­ниялар табыстың 100%-ын бюд­жетке төлеуі тиіс деген еді. Өйткені соң­ғы жылдары бюджет тапшы­лығын жамаймын деп Ұлттық қор­дың қазынасы едәуір ойсырап қалған. Кейін министрлер кабинеті бастапқы жарнада мемлекеттің үлесі бар компаниялар 2020 жылы және одан кейінгі жылдары «жыл­дық шоғырландырылған таза та­быс­тың ең кемі 70% сомасын бюд­­жетке аудару туралы» қаулы қабылдады. Бірақ мұны ескеріп жатқан «Самұрық-Қазына» жоқ. Қор өзінің еншілес компанияларының дивидендке қатысты 2012 жылы қабылдаған саясатын өзгертпеді. Бұл құжатта портфельді компа­нияларға дивиденд төлеу көлемі сараланып төленетіні көрсетілген. Яғни, оған екі фактор әсер етеді – компанияның кемелділігі және қаржылық-экономикалық жағ­дайы. Сонымен, бюджетке диви­денд төлеуден басқа «Самұрық-Қазына» салықтық төлемдерді ау­даратынын, Үкіметтің әлеуметтік жобаларына қолдау білдіретінін, мектептер мен көпбейінді ауруха­на­ларды салатынын алға тартты. Яғни, дивидендтердің жалпы жиын­тығын алар болсақ, ол компа­нияның таза табысының 50 пайы­зын құрайды-мыс. Ендеше диви­денд­тер пайызының төмен болуы­на мемлекеттің қажеті үшін алы­натын түрлі алымдардың да кесірі тиіп отыр. Әдетте әлеуметтік ны­сан­дар құрылысына, бюджеттік бағ­дар­ламаларға жұмсалатын шы­ғындардың құны шамадан тыс көтермеленіп көрсетіледі. Мәсе­лен, «Самұрық-Қазына» АҚ кейінгі бес жылда әлеуметтік құрылыстар салуға 366 млрд теңге немесе таза табыстың 14%-ын жұмсаған. Сөйте тұра, бұл нысандардың кейбіреуі мемлекет меншігіне берілмеген.

Қалай реформалау керек?

«Самұрық-Қазынаны» тара­тып жіберіп, оның портфелді ком­па­ния­ларын профильді министр­лік­терге бағындыра салса, мем­лекет бір жылда кем дегенде 17 мил­­лиард теңге үнемдейтін бо­лады. Қордың 2021 жылдың 9 айы­на қарасты аралық қаржылық есебін қарасақ, корпоративті орта­лықтың жалпы және әкімшілік шығындары 16,8 миллиард теңгеге жетіп үлгерген. Бұл тек орталық кеңседе отыратын басқарушы ап­параттың шығыны. Сонда бір айда қордың орталық кеңсесін ұстауға 1,8 миллиард теңге жұмсалып отыр. Одан бөлек, «Самұрық-Қа­зынаның» басшылық құрамы өте қымбатқа шығады. 2021 жыл­дың 9 айында қордың басшыла­рына 4,5 миллиард теңге төленген. Мұндай шығындардан халыққа қандай пайда бар? – Мемлекеттік компаниялар­дың тиімді жұмыс істеуіне қол жет­кізу үшін «Самұрық-Қазы­на­ны» өзінің бастапқы бағытына – мемлекеттік компанияларды ба­қылау және басқаруға қайтару қажет. Қордан мемлекеттің бақы­лау пакеті жоқ бірлескен компания­ларды шығарып тастау керек. Мұн­дай мемлекеттік инвестиция­лар­дың барлығын Ұлттық қордың басқаруына берген дұрыс, – дейді экономист Мұрат Темірханов. Экономистің ойынша, қазір басқарушы холдингке орасан көп қаржы жұмсалады. Сол себепті «Самұрық-Қазына» қорын мем­лекеттік коммерциялық активтерді басқару жөніндегі Үкімет жанын­дағы шағын мемлекеттік агенттік­пен алмастыруға болады. Кезінде трансформациядан өту үшін транс­формация департаментін құрған қор­дың тым ауыр, ебедейсіз ал­пауытқа айналып кеткені шын. Бірақ біз әл-ауқат қорын тарататын болсақ, онда әр ұлттық компания бас-басына халықаралық кеңесші жалдауға мәжбүр болмай ма? Са­рапшы Ғалым Байтұқтың айтуын­ша, қордың негізгі көздегені – ел­дегі белгілі бір топтардың пайдасы үшін қомақты қаржы көздерін уы­сында ұстау. – Алдымен мемлекеттік компа­нияның корпоративтік универ­си­тетіне, «Самұрық-Қазынаның» еншілес компанияларына тексеріс жүргізу керек. Қорды инвестиция­лық жобаға айналдыру да тығы­рықтан шығар жол емес. Кейін оның құрамындағы компаниялар жекеменшіктің қолына өтіп, мем­лекеттің қаржысы тіптен талан-таражға түсуі мүмкін, – дейді сарапшы Ғалым Байтұқ. Президент бір емес, бірнеше рет басып айтқан «Самұрық-Қа­зынаның» не болары алдағы бір айда шешіледі. Кеше ғана «Самұ­рық-Қазына» қорының бас­шысы Алмасадам Сәтқалиев: «Реформалау бағдарламасына нақты, әрі тиімді ұсыныстар бере алатын азамат­тармен диалог орна­туға дайынбыз» деп Facebook-тегі парақшасына жа­риялады. Іле-шала қор қызмет­керлерінің қыс­қарып жатқанын да естідік. Бірақ болары болып қойған соң, желге ұшқан қаржыны кімнен талап ете­міз? Ең дұрысы – жасаған қа­те­ліктен сабақ алу.

Көктем ҚАРҚЫН