Директордың «дәурені» бітеді

Директордың «дәурені» бітеді

Ауыл-аймақтағы кейбір мектеп директор­лары өз­де­рін шексіз биліктің иесі санап, ойларына не келсе, соны іс­тейтіні жасырын емес. Білім саласындағы осындай бе­реке­сіздік пен жемқорлықты тыю үшін министрлік мектеп директорларын жаппай ауыс­тыру нау­қанын бастады. Ди­ректорлардың ротациясы қоғам тарапынан да қызу пі­кір­талас туғызып жатыр. Ен­деше ротация салаға револю­ция жасай ала ма? Білім беру саласында 10 мың­нан астам мем­лекеттік ұйым бар. Көптеген басшылар, мерзімсіз ең­бек келісімшарттарын жасасқан. Осыған бай­ланысты бір ұйымда 10-15 жыл және одан да көп жұ­мыс істейтіндер аз емес. Әрине, олар­дың арасында өз жұмысын жақсы білетін басшылар да бар. Де­генмен 10-15 жыл бойы бір орында оты­рып, өздерінің бастамашылдығы мен дамуға деген ынтасын жоғал­татын мектеп директорлары да жоқ емес. Сондықтан да «Мем­ле­кет­тік білім беру ұйымдарының бірінші басшыларына ротация жүргізу қағидалары» біраз ұйым­ның бас­шылығын сапыры­лыс­тырғалы тұр. Атап айтқанда, қа­ғида барлық облыстың және үш мегаполистің әкімдіктеріне қа­райтын мектепке дейінгі, орта бі­лім беру, техникалық және кә­сіптік, орта білімнен кейінгі және қосымша білім беру ұйымдары­ның, сондай-ақ жетім балаларға арналған білім беру мекемелерінің бірінші басшы­ларының өзара лауазымдық ауысуы тәртібін ай­қындайды. Мектеп директорлары да бұл ауыс-түйісті жақсы қабылдап отыр. – Қазір мектептердегі қоз­ғалып жатқан проб­лемалар бір мек­теп жағдайында туындап жат­қан жоқ, барлық мектепке қа­тыс­ты мәселелер. Бұл дегеніміз –ротацияланған басшы мүлдем таныс емес ортаға түспейді. Ке­рісінше, бұған дейін де тә­жіри­бесінде бар жағдаймен кездеседі. Себебі мемлекеттік мектептерге қойылатын талап бірдей, – дейді Нұр-Сұлтан қаласы №67 гим­назия директоры Гүлжанат Абдраманова.

 Ауыл мектебі шет қалған

Жақында Білім және ғылым министрі Асхат Аймағамбетов: «Биыл директорлардың ротациясы басталады. Алдыңғы жылы заңна­маны қабылдап, бекіттік. Енді биыл нақты мыңнан астам директор ро­тацияға ілінеді» деген еді. Мұндағы мақсат не? Ведом­ствоның түсін­діруінше, біріншіден, ротация білім ұйымдарының жұмысының тиім­ділігін және ол көрсететін білім беру қызметтерінің сапасын арттыруы тиіс. Екіншіден, бірінші басшылар­дың кәсіби әлеуеті мен басқару­шы­лық тәжірибесін тиімді пайдалануға жол ашады. Үшіншіден, директор­ларға кәсіби дамуға және басқару­шылық құзыреттерін жетілдіруге мүмкіндік береді. Төртіншіден, олар­дың бір жерде ұзақ отырып, кәсіби тұралап қалуының алдын алады. Бесіншіден, осы арқылы жем­қор­лық­пен күрес жүргізіледі. Ережеге сай бір білім беру ұйымында 4 немесе 7 жылдан астам жұмыс істеген басшылар ротация­ланады. Білім саласының сарапшысы Ме­йіржан Темірбектің айтуынша, қабылданған заңнаманың шикі тұс­тары көп. Сондықтан да ротация­ның жүзеге асатынына сарапшы се­німді емес. Себебі заңда «4 жыл мектеп ди­ректоры болып, ары қарай рота­ция­мен ауысуды қаламаса, тағы сол орында 3 жыл отыруға болады» де­лінген. Сосын «ротация бір елді ме­кен аумағында жүргізіледі» деп тұр. – Бір мектебі ғана бар ауылдық жерлерде ротациялау қиынға со­ғады. Енді министрлік бір ауылда бір ғана мектеп болса, ротация жүргізілмейді деп жатыр. Мен оған қарсы­мын. Ро­тацияны «бір ауылдың емес, аудан­­ның ішінде» жүргізген дұ­рыс, – дейді Ме­йіржан Темірбек. Сондай-ақ зейнетке шығуына 3 және одан аз уақыт қалған басшылар ротацияланудан босатылады. Өзге директорларға да 1 рет бас тартуына рұқсат, екінші рет бас тартса, білім жүйесі онымен қош айтысады. Ал директор сайма-сай өзге лауазымға ауыстырылуы үшін аттестаттаудан және қызметінің тиімділігін жыл сайынғы бағалаудан сүрінбей өтуі шарт. Ондай бағалауды облыстың, Нұр-Сұлтан, Алматы, Шымкент қалаларының Білім басқармасының кадр қызметі жүргізеді. Оның ба­рысында мектептегі әдістемелік кабинеттер, орталықтар жүргізетін оқу-әдістемелік және тәрбие қызметі, оқушылардың білім сапа­сы талданады. Егер онысы нашар болып шықса, директор ротация­ланбайды, орнынан қуылады. Бұл ақыр соңында тәжірибелі басшы­лардың жекеменшік білім ұйым­дарына жаппай кетуіне әкеліп соқ­тыруы мүмкін.

Жемқорлықты шектей ме?

Ендігі мәселе – ротациялаудың жүргізілуінде. Ертең ұзақ уақыт бір жерде отырған директорлар жақсы мектепке барғысы келіп, түрлі ай­лаларды істеуі мүмкін. Мысалы, ротация жүргізілгенде ортаға таныс салатындар да шығады. Осы мәселе­нің алдын алу үшін қалалық әкім­дікке ұсыныс айтып жүрген мұға­лімдердің бірі – Өмір Шыныбекұлы. Педагогтің айтуынша, материалдық базасы мықты, жақсы ұжымы бар мектептерде директор болуға талас басталуы мүмкін. Осылайша рота­ция жасау реформасы сыбайлас жем­қорлықтың тағы бір ұшын шы­ғарады. Ротацияға ілінген директор өзіне жайлы, жақын мектепке бас­шы бо­лып бару үшін лауазымды тұл­ғаларға пара ұсынуы да ғажап емес. – Әкімдікке Шымкенттегі 147 мектептің басында тұрған отызына тимеуді ұсындым. Бірінші ең артта қалған мектептерді ауыстырып алу керек. Ротация кезінде біз күтпеген тәуекелдер де болуы мүмкін. Сон­дықтан ротацияны бірінші төмен­нен бастап жүргізгеніміз жөн, – дейді Өмір Шыныбекұлы. Ротациялаудың алғашқы кезеңі 7 жыл жүргізілгенімен, екінші ке­зеңнен бастап директорлар 3 жыл сайын ауысып отыратын болады. Дегенмен басшының ойға алған мін­деттерін орындап, көңіл толар­лық нәтижеге жетуі үшін 3 жыл аздық етеді. Директор осы аз уақыт ішінде әрбір педагогті танып, бүкіл мектепті, оның шаруашылығы мен оқу процесін зерделеп үлгермейді. – Берілетін 3 жыл аз. Өйткені алғашқы жыл ұжыммен танысуға, келесі жыл жоспар жасауға кетсе, қалған бір жыл директордың ойына алған жаңалығын енгізуге жетпейді. Онсыз нәтижеге жету қиын. Ал жұ­мыс нәтижесі біліктілік категория­сын растау және аттестаттаудан өту үшін қажет. Онсыз не санаты төмен­дейді немесе онымен жұмыс келі­сім­шарты бұзылады. Басшы әр 3 жыл сайын мектептен-мектепке се­кіріп жүрсе, ешқандай қомақты жетістікке жете алмайды, – дейді Өмір Шыныбекұлы. Мамандар тағы бір мәселеге назар аудартады: мектеп дирек­торлары пәндерден сабақ беретін педагогтерден аз жалақы алады екен. Осы орайда кейбір басшы ротация енгізілген соң лауазымынан бас тартып, сағат алып, мұғалімдікке ауысып алудың қамын жасап жат­қан көрінеді. Олар қазірдің өзінде сабақ беріп жүр.

Аймақтан ары аспайды

Министрлік қабылдаған ереже бойынша ротация тек қана бір әкім­шілік-аумақтық бірлік шегінде жү­зеге асырылады. Астанадан басқа өңірге, қалалардан ауылға жіберу жағы қарастырылмаған. – Көпшіліктің арасында «ертең бүкіл ел бойынша 7500 директор бір мезетте жұмыс орнын ауыстырады» деп жатқандар да бар. Негізінде олай емес. Мәселен, Павлодар об­лы­сында жұмыс істеп жүрген адам Қарағанды облысына немесе Қара­ғанды облысынан Түркістан облы­сына жіберілмейтіні түсінікті. Қазір біз тек бір әкімшілік-аумақтық бір­лік шегінде ғана айтып жатыр­мыз, – деген еді министр Асхат Аймағамбетов. Ал ротациялауды 30 жыл бұрын бастаған «Білім-инновация» лице­йінде мұндай шектеу жоқ. Ротация­лау директорлардың әр өңірге ба­рып тәжірибе алмасуына үлкен мүм­кіндік жасаған. Орташа есеппен лицей директорлары 3-5 жылда ауысып отырады. Олар бір жерден көрген жаңашылдығын екінші жер­ге барып енгізеді. Әсіресе, рота­ция­ның арқасында үлкен қалалардағы үрдістер моноқалалардағы лицей­лерге жетеді екен. – Директорлар белгілі бір жерде көп отырғандықтан бір жүйеде қа­лып қояды. Ал жаңа жерде директор бұрынғы істеген қателіктерін жо­йып, жаңа өзгерістер әкеледі. Де­генмен кейбір директорлар 2-3 жыл­да өз мүмкіндігін аша алмауы мүм­кін, – дейді «Білім-инновация» халықаралық қоғамдық қорының вице-президенті Ержан Әубәкіров. Ел болып білім саласындағы жем­қорлыққа тұсау саламыз деп жат­қанда, ротациялаудан ауыл мек­тептерінің шет қалғаны, дирек­тор­лардың тұрғылықты аймағынан ары аса алмағаны ақылға сыймайды. Ендеше қабылданған құжатты қайта қарап, саралап шығу артық етпес.

Көктем ҚАРҚЫН