Жолдың «жыры» бітпейді
Жолдың «жыры» бітпейді
363
оқылды
Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаевтың таяуда өткізген Үкіметтің кеңейтілген отырысында қозғаған өзекті мәселесінің бірі еліміздің көлік-транзиттік әлеуетіне арналды. Соның ішінде автомобиль жол құрылысы саласын жемқорлық жайлап кеткенін қатаң сынға алған Президент мұнда нақты тапсырмалар берді. Тіпті, түбегейлі тексеріс жүргізіп, соңғы он жылда жүзеге асырылған жұмыстарды қопарып тексеріп, кінәлілерді жазаға тартуды талап етті. Осы ретте мамандар экономиканың күре тамыры саналатын автожолдар шаруашылығына әлдеқашан назар аударатын уақыт жеткенін айтады.

Жолы жамау

Сонымен, еліміздегі жолдың жыры Президентке дейін жетті. Басқа жер тұрмақ, Ақордаға апа­рар жолдың қырық жамау екенін сынға алған Мемлекет басшысы кешенді шаралар пакетін ұсынды. Бұл біздегі шаруашылыққа жа­уапты шенеуніктердің жол сала­сындағы жемқорлық пен жауап­сыздық алдындағы шарасыздығын білдірсе керек. Өйткені мұнда мем­лекеттік сатып алуда да, тен­дерде де, жол сапасында да, құ­рылыс жұмыстары мен материал­дарында да, жол бойы қызмет көрсетуде де мәселе шаш етектен. Жыл сайын елімізде осы мақсатқа 600-700 млрд теңге бөлінеді екен. Биыл 11 мыңнан астам шақырым жолға әртүрлі жөндеу жұмыстары үшін деп 600 миллиард қарас­ты­рылған. Бірақ бұл қаржының та­лан-таражға түсіп, жөндеу жұ­мыс­тарының созбалаңға салынып кетпесіне кепілдік беру қиын. Өйткені жол шаруашылығын жегі құрттай жемқорлық жайлап кет­кенін Президенттің өзі де айтып отыр. «Тендерді жыл сайын бірді-екілі компания ғана ұтып алады. Мұндай жағдайдың қайталанып келе жатқанына ондаған жыл бол­ды. Осының бәрін ретке келтіру үшін шұғыл шаралар қабылдау керек. Жарты жыл өтті. Ал жол жөндеуге бөлінген қаражаттың 44 пайызына мемлекеттік сатып алу қорытындысы жасалған жоқ. 464 млрд теңгенің 263 млрд теңгесі бойынша мемлекеттік сатып алу қорытындысы бар. Бұл жұмыс Павлодар (17%), Маңғыстау (24%) және Батыс Қазақстан (27%) облыстарында өте баяу жүріп жатыр. Тағы бір маңызды мәселе – мемлекеттік сатып алу конкурсын өткізу. 2019 жылдан бері автожол саласында құны 1,5 триллион тең­ге болатын мемлекеттік келісім­шарттар жасалды. Соның 40 па­йызын шетелдіктердің қатысы бар компаниялар ұтып алған. Отан­дық компанияларымыз кон­курстарға белсене қатыспайды. Кейбір ірі компаниялардың еңбек және материалдық ресурстары жеткіліксіз. Соған қарамастан олар тендерді ұтып алып, жұмыс­ты мердігерге ысыра салады. Осын­дай ахуал жылда қайтала­нады. Тіпті, жұмыстың 100 па­йызы басқа мердігерге тапсы­рыл­ғаны жөнінде мәліметтер бар. Мысалы, Қарағанды–Балқаш автожолын (363 шақырым) жөн­деу жұмыстары 2019 жылдан бері жалғасып келеді. Бұл жобаның жалпы құны – 248 млрд теңге. Бас мердігері осы жұмысты басқа компанияға тапсырды. Ал бұл компания барлық жұмысты қосалқы мердігерге ысыра салған. Тіпті, 22 пайыз көлеміндегі үсте­меақысын да ұстап қалған», – деді Президент. Мемлекет басшысы автожол саласына түбегейлі реформа жа­сайтын уақыт жеткенін айтып отыр. Сондықтан да Үкіметке бір-бірінің жұмысын қайталаумен ғана айналысып отырған «Қаз­АвтоЖол» және «Казахавтодор» мекемелерін біріктіріп, Қазақ­станның біртұтас автожол компа­ниясын құруды тапсырды. Нәти­жесінде, қызметкерлердің саны да қысқармақ. Сондай-ақ Президент бұл саланы кешенді түрде қайта жаңғырта түсу үшін FIDIC халық­аралық қағидаттарын енгізуді ұсын­ды. Жүзден астам ел пайдала­нып отырған бұл жүйе жол сала­сын тиімді басқаруға, бюджет қаражатын ұтымды пайдаланып, барлық деңгейдегі жемқорлық қаупін азайтуға мүмкіндік бермек.

Торапты жолдың төрт түйткілі

Кеңес Одағы кезінде Қазақ­стан автомобиль жолдарының сапасы жағынан Балтықмаңы елдерінен кейінгі екінші орында болған екен. Эстония, Литва, Лат­вия сияқты елдердің аумағы біздің ең кішкентай деген облыстың көлемімен тең екенін ескерсек, бұл өте жоғарғы көрсеткіш болды. Салыстыра айтқанда, Беларусь, Украина, Грузия, тіпті Ресейдің де алдында тұрыппыз. Ал қазір әлем елдері арасында 95-ші немесе 105-орын­дарда жүрміз. Экономи­калық көрсеткіштеріміз бойынша дамыған 50 елдің қатарына енген елміз десек те, жолдарымыздың жағдайы тым нашар. Мұның себебін осы салада ұзақ жыл еңбек еткен, түрлі басшылық қызметтер атқарған байырғы жолшы Дамир Тұқымұлы төртке бөліп қарас­ты­рады. Олар – қаржы, сапа, климат жағдайы және және жолға түсетін салмақ. Бір-бірінен айырып қарауға болмайтын бұл факторлар кешенді шешімді талап етеді. «Дүниежүзі бойынша көп­теген елде Жалпы ішкі өнімнің 2 пайызы жолдарды дамытуға бөлі­неді. Қытайда тіпті 3,5 пайызына дейін жұмсайды. Бізде болса, ЖІӨ 90 триллион теңгені құрайды десек, жол шаруашылығына 700 млрд теңге, яки 1 пайызынан да аз мөлшері қарастырылған. Ха­лықаралық тәжірибені басшы­лыққа алып айтар болсақ, торапты жолдың түйткілін шешуге бізге жоқ дегенде 1,8 млрд теңге қажет. Бірақ Қазақстандағы бір мәселе – біздің бюджеттің әлеуметтік салаға бағытталған модельге ие екенінде. Мемлекетке бірінші ке­зекте жәрдемақы, зейнетақы, тө­ле­мақы сынды бюджеттік тө­лем­дерді төлеген маңызды. Осын­дай себеппен де, бір кездері рес­публикалық бюджетке салмақты азайту үшін, бюджет қызметкер­лері мен халықтың арнаулы то­бына уақытылы қаржы төлеп үлгере алмай жатқандықтан, жергілікті жолдар облыс әкімінің құзыретіне беріле салды. Ал олар оған жүруге жараса болды деген екінші кезектегі мәселе ретінде қарады. Жыл басында қаржы бө­лін­геннің өзінде жыл соңында жол жөндеу жұмыстарына тек ши­регі ғана жетті. Осындай рет­пен алған­да, жалпы респуб­ли­ка­мызда мем­лекеттік төлемдерге қаржы жыл сайын өсіп отыра­ды да, керісінше жолдарға бөліне­тін қаржы бір­тіндеп азайып ке­леді», – дейді автомобиль жол­дары саласының ардагері Дамир Алимов. Оның айтуынша, респуб­ликалық жолдарда жағдай бас­қаша. Мұнда қадағалау бар. Оны­мен Автомобиль жолдары ко­ми­теті, «ҚазавтоЖол» акционерлік қоғамы сынды мекемелер айна­лы­сады. Сондықтан да Кеңес Ода­ғындағыдай қай деңгейде бол­масын жалпы пайдаланудағы жолдардың барлығы бірыңғай республикалық органның қада­ғалауына берілгені дұрыс. Қаржы­ландыру жұмысын да осы ұйым жүзеге асыруы керек. Оны агент­тік ретінде де құруға болады. Бол­маса басы артық ведомство құ­руды жөн емес деп санаса, онда осы функциялардың барлығын қазіргі Автомобиль жолдары ко­ми­тетіне беруге болады. Кеңес Одағында да, 2000-жылдарға де­йін Қазақстанда да осылай болған екен. «Бізге Кеңес Одағы кезіндей жол шаруашылығына бөлек бюд­жет қарастыру қажет. Мәселен, «Жол қоры» деген болды. Біз одан жағдай қиын кезде одан бас тарттық. Ресей де басында мұндай қорды жауып тастаған болатын. Кейін дұрыс емес екенін түсінді де, 2009 жылы қайта құрды. Ал бізде қанша рет хат жазсақ та, тіпті Президентке дейін өтініш жіберсек те, бұған назар аудармай отыр. Бізде «Жол қорын» құрып, оны бюджеттен бөлек алып шы­ғып, қаржыландыру көздерін Қар­жы министрлігімен, кәсіп­керлермен кеңесіп көруге болады. Бірақ осынау маңызды шешім қабылданбай келеді. Ал оған дейін біз бірінші кезекте жолдарды дамыту үшін Үкіметке бағынысты органдардың бекіткен норма­тивтері мен жөндеу жасамай өт­кізуге болатын мерзім бойынша қанша қаржы керек екенін есеп­теп алуымыз керек. Ол үшін ха­лық шаруашылығы саласын жос­парлауды бірізге түсіру қа­жет», – дейді ол. Байырғы жолшының айтып отырған басқа факторлары – осы қаржы мәселесі аясында шеші­летін дүниелер. Сапаға қатысты елімізде үлкен ілгерілеушіліктер бар. Озық технологиялар енгізіл­ген, құрылыс нормативтері жетіл­дірілген, түрлі инженерлік ма­ман­дық пайда болып, Жол сапасын бақылау орталығы ашылған. Соң­ғы салынған республикалық жолдардың жағдайы мақтауға тұрарлық. Осы ретте жергілікті жерлердегі жолдардың сапасы, республикалық тасжолмен салыс­тырғанда өте нашар екенін атай кету керек. Өйткені оны жөндей­тін компанияларда кәсіби саласы сай емес мамандардың қарасы көп. Бұрын жолшы болып оқы­маған, тығыздық коэффициенті, көлбеу деңгейі дегенді білмейтін­дер жүр. Әрі ауыл-аудан жолдарын қадағалау қиын болып тұр. Жолға түсетін осьтік салмақ бойынша да тиісті органдар күрес жүргізіп жатқанымен, қадағалау жеткілікті болмай тұр. Жолдарымыз 8-13 тоннаға арналған. Ал оған Еуро­падан, Қытайдан келетін одан да ауыр жүк көліктерінің шығып кететін кездері аз емес. Жолдың тозуының бір себебі осында жатыр.