Айрықша зерделілікпен жазылған, алайда автордың өзі «Оқырмандардың бұл шығарманың әдеби көркемдігіне аса мән бермеуін өтінемін. Өйткені мен шығарма жазуға қабілетсізбін» деп аса қарапайымдылық танытқанымен, шынайы шындыққа толы еңбекті толқымай, тебіренбей оқу мүмкін емес. Бұл – жарына деген ерекше терең түсіністік пен айрықша ықыластан туған тамаша туынды.
Естелік Мұстафа Шоқайдың ата баба шежіресінен басталады. Атасы Торғай датқа, әкесі Шоқай, анасы Бақтылы туралы тұңғыш мәліметтер беріледі. Мұстафа отбасында ерке өседі, оқу-жазуды анасынан бес жасында үйренеді. Ағасы Әліш ашқан төрт жылдық медресені екі жылда бітіреді. Есте сақтау қабілеті өте күшті Мұстафа үйіне келген қонақтарға бар білгенін айтып, құранды да оқып береді екен. Ата-анасы түрік мұғалімінің айтуымен көз тимесін деп Мұстафаның басына үкілі бөрік кигізген көрінеді.
Орыс қоныс аударушылары мен шенеуніктерінің озбырлықтарын басынан өткізген Шоқай аса зеректігімен ерекшеленген баласының орысша оқып, өз құқығын өзі қорғай алуын ойлайды. Арнайы барып келісілген Перовск училищесіне оқу басталарда ауырып бара алмай, Сұлутөбе стансасындағы теміржол орыс мектебінде оқиды. Оны бітіргеннен соң «Перовск училищесін 1902 жылы бітірген деген құжат алады. Әсілі, қайта-қайта медресе ашып жүрген Әліш Сұлутөбедегі мектепте оқып жүргенде інісінің училищемен байланысын жоғалтпаған сияқты. Әйтпесе, ол кезде Қазақстанның оңтүстік өңіріне мәлім болған оқу орны сабаққа қатыспағанға бітірді деп құжат бере салмайды ғой.
Мұстафа Шоқай өмірінде оның Ташкенттегі ерлер гимназиясындағы оқуы маңызды кезең болды. Осында орыс тілін жетілдіре түсіп, өлкенің жергілікті халқының арыз-шағымдарына көмектесіп, қоғамдық жұмысқа белсенді араласа бастайды. Сөйтіп, жергілікті халықтың теңсіздігін көреді. Оның үстіне, оқуды үздік бітіргенде Түркістан генерал-губернаторы Самсоновтың алтын медальді «бұратана» баласына қимай, оны орыс оқушысына жаздыруы Мұстафа сезімінде терең із қалдырады. Бірақ Зепрометов бұл ұсыныстан бас тартып, өзіне тиесілі күміс медальмен шектеледі.
1910 жылы Мұстафа Шоқай Ресейдің маңдайалды оқу орындарының бірі Петербор университетіне түсіп, онда терең білім алып, Батыстың өркениетінен сусындайды. Орталықта да қоғамдық-саяси жұмыстарға белсенді араласады. Сол кездегі оның беталысын бірге оқып жерген бір топ студенттермен жазған тіл мен діннің тазалығын сөз еткен 1913 жылы Орынборда шыға бастаған «Қазақ» газетіне жазылған хаты пен «Сиратул-Мустаким» (Тура жол) ұйымын жақтаушыларға қарсы бағытталған үндеуі айқын байқатады. Студент кезінде-ақ «Сен ақ патшаға жақын тұрасың, оған біздің тілектерімізді жеткіз. Мына мәселе былай болуы керек еді, былайша уәде берілген еді, бірақ олай болмады» деген мазмұндағы өтініш хаттар, әртүрлі хабарлар өзі дүние есігін ашқан Ақмешіттен жиі келіп тұрған көрінеді. Мәселенің көбі жер дауымен, әсіресе қоныс аудару басқармасының орыс қоныс аударушыларына бөліп беру үшін тартып алған жерлері – көшпенді халықтың тіршілік негізіне айналған қыстауларына байланысты болған көрінеді. Мәселелер өте қиын, айлар бойы шешімі табылмай, кейде Сенат мәжілісіне дейін жетіп жатыпты.
Мұстафа Шоқайдың Алаш көсемі Әлихан Бөкейханның ұсынысымен 1916 жылғы 15 тамызда Мемлекеттік думаның жанындағы Мұсылман фракциясының төрағасы Қ.Тевкелев жетекшілік еткен құрамында фракция мүшесі Шәкір Мұхамедияров және кейін қосылған депутат А.Керенскийлер бар делегацияның аудармашысы, хатшысы және маман зерттеушісі ретінде Түркістан өлкесінде сапарда болуы оның кейінгі өмірінде ерекше рөл атқарады. Осы сапарынан кейін тағы да Әлихан Бөкейханның ұсынысымен Мемлекеттік думаның Мұсылмандар фракциясындағы хатшылық жұмысында орналасады. Мұстафа Шоқай өзіне Еділ және Қырым татарлары, Кавказ халықтары, Орал башқұрттары жүктеген түрлі саяси міндеттерді өте жақсы орындайды. Егер 1917 жылғы төңкеріс болмағанда оның Мемлекеттік думаға мүшелікке сайлануы да мүмкін еді.
Патшаның тақтан түсуі, Уақытша үкіметтің құрылуы орыс революцияшыл демократтарының ықпалын пайдалану мүмкіндігін туғызғаны белгілі. Наурыздың соңғы күндері Петербордағы Мұстафа Шоқай Ташкенттен жеделхат алады. Онда Ақмешіттен делегат болып сайланған Түркістан өлкелік атқару комитетінің құрылтайына шақырылған болатын. Содан Ташкентке кетер алдында Петербор қалалық жұмысшы, солдат депутаттары кеңесінің төрағасы Чхеидзеге жолығады. Араларындағы сұхбат Түркістан туралы болады. Өздерінің бастаған жұмыстарының жайы туралы Н.Чхеидзенің сұрағына Мұстафа: «Біз Түркістанның автономия алғанын қалаймыз. Сондықтан автономияға әзірлік жасап жатырмыз», – деп жауап қайтарады. Бұл жауаптан екі нәрсені аңғаруға болады. Біріншісі, Алаш жетекшілерінің автономия туралы ойларының алға шыққанын білдірсе, екіншісі – осындай лауазымды кісімен тең сөйлесе алу Мұстафаның да ой өресін байқатқан болатын.
Мұстафа Шоқай сәуір басында Ташкентте болады. Ол Түркістан ұлттық комитетінің төрағалығына сайланады. Өлкеде автономия үшін күреске жол ашылады. Алайда сол кездегі өлкедегі саяси-әлеуметтік жағдай, әсіресе діни ұйымдар арасындағы қатынастар аса күрделі болатын. Осыларды толық түсінген Орталық кеңес пен оның төрағасы Мұстафа Шоқай Уақытша үкіметтің Түркістан комитеті, өлкелік жұмысшы және солдат депутаттарының кеңесі мекемелерімен тиімді қатынас жасау, революцияның алғашқы күндері құрылған араларында байланысы жоқ, бола қойғанда көбіне қайшылықты қарым-қатынасты екінші қатарға қойып, түрлі мұсылман қоғамдарын, комитеттер мен одақтарды бір орталыққа біріктіруге ұмтылады. Үлкен қажыр-қайрат, шебер ұйымдастырушылық жұмысты қажет еткен бұл тірлік оң нәтижесін бермей қалмады. Мұстафа Шоқайдың жетекшілігімен Қоқанда өткен төртінші ұлттық құрылтайында Түркістан автономиясы жарияланды. Бірақ ол барлығы 64 күн ғана өмір сүреді. Кеңес жүйесі оның басшыларының барлығын дерлік тұтқындады. Ал Мұстафа Шоқай Ферғана тауларын аралап, талай тағдырлы қауіпті бастан кешіріп, Ташкентке жетіп, Мария Яковлевна Горинаны іздейді. Алайда ол күйеуімен ажырасып, басқа мекенде тұрып жатқан болатын. Мәскеуге кетуге дайындалып, жазғы киімдерін алуға үйіне келгенде осында күйеуімен келісіп тұрып жатқан Мұстафа Шоқайға жолығады. Мария Яковлевна болашақ жарын 1916 жылы Түркістанға келген сапарында генерал Сахиб-Гарей Еникеевтің балалармен бірге болғанда көрген еді. Күйеуі өлкелік прокуратура мүшесі болғаннан соң Петербор делегациясы Мариялардың үйінде де қонақ болады. Сол кездегі Мұстафа туралы: «Ол астаналық модамен өте әдемі киінген, тәрбиелі екендігі көрініп тұратын. Өте ұқыпты болатын. Оның қасында жүру қызықты көрінетін» деп жазуынан ұшқын қалған сияқты. Бұл ұшқын енді жалынға айналып, екеуін де мәңгілік жылытқан еді...
Барлығы 64 күн ғана өмір сүрген Түркістан Мұқтариятын Кеңес әскерлері қиратып, Қоқанды күлге айналдырғаннан соң Мұстафа Шоқай қашып шығып, Ферғана тауларын аралап, талай қиыншылықты бастан кешіріп Ташкентке жетеді. Осындай кезде таңдау өзіне сүйеніш болар, өзін бұрыннан білетін, табиғатын таныған, бұл кезде күйеуінен ажырасып, Мәскеуге кетуге дайындалып жүрген Мария Яковлевна Горинаға түседі. Ол болашақ жарының талап етуімен 1918 жылдың 18 сәуірінде мұсылмандықты қабылдап, екі өзбектің куәлігімен мешітте имам некесін қияды. Содан басына 1000 сом бәйге тігілген Мұстафа Шоқайға жаралы әскер киімін кигізеді де мамырдың бірінде Ташкенттен алып шығып, түрлі жағдайлармен кейін екеуі екі айырылып, келер жылдың мамырында Тифлисте жолығады. Одан Грузияда екі жылдай тұрып, қызылдар Тифлисті басып алғаннан соң Түркия арқылы Францияға жетеді. Осында жиырма жылдан артық тұрып, айрықша қажырлы саяси қызметі және ерекше шығармашылық жұмысымен әлемге танылады.
Мария Шоқай өз естелік-кітабының алғашқы «Мұстафа Шоқайдың саясатқа араласа бастауы» және «Алғашқы саяси сабақтар деген шағын бөлімдерінде жарына саясаткер ретінде бірсыпыра нақты сипаттамалар берген. Ол саяси қызметке араласқан алғашқы жылдарынан бастап ешбір партияға кірмей, социализмнен алшақ демократ ретінде өз халқын жанындай жақсы көрген, оның болашағына сеніммен қараған. Көзқарас көкжиегі кең болғандықтан, өз ойын еркін жеткізетін, пікірлесіп отырған жанның жүрегіне жол таба алатын қайраткер болғандықтан, Мұстафа Шоқай көпшілікті басқару үшін саясат адамының тез шешім жасай алатын саяси сауатты, қатал мінезі болуы керек деп түсінген. Бұған оның Мұстафа Кемалға таңғалып, оны биік санауы, Түркістан үшін осындай реформашы болса деп тілеуі дәлел бола алады.
Ал «Мұстафа Шоқай – саясаткер» атты бөлімде жалпы саясат адамының соғысты жақтаушылар және бейбіт өмірді қуаттаушылар болып екі түрлі болатынын, ал Мұстафа бейбіт саясатты қолдаушы еді дейді. Сондықтан ол халықтардың федерация ішіндегі бауырластығын, өз мемлекетінің егемендігін, азаттығын арман еткен. Осындай себептермен Түркістандағы кеңестік кезеңдегі тірліктердің барлығының басында жергілікті халықтың өздері болғанын қалаған ол «мемлекетте жаман халық жоқ, жаман адамдар бар» деген сөзді жиі айтады екен. Осы сәтте Мұстафа Шоқайдың «Мен халыққа қарсы емеспін, халықты басқарып отырған басшыларға қарсы сөзбен күресудемін» дегенінен мынандай түйін түюге болады. Ол Ресейді жеріне жеткізе сынағанда оны әсте орыс халқының отаны ретінде емес, патшалық биліктің, кеңестік жүйенің орталығы болғаны үшін сынаған.
Мария Шоқай алғаш рет аты әлемге танылған тұлғаның табиғи жаратылысына, рухани дүниесіне терең зер салады. Үлкен жүректі, терең сезімді қарапайым жанның сонау Еуропаның ортасында жүріп, елін сағынған сәттері шебер жазылған. Мұстафа Шоқайдың жан дүниесін аша түсуімен құнды бірнеше мысалдар келтіре кетелік.
Парижге барған алғашқы жылдар Шоқайларға аса ауыр болды. Күнелтудің қиыншылығы, күнделікті тірліктің таусылмайтын күйбеңі әбден қажытып, Мария Шоқай ауырып қалды да 1923 жылы Германияда қатты инфляциялық жағдайды пайдаланып, алты айдай Берлинде тұрды. Сол кезде жазылған және «Жалғыз қалғанда адам түрлі ойға қалады. Көбінесе, ойларым мені ауылыма, жаман ниетпен істемесем де, моральдық азап шегулеріне өзім себепші болған жақындарыма жетелейді» деп үлкен күйзеліспен басталған хатта Мұстафаның отбасына, ағайын-туыс жақындарына деген көңіл күйі әдемі-ақ берілген. «Мен үшін ең қымбатты, ең жақын адамдардың көбі бұл күнде арамызда жоқ. Мен олардың ешбірімен соңғы рет арыздасып, қоштаса алмадым. Егер сен біздің туыстар арасындағы қатынастарды білген болсаң, менің қайғымның қаншалықты орынды екенін, шын мәнінде орны толмас екенін түсінер едің...» болмаса «Көз алдында ұлы мен немересінен бірдей айырылып әрі сүйікті ерке ұлы мен де қасында болмаған қарт анамның қалай қайғырғанын кім білсін? Ол менің өз анам емес екенін, алайда оны өз анамдай жақсы көретінімді сен, әрине, білесің. Ол идеал ана болатын» деп жазуы жүрегі жұмсақ жанның шынайы сезімін айқын айғақтайды. Ал «Бауырымның (Сыздық ағасын айтып отыр – Ә.Б.) менімен көрісе алмай көз жұмғанын ойлаудың өзі мен үшін қаншалықты ауыр» деген жолдар хат иесінің адами болмысын, туыстық ықыласын айқын танытады. Осы ағасы Қоқандағы қызметінен кейін інісінің Ферғана тауларын аралап жүріп дарға асыла жаздағанын естіп: «жақсылық пен жамандықты ұғынуға мүмкіндік беретін оқиғаларға разы болуың керек» деп тамаша ақыл айтқан болатын. Сондай-ақ Мұстафа Шоқайдың елге деген өзгеше сағынышын мына бір оқиғадан да аңғару қиын емес. 1922 жылы Париждегі Трокадеродағы этнография музейінде болғанда Мұстафа сондағы домбыраны қызметкерден сұрап алып, құлақ күйін келтіріп, әсем қазақ күйін орындайды да аспапты орнына қояды. Жүзі жабырқау тартып, жанары жасқа толады. Мария Шоқай «Мен алғашқы және соңғы рет Мұстафаның көз жасын сол кезде көріп едім» деп жазды.
Естелікте Мұстафа Шоқайдың саясаткерлік қасиеттеріне де шынайы сипаттама берілген. Автордың жазуынша, ол ешқашан өз мінезін түзеуден және оқудан жалықпаған. Сондай-ақ тар ауқымды ұлтшылдықтың дұшпаны болған, бүкіл Түркістан ұлтының бірігуі жолындағы күрескердің: «…Біз барлық халықты құрметтеуге тиіспіз. Мемлекет үшін бір халықтың өзге халықтан айырмасы жоқ. Географиялық жағдайымыз да Ресеймен достық және бейбіт қатынаста болуымызды талап етеді. Жаман халық деген жоқ, жаман адамдар бар; адамгершілігі мол мемлекет деген болмайды, адамгершілігі мол адамдар болады» деуі де кемел ойлардың жарқын көріністері болатын.
Мұстафа Шоқаймен араласқан әрбір адам оны сыйлайтын, жеке қабілетін, адами болмысын қастерлейтін. Бұған бірнеше мысал келтіруге болады. Кеңес үкіметі Түркістан автономиясын құлатқаннан соң Мұстафа Шоқай Ташкентке жетіп, үйінде уақытша тұруға рұқсат алғанда Өлкелік прокуратурасының мүшесі, Мария Яковлевнаның бұрынғы күйеуі Мұстафаның жағдайын білмеді емес, жақсы білді, алайда ол үнсіз келісім берді. Ал Мария Шоқай 1918 жылғы 24 қарашада Челябинскіде жалғыз өзі бөлініп қалуға мәжбүр болып, келер жылдың мамыр айының бірінде аман-есен, жүйелі жүріспен, аялы алақандардың қамқорлығымен Тифлистің вокзалына жетуі Мұстафа Шоқайдың елдегі белгілі кісілер алдындағы таза беделінің арқасында болғанына дау жоқ.
Түркістан халқының бірлігін аңсаған Мұстафа Шоқай бұл мақсатқа жетудің өте қиын екенін біліп, әрдайым былай дейді екен: «Біздің Түркістан үшін ең қорқыныштысы – халықтың бірлігінің болмауы. Өзіміздің әлсіз екенімізді мен білемін. Мен халқымның тыныштығын және бірлігін қалаймын». Сол себепті ол өзінің саяси істерінде барлық күш жігерін Түркістанда әлеуметтік реформа жасауға жұмсайтын айтып: «Біз қазір оқымасақ, ешқашан тәуелсіз бола алмаймыз, ол жолды бізге сырттан біреу әкеліп бермейді, біз өзіміз бірте-бірте мемлекет органдарын қолға алып, өзімізді өзіміз басқаруға тиіспіз» дейді екен.
Саясатта да намысқой әрі жанға жақын болуы арқылы адамдардың жүрегіне жол табатын ол пікірталаста қызуқанды, өз пікірін дәлелдеуде қарсыласының намысына тиюден аулақ болған көрінеді. Мұны Мұстафа Шоқайдың эпистолярлық мұрасынан, ондағы әртүрлі ұлттардың 100-ге тарта түрлі саяси көзқарастағы өкілдерімен, саяси қайраткерлерімен, ғалымдарымен т.б. жазысқан үш жүздей хаттардан байқау қиын емес. Оның психологияға жетік болғанын, қандай тақырыпта болмасын сабырлылық танытып, қарсыласының пікіріне құрмет көрсетіп отырғанын айқын аңғарасың.
Мария Шоқай жарының ең үлкен кемшілігі ретінде сенгіштігін атап, осы тез иланғыштығының кесірінен үлкен қиындықтарға да ұшырағанын жазған. Мұстафа Шоқайдың азғантай адамгершілікке жатпайтын әрекеттерге ренжіп қалатындығы, алайда қателіктерді кешіре салатындығы, тез ұмытатыны, кейін оны есіне де алмайтыны ерекше қасиеттер ретінде атап көрсетілген. Оның бойында саяси менмендік атымен жоқ, саяси интригандарды жаны сүймейтін, ал жағымпаздық ол үшін өзін өзі қорлаумен бірдей еді дейді.
Сондай-ақ саясат адамы ретінде Мұстафа Шоқай шен құмарлықтан аулақ болған, бірақ өзі қаламаса да алдыңғы қатарда болуға оны тағдыр мәжбүр еткен. «1917 жыл естеліктерінен үзінділер» деген еңбегінде өзі Түркістан өлкесі мұсылмандары орталық кеңесінің төрағасы болып сайланғанда: «Өз басым Түркістан ұлттық қозғалысының құрылысына ең соңғы қарапайым қара жұмысшы-мердігер болып қатыссам да, өзімді асқан бақыттымын деп есептер едім!» деп жазуы оның шынайы қарапайымдылық қасиетін танытады.
Отанын жанындай жақсы көрген Мұстафа Шоқайдың оның келешегі мен тыныштығы үшін еш аянбайтын жан ретіндегі болмысы да өте сәтті шыққан. Өмірінің соңғы сәттерінде, 40-жылдарда, соғыс кезінде ол үнемі Түркістанның большевиктерден құтылуын армандап: «Алла елімнің тәуелсіздікке қол жеткізгенін көруді нәсіп етсе, мен тек саяси үгіт ісімен айналысар едім. Жастар үкімет құрса, мен елімнің тарихы және басқа өлке халықтары туралы кітаптар жазумен шұғылданар едім. Адамдар бір-бірімен араласуы керек. Халықтар өзара білім алмасып, бірін-бірі терең танып және түсініп, жарасымды қатынас дәрежесіне көтерілсе, сонда ғана халықтар федерациясын құруға жол ашылмақ» деп жазды. Бұл сөздер бірінші, Мұстафа Шоқайдың өз елінің болашағын, тәуелсіз болуын армандайтынын танытса, екіншіден, оның терең білімді, азаттығы үшін күрескен Түркістанның тарихын да жақсы білетінін көрсетеді. Мұндай мақсатқа жету үшін ол мемлекеттік масштабтағы қызмет қажет, соғыстан бас тарту, оны болдырмау керек, жер бетінде барлық адамға орын жетеді деп ойлаған.
Мұстафа Шоқайдың өзге Алаш жетекшілерінен өзіндік ерекшеліктері де жоқ емес еді. Біріншіден, Түркістан атауы Ұлы дала, Түркістан өлкесі, Бұхара мен Хорезм хандықтарын қосқандағы тұтас күйін қамтыды. Сондықтан 800-ден астам еңбектерінің 230-дайы тікелей Түркістан атауымен байланысты. Екіншіден, Мұстафа Шоқай берісі Түркістанның, арысы бүкіл түркі халқының азаттығы үшін күресті. Үшіншіден, өз халқын азат ету басқа да түркі тектес езілген халықтарды патша өкіметінің отаршылық саясатына қарсы ұйыстырудың нәтижесінде ғана мүмкін деп түсінді. Осы таным Мемлекеттік думаның мұсылман фракциясы хатшылығына орналасқаннан кейін ерекше маңызды, айрықша мәнге ие болады. Сондықтан да ол Ресейдің езгісіндегі Түркістан өңірінен тыс түркі халықтарын – Еділ, Қырым татарларын, Кавказ халықтарын, Орал башқұрттарын біріктіру қажет деп есептеді. Кейін шетелде жүрген кезінде де оның өз халқымен бірге өзге аймақтардағы халықтардың ортақ отарлық езгіден құтылуын армандауы, сол үшін күресуі жайдан-жай емес болатын.
1940 жылы Германияның Францияны басып алуы, 1941 жылы маусым айында большевиктерге қарсы соғыс ашуы Шоқайлардың онсыз да жеңіл емес өмірлерін тіпті қиындатып жіберді. Олар күн көру үшін қажет нәрселерінің бәрін сатуға мәжбүр болады. «Яш Түркістан» 1939 жылы соғыс басталған соң жер-жердегі абонементтермен арадағы байланыстар үзіліп, шықпай қалады. Енді Мұстафа Шоқай күндіз-түні радионың жанына болып, түрлі толқындардағы хабарларды тыңдап, керекті жерлерін жазып алып отырады. Осы жайлар естелікте былайша жазылды: «Ол хабарларды тыңдау үшін қолынан келгенін істеп бағатын, оның сол халін көзбен көрмесе, сөзбен жеткізу қиын. Ұзақ толқындар мен қысқа толқындарды, кейде неміс, кейде түрік радиосын ауыстырып қойып жататын». Осылай соғыс Мұстафа Шоқайдың бар жұмысын тоқтатып тастады. Бұрынғы тынымсыз тірлік, үнемі асығып жүру артта қалды. Енді қолы бос болғанымен хат та жазбайды, ешкіммен қатынасқа да түсе алмайды.
Соғыс жағдайынан Франциядағы эмигранттардың бірсыпырасы Америкаға, мұсылмандары Түркияға кетіп жатты. Шоқайларға да кетуге мүмкіндік бар еді, Америкаға визалары болатын. Алайда ол «Маған паналайтын орын берген мемлекетті тастап кету, өз Отаныңды тастап кеткенмен бірдей» деп ойлады. Жары да осы ұстанымда болды. Бұл әділеттілікке сүйенген, заңдылықты қастерлеген елге деген шынайы ықыласы болатын.
1940 жылы 13 мамыр күні немістер Парижге басып кіреді. Германия Францияны басып алғаннан кейін Мұстафа Шоқай тұтқындалып, Кампиен түрмесіне жабылады, одан босатылған соң Германияға, Берлинге кетуге дайындалады. Оған түркістандық тұтқындар алдында радиодан сөз сөйлеу туралы ұсыныс жасалды, бірақ Мұстафа тұтқындармен кездеспей, оларға ештеңе айта алмайтынын түсіндіреді. Сонымен, 1941 жылдың тамыз-қараша айлары тұтқын лагеріндегі түркістандықтарды аралаумен өтті. Қараша айының ішінде бір адам Мария Шоқайға жарының хатын әкеп береді. Онда тұтқындар арасындағы адам төзгісіз ауыр жағдайларын, жазықсыз жандардың мазаққа ұшырап, аз ғана қателіктері үшін бірден ату жазасына кесіліп жатқанын жазған болатын. Қайтарында ауруға шалдығып, 27 желтоқсанында Мұстафа Шоқай жұмбақ өліммен дүниеден озды.
Осындай қазағым айтқандай, сегіз қырлы, бір сырлы бүкіл түркі жұртының ұлы перзенті Мұстафа Шоқайға арналған тұңғыш әрі нақты мәліметтерге толы естелік шағатай тілінен аударылып, тұңғыш рет қазақ тілінде 1999 жылғы Мұстафа Шоқайдың таңдамалы шығармаларының екі томдық жинағына «Менің Мұстафам» деген атпен енді. 2000 жылы Стамбұлда «Тұран» мәдениет қоры естелікті екінші рет жеке кітап етіп бастырды. 2007 жылы жарық көрген Мұстафа Шоқайдың таңдамалы шығармаларының үш томдық жинағына да енген болатын.
Әбдіжәлел БӘКІР,
Қорқыт Ата атындағы
Қызылорда университетінің профессоры,
саяси ғылымдар докторы