Көкше жеріндегі ұлық қайраткер
– Науан хазіреттің өмірі мен ағартушылық қызметін елімізге танымал көптеген ғалымдардың зерттегенін білеміз. Осы зерттеулердің басты-бастыларына тоқталсаңыз?
– Хазіреттің шын аты Наурызбай екені баршаға аян. 2009 жылы шыққан «Қазақ әдеби тілінің сөздігінде» (11 том, 498 бет) «Науан» сөзі парсы тілінен аударғанда биік, үлкен, ноян деген мағына береді екен. Мысалы, мына бір өлеңде былай айтылады: «Құрыш құс ұшты заулап ауаны есіп, Алдымнан ашылды бір науан есік». Жаңағы сөздіктің 15 томы, 144 бетінде «хазірет» сөзінің мағынасы араб тілінен аударғанда ұлы мәртебелі, мырза, тақсыр деп жазылған. Ислам энциклопедиясында жазылғанындай, хазірет атағы лауазым иесінің дін қағидаларына жүйрік, ғұлама адам екендігін аңғартады. Тарихта біз Хазірет Әубәкір, Хазірет Әли, Хазірет Сұлтан, тағы басқа да ислам дінінің ғұламаларын білеміз. Ендеше, хазірет деген атаудан көңілге түйетініміз – Науан Таласұлының құрметке лайықты білікті тұлға болғандығы.
Енді туған жылына келейік. Мысалы, Кеңес үкіметі тұсындағы ғалым, имам Сәдуақас Ғылмани өзінің «Заманымызда болған ғұламалар, ғұмыр тарихтары» кітабында Науан хазіретті 1844 жылы туған десе, ғалымдар Қадыржан Әбуев, Әшірбек Муминов 1843 жылы туды деп жазады. Ал Ақан сері болса, туған бажасы Науан хазіретті аға тұтып, құрметтеп өтті. Науқастанып жатқанда көңілін сұрап келген Науанға арнап, Ақан табан аузында былайша өлең шығарады.
– Ассалаумағалейкум, Науан аға,
Үй-іші аман болар, бала-шаға.
Көрген соң дидарымды көңілім сергіп,
Қалдым ғой шыққандай бір сахараға.
Ал Науан хазіреттің 1916 жылы 73 жасында қайтыс болғанын ескерсек, оның 1843 жылы туғандығына ешкім де күмән келтірмес болар.
– Науан хазіреттің шыққан тегі, отбасы жайлы ғалымдар әртүрлі пікір айтып жүр. Бұл орайда сіз не айтар едіңіз?
– Айналасын жасыл-желек көмкерген Баратай және Ақан ауылдары басынан бақ таймаған, дәулеті шалқып, жауына дес бермеген Ақан батырдан тарайтын Шұңғырша әулетінің атамекені. Бұл жерде үш атаның балалары: Шұғыл, Жарасқұл, Сүйіншәлі ұрпақтары қоныстанған. Жарықтық Ақан атамыз қол бастаған батыр ғана емес, өз дәуірінде атақ-даңқы алысқа тараған айтулы аңшы, ғажап саятшы да болса керек. Жасанған жаудан беті қайтып көрмеген қайсар да өжет ұлы бабам 105 жасқа келіп, өмірден озды. Оның есімімен аталатын ауыл, жер-су, тау атаулары Көкше өңірінде жиі кездеседі.
Ел басына күн туған жаугершілік заманда елдің қорғаны, қалқаны болған батырлар түн баласы кірпік ілмейді екен. Ақан батыр да қасына он шақты нөкерін ертіп, ауылдан 2-3 шақырым жердегі көлді жайласа керек. Ал Ақмола облысының Сандықтау және Атбасар аудандарының шектесетін тұсындағы кең жазық, шөбі шүйгін Ащылы Жекебаяқ жұртын Ақан батыр қалмақтардан тартып әперіпті. Нулы, орманды бұл жер Шұңғырша әулетінің жазғы жайлауы болған. Ақын інім Құдайберлі Мырзабек «Ащылы Жекебаяқ» кітабында былайша тебіренеді.
Ащылы – Жекебаяқ жайлаған жер,
Шытырлатып құлынды байлаған жер.
Баласы Шұңғыршаның ат шаптырып,
Қуалап көбелегін ойнаған жер.
Толғатып самал соқса Ақан таудан,
Кеудемді жыр кернейді мақамдалған.
Жабырқап жатыр ма екен мені күтіп,
Ащылы Жекебаяқ атам қонған.
Көкшелік ғалым Қадыржан Қабиденұлы Әбуев өз кітабында: «...Әкесі Талас ауқатты, ағайын арасында беделді кісі болған», – десе, Әлихан Бөкейханов «Киргизы» атты еңбегінде: «Науан будучи сыном бедного казаха он поехал в Бухару, как некогда Ломоносов в Москву», – деп кедей отбасынан шыққанын айтады. Ақан батырдың Құттыболат тармағынан тарайтын Науанның қарапайым отбасынан шыққандығы шындық. Ол жастайынан зейінді, алғыр болғандықтан менің ұлы бабаларым өз бауырларына басып, қамқорлықтарын аямады. Сөйтіп, ол алғашқы білімді Көкшетау өңірінде он жеті мешіт салдырған Жылкелді молдадан алады. Кейін өз дәуірінде сөзі де өтімді, дәулеті шалқыған Рүстембай атамның қолдауымен Қызылжар қаласындағы медреседе төрт жылдай оқып, білім жетілдіру мақсатында Бұқараға барады. Ғалымдардың зерттеулеріне қарағанда, мұндағы медреселерде өзбектер, тәжіктер, қазақтар, татарлар, қарақалпақтар, ұйғырлар көбірек білім алыпты.
– Науан Таласұлының білім саласындағы алғашқы қадамдары қандай болды?
– Бұқара қаласындағы оқу орындарының ішінде «Мир и Араб» және «Көкілташ» медреселері сонау ХVІ ғасырда тұрғызылыпты. Қазіргі таңда олар тарихи ескерткіштер ретінде ЮНЕСКО қорғауында. Ал, Науан Таласұлы болса 300-ге жуық шәкіртпен бірге «Көкілташ» медресесіне оқуға түседі. Мұнда араб тілін, фихһты, логиканы, арифметиканы, араб және түрік каллиграфиясын оқиды. Оқу мерзімі 10-20 жылға жалғасады. Бірақ емтихан тапсырмайды. «Көкілташ» медресесінде он бес жылдай оқып, дарынды қабілетімен көзге түскендіктен ұстаздары оны Бағдат шаһарына аттандырады. Мұсылман халқының білім ордасы саналатын бұл қалада 3-4 жыл оқып, Бұқараға қайта оралған уақытта медресе басқармасы Науанды ұстаз етіп тағайындайды. Осы жаңалықты естіген көкшелік зиялылар Бұқараға арнайы делегация жіберіп, елге оралуын сұрайды.
Осылайша, жасы қырықтан асқанда Көкшетау мешітіне бас имам болған шақта патша үкіметі қазақ жеріне шоқындыру саясатын енгізе бастайды. Сондай-ақ 1870 жылғы 26 наурызда қабылданған заңға сәйкес қазақ жерінде мектеп-медреселердің ашылуына тыйым салынады. Ал медреселер мұсылмандардың қаражатынан жалақы төленетін, орыс тілінен сабақ беретін мұғалімі бар мектептерде ғана ашылды. Бұл да өз кезегінде қазақтарды шоқындырудың айла-тәсілі болатын. Науан Таласұлы Атығай, Қарауыл, Керей, Уақтың басы қосылған үлкен бір аста көрші елдің жүргізіп отырған жөнсіз саясатын әшкерелеп, оған дер уақытында қарсылық білдірмесек, мысқалдап енген дерт сияқты түбінде батпандап шығатынын айтады. Сосын шоқынған қазақ балаларының мойындарындағы крестерін сыпырып алып, Қылшақты өзеніне ағызып жіберген.
Патша үкіметінің қазақ даласында жүргізіп отырған масқарашылдық қастандықтары жайлы ол түркі еліне ашық хат жазып, мұсылман балаларын еріксіз шоқындыруын батыл айыптайды. Сөйтіп, саяси шу шығып, Ресейдің басы дауға ілінеді. Осыдан кейін Науан хазіретке қарсы өшпенділік өрши түседі. Жалпы, ел бірлігін мұрат еткен Науан хазіреттен асыл сөздер де көп қалған ғой. Ол қайтар алдында былай деп айтса керек: «Мен өмірден өткенде жыламаңдар, ертең елдегі имандылықтың ұйытқысы молдалар қудаланатын заман туады. Менің сол кер заманды көрмей кеткеніме қуаныңдар».
– Патша үкіметінің жүргізіп отырған саясатына қарсы шыққаны үшін Науан хазірет Сібірге жер аударылды. Оны қамаудан босатуға кімдер ықпал етті?
– Науан Таласұлы алты жылға Иркутскіге жер аударылғанымен көп қиындық көрген жоқ. Отбасымен бірге күтушілері де болған. Жылда қыркүйек айы туа Шұңғыршаның қырық жігіті атақты жерлестерінің хал-жағдайын білу мақсатында сапарға аттанады екен. Қазақ зиялылары, олардың ішінде Алаштың арда ұлдары Ахмет Байтұрсынұлы, Әлихан Бөкейханұлы, Мәмбетәлі Сердалин, Шәймерден Қосшығұлов, Айдархан Тұрлыбаевпен бірге Жанбатыр және Бабаназар қажылардың көп еңбек сіңіргені тарихтан белгілі. Олар Петерборға барып, патша ағзамға хат тапсырады. Бұл жөнінде жазушы Сарбас Ақтаев өзінің «Науан хазірет» деген зерттеу еңбегінде айрықша жазған.
1903 жылдың 9 қарашасы күні Дала Генерал-губернаторының кеңсесінде тіркелген мына бір анықтама Омбы мемлекеттік архивінен табылды. Бұл құжат мына жағдайды баяндайды: «Ақмола облысының әскери губернаторы жанындағы аса маңызды істер жөніндегі шенеунігі Яхонтовтың түсініктемесі бойынша мұсылман үгіті жөніндегі істің меңгерушісі генерал-майор Романов жергілікті әкімшіліктің өкімімен жабылған медресені ашу және Сібірге жер аударылған молда Таласовтың басына азаттық беру жөніндегі қырғыздар Бабаназар Жаңабатырұлы, Әбутәліп Бакизин және басқалардың өтініштерін аса мәртебелі сіздің құзырыңызға жеткіземін». Дала Генерал-губернаторы кеңсесі меңгерушісінің және аға іс жүргізушінің қолдары бар бұл құжат Бабаназар қажының ұрпағы жазушы, сенаторлар кеңесінің мүшесі Жабал Ерғалиевтің архивінде сақтаулы екен.
Міне, Науан хазіреттің ісін бұзғызамын деп Санкт-Петербургқа барып, сол сапарында орыс патшасынан сыйлыққа оқалы шапан, алтын сағат алып қайтан Бабаназардың осы бір әрекеті жаңадан орнаған кеңес үкіметіне жақпайды. Сондықтан да ол бір түнде «Себкрайға», Сібірге бар әулетімен үдере көшіп, жан сақтауға мәжбүр болған екен.
– Науан хазірет ақталыпты, Жанбатыр мен Бабаназар істі бұзғызыпты, – деген әңгімені ел естіп, бүкіл Атығай – Қарауыл әулеті дуан орталығы – Көкшетауға күні бұрын жиналып, алысқа сапар шегіп кеткен қадірлілерін тілектестікпен қарсы алған топтың алдында Шерияздан қажы:
Жанбатыр, Бабаназар екі жүйрік,
Суарған суат көлден екі сүйрік.
Алланың берген бұл да бағы шығар,
Көтердің ісләм дінін екі жүйрік, – деп құттықтап, өлеңмен қарсы алған екен.
– Сіздің ойыңызша, Науан хазіреттің өмірі мен ағартушылық қызметі толық зерттелді ме? Алдағы ойларыңыз қандай?
– Зерттеу жұмыстары ғалымдардың құзырындағы, тарихтың еншісіндегі шаруалар болғанымен, ұрпақтары біздер де қол қусырып отырған жоқпыз. Науан хазірет Бұқарадан елге оралысымен Көкшетау мешітіне бас имам болып сайланып, медресе ашады. Онда діни сабақтан басқа математика, география, қазақ тілі мен орыс тілі оқытылады. Хазіреттің медресесі, қонақ және жататын үйлері Абай және Кенесары көшелерінің қиылысында әлі тұр.
Науан хазірет Таласұлының рухани ағартушылық қызметін зерттеу онан әрі жалғасады. Мәселен, Бағдатта қай жылдары болып, нақтылы қайда оқығаны, Науанды елге қайтып келуге шақыруға барғандар кімдер? Бұл сауалға жауап беру үшін, әрине, Бағдат, Бұқара архивтеріне зер салу керек. Сонымен бірге, Науанның жәдидтік әлде кадимдік оқытуды ұстанғандығына байланысты кесімді көзқарас жоқ. Шын мәніне келгенде ол қадим мектебінен тәлім алған.
Кеңес үкіметі уақытында Науан хазіреттің тұлғалық бейнесін әдебиетте, драматургияда жағымсыз кейіпте көрсетуге әрекет жасалғанын білеміз. Ол көбінесе-көп аса қатыгез, шәкірттеріне дөрекі, басшылыққа бағынбайтын адам ретіндегі жағымсыз қылықтарымен сипатталған. Осыған орай Сейітқали Шылымов ақсақал пьесаның дұрыс жазылмағанына шағымданып, Қазақ ССР Жоғарғы Советіне арыз жазады. Осыдан кейін пьеса авторы Ғабит Мүсірепов режиссер Жақып Омаровпен бірге 5-6 шәкіртін шақыртып, драманы өзгерту жөнінде өтініш жасапты. Сөйтіп, «Ақан сері» пьесасы өзгертіліп, қайта жазылды.
Науан хазіреттің тұлғалық келбетін ақтап шығаруға үлес қосқан ғалымдардың арасында профессор Қадыржан Әбуевті ерекше атап айтуға болады. Ол 2000-ші жылдары Науан хазірет туралы бірнеше мақала жариялаған. Оның «Науан хазірет» атты кітабымен қатар 2010 жылы Өмірзақ Озғанбайдың «Рух күрескері» және Сарбас Ақтаевтың 1999 жылы жазған «Ханзаданың қасіреті» атты кітаптары жарық көрді. Бұл кітаптардың авторлары Науан хазіреттің шынайы келбетін бейнелеп, өмір жолын нақты құжаттармен дәйектеуге тырысқан.
Науан хазіреттің сүйегі Қопа көлінің шығысына қарай көне зиратта жерленген. 2000 жылы зираттың кіреберісінде жаңадан құлпытас орнатылды. Құлпытастағы эпиграфикалық жазба барынша шынайы мәлімет береді. Онда Науан хазіреттің туған және қайтыс болған жылын, атқарған қызметін, тұлғалық артықшылығын анықтауға болады. Қазіргі кезге дейін қазақстандық және әлемдік ғылымда осы құлпытастағы эпитафияға қатысты ғылыми еңбектің жарық көрмегендігін, дәйекті зерттеу жүргізудің қажеттігін еске салғым келеді.
Науан Таласұлы өмірден өткен соң Көкшетау мешітіне бас имам болып үлкен ұлы Қалымтай сайланды. Ағамыздың Аққу есімді келіншегі болды. «Өз басым қазақта мұндай сұлу, мінсіз әйелді бұрын-соңды көрмегем», – деп әкем Шарап жиі-жиі айтып отырушы еді. 1929 жылғы конфискацияға іліккен Қалымтай мен Аққу Бухтарма, Чуйский орман шаруашылығына жер аударылып, сол жерде қайтыс болды. Ал, Науанның кіші ұлы Қазезтай соғыс кезінде қойма меңгерушісі, бертіндері Петропавл маңындағы теміржолда жолсерік болып істеді. Көкшетауға жақындап, №15 разъезде де тұрды. Оған топырақ Ақан ауылының зиратынан бұйырды. Тоқпай жеңгей Көкшетауға көшіп келіп, Шанхай мөлтек ауданына қоныстанды. Жауын болса, үйінің еденін су басып кететін. Әйтеуір, көптеп көмектесіп, екі бөлмелі пәтер әпердік.
Көкшетаулық мұсылман жамағат Науан хазіреттің өсиеттеріне адалдық танытудан еш танған емес. Жүз елу мыңдай тұрғыны бар облыс орталығының аймағында алты мешіт жұмыс істейді. Шаһардың қақ ортасындағы аумағы 5137,57 шаршы метр еңселі мешіт Науан Таласұлының есімімен аталады. Архитектуралық сәтті шешімі және әсем безендірілуімен ерекше көз тартатын имандылық сарайы жерлестеріміздің жеке қаражатына салынғанын айрықша атап өткім келеді.
Мешіт имамдары діни ағартушылық қызметке қоса, қайырымдылық шаралармен де белсене айналысып жүр. Соңғы үш-төрт жылдың көлемінде тұрмыстары жұтаңдау он бес шақты отбасыға пәтер сатып әперді. Ал коронавирус індеті кезінде он мыңдай адамға материалдық көмек көрсетілді. 2018 жылы қажылыққа барып, мұсылмандық парызымды өтеп келген соң, ағайындармен ақылдаса келе, Баратай ауылында мешіт салуды ұйғардық. Игілікті бұл шаруаны меценат жігіт Әуезхан абыроймен атқарып шықты. Ауыл адамдары да қарап қалмай, қаржылай көмек жасады. Иә, Науан хазірет мешітіне жұма намазына барған сайын Аллаға шүкіршілік етіп, бабамның аруағы халқымды қолдап, қорғап жүрсе екен деп ишарат етемін.
Кенесары ханның 280 жылдығы мен Науан хазіреттің 180 жылдығына арналған конференциялар бойынша «Хан көрген, Хазірет көрген Көкшетау» кітабы жарыққа шығатын болды. Осы орайда Науан бабамыз жайлы аңыз-әңгімелерді жинастырып, ұрпақтарының тағдырына да көңіл бөлу керек сияқты. Облыс орталығында жақында ашылған «Алаш арыстары» паркінде қуғын-сүргін құрбандары Зарап Темірбеков, Шәймерден Қосшығұлов, Сәдуақас Ғылмани және басқа да қайраткерлермен бірге Науан бабамызға да музей ашу, кезінде өзі тұрған үйді мемлекет меншігіне қайтару жөнінде де жұмыстар жүргізіліп жатыр. Құдай қаласа, 2024 жылы Көкшетау қаласының іргетасы қаланғанына 200 жыл толуына орай біраз шаруаның басы қайырылар деген үміттеміз. Ұлы тұлға, көрнекті дін қайраткерінің аталас бауыры болғандықтан бар күш-жігерімді, білімімді осы игілікті іске жұмсауды перзенттік парыз санаймын.
Сұхбаттасқан
Балталы СӘРСЕНБАЕВ
Суретте: Көкшенің қазыналы қариясы Шияп қажы Әлиев; Көкшетау қаласындағы Науан хазірет мешіті.