Елімізде бюджеттің иге­ріл­меуі және ұтымсыз жұм­салуы тарихи рекордтарға жетті.
Бюджет игеруде былық көп
596
оқылды

 Бұрнағы жылдары бұл тақырып турасында көп ай­тылды. Мәселеге ақпарат құралдары мен сарапшылар назар аударуды қойып кет­ке-німен, ол түбегейлі жойыл­ды деуге келмейді. Үкіметтің, әкімдердің қаржылық «тәр­тібі» жақсарған жоқ. Кері­сін­ше, ушығып барады. Бұрын игерілмеген не талан-тараж болған бірнеше жүз миллиард теңге туралы сөз қозғалатын. Енді бұл сома 1 триллион теңгеге жетті.  

Қаржы саласын зор «эпидемия» жайлады

Шенеуніктер игерілмеген қар­жыны өзге бағдарламалар мен жобаларға бірнеше рет қайта ба­ғыттаған. Сөйтіп, 1 жылда рес­пу-бликалық бюджетке 8 рет түзету және бір рет нақтылау енгізілген. Салдарынан қаражаттың қайда жұмсалғанын мемлекеттік ауди­торлар да таба алмай қалғанға ұқ­сайды. Бұл бір құрық бойлат­пайтын сұмдық қулық болып тұр. Нәтижесінде, құзырлы органдар әрі-бері тексеріп, сайда саны, құмда ізі қалмаған миллиардтар үшін бар-жоғы 6 қылмыстық іс қозғауға жарайтын материал тапқан көрінеді.

Премьер-Министрдің орын­басары – Қаржы министрі Ерұлан Жамаубаевтың айтуынша, бюджет қаражатын игермегені және нә­ти­же көрсеткіштеріне қол жет­кіз­бегені үшін 2022 жыл қорытын­дысында орталық және жергілікті мемлекеттік органдардың 113 қыз­меткері тәртіптік жазаға тар­тылыпты.

Бірақ Үкімет бюджет қара­жатын тиімсіз игеру немесе игере алмауға қатысты айыптарды мо­йындамады. Керісінше, бұдан тек «жақсылық» көріп отыр.

– Шынында, 2022 жылы рес­пуб­ликалық бюджетті сегіз рет түзеттік. Жалпы, бұл процедуралар бюджеттік мониторинг қоры­тындысы бойынша жыл бойы біркелкі жүзеге асырылды. Осы­лайша, бюджет қаражатын жедел басқару мақсатында Үкімет заң­мен бекітілген құралды дұрыс пайдаланды деп есептейміз, – деді Үкімет басшысының қара­жатқа жауапты орынбасары Е.Жамаубаев.

Сарапшылар миллиардтаған теңгені байқатпай жымқырудың мың сан схемасы іске қосылға­нына назар аудартып жүр. Соның бірін таяуда Жоғары аудиторлық палатаның төрайымы Наталья Годунова жайып салды.

– Бюджеттік қаражаттарды ұтымсыз, орынсыз шығындау көп­теген мердігерлер мен жет­кізушілер арқылы жүзеге асыры­лады. Бұл схема барған сайын кең таралып жатыр. Өйткені бюд­жеттік деңгейде барлығы ана­ғұрлым айқын бола түсті, тиісінше бұл өрісте талан-тараж ету де қиындады. Мәселен, 4 жыл бұрын ғана біз жобалау-сметалық құ­жаттамалардағы сома 30 пайызға дейін асыра көрсетілетінін анық­тадық және салдарынан бір жылда мемлекетке келген шығынды 1 триллион теңгеге бағалағанбыз. Ал бүгінде жобалардың күрт қым­баттауы «эпидемияға» айналды. Мұны құрылыс материалдары бағасының көтерілуі, жоғарғы инфляциямен байланыстырады. Салдарынан жобалар бірнеше триллион теңгеге өсіп шыға ке­леді, – деді Жоғары аудиторлық палатаның басшысы.

Оның байламынша, ұстаған­ның қолында, тістегеннің ау­зында кеткен сол бюджет қа­ражаты тіпті Қазақстандағы апатты және үш ауысымды мек­тептер пробле­масын түбегейлі шешуге жететін еді. Алайда билік оған қаражат таппай, мәселені шешудің үнемі кейінгі қалдыры­лып келе жат­қанын Н.Годунова ашық айтты.

Оның пікірінше, сол қаржыға республикадағы барлық тозығы жеткен жылу электр орталығымен және жылу желісін реконс­трук­циялап шығуға болатын еді. Оның орнынан шенділер ЖЭО-лардағы жарылыстардың ауыр салдар­ларымен айқасып, «ерлік» көр­сетіп әлек. Еліміздің бас аудиторы елдегі жылу, электр жүйелері күй­реу қарсаңында тұрғанын қаперге салды. Үкіметті бұл селк еткізбесе, басқа не дүр сілкіндіретіні белгісіз.


Субвенция –  жауапкершіліктен жалтару құралы

Жоғары аудиторлық палата тө­райымы орталық және жер­гілікті биліктің тағы бір пайдасыз ісіне назар аударды. Ол былай жобалау-сметалық құжаттама (ЖСҚ) әзірленеді, оны дайын­дауға қыруар қаржы шығын­далады. Бірақ жоба іске асырыл­майды: мектеп, аурухана, емхана, спорт кешені, көпір және басқа да әлеуметтік нысан салынбайды. Ақыры, жобаның мерзімі аяқ­талады. Жаңа келген шенеунік бюджеттен қомақты ақша жұмсап, жаңа жобалық-сметалық құжат­тама әзірлеуге кіріседі.

«Қынжылтатыны сол, біз жо­балық-сметалық құжаттаманы ешқашан толық қаржыландыру мүмкін емес. Мысалы, 2017–2021 жылдары жалпы құны 5,9 мил­лиард теңге тұратын 292 жобалық-сметалық құжатты іске асыру мүм­кін болмады. Қорыта айт­қанда, мемлекеттік органдар көр­пеге қарай көсілуге, соның ішінде шектеулі ресурстарды ысырап етпей, ұқыпты, ұтымды жұмсап, бәріне жеткізуге үйрене алмады. Сондықтан биліктің салалық сая­саттарды жүзеге асыруда бірізділік пен приоритезацияға, яғни елге қажетті басымдықтарды дұрыс таңдап, соларға көңіл бөлгені қажет», – деп түйді Н.Годунова.

Жалпы, Үкіметтің тірлігін түсіну қиын. Былтыр жалпыха­лықтық референдумда қабыл­данған Конституцияға түзетулер нәтижесінде Есеп комитетінің орнына Жоғары аудиторлық па­лата құрылғаны мәлім. Содан са­рапшылар оның тек атауы ғана өзгермей, құзыры да тегеурінді еті­лер деп күткен. Бұл үміт әзірге ақ­талмай тұр. Мысалы, палата ау­­ди­торлары әр меморганның және әкімдіктің бюджетті игеру, жұм­сау тиімділігін мұқият тек­серіп, ел қаржысын ханталапай етушілердің табанына тас қоюы тиіс.

Алайда енді палатаның мүм­кіндіктері тіптен шектелгені мә­лім болды. Бұған қатысты палата басшысы Н.Годунова депутаттарға мұң шақты. Нақтылағанда, орта­лық мемлекеттік органдар әрбір саланы өзара бөлісіп алған. Демек, жетекшілік ететін бағыттарындағы жұмыстарды, өркендеуді үйлес­тіріп отыруы шарт. Бірақ Үкімет былтыр жарияланған орталық­сыздандыру саясатын алға тартып, салалар бойынша жоспарлау мен атқаруды жергілікті атқарушы органдарға табыстады. Басқаша айтқанда, онымен енді министр­ліктер емес, жергілікті әкімдік­тердің салалық басқармалары мен бөлімдері шұғылданады.

Әрине, әр ауыл, аудан мен қа­ланың әр саладағы мұқтаждығын Астанадағы министрліктерге қа­рағанда, әкімдіктер жақсы білсе керек. Әйтсе де, жергілікті атқару­шы органдардың бюджетті орын­дауы бүгінде Жоғары аудиторлық палатаның бақылауынан мүлдем шығарып әкетіліпті.

Осылайша, министрліктер өз мойнындағы жауапкершілікті өңірлерге сырғыта салды. Тек биыл­дың өзінде 2 триллион тең­геден астам жалпы сипаттағы трансферт өңірлерге табысталды. Алдағы үш жылда субвенция ауқымы қазіргіден 3 есе артады. Сонда палата бақылау мүмкін­дігінен айырылса, ол қыруар қаржының тағдыры не болмақ?

Үкімет ауыр сынды ескерген сыңай танытып отыр. Олқылықты жою үшін не істемек? Қайтадан жаңа Бюджет кодексін жасап жатыр. Жаңа кодекске «шығын­далған қаражаттың жұмсалу тиім­ділігін арттыруға қатысты, тиісті қосымша нормаларды енгізуге» уәде етті. Ол уәденің орындала­тыны әлде қайда қалатыны әзірге белгісіз.

Бюджетті игерудегі тәртіп­сіздік пен жөнсіздіктер бұқараның әл-ауқатының, тұрмысының күннен-күнге төмендеуіне ықпал ететін негізгі факторлардың бірі болып тұр. Ал онымен пәрменді күресетін құрылым байқалмайды. 2022 жылы Жоғарғы аудиторлық палата ірі 20 ревизорлық тексеріс өткізді. Оның төртеуінде ғана аудиторлар құқық қорғау орган­дарына беретін істі таппапты. Процессуалды шешім қабылдауы үшін 15 материал құқық қорғау органдарына жіберілген.

Нәтижесінде, құзырлы ор­ган­дар небары 6 материал бо­йынша қылмыстық іс қозғаған екен. Бү­гінде сотқа дейінгі тергеу жүр­гі­зілу­де. Н.Годунова олардың не­шеуі бойынша қылмыстық іс сотқа жететінін білмейді. Сотқа жүгіну не жүгінбеуді тергеушілер шешеді: қылмыстық құрам жоқ деген ұйғарымға келуі де ықтимал. Тіпті, іс сотқа жеткеннің өзінде судьялардың нендей шешімге ке­ле­тіні тағы белгісіз. Яғни, реви­зорлар ел қаржысының таланға­нын, рәсуә етілгенін біліп, әш­кереледі. Бірақ ол үшін ешкім жаза тартпауы мүмкін. Сорақы фактілер еш салдарға ұштаспай, бюрократия мен сыбайлас жем­қор­лықтың батпағына тып-тыныш қана батып кетуі кәдік.

Шенеуніктер мен әкімқаралар болса, түрлі есептерде халыққа «ақша жетпейтінін» айтудан еш ұялатын емес.


Елдос СЕНБАЙ