Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаев «Қоғамдық бақылау туралы» және қоғамдық бақылау, әкімшілік рәсімдерді жетілдіру мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы заңдарға қол қойды.
«Қоғамдық бақылау туралы» заң халықтың игілігіне арналды – мәжіліс депутаты Жұлдыз Сүлейменова
744
оқылды

Бұл заңдарды халық көптен күткен құжат деп атауға болады. Се­бебі заң әділетті мемлекет құ­ру­дағы қоғамдық қатынастарды рет­теуге нақты механизмдерді қа­рас­тырған. 

«Қоғамдық бақылау туралы» заң­ның басты мақсаты – азамат­тар­дың мемлекет істерін басқару­ға қатысуын қамтамасыз ету.

«Енді аталған заң нақты қай проб­лемаларды шешеді?» – деп нақ­ты тоқталатын болсам. Бірін­ші­ден, мемлекеттік органдар мен ква­зимемлекеттік сектор жұмы­сы­­ның «ашықтығы» деңгейі жо­ға­­рылайды. Екіншіден, аза­мат­тар­дың мемлекет істерін басқару­ға ұмтылу деңгейі өседі. Үшінші­ден, мемлекет пен қоғам арасын­да­ғы өзара сенімнің деңгейі жо­ғары­лайды.

Ілеспе заң арқылы мемле­кет­тік органдардың петицияны қа­рау мерзімдері орталық мем­ле­кет­тік органдар үшін 40 күн, ал жер­гілікті атқарушы органдар  үшін 20 күн болды. 

Сондай-ақ қоғамдық-эколо­гия­­лық бақылау жүзеге асыры­ла­тын субъектілер саны артты және әс­­кери оқу орындары тәр­бие­лену­шілері мен ұландарының, ка­деттері және курсанттарының өмі­рі мен тұрмысын көру үшін жа­қын туыстарына баруға рұқсат етіл­ді. Бұл дегеніміз – әскери кур­санттардың жақын туыстары ту­ған ата-анасы осы әскери оқу орын­дары мен бөлімшелерге бара ала­ды, тамақтануы, тәртібімен та­нысуына мүмкіндік бар.

Әкімшілік және рәсімдік про­цес­тік кодексте петицияларды беру және қарау тәртібі бекітіліп отыр. Петицияны Қазақстан Рес­пуб­ликасы азаматтары арнайы ин­тернет портал арқылы бере ала­тын болады. Уәкілетті орган пе­тиция жария болағанға дейінгі заңда бекітілген шарттарға сәй­кестігін қарайды. Сонымен қатар петицияға берілген күннен бастап электронды түрде 10 жұмыс күні ішін­де, ал қағаз күйінде 20 жұмыс күні ішінде елімізде 50 азамат қо­сылуы қажет. 

Петицияны міндетті түрде қа­рау үшін оларды қолдайтын дауыс­­­тың шекті мәндері бекітілді. Ау­дан­дық деңгейде аудандық әкім­дік­тер қарауы үшін халқы 50 мың­­­нан асатын болса 2,5 мың дауыс жинауы тиіс, халық саны­ның кемінде 5 пайызы. Ал аудан­дық деңгейдегі мәслихаттар қа­рауы үшін халқы 50 мыңнан аса­тын болса, 5 мың дауыс болуы ша­рт, яғни халық санының кемін­де 10 пайызы керек. Облыстық дең­гейдегі әкімдіктер үшін тиісті әкім­шілік-аумақтық бірлік тұр­ғындарының 1 пайыз дауысы жә­не облыстық деңгейдегі мәс­ли­хаттар қарайтын петиция тиісті әкім­шілік-аумақтық бірлік тұр­ғындарының кемінде 2 пайызы болуы шарт. Ал республикалық дең­гейде Үкімет қарайтын пети­ция кемінде 50 мың дауыс жинауы абзал. 

Бұл азаматтардың қажеттілік­теріне ден қою. Сол жердегі мем­ле­кеттік органдардың ашықты­ғын және азаматтар тарапынан кө­теріліп отырған сұрақтардың ашық­тығы мен жеделдігін арт­тыру үшін, азаматтық қоғамның мем­лекетті басқаруға қатыстыру үшін петиция институты енгізіліп отыр. 

Бұған дейін әртүрлі ресурста бол­ған бір ресурста болады. Со­сын дауыстың шекті мәнін айтып өт­тім, сол шекті мәні жиналған жағ­дайда мемлекеттік органдарда қа­ралады. Олар ауданда әкімдік, ау­дандық мәслихат облыстық әкім­дік пен облыстық мәслихат жә­не республика деңгейінде  Үкі­мет.  Сол қараудың негізінде ше­шім қабылданады немесе пети­ция­ны қанағаттандырудан дә­лел­ді бас тарту туралы уәжді жауап­та­ры да авторларға жолданатын бо­­лады. Бұның барлығы заңмен рет­теліп отыр. Бүгінде бей­бере­кет­сіздікті реттеуге арналып отыр. Бұл да бір саяси мәдениеттің, со­­­­ны­мен қатар билік пен бұқа­ра­ның ара­сындағы саяси диалогтің жаңа деңгейге көтерілуіне ықпал етеді деп ойлаймын.

Заң мемлекет пен азаматтық қо­ғамның қоғамдық бақылау са­ла­сындағы өзара іс-қимылының мә­нін, қағидаттары мен стан­дарт­тарын бірыңғай түсінуді қам­тамасыз етеді.

Қоғамдық бақылауды қалып­тас­тырып, дамыту – қоғамдық ба­­­қылау объектілерінің қызметін ел және халық мүддесіне сәйкес жү­­­­зеге асыруға негіз болады. Жол, мектеп, бюджет және басқа да сұрақтардың шешімінде сы­бай­лас жемқорлық тәуекелдеріне жол бермеуге, қоғамдық-саяси жә­не әлеуметтік-экономикалық мә­селелердің жүйелі шешімінде би­лік пен қоғам арасындағы се­нім­ді арттыруға мүмкіндік береді.

Тұтастай алғанда, заң қо­ғам­дық бақылауды ұйымдастырудың және жүзеге асырудың бірыңғай қа­ғидаттары мен рәсімдерін, қо­ғам­дық бақылау нысандары мен инс­титуттарының құқықтық ба­за­сын жүйелеуге мүмкіндік бе­ре­ді.

Халықаралық тәжірибеге тоқ­та­лар болсақ, халықаралық заң­на­маны, жақын және алыс шет­ел­дердің заңнамасын талдағанда қоғамдық бақылауды жүзеге асы­ру мәселелері халықаралық шарт­тар, конвенциялар және са­ла­лық заңдар деңгейінде регла­мент­телгенін аңғаруға болады.

Мысалы, АҚШ пен Еуропа­лық одақ елдерінде «Қоғамдық ба­­­­қылау» термині» қоғам тара­пы­нан мемлекеттің қызметін ба­қы­лау­ды білдіреді. Қоғам – бақылау су­бъектісі, мемлекет – бақылау объек­тісі.

Скандинавия елдеріндегі қо­ғамдық бақылаудың халықаралық тә­жірибесі мемлекеттің бақы­лау­шы­сы ретінде бүкіл қоғам өзінің әр­түрлі институты: кәсіпкерлік жә­не кәсіподақ, жалпыұлттық, жас­тар мен ардагерлер, адам құ­қық­тары мен тұтынушылар, сон­дай-ақ қоғамдық басқарудың әр­түрлі саласындағы қоғамдық ұйым арқылы әрекет етуі  нақ­ты­ланған.

Англосаксондық құқық жүйе­сі елдерінде қоғамдық бақылауды не­гізінен көптеген қоғамдық ұйым жүзеге асырады, олар­дың кейбіреулерінің тиімділігі ерекше назар аударуға тұрарлық. 

Еуропалық одақ аясында қо­ғам­дық ұйымдар тікелей қоғам­дық бақылау органдарын құра алады.

 

Бердібек ҚАБАЙ