Жылжымайтын мүлік нарығында тұрғын үйдің жетіспеушілігі бағаның жиі қымбаттауы мен бір деңгейде тұрақтап қалуының басты аргументі екенін жиі естиміз. Мәселен, 2022 жылы тұрғын үй қорының тапшылығы 114 млн шаршы метрге жеткен.
Баспана нарығы, бола ма жарығы?
508
оқылды

Ал жеке және мемлекеттік емес заңды тұлғаларға тиесілі жылжымайтын мүлік көлем – 397 млн шаршы метр. Осыған дейін сарапшылар ипотека нарығында мемлекеттің үлесі шамадан тыс жоғары болғандықтан, екінші деңгейлі банктер өз әлеуетін толыққанды пайдалана алмай отырғанын алға тартатын. Бірақ биылдан бастап мемлекеттік бағдарламаға лимит бекітілгені азаматтардың наразылығын туғызды. Өйткені айлар бойы онлайн кезекте тұрғанымен, белгіленген күні сайттар санаулы секундта жұмысын тоқтатады.

Мемлекеттік «7-20-25» ипотекалық бағдарла­масы 2018 жылы әлеуметтік осал топтарға жат­пайтын, бірақ баспанаға мұқтаж жандарға арнап іске қосылған еді. Оның шарттарына сәйкес, жұмыс істейтін, басында баспанасы жоқ кез келген азамат 20 пайыздық бастапқы жарнаны төлеу арқылы 7 пайыз жылдық мөлшерлемемен 25 жылға дейінгі ипотека рәсімдей алатын. Бірақ тек жаңадан пай­далануға берілген үйді тікелей құрылыс компания­сынан сатып алуыңыз қажет. Бағдарлама іске қо­сыл­­ғаннан бастап 2022 жылдың желтоқсанына дейін 852,2 миллиард теңгеге жалпы саны 64 146 жеңіл­детілген қарыз берілген.

Бастапқыда талаптарға толық сай келетін пәтер тапсаңыз, бағдарламаның серіктес банктеріне өтініш беріп, мақұл­данған жағдайда ипотека рәсімдеуге болатын. Қазіргі кезде пәтерді тауып, жарнасын құйып қойсаңыз да, сәттілік серік болмаса, «алғашқылардың» тізіміне ілігер-ілікпесіңізді білмейсіз. Өйткені осыған дейін толыққанды жұмыс істеп келген бұл бағдарламаға биылдан бастап жылына 100 млрд теңгеге дейін шектеу қойылды. Оның өзінде әр тоқсан сайын банктерге несие беру үшін 25 млрд теңге бөлініп отырады. Алғашқы айларда адам­­дар банк бөлімшелерінің алдында ұзын­­сонар кезекке тұрса, қазір барлығы он­лайнға көшкен. 

Жағдайды алаяқтар да дер кезінде пайдаланып, кезектен тыс пәтерге қол жеткізу «жолдарын» ұсынуда. Бұл туралы бағдарламаның операторы «Қазақстан тұрақтылық қорының» әлеуметтік желі па­­рақшаларындағы ескертулерден көруге бо­лады. Желі қолданушылары «нарықтық ипотеканы рәсімдеуге жалақымыз мар­­дым­­­­сыз, мемлекет тарапынан жеңі­­л­­детілген несие болмаса, тек пәтер жалдап өмір сүруге тура келеді» деп пікір қалдырған. 

Бұл негізсіз де емес, себебі Бірінші кредиттік бюроның мәліметінше, елдегі орташа жалақы мөлшері – 365,5 мың теңге. Ал нарықтағы екінші деңгейлі банктер ұсынатын ипотеканың ең төменгі мөлшерлемесі – 18,5 пайыз. Мұндай жағдайда елдегі орташа жалақы алатын азаматтардың өзі банкте төлем қабі­­­леттілігін растай алмайтыны анық. 

Қазақстан қаржыгерлер қауым­­­дас­тығының мәлімдеуінше, мемлекеттік қо­л­­даудың қысқаруы нарықтағы бағаның төмендеуіне және коммерциялық ипоте­­каның артуына әсер еткен. Мәселен, биыл қаңтар-шілде айларында 850 млрд теңгеге жаңа несие берілген. Бұл өткен жылдың ұқсас мерзімімен салыстырғанда 19,3 пайызға аз, яғни 205 млрд теңгеге төмен. Ал керісінше, екінші деңгейлі банк­­­терге тиесілі ипотеканың үлесі 2022 жылы 9 пайыз болса, биыл 25 пайызға ұлғайған. 

«Халыққа жеңілдікпен ұсынылған «Баспана Хит», «Орда» секілді бағдар­­ламалардың қысқаруынан кейін және «7-20-25» бойынша қаржыландыру шек­телген соң, ипотекалық нарық өзінің табиғи тұрақты өсуіне қайта оралуда. Сәй­кесінше, мөлшерлеменің өсуін және нарықтағы ең ірі ойыншы – «Отбасы банкіндегі» несие беру шарттарының қатаюын ескерсек, биыл берілген жаңа заем­дардың азаюы заңды құбылыс. Сұраныс әлі де жоғары болғанымен, жеңіл­дікпен баспанаға қолжеткізуге мүмкіндік беретін ресрустардың шектелуі оларды одан да тиімді пайдалануға мүм­кіндік береді. Мәселен, жеңілдетілген автонесие бағдарламасында игерілмеген қаражат санаулы жандарға көлік алуға мүмкіндік берудің орнына автобус парк­­терін жаңартуға бағытталатын болады. Сол секілді тұрғын үймен қамтуға арнал­­ған жеңілдетілген қаржыландыруды әлеу­­меттік инфрақұрылымды жақсартуға (мектептер, ауруханалар, балабақшалар салу) бағыттау орынды болар еді», – дейді Қазақстан қаржыгерлер қауымдас­ты­­­­ғы­ның сарапшылары. 

Мамандар мұндай жағдайда ком­­­мер­циялық ипотека рөлінің қайта артуы және ипотекалық кредиттер портфелінде «От­басы банкі» үлесінің өсуі 59 пайыздық деңгейде қалғаны қалыпты үрдіс деген пікірде. Сонымен қатар тұрғын үй бағасы азаматтардың нақты кіріс дина­мика­­сымен теңесуі де оң өзгерістер деп ба­ғаланады. Өйткені бұл тұрғын үй на­рығында тең­­сіз­діктің одан әрі жи­­­­­­нақ­­­талуына жол ашады.

Ал нарықта тұрғын үйге деген сұ­ра­ныстың көптігі «қалай да баспаналы болуды көздеген» азаматтар үшін түрлі «қызмет түрлері» мен баспаналы болу схемаларын қалыптастырды. Мысалы, «7-20-25» бағдарламасы қалыпты жұмыс істеп тұрған кезеңде азаматтар құрылыс компанияларындағы пәтерлердің 20 пайыз алғашқы жарнасын төлеп, бронға қоятын. Ал қазір жеке кәсіпкерлік ретінде тіркелген ұйымдар алғашқы жарнасы жоқ азаматтарға «делдалдық» қызмет ұсынады. Олар алғашқы жарнаны тұтынушылық несие ретінде рәсімдеп, екінші деңгейлі банктерден ипотека алуға «жәрдемдеседі». Нарықта мұндай қызмет құны – 500-650 мың теңге шамасында. Келісімшартқа отырған сәтте қаражаттың жартысын, ал үйдің кілтін қолыңызға алғанда қалған соманы төлейсіз. Бірақ бұл несие тарихы жақсы және төлем қабілет­тілігі жоғары азаматтар тобына ғана ар­налған. Себебі алғашқы 6 жылда сіздің ай сайынғы төлемақыңыз – 400 мың теңге немесе одан да жоғары болмақ. 

Freedom Finance Global компа­­­ния­сының сарапшылары, ұзақмерзімді перспективада 2022–2023 жылдар 2018 жылы басталған нарықтың өсуіндегі өтпелі кезең екенін алға тартады.

«Қазір әлемдік нарықтар мен ел­дердің көпшілігі экономиканың тұ­тастығын сақтай отырып, жоғары инфляциялық көрсеткіштер мен қатаң мөлшерлемелер кезеңінен шығып келеді. Қазір қазақ­­стандық жыл­­­жы­­майтын мүлік нары­ғы­ның ағымдағы жағдайын қатаң деп бағалауға болады, әрі бұл тенденция 2024 жылдың басында солай болып қалуы мүмкін. Нәтижесінде, аталмыш тен­­денцияның әсерінен мөл­шерлемелер төмендеп, келер жылы нарыққа қолдау көрсетеді. Әрине, став­каның төмендеуі жылжымайтын мү­лік нарығындағы бар­­лық мәселелерді шеше алмайды. Мем­­лекет тарапына белгілі бір деңгейде нарықты бақылау қа­жет-ақ. Мұндай шаралар халықтың сатып алу қабілетін жақсартуға тиіс», – дейді мамандар. 

Кәмила ЕРКІН