Жолсызда жүріп жол табу, шөлейтті жерде су табу қандай қиын болса, өнерде жүріп алғашқы атану да оңай емес. Себебі барлық дүниені басынан бастау керек. Оған «дем салып, жан бітіру» қажет.
Қазақ киносының бағына туған құбылыс
1,390
оқылды

Әйгілі Хафиз «Қызды ең бірінші гүлге теңеген ақын – ақын, ал екінші теңегендердің ақындық қабілеті күмән тудырады» дейді. Өнерде өзіңе дейінгі салып берген сара жолмен жүрмей, дара жолмен жүріп із қалдырғанды «құбылыс» дейді. Қазақтың дархан даласы осындай дарындардан кенде емес еді. Соның бірегейі – ғұмырын кино саласына арнаған бірегей талант Шәкен Айманов болатын. Бүгін осынау біртума жанның дүниеге келгеніне – 110 жыл.

Қазақ киносы туралы сөз қозғар бол­сақ, әуелгі сөзді Шәкен Аймановтан бастаймыз. «Шәкен Айманов атындағы Қазақфильм киностудиясы ұсынады» деген сөз құлағымызға әбден сіңісті болып, кино десе – Шәкен Аймановты, Шәкен Аймановты айтсақ, киноны елес­тететініміз шындық. Бірақ ұлы талант иесі бұл жолға жету үшін ұлт мә­­­дениетінің уызына қанды, тамы­­­­­­­рының негізінен айнымады, өнердің «тар жол, тайғақ кешуін» өткерді. Өнер үшін бетке алған бағытынан таймады. 1914 жылы 15 ақпанда қазіргі Павлодар облысының Баянауыл ауданында дүниеге келген ол Семей мұғалімдер техникумында оқып жүргенде, Алматыдағы Қазақ драма театрына шақырылып, 1933 жылдың мау­­сым айында театрға жұмысқа қабыл­­­­данады. Алғашында Грамофонов, Қодар, Алдар көсе, Исатай, Кассио рөлдерін ойнап, көп ұзамай Тихон, Великанов, Шадрин, Кидд, Бретт, Хлестаков, Казанцев сияқты классикалық рөлдерді сомдады. Осылайша, үлкен арман жо­­­­­лындағы алғашқы баспалдағын театрдан бастаған хас талант қазақ сахнасында романтикалық театр мекте­­бін калып­­тастырған болатын. Режиссерлік қа­­­білетін де театрдың қабырғасында жүріп жетілдірді. «Мылтықты адам», «Таланттар мен табынушылар», «Намыс соты» атты аударма пьесаларды сахнаға шығарып, режиссерлік жасады. 1947-1951 жылдары Қазақ драма театрының бас режиссері болуы оның режиссерлік стилінде ұлттық бояу, сахналық айшықты түр іздеу басымдығынан болатын. Өзінің киноға келу тарихын режиссер өз естелігінде: «Соғысқа дейінгі кезең. Киноға түсуге кино алаңына келдім. Бұл 1937 жыл бола­­­тын. Қастек ауылында Амангелді Иманов туралы фильм түсірілді. Ре­­­­­­жиссері – М. Ле­­­­­вин. Бір сағат қана тамашалауға келгем. Бірақ кино алаңынан кете алма­дым. Күні бойы осында жүрдім. Режис­серге келіп, өзіме рөл беруін өтініп едім, ол маған рөлдердің бәрі тарқатылып қой­ғанын, массовкада сарбаздың қатарында болуымды өтінді. Сарбаз болса, несі бар? Өзіме костюм дайындап, опа-далапты да өзім әзірледім. Сол күні мені түсіріп ал­­­ды. Сол күннен бастап, менің киноға де­­ген ерекше махаббатым оянды. Әрбір дүйсенбі күні кино түсіру алаңына келіп жүрдім. Қолымнан келген шаруаларды атқара беремін. «Алда тағы кино түсіретін болсам, саған міндетті түрде рөл бере­­­­­мін», – деп өз уәдесін берді М. Ле­­­вин. Режиссер өз уәдесінде тұрды. Мұхтар Әуезовтің сценарийі бойынша түсірілген «Райхан» фильмінде Сәрсеннің рөліне бекітті. Осылайша, мен кино актер бол­дым», – деп жазады. Бұдан ке­йін «Абай әні», «Жамбыл» фильмдеріне түсу арқы­­лы кино өнерінің де қыр-сырын меңге­­­­ріп, осы саладағы жемісті жолын бастаған режиссер 1953-1970 жылдары «Қазақ­­фильм» студиясының көркемдік жағын басқарып, қазақ кино өнерінің өркен­­деуіне үлес қосты. 

Өз кейіпкерінің режиссері болған

Шәкен Аймановтың кино сала­­­сындағы орнын сұрап кинотанушы Нәзира Рахманқызына хабарлас­­қаны­мызда, киносыншы режиссер шығар­­­маларының қантамырында ұлттық бояу мен нақыш, ұлттық болмыс пен мінез-құлық неліктен мәңгі орнағанын айтып берді. 

«Актер, режиссер Шәкен Айма­­­новтың қазақ ұлттық киносының қа­­лып­тасып, дамуына қосқан үлесі орасан зор. Ол тек шығармашы­лықпен ғана айналысқан жоқ, сонымен бірге кине­­матографистер Одағының құрылуына, Алматыдағы Кино үйі іргетасының қа­лануына ықпал етіп, олардың жұмы­­сының басы-қасында болды. Бұған қоса, кино мамандарының қажеттілігі туралы үнемі мәселе көтеріп, осы ба­­­­­ғытта көп жұмыстар атқарды. Сондық­­тан Ш.Ай­­манов – тек қазақ ұлттық көркемсуретті киносының негізін қа­­лаған ұлы режиссер ғана емес, елі­міздегі кино өндірісінің қалып­­тасуына, шығар­­­машылық кадрлардың киноға келуіне өлшеусіз еңбек еткен үлкен қайраткер. 

Ш.Аймановтың шығармашылығын қарастырғанымызда, кинодағы ең ал­­­­­­­­ғашқы қадамына мән беруіміз керек. Бұл өте маңызды. Ол тұңғыш рет «Аман­гелді» фильміндегі көпшілік сахна­лардың бірінде ірі планмен қас-қағым сәтте пайда болатын сарбазды ойнайды. «Киетін киімді өзім тауып, мұрт жап­сырып, гримді де өзім жасап алдым. Мені тіпті ірі планмен көр­­­сет­ті», – дейді Аймановтың өзі. Байқа­­­­­­­ғаны­мыздай, бір уақытта әрі актер, әрі су­­ретші, әрі киім маманы, әрі бет әрлеуші қызметінің элементтерін көріп отырмыз. Яғни, осы бір шағын ғана көріністе өз кейіпкерінің режиссері болған. Біздің­ше, Шәкен Аймановтың әрі актер, әрі режиссер ре­тіндегі ұлы жолы дәл осы сарбаздың бей­­­несінен басталғандай. Ұзақ уақыт өтпей-ақ, экрандағы сарбаз кейіпкерден қазақ ұлттық киносының көшбас­шы­сына айналады», – дейді ол. 

«Шәкен Айманов фильмдерінің өмір­­шеңдігі құпиясы неде?» деген сұ­­­рағы­­мызға кинотанушы былай деп жа­­уап берді: «Әрине, оның себеп­­­­терін шексіз айта беруге болады. Бірақ ең негізгісі: елін, жерін, қазақты, оның өнері мен мәдениетін сүйді. Әлбетте, бұл сүйіспеншілік фильмдеріне көшті. Сондықтан фильмдеріндегі тартыстың бір жағында міндетті түрде ұлттық құн­­­дылықтар мен дүниетанымды қорғау, дә­­ріптеу жолындағы күрес тұрады. Ол шығармалардың қан тамырында ұлттық бояу мен нақыш, ұлттық болмыс пен мінез-құлықтың мәңгі орын алатыны да сондықтан. Шәкен Айманов фильмде­­­рінің өміршеңдігінің негізгі құпиясы да осында болса керек. 

Ш.Аймановтың өзі: «Ұлттық кино ең алдымен адамдардың мінез-құлқы, іс-әре­кеті, сөзі, сезімі арқылы дүниеге ке­­ле­­­­ді. Сондықтан дұрыс әрі дәл көр­­­се­­­тілген ұлттық мінез-құлық фильм­нің ұлттық формасын айқындайды», – деп жазды. Бұл – қазіргі әрбір киногеріміз ұмытпауы тиіс әрі қазақ киносы үшін әлі күнге дейін өзектілігін жоғалтпаған ма­ңызды сөздер деп ойлаймын», – дейді кинотанушы Назира Мұқышева. 

Қазақтың тұңғыш фильмінің авторы

1953 жылы «Махаббат туралы аңыз» атты көркем фильмін тудырған режиссер туралы бүгінгі кинотанушылар бұл фильм­ді «ең алғашқы қазақтың ұлттық фильмі» деп санайды. Осы ретте кино­­­танушы, Темірбек Жүргенов атындағы ҚазҰӨА оқытушысы, Ұлттық киноны қолдау орталығының жанындағы Сарап­­тама кеңесінің мүшесі Дана Әмірбеко­­ваның пікіріне құлақ түрелік. 

«Шәкен Айманов – ұлттық кино­­режиссура­мыздың іргетасын қалаған тұңғыш режиссеріміз. Оның «Махаббат туралы аңыз» туындысын тұңғыш қазақ көркем фильмі деп атай аламыз. Әрине, бүгінге дейін қазақтың тұңғыш көркем фильмі деп «Амангелді» киносын атап келдік. Бірақ кинотанушы Бауыржан Нөгербек өзінің осы тақырыпты зертте­­ген мақаласында ойын нақты мысал­дармен жеткізеді. Мысалы, «Бел­­­­гілі бір ұлттың фильмі деп аталу үшін ол фильм­ді сол ұлттың киностудиясында, өзінің техникасымен түсіріп және сол фильм­нің авторы да, актерлері де сол ұлттың өкілі болуы керек. Сонда ғана біз толық­­қанды сол елдің ұлттық туындысы деп есептейміз», – деген пікірін айтады. Яғ­­­ни, өзіміз білетіндей, «Амангелді» фильмін біздің студияда емес, «Вос­­ток­кино» студиясы түсіреді, киноның ре­­жиссері – Моисей Левин. Сценарий ав­торы Ғабит Мүсірепов пен Бейімбет Майлин болғанымен, ол тұлғалардың есімдерін алып тастаған еді. Былай қа­­­расақ, қазақ жайлы, қазақ тарихы ту­­­ралы фильм, бірақ қазақ киногерлері түсірмеген. Яғни, кинотанушы атап кет­кен талаптарға сай келмей тұр. Бауыр­­­­­­­­­жан Нөгербек осы мақаласында «Амангелді» фильмін – қазақтың тұң­ғыш көркем фильмі дер  болсақ, одан ертерек 30-жылдары жарыққа шыққан «Дала әндері», «Жұт» секілді фильмдерді неге қазақтың тұңғыш фильмі деп сана­­маймыз» деген сұрағын қояды. Осы рет­­­­­те «өзіміздің авторларымыз сценарий жазған, өзіміздің киногерлер түсірген, өзіміздің актерлер ойнаған тұңғыш фильм ол – Шәкен Аймановтың дебют­­тік фильмі – «Махаббат туралы аңыз», – деп дәлелдейді. Шәкен Айманов – со­­ны­­­мен қатар қазақ киносындағы жанр­­­­­лық түрленуді алып келген режис­­сер. «Алдар көсе» фильмі – фэнтези жанрында, «Біздің сүйікті дәрігер», «Та­қиялы періште» фильмдері – мюзикл элементтері бар комедия жанрында, соғыс тақырыбында – «Атамекен», «Ата­­­­­­­­­­манның ақыры» фильмі – детектив жанрында түсірілген. Тағы бір ерек­­шелігі, ол – «төртінші қабырғаны бұ­зуды» алғаш алып келген режис­­сер­лердің бірі. «Төртінші қабырғаны бұзу дегеніміз – кинода актер өзінің рөлін сомдап отырып, кілт тоқтай қалып экранға бұрылып көрер­менге тіл қатуы. Міне, осы бір дүниені өзінің фильм­­дерінде қолданады», – дейді кино­та­нушы. 

«Алдар көсе деп білетінмін»

Шәкен Айманов көп таланттың ба­ғын, өнердегі жолын ашты. Әрбір ак­терге қамқор болып, мейірімін төкті. Сондай бір мейірімін көрген жандардың бірі – кинорежиссер Болат Қалымбетов. Режиссер қазақтың арда ұлы туралы бы­лай дейді: 

«Шәкен Айманов – қазақ кино өне­рінің тарихы деп айтсақ болады. Мұндай таланттар ғасырда бір туатын шығар. Ән де айтады, би де билейді, түрлі аспапта ойнайды, өзі актер, өзі режиссер. Мен өзім­ді Шәкен секілді қазақ киносы корифейлерінің көзін көрген жан ре­тінде бақыттымын деп есептеймін. Жалпы, мен киноға 1967 жылы келдім. Қарап отырсам, 60 жылдай кино сала­сында жүр екенмін. 1967 жылы Абдолла Қарсақбаев жазушы Бердібек Соқпақ­­баевтың «Балалық шаққа саяхат» повесі бойынша кино түсірмек болып, басты кейіпкер Бектастың рөлін 15 шақты бала ойнап, кастингке қатыстық. Сол кездегі көркемдік кеңестің мүшелері Әбдіжәміл Нұрпейісов, Асқар Сүлейменов, Олжас Сүлейменов сынды кіл мықтылар еді. Барлығымыз бір адамды күтіп отырдық. Сол кезде Шәкен аға «Қазақфильмнің» көркемдік жетекшісі екен. Оны кейін­нен білдім. Мен Абдолла Қарсақ­баевтың жанындағы екінші режиссер Сара Жорабаева апайдың қасында тұрғанмын. Бір кезде «Қазақфильмнің» ұзын дәлі­­зімен үстінде шибарқыт костюм киген, қолында трубкасы бар үлкен кісі келе жатқанын көрдім. Көре сала, «Сара апай, әне Алдар көсе келе жатыр» деп таң­ғалысымды жасырмадым. «Бұл кісі – Шәкен Айманов деген кісі» деп таныс­тырды маған. Содан 15 баланың рөл­дерін талдады. Сонда үшінші болып мен шықтым. Экрандағы қайғылы эпизодты ойнаған өзімді көріп жылап жібердім. Дауысым да шығып кетті. Кейіннен үш-төрт сағат талдап, ақыры мені таңдады. Сол кезде Шәкен Айманов «әй бала, сені мен таңдадым, есіңде ұста» деп әзілдеді. Міне, осылайша, кино сала­сына мені Абдолла Қарсақбаев пен Шә­кен Айманов әкелген еді. Кейіннен бала болсам да бірнеше фильмге түстім. Бірде дәлізде өтіп бара жатсам, Шәкен аға бауырына тартып, «Осы сені «Қазақ­фильмнен жұмыстан шығарам-ау дей­мін, ақшаның барлығын сен алып жа­тырсың, мына менің өзімде ақша жоқ» деп жымиды. Бұл сөзі көңіліме тиіп, Абдолла ағаға бардым. Болған жағдайды айтсам, Абдолла ағам бір күліп алып, сен әлі кәмелетке толмаған, бізге жұмысқа тұрмаған баласың, сені қалай жұмыстан шығарады? Ағаның солай әзілдейтіні бар» деді. Шәкен Айманов ағамызды қанша көрсем де ол кiсiнi «Алдар көсе» деп бiлетiнмiн. Түскі ас кезінде барлығы ескі киностудия жаққа тамақтануға кететін. Сол жақта үлкен емен ағашы бар. Шәкен аға соның көлеңкесіне отырып алып, алдына шахматты жайып қоя­тын. Содан жанынан өтіп бара жатқандарды шақырып алып, бәрін жеңетін. Шахматты жақсы ойнаушы еді. Шәкен ағадай режиссерге қазіргі қазақ киносы зәру. Ұлттық болмысты бойына сіңірген, өз ұлтының картинасын жасай алатын адамдар керек. Бүгінгі киноларға қарап, Шәкен Аймановтың жоқтығы қатты білінеді», – дейді режиссер. 

 

ТҮЙІН:

Шәкен Айманов – қазақ өнерінің шоқтығы биік тұлғасы, талантты актері әрі режиссері. Ол ұлттық театр өнері мен кино саласының қалыптасуы мен дамуы үшін бүкіл ғұмырын арнады. Ол өз естелігінде өзі туралы «Он бес жылда он фильм түсірдім. Өзімді әлі толыққанды кинорежиссермін деп айта алмаймын», – депті. Бүгінгі көрінгенді сөз қылып, қызылды-жасылды дүниені түсіріп жүрген жандардың бөлмесіне іліп қояр осы бір сөз бізге Аяз бидің шапанындай әсер етеді. Бұл – өнерге деген шынайы адалдық болса керек. Бүгінде оның есімі «Қазақфильм» киностудиясына берілді. Ол тұрған үй мен студия ғимаратына мемориалдық тақта орнатылып, мұражай кабинеті ұйымдастырылды. Мақала соңын Шәкен Аймановтың қазақ киносына қосқан зор үлесі туралы Бауыржан Нөгербектің мақаласындағы мына бір сөзбен аяқтасақ дейміз: «Ендігі бар сеніміміз – Ш.Айманов қалдырған сабақтардың із-түзсіз жоғалмайтыны. Оның рухы мәңгі жарық, гуманистік өнері қазақ киносына қайтадан оралып отырады, ал Үкімет материалдық және адамгершілік тұрғысынан ұлттық дәстүрімізді, өнерімізді қолдайды деп үміттенеміз».

Наурызбек САРША