Президент тапсырмасына сәйкес Заңды әзірлеу барысындағы түгелге дерлік жұмыстың басы-қасында болып, жетекшілік еткен Мәжіліс депутаты, «AMANAT» партиясы фракциясының мүшесі Жұлдыз Сүлейменовамен сұхбаттасқан едік.
– Жұлдыз Досбергенқызы, қазір отбасы мен тұрмыстағы зорлық-зомбылық қоғамда жиі талқыланатын өзекті әрі өткір мәселеге айналып отыр. Жалпы, әйелдер мен балаларға күш көрсету, агрессия мен ұрып-соғу, зорлау, зорлық көрсету неден немесе қайдан пайда болады? Бұл әлеуметтік проблема ма, әлде...
– Әйелдер мен балаларға қатысты зорлық-зомбылықтың шығу тегі туралы сұраққа жауап берер болсақ, бұл сұрақ кешенді, өте ауқымды проблемаларды қамтиды. Атап айтқанда, әлеуметтік, мәдени, экономикалық, психологиялық, сонымен қатар тарихи күрделі әртүрлі, бәлкім көп құрылымды аспектілерді қамтиды деп айтуға болады. Бұл тақырыпты зерттегеннен кейін, бұл тақырыппен етене таныс болғандықтан, бірнеше факторға тоқталғым келеді.
Бірінші – әлеуметтік және мәдени фактор. Тұрмыстық зорлық-зомбылыққа қатысты біраз зерттеулерге қарасақ, бірінші кезекте қоғамда сақталған гендерлік теңсіздіктің, мәдени көзқарастардың, кейбір ескірген нормалар мен адам құқықтарына сай келмейтін ескірген стереотиптер бұл келеңсіздіктің қалыптасуына себеп болуы мүмкін. Мысалы, кейбір ескі патриархалды озбырлыққа сай мәдениеттер бар. Ол жерде ер адамның әйел мен балаларды басқаруға құқығы бар деп санайды. Бұл зорлық-зомбылықтың негізгі әрі алғашқы нышаны болып табылады.
Екінші фактор – экономикалық себептер. Мысалы, қаржылық себептер отбасындағы шиеленісті күшейтетін және зорлық-зомбылыққа алып келетін фактор болуы мүмкін деген зерттеулер бар. Адам жұмыстан айырылған кезде немесе қаржылық қиындықтар отбасындағы күйзеліс пен жанжалды күшейтеді. Бұл жерде көптеген қазақстандық зерттеулерді оқып, таныстым. Мәселен, әйелдердің экономикалық мүмкіндіктерінің аз болуы гендерлік теңдіктің болмауына және озбырлыққа шыдауына негіз болады деген зерттеулерді көрдім.
Психологиялық факторларға келер болсақ, кейбір адамдар агрессияға беріліп немесе тұлға ретінде бағаланбауы, эмпатияның болмауы немесе эмоцияналды интеллектіні реттей алмауы салдарынан зорлық-зомбылыққа ұшырайды. Бұл да бөлек үлкен тақырып. Мысалы, жеке шекараны шегендей алмауы, басқа азаматтардың көзқарасына мұқтаж болу секілді үлкен проблемалар бар. Бұл проблемалар бала кезден ата-анамен қарым-қатынасына да, ата-анамен сепарациясына да байланысты деп ғалымдар айтып жатады.
Ал үлкен контекст – мәдени және тарихи контекст. Әртүрлі ел мен мәдениетте тұрмыстық зорлық-зомбылықтың түрлі деңгейі мен нысаны бар. Кейбір елдер өздерінің ескі стереотиптерін жеңген. Олар әйелдің құқығы, баланың құқығы – адамның құқығы деген шынайы ұстанымға келген. Кейбір мемлекеттерде ескі дәстүр ескі стереотип күйінде қалған. Бірақ әлем өзгеріп жатыр. Біз жаңа заманда өмір сүріп жатқандықтан, жалпы әйелдің құқығы – адамның құқығы деген ұстанымға келуіміз қажет деп ойлаймын. Халықаралық тәжірибені зерделейтін болсақ, тұрмыстық зорлық-зомбылық мәселесін шешу, ол құрбандарды, жәбірленушілерді қорғау, оларды қолдау.
Қоғамда тұрмыстық зорлық-зомбылықтың зияны балабақшадан бастап барлық оқу орнында оқыту, біздегі қыз тәрбиесіне «қызға қырық үйден тыйым» деген нақты ең негізгі формасы бар қағида секілді, дәл сондай тәрбиені ер-азаматтарға да, ер балаларға да үйрету қажеті туындайды. Халықаралық тәжірибеде тұрмыстық зорлық-зомбылықтың зиянын оқытып, түсіндіру бар. Бұдан бөлек, құрбандарға, жәбірленушілерге қолдау көрсетудің қызметтері қолжетімді болуы қажет. Азаматтық қоғам ұйымдары мен жергілікті өкілді билік және қоғамдастық барлығы ынтымақтастыққа ықпал ететін заңнамалық шараларды қамтитын ауқымды тәсілдерді жүзеге асыруы қажет.
Мемлекет басшысының қоғамдағы кез келген құқықбұзушылыққа қатысты жазаны қатаңдату тапсырмасына сәйкес Мәжіліс қабылдаған және Мәжіліс депутаттары Дания Еспаева, Асхат Аймағамбетов, Елнұр Бейсенбаев және менің бастамашылдығымызбен әзірленген әйелдердің құқығын қорғау, балалардың қауіпсіздігін сақтау заңы кешенді әрі ауқымды әдіс-тәсілдерді қамтитынын атап өткіміз келеді. Бұл проблема біздің елде ғана бар деп айту артық. Өйткені БҰҰ-ның статистикасына қарайтын болсақ, әлемде әрбір үшінші әйел жыныстық немесе тұрмыстық зорлық-зомбылық көрген. Әлемнің 155 мемлекеті өздерінің заңдарын қатаңдатқан. Сондықтан отбасылық зорлық-зомбылықты қоғамдық дерт, қазір адамның құқығын таптауға бағытталған дерт деп қарастыру керек. Егер шын мәнінде шынайы қауіпсіз және құқықтық мемлекетке айналамыз десек, бұл дертпен күресіп, себеп-салдарын анықтап, соған қатысты қадам жасауымыз қажет деп бұған дейін де көптеген зерттеуші, құқықтанушылар, заңгерлер айтып келді.
Бұл Заң әр азамат үшін қауіпсіз, оның ішінде әйелдер мен балалардың құқықтары қорғалған шынайы құқықтық мемлекет құру жолындағы нақты қадам болмақ.
– «Қазақстан Республикасының кейбір заңнамалық актілеріне әйелдердің құқықтары мен балалардың қауіпсіздігін қамтамасыз ету мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы» Заң негізінде қылмыстық жауапкершілік қатаңдатылды. Бірақ Заң айыпкерді жауапқа тартқаннан гөрі, алдымен зорлық-зомбылықтың алдын алу мен оны болдырмау үшін қандай мәселелерді қарастырады? Сондай-ақ Заңда отбасы құндылығы, ер адамға құрмет мәселесі қарастырылған ба?
– «Аурудың емін іздегенше, ауырмаудың жолын ізде» дейтін қазақ мақалы да осыған меңзейді. Бірнеше зерттеу де соны көрсетті. Профилактикаға қаражат көп жұмсалған сайын құқықбұзушылық азая түседі. Бірақ елімізде «Тұрмыстық зорлық-зомбылық профилактикасы туралы» Заң 2009 жылдан бері бар. Соңғы 6 жылда әйелдер мен балаларға қарсы жасалатын зорлық-зомбылық саны 3 есе артқан. Бұл нені білдіреді? Біздегі профилактика жемісті болмағандықтан, осындай зардапқа әкелді. Демек заңды гуманизм шеңберінде қатайту, бірінші кезекте, ана мен баланы қорғауға бағытталған. «Ел боламын десең, бесігіңді түзе» деген қағиданы, біз, «Ұлт болам десең, балаң мен анаңды қорға» деп толықтырдық. Заң ана мен баланы қорғауға бар күшін салады. Сапалы ұрпақ қаласақ, дәл қазір бұл заңды қатайту – біздің ұлт ретіндегі мәдени серпілісімізге әкеледі.
Әйелдің құқықтарын қорғау және балалардың қауіпсіздігін сақтау туралы заңдар әдетте ер адамның немесе әкенің отбасындағы немесе қоғамдағы рөлін төмендету мақсатында жасалмайды. Бұл Заң негізінен кең ауқымда құқықтық-экономикалық, мәдени саясатты жетілдіруге арналады. Заңның мақсаты қоғамның барлық мүшелерін тең дами алатын және тең негізде өздерін қауіпсіз санайтын құқықтық қорғалған, анғұрлым әділетті қоғамда өмір сүргісі келетін қоғам сұранысын қамтамасыз етуді көздейді.
Бірақ кез келген заңның нормалары қоғамда талқылау мен талас тудыруы әбден мүмкін. Бұл жерде дәстүрлі гендерлік рөлдер немесе отбасылық жалпы қарым-қатынастар қайта қаралуы мүмкін деген ықтималдықта. Алайда аталған заңда мысалы, «Отбасы және неке туралы» кодекстің 2-тармағына 9-шы және 10-шы жаңа тармақшалар енгізіп отырмыз. Бұл жерде отбасы құндылықтарын, мәдени дәстүрлі, яғни Қазақстан Республикасының Конституциясы мен Заңдарына қайшы келмейтін барлық дәстүрлі-мәдени отбасылық құндылықтарды қолдау, нығайту, сақтау деген бапты енгізіп отырмыз. Сонымен қатар отбасылық құндылықтарға құрмет рухында балаларды тәрбиелеу деген жаңа баптарды енгіздік. Яғни, бұл біздің ғасырдан ғасырға сақталған отбасылық дәстүрлі құндылықтарымызды қорғауға негіз болады деп ойлаймын.
Сіздің «Заңда отбасы құндылығы, ер адамға құрмет мәселесі қарастырылған ба?» деген сұрағыңызды заң жобасын бірінші оқылымда Мәжілісте талқылаған кезде Ермұрат Бапи, Аманжол Әлтаев, Жанарбек Әшімжан бастаған депутаттар жан-жақты қырынан қойды. Сол кезде нақты мәселелерді айттым. Заңның мақсаты ерлер мен әкелердің рөлін төмендету емес. Заңның мақсаты «Бір қолымен бесікті, бір қолымен әлемді тербеткен» қазақ әйелінің ХХІ ғасырға дейін сақталған қасіретті тағдырын өзгертуге қадам жасау. Кезінде Алаш зиялылары аңсап кеткен, Алаш зиялылары өзінің партиялық бағдарламаларына қосқан әйелдің теңдігін кең ауқымда, оның құқықтық теңдігі және экономикалық мүмкіндіктері негізінде нақты тетіктерін бекіту.
Негізгі мәселе – құқықтық және гендерлік теңдік жынысына, этникалық және басқа да ерекшеліктеріне қарамастан, барлық азаматтың тең құқықтары мен мүмкіндіктеріне кепілдік беретін заңдар мен сол заңдарды жүзеге асыратын жақсы стандарттар әзірлеу және оның жүзеге асырылуы деп білемін. Білім алу мен денсаулығын толыққанды сақтауға қолжетімділікті қажет ететін, жалпы патриар- халды озбырлыққа қарсы тұратын азаматтық қоғам қалыптастыру өзекті деп білемін. Қазақ халқының ұлттық болмысы, оның сана-сезімі тұрғысынан қарағанда, азаматтардың гендерлік теңдігін қабылдау, біздің идеологиялық немесе өзіміздің мүддемізге қарсы келмейтінін атап өткім келеді.
– Халқымыздың қалыптасқан отбасындағы қарым-қатынас құндылықтары арқылы қазіргі қоғамдағы зорлық-зомбылық зардаптарымен күресудің тетігін қалыптастыруға болатын сияқты. Осы тұрғыда қандай ұсыныстар қарастырылды?
– Жалпы, қоғамда бір қасаң түсінік қалыптасып қалған. Ол егер әйелдердің құқығын және гендерлік теңдігін қамтамасыз ететін болсақ, қорғап сақтайтын болсақ, қазақтың ұлттық болмысына қатер төнеді деген түсінік. Бұл өте қате пайым. Бұл стереотипті және ескі түсінік деп айтқым келеді. Тарихқа үңілетін болсақ, тарихты білсек, Бопай ханым, Айғаным ханым сынды аналарымыздың болмысынан, тау тұлғасынан әйел мен ер азаматтардың отаршылдық саясатқа дейінгі теңдігі, өзара үндестігі толыққанды сақталғанын көреміз. Сонымен қатар дәлел керек болса, көшпелі демократия, дала демократиясы, әскердің болмауы соған қарамастан, ұланғайыр территорияны сақтап қалуда ер азаматтармен бірге әйелдердің де жауапкершілікті сезінуін, атқа қонып ел қорғауда тайсалмағанын айтуымызға болады.
Өткен жолы профессор, академик Айгүл Ісмақова апайға «Алма Оразбаева туралы, ХХ ғасыр басындағы қазақ әйелдердің қозғалысы туралы, жалпы қазақ әйелі туралы бірнеше лекция оқыңызшы» деп айттым. Мысалы, әйел теңдігі мәселесі 1917 жылы бүкіл Қазақ съезінде он төрт өзекті мәселенің қатарында тоғызыншы тақырып болып талқыланды. Бұл жалпы қазақ қоғамындағы әйел теңдігі мәселесіне бұрыннан сұраныстың бар екенін, отаршылдыққа дейін бұл кәдімгі қалыпты норма жағдай болғандығын көрсетеді.
Иә, халқымыздың отбасылық құндылықтарында нақты темірқазық ұстанымдарымыз бар. Бұл жалпы адамзаттық құндылықтарға да жатады. Намыс және ар деген үлкен монументалды құндылықтарымыз бар. Сонымен қатар халқымызда «Үлкенге құрмет, кішіге ізет» деген қалыптасқан темірқазық ұстаным бар. Жалпы, қазақтың ұлттық болмысында отбасында салауатты сыйластықты дамыту ежелден келе жатқан дәстүр. Осы дағдыларға жас ата-аналдарды қайтадан тәрбиелеу, жанжалдарды бейбіт, қол көтермей-ақ, күш көрсетпей-ақ әлдінің әлсізге әлімжеттік көрсетуіне жүгінбей-ақ шешуді де қарастыру қажет деп ойлаймын. Біз Заңда эмоционалды интеллект және психологиялық көмек көрсету, отбасын қолдау орталықтарына көп мән бердік. Себебі отбасылық зорлық-зомбылықты болдырмас үшін эмоционалды көңіл-күй, психологиялық денсаулық өте маңызды. Мәселен, Жүсіпбек Аймауытовтың бұған қатысы үлкен-үлкен еңбектері бар. Соларды педагогика саласына, ата-ана, бала тәрбиесі мәселесіне енгізу керек деп ойлаймын.
– Ал Заңда балаларды зорлық-зомбылықтан қорғау тұрғысында қандай нормалар қарастырылды? Педофилдерге берілетін жаза қандай болмақ? Сонымен қатар әйелдер мен балалар арасындағы суицид мәселесіне қатысты қандай ұсыныстар қабылданды?
– Заңда педофилдерге өмір бойы бас бостандығынан айыру нормасы қабылданып отыр.
Суицидтің алдын алу мақсатында Қылмыстық кодексте жаңа 2 құрам бойынша норма енгізілді. Оның бірі – суицидке итермелеу, екіншісі – суицидті насихаттау бойынша. Суицидке итермелегені үшін 5 жылдан 9 жылға дейінгі мерзімге бас бостандығынан айыру жазасымен қылмыстық жауапкершілік белгілеу ұсынылса, суицидті насихаттағаны үшін 200 АЕК мөлшерінде айыппұл түрінде жаңа қылмыстық жауапкершілік енгізілді.
Тағы бір қайталап айтатын мәселе, жоғарыда атап өткен зорлық-зомбылыққа, басқа да қатыгездікке немесе адамның қадір-қасиетін қорлауға жол бермеу мақсатында бірқатар норма қарастырылғанын айтып өткен жөн. Баршаңыздың назарларыңызды аударғым келетін бір мәселе, бұл баптар тек әйел немесе бала құқығын қорғаумен қатар, барлық құқығы бұзылған денсаулықтарына қасақана жеңіл зиян келтірілген және ұрып-соғуға тап балған барлық азаматтардың құқығын қорғауға бағытталады. Оның ішінде ер адамдар да бар. Яғни, ер азаматтарымыз да аталған бап бойынша өз құқықтарын қорғай алады. Заңның тақырыбы ең басында әйелдер мен балалардың құқығын қорғауға бағытталғанымен, біз әйел мен баланы бөліп қарамай, қоғамдағы тәртіпті орнықтыру мәселесіне жіті назар аударып отырмыз.
Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаев Заң үстемдігін және тәртіп қағидатын әділетті қоғам құрудың басты факторы ретінде айқындады. Осыған орай негізгі мақсат – құқықбұзушылықтар үшін жауапкершілікті күшейту.
– Уақыт тауып, сұхбаттасқаныңыз үшін рақмет!
Сұхбаттасқан
Тілекгүл ЕСДӘУЛЕТ