31 мамыр – Саяси қуғын-сүргін құрбандарын еске алу күні. Қазақ қоғамы үшін қасіретті жылдардың азалы күндерін еске алып, тарихқа тәу етіп, арыстарды ұлықтайтын күн.
Комиссия жұмысы аяқталғанымен, миссия жалғасады
620
оқылды

Десе де, саяси қуғын-сүргіннің ашылмаған ақтаңдақтары әлі жетерлік. Сол олқылықтың орнын толтыру үшін Президент Қасым-Жомарт Тоқаевтың Жарлығымен 2020 жылдың 24 қарашасында Саяси қуғын-сүргін құрбандарын толық ақтау комиссиясы құрылып, үш жыл бойы жұмыс істеген еді.

Мемлекеттік комиссияның басты міндеті – кеңестік ке­­зеңдегі саяси қуғын-сүргін құр­бан­дарының барлық санаттарына қатысты тарихи әділеттілікті то­лық қалпына келтіру болды. Сол мақ­сатта ең алдымен, зерттеу-із­деу және жинақтау-талдау жұ­мыс­тарына баса мән берілді. Оның қыз­метін үйлестіру үшін Жобалық кеңсе құрылып, құрамына ғалым­дар, зерттеушілер және мемлекет­тік органдардың өкілдері кірді. Түр­лі санаттағы саяси қуғын-сүр­гін құрбандарын қамту үшін нақты та­қырыптар бойынша бөлінген үш ғы­лыми топ жасақталды. Әр өңір­де аймақтық комиссия құрылды. ХХ ғасырдың 20-50 жылдарындағы саяси қуғын-сүргін құрбандарын ақтау жұмыстарымен айналысқан осы Мемлекеттік комиссия құ­ра­­­мын­да 425 ғалым мен зерттеуші ең­бек етті. Олардың 260-тан аста­мы – аймақтық комиссия маман­да­ры. Қазақстанның түкпір-түк­пі­рін­дегі 60-тан астам мемлекеттік жә­не ведомстволық архивте сақ­талған құжаттарды зерделеген ға­лым­дардың үш жылдық еңбегінің арқасында 2,6 миллионнан астам құжат пен материалдан құпия бе­л­­гісі алынып тасталды. Ме­м­ле­кет­­тік комиссия саяси қуғын-сүргінге ұшыраған 311 мыңнан ас­там адамды ақтау үшін қол­да­ныстағы заң­нама аясында нақты жұмыс жүр­гізді. Оның қоры­тын­дысын ғы­лыми тұрғыда рәсімдеу үшін жи­налған материалдардың 72 томдық жинағы бір сериямен әзір­ленді.

Бүгінде комиссияның жұ­мы­сын Президент тапсыр­ма­сымен құрылған XX ғасырдағы саяси қуғын-сүргін материалдарын зерделеу орталығы жалғастырып жатыр. Бұл орталыққа арнаулы мем­лекеттік архивтерден реп­рес­сия құрбандарына қатысты 688 мың­нан астам іс және 48 мыңға жуық есепке алу карточкасы беріл­ген. ХХ ғасырдың 20-50 жылда­рын­­­­дағы саяси қуғын-сүргін ту­ра­лы бұл құжаттар цифрлы форматқа кө­шіріліп, электронды қор қалып­тастырылмақ. Оның бәрі ғалым­дарға, зерттеушілерге және қалың көпшілікке қолжетімді болады. Бы­лайша айтқанда, бұл тек қана бірінші кезең деуге болады. Одан кейінгі кезекте жинақталған ма­териалдар сарапталып, оқулықтар, кинофильмдер түсірілді. «Оян, Қа­зақ!», «Соңғы үкім» сынды көп­те­ген көркем фильм – соның заң­ды нәтижесі. Қазақстан тари­хы­ның көптомдық академиялық жи­нағы әзірленіп жатқаны тағы бар. Бұл жұмыстар өткеннің ақи­қа­тын жақын танып, халқы үшін құр­бан болған арыстарымызды ұлық­тауға және жазықсыз зардап шек­кен азаматтарды ұмытпауға ық­пал етері сөзсіз.

Парламент деңгейінде бекіту қажет

ХХ ғасырдың бірінші жарты­сында халқымыз өз тарихындағы аса ауыр оқиғаларды басынан өт­керді. Миллиондаған адам қуғын-сүр­гін және ашаршылық жылда­ры­ның тауқыметін тартты. Тарихи зұлмат бұрынғы одаққа қараған социалистік елдердің барлығында да болғаны рас. Сол себепті оны зерт­теу әлі де болса жалғаса бер­мек. Десе де, мамандардың пі­кі­рін­ше, нәубетті жылдардың та­ри­хи бағасы өз деңгейінде берілмей келеді.

«Мемлекеттік комиссия бір­ша­ма көп жұмыс істеді. Ендігі ке­­зекте осы жасалған жұмыстар­дың өз қорытындысын дұрыстап шығару керек. «Немен аяқталды?». «Қандай жаңа деректер табылды?». «Қандай тұжырым жасалды?». Со­ны халыққа жария ету керек. Осы уа­қытқа дейін жасалған жұмысты дұрыстап аяқтап, нақты тұ­жыры­мын шығарса, соның өзі жаман бол­мас еді. Осы тұрғыдан алғанда сая­си репрессияға байланысты Со­вет үкіметі мен Коммунистік пар­тияның қызметіне баға беру ке­рек. Оның себептері мен сал­дары ашылып айтылу қажет. Оны мүм­кін болса, Парламентте тал­қы­ға салып, бекіту керек. «Мұндай саясатты жүргізген қандай жүйе?», «Соншалықты залалды саясатты не­ге жүргізген?» деген сұрақтардың нақты жауабы берілуі қажет. Сол халыққа жария етілуге тиіс. Міне, сонда ғана оның тарихи бағасын өз деңгейінде бере аламыз», – дей­ді Мемлекеттік комиссияның мү­ше­сі, тарихшы-профессор Мәмбет Қойгелді.

Оның айтуынша, репрес­сия­ның ашылмай жүрген бір бағыты – ғалымдардың қуда­лануы. Кеңестік билік оларды ға­лым ретінде емес, саяси көзқа­рас­тары үшін қудалады. Осылайша, енді-енді қалыптасып келе жатқан ұлт зиялыларының миссиясы өзгерді. Қазақ қоғамының қандай ба­­ғытта даму керектігін айтып жүр­­ген олар бұл міндеттен біржо­ла­та шеттетілді. Ал шетте­тіл­ме­геніне тек қана орындаушылық мін­дет жүктелді. Осылайша, Қа­зақ елі өз тарихында кеңестік көш­ке ілесіп кете барды. Ұлттық са­бақтастық үзіліп, интерна­цио­нал­ды және таптық идеология алға шық­ты. Ендеше осы тұстағы тари­хи объективтілікті зерделеп, бел­гі­лі бір тұжырымды бағасын беру уа­қыт еншісіндегі мәселе болып қа­лып отыр.

Репрессияның түп-төркіні идеологияда жатыр

31 мамыр – Саяси қуғын-сүр­гін және ашаршылық құр­бан­дарын еске алу күні ретінде 1997 жылдан бастап атап өтіліп келеді. Өйткені сол жыл – «Саяси қуғын-сүргін құрбандарын еске алу жы­лы» болып жарияланған болатын. Со­дан бері мұндағы жұмыстар үз­­­­дік­сіз жалғасып келеді. Осы тұс­та, бұл зұлматқа Кеңес Одағы құ­рамында болған барлық халық пен ұлт­тардың бетке ұстар интел­ли­ген­ция өкілдері ұшырағанын айта кету керек. Қазақстан аумағында орналасқан лагерьлерге корейлер, поляктар, Еділ немістері, Қырым та­тарлары, Кавказ халықтары жә­не басқа да ұлт өкілдері қоныс ау­дарылып келген. Осы қуғын-сүр­гін жылдарында Кеңес Одағы бойын­ша 953 лагерь болған екен. Қа­зақстанда ГУЛаг-тың 20-дан ас­там лагері орналасқан. Десе де, бұл тек осы уақытқа дейін белгілі бо­лып отырғандары ғана.

«Президенттің Жарлығымен құ­рылған комиссия үш жылда көп жұ­мыс атқарды. Біздің тарихшы ғалымдар суыққа да, ыстыққа да қа­рамай жұмыс істеді. Оның нә­ти­жесін, міне, көріп-біліп отырмыз. Бірақ мұнымен жұмыс тоқтап қал­мауға тиіс. Өйткені 70 жылда Со­вет халқына жасалған репрессия, идеологиялық шектеу, түрмеге қа­мау, ату сынды зұлматтың ауқы­мы тым көлемді. Одан кейін НКВД дегеніміз қылмыскер ме­ке­ме ғой, олар өздері істеген қыл­мыс­тарын көбінесе жасыра білген. Отызыншы жылдары өздерінің қаулыларын өртеп-өшіріп, ізін бір жасырса, 56-шы жылдардағы жы­лымықта тағы да сезіктеніп, көп­теген құжатты жойып отырған. Ал 90-шы жылдары Одақ ыдырағанда та­ғы да соңғы мүмкіндікті пай­да­ланып, маңызды құжаттарды жоқ қылып жіберген. Бірақ қанша жа­сырса да Қазақстанда жоқ құ­жат­тар Мәскеуден, болмаса, басқа да көршілес республикалардан шы­ғып жатыр. Дегенмен оларды табу қиын болып тұр. Сондықтан ол қыл­мыстардың ауқымын ашу үшін әлі де болса көп жұмыс істелуі ке­рек», – дейді Мемлекеттік комис­сия­ның мүшесі, тарих ғылым­да­ры­ның докторы, профессор Бүр­­кітбай Аяған.

Оның айтуынша, Қазақ­стан­да қанша лагерь бол­ға­ны жөнінде де нақты деректер жоқ. Бәрінің ауызында жүрген Кар­лаг пен АЛЖИР болса, онда 26 лагерь болған делінеді. Ал тарих­шы ғалымның өзі тапқан қағаздар бойынша, олардың саны 48-ге жетіп қалуы мүмкін екен. Яки, ке­­­зінде зұлмат жасағандар кез кел­ген ауылдан лагерь аша берген. Әсі­ресе, ұжымдастыру кезінде түр­мелерде орын болмағандықтан, әр ауылдың маңынан жерді қазып, айналасын тікенек сымдармен қор­шап, қарулы күзет қойып, ашық аспан астында түрме жа­са­ған. Немесе мал қамаған қора­лар­ды да осындай мақсатқа пай­да­ланған. Байлардың малын тартып алып, өздерін осындай далалық лагерьлерге тоғытқан. Тұтқын­дар­ды аш ұстап, азаптаған. Мұндай уа­қытша лагерьлер алты ай, бір жыл жұмыс істеген. Мәселен, Зе­рен­­дінің жанында, Ақмоланың маңайында, Шалқар көтерілісі, Ыр­ғыз көтерілісінен кейін Ақтөбе жағында осындай лагерьлер бол­ған. Бұл тақырып бөлек зерттеуді қажет етеді.

«Біз репрессияның шығу се­бебін зерттегенімізде, оның түпкі не­гізі большевиктердің идеоло­гия­сында екенін түсіндік. Олар мар­к­сизм-ленинизм ілімін таң­да­ған. Әсіресе, Маркстің «таптық күрес қоғамды дамытады» деген тұжырымын басшылыққа алды. Со­дан келіп «коммунистік қоғам құ­рамыз» деп қолдарынан кел­мей­тін іске ұмтылды. «Халық жауы» де­ген ұғымды енгізді. Жекемен­шік­ті жойып отырды. Ал шын­ды­ғында, большевиктердің көбі со­нау Лениннен бастап білімсіз бол­ған. Арғы түбі түрмеден шық­қан, өзара «кличкамен» жүрген ра­дикалды топ, сәті туып билікті ба­сып алған. Содан өздерінің ұсы­натын ештеңесі болмағандықтан, Марк­стің еңбектерін іздеген. Сөй­тіп, оның 1848 жылы шыққан «Ком­мунистік партияның мани­фестін» тауып алады. Сол еңбектен «халық жауы», «коммунистік қо­ғам», «пролетариат дикта­турасы» деген «керемет жаңалықтарды» ашты. «Пролетариат диктатурасы» дегеніміз – жұмысшы табының үс­темдігі. Міне олар осылайша тап­тық үстемдікке негізделген идео­логияны жүзеге асыра баста­ды. Ал шындығында, мемлекетте тек қана заң үстемдік ету керек. Өйткені бір тараптың үстемдігі тра­гедияға алып келеді», – дейді Мем­лекет тарихы институтының ди­ректорының орынбасары Бүр­кіт­бай Аяған. 

Осылайша, коммунизм құ­ра­мыз деген ұранмен бүр­кемеленген олар бұратана ха­лық­тың ұлттық кодын жою, зия­­­­­лы­ларын қудалау, таптық алауыз­дық тудыру арқылы жаппай репрессияға жол берген. Оның салдарын біз әлі күн­ге дейін тартып келеміз. Сон­дық­­тан да саяси қуғын-сүргін құр­­бандарын еске алып қана емес, олар­ды ақтау жұмыстары да одан әрі жалғаса беру керек. Мұның бар­лығы түптеп келгенде, хал­қы­мыздың бірлігін бекемдей түсетін, бейбіт күннің қадірін арттырып, өскелең ұрпақтың отаншылдық рухын шыңдайтын қадамдар бол­мақ. Сол себепті бұл күнді дәріптеу, ба­балар рухына тағзым ету, тари­хымызды түгендеу – баршамыздың аманатты парызымыз.

Нұрлан ҚОСАЙ