Дегенмен таяқтың екі ұшы болатыны секілді, желі адамзатқа шексіз мүмкіндіктерімен қоса кері ықпалын да алып келді. Өткен аптада Сенатор Геннадий Шиповских TikTok қосымшасы желіге желімдей жабысқан баланың мінез-құлқына теріс әсер ететінін, жалған идеалар мен тәуелділікке әкелуі мүмкін екенін айтып қосымшаны бұғаттауды талап еткен еді. Қазір ел экономикасының онлайн платформалардан белгілі бір деңгейде пайда көріп отырғанын ескерсек, әлеуметтік желінің бұғатталуы экономикаға қалай әсер етпек, өзіне жіпсіз байлатқан желіні қандай бағытта пайдалануымыз тиіс деген сауал туындайды. Осы және өзге де сауалдарымызға жауап алу мақсатында қаржы, биржа, макроэкономика сарапшысы, экономист Айбар Олжаймен сүбелі сұхбат құрған едік.
– Айбар мырза, елімізде TikTok қосымшасын бұғаттау мәселесі желі қолданушыларының пікірталасын туғызып қана қоймай, депутаттар арасында бүгінге дейін талқыға салынып келеді. Осы ретте әлеуметтік желілердің экономикаға әсерін қалай бағамдайсыз? Қазақстандық нарық әлеуметтік желіден қандай пайда көріп отыр?
– Бүгінде TikTok сынды платформалардың балалар мен жасөспірімдердің ойлау қабілетіне, психологиясына әсері турасында өзекті мәселеге елімізде ғана емес, бүкіл әлемде түрлі көзқарас бар. Таяуда TikTok қосымшасының өкілдері 13 жасқа толмаған балалардың аккаунтын өшіру бойынша жедел іс-шара қолданды. Осының нәтижесінде Қазақстанда 2,1 миллион TikTok аккаунты өшірілгені белгілі болды. Бірақ осыған қарамастан қосымшаны пайдаланғысы келген адам платформаға кез келген уақытта кіріп, қалағанын тамашалай алады. Осы тұста назарға алатын басты мәселе, санасы толық қалыптасып үлгермеген бала TikTok-тан не қарап жатыр? Бұл – біздің ұлттық қауіпсіздігімізге тіреліп тұрған мәселе. Еліміз үшін жағдайды сырттан бақылап қана қоймай, керісінше әлеуметтік желіні шығарушы компания иелеріне өз шарттарын қойып, TikTok қосымшасының әкімшілігімен тікелей жұмыс істеуі орынды болар еді. Бұл ретте мынадай екі мәселені атап өткен жөн: TikTok иелері біз ұсынған ережелерді ұстанады немесе Қазақстан аумағында бұл қосымша бұғатталуға тиіс. Иә, экономикаға әлеуметтік желілердің әсері бар. Алайда ол жанама әсер ретінде қарастырылады, ал нақты әсерін сомамен есептеу мүмкін емес. Қазір цифрлық әлемнің арасында жік жоқ. Сондықтан әлеуметтік желілердің еліміздегі экономикалық өсімге әсерін нақты анықтай алмаймыз. Дегенмен Қазақстанға креативті экономика бойынша қандай түсім келетінін және қанша жұмыс орындары ашылғанын қарастыра келе, соның ішінде әлеуметтік желінің әсерін бағамдауға болады. Салық мәселесінде әлеуметтік желілердің ықпалы бар. Мысалы, үлкен халықаралық платформалардан елімізге 28 миллиард теңге келіп түсті. Қаражаттың жартысынан астамы әлеуметтік желілерге тиесілі. Нақтырақ айтсақ, 2023 жылы Қазақстанға шамамен 10 миллиард теңге әлеуметтік желілердің салығынан келді. Соның ішінде TikTok желісінен келген салық құны 1 млрд 160 млн теңгені құрайды. Ал биылғы жылы бірінші және екінші тоқсанның нәтижесі бойынша TikTok-тан келген салық 800 миллион теңге көлемінде. Осы жылдың соңына дейін қосымшаның төлейтін салығы 1,5 миллиард теңгеге жетуі қажет. Бірақ мұндай көрсеткіш бюджетімізге үлкен әсер береді деп дөп басып айта алмаймын. Бұл баға шағын, ортаңқол компаниялар төлейтін салықтың құнына тең келеді. Сондықтан Қазақстан TikTok-тан түсетін салыққа аса тәуелді емес.
Біз TikTok арқылы сауда жүргізетін модельге әлі көшкен жоқпыз
– Егер әлеуметтік желілер, соның ішінде Қытайдың өнімі саналатын TikTok желісі бұғатталған жағдайда мұның ел экономикасына, сауда-саттыққа әсері қалай болмақ?
– Егер елімізде TikTok бұғатталса, бұл жағдай электронды саудаға ешқандай әсерін тигізбейді. Өйткені біз TikTok арқылы сауда жүргізетін модельге әлі көшкен жоқпыз. Ал сауда-саттық саласында аталған модельге көрші Қытай мемлекеті көшіп кеткен. Мұнда блогерлер, кәсіпкерлер қосымшаны белсенді пайдаланудың арқасында кәсібін дөңгелетіп отыр. TikTok платформасының бұғатталуы Қытай үшін кері әсерін тигізуі ықтимал. Біз әлі күнге дейін қосымшаны сауда алаңы ретінде қолданбадық. Қазір біздің негізгі сауда алаңдарымыз – AliExpress, Pinduoduo, Temu және өзіміздің Kaspi.kz, Arbuz.kz, Satu.kz сынды платформалар. Аталған маркетплейстер электронды сауданың құралдары саналады. Егер олар бұғатталып, қызмет көрсетуін тоқтатқан жағдайда, керісінше, еліміздегі электронды саудаға әсерін тигізер еді. TikTok – өзгеше бағыттағы қосымша. Әлемде кеңінен таралған платформа жасөспірімдердің ойлау жүйесі мен психологиясына әсері, белгілі бір қауіпті іс-әрекеттерге көзді үйретіп алуы тұрғысынан қауіпті.
– Біз экономиканы өркендету жолында әлеуметтік желілерді қандай бағытта пайдаланауымыз керек? Бизнесті әлеуметтік желі арқылы жолға қоюдың тиімді тұстары көп пе, әлде керісінше ме?
– Қазір біз білім мен ғылымда қандай саясат ұстанып отырмыз? Сол секілді әлеуметтік желілерде мемлекет пен қоғамның дамуына қажетті салаларды, соның ішінде IT, технология бағыттарын популяризация жасап, аудиторияға түрлі роликтерді ұсынуымыз керек. Оқырманға ойын-сауық, көңіл көтеретін контент емес, баланың білім алуға деген құштарлығын арттыратын әрі идеологиялық тұрғыда оң бағытты ұстанған танымдық дүниелер қажет. TikTok – онлайн платформа болған соң, қосымшада ұсынылатын өнімнің барлығын жаман, қауіпті деп айтуға болмайды. Оның ішінде химия, физика және астрономияны үйрететін, экономика, қаржы тақырыптарын қамтитын пайдалы контенттер де баршылық. Өкінішке қарай, қосымшада қажетті ақпараттармен қоса балаға кері әсерін тигізетін сан түрлі контенттер араласып кеткен. Сондықтан айтарым, TikTok бізге пайдалы болуы үшін танымдық, тәрбиелік мазмұндағы контент санын арттыруымыз қажет. Тиісінше, бұл өскелең ұрпағымыз үшін пайдалы білім болар еді. Осы ретте TikTok платформасы бізге көмектеседі.
Сауда-саттықтың онлайн жүйеге көшуі экономика үшін тиімді
– Биыл жыл басында әлеуметтік желіде Pinduoduo, Taobao сынды Қытайдан тапсырыс беру арқылы тауар сатып алатын онлайн платформалар шыққалы бері базар іші қаңырап қалғаны туралы ақпарат тараған еді. Бұл ахуалға әлеуметтік желідегі онлайн дүкендердің де әсері жоқ емес. Онлайн сауда-саттықтың кең қанат жаюы, бизнес өкілдері мен тұтынушылардың шетелдік онлайн платформалар арқылы сауда жасауы экономикаға, ішкі кіріске кері ықпалын тигізбей ме? Әлде, пайдасы басымырақ па?
– Елімізде Қытайдан тапсырыс беру арқылы тауар сатып алатын онлайн платформалар біраздан бері бар. Иә, онлайн сауданың дәурені жүріп тұрған заманда базар қаңырап қалды деген пікірге келісемін. Бірақ қазір ол бөлшек сауданың базары емес. Саудагерлер көбіне тауарды шығарушы мемлекеттен өздері алып келіп, кейін тұтынушыларына көтерме бағада сата бастайды. Қазір базар көтерме сауданың орнына айналды. Кезінде ол белгілі бір форматта ашылған еді. Бірақ заман өзгереді, базар да өзгеруі қажет. Егер келушілер саны азайып, базар іші қаңырап жатса, демек тауарлар басқа құралдар арқылы саудаланып отыр деген сөз. Сауданың онлайн форматқа көшуі экономикамызға кері ықпалын тигізбейді, керісінше заман ағымына сай трансформациядан өтеді. Базардың негізі – сауда жасау ғой. Қазір сауданың трансформациясы жүріп жатыр. Кәсіпкерлер офлайн саудадан онлайн саудаға өтуде. Ал саудагерлер бұл жағдайда тысқары қалмайды. Қазірдің өзінде көпшілігі офлайннан онлайн саудаға көшіп келеді. Мұнда тек сауданың ішкі трансформациясы мен механизмдері ауысады. Бірақ сауда қарқыны сол қалпында жалғаса береді. Елімізде сауда-саттықтың онлайн жүйеге көшуі экономикамыз үшін тиімді дер едім. Себебі саудаласу кезінде төлемдер онлайн форматта жүзеге асырылса, бұл Қазақстанды көлеңкелі экономикадан шығарады. Сондай-ақ біз қолма-қол ақша беру жүйесінен арыламыз. Осының нәтижесінде салық базасы көбейеді, сәйкесінше, экономикаға оң әсерін береді.
Дамыған елдер идеологиясы мен ұстанымдарын жеткізіп отыр
– Қазір жаһанда әлеуметтік желінің әлеуетін экономикада тиімді пайдаланып отырған қай мемлекеттердің тәжірибесін атап өтер едіңіз? Біз олардан нені үйренуіміз қажет?
– Әлеуметтік желіні әр мемлекет өзінің ұлттық қауіпсіздік доктринасына сай пайдаланады. Кейбір дамыған елдер әлеуметтік желілердің негізгі шығарушысы саналады. Мысалы, АҚШ-тағы Meta компаниясын атап өтуге болады. Қазір олар әлемдік желіні өз құзырында ұстап отыр. Осының арқасында өзіне тән идеологиясы мен ұстанымдарын көпке жеткізеді. Олар өз құндылықтарына басымдық бере алады. Негізінен, әлеуметтік желіні іске қосушы мемлекеттер басқарушы елдер категориясына, ал өзге елдер тұтынушы категориясына жатады. Тұтынушы категориясына кіретін мемлекеттер әлеуметтік желіден өзіне қажетті тұстарын алады, ал қажет деп таппаған жағдайда толық тыйым салады. Мысалы, Қытай шетелдік әлеуметтік желілерге тыйым салу арқылы өзінің ішкі мессенджерлерін дамытып отыр. Әр мемлекеттің әлеуметтік желіні қолдануға байланысты өзіндік ұстанымы бар. Біздің ұстанымымыз мынадай: Қазақстан ғаламдық жаһандануға қарсы емес, яғни әлемдік деңгейде таралған әлеуметтік желілерді қолданамыз. Бірақ ең алдымен әлеуметтік желілер қоғамдық қауіпсіздігімізге, балалар мен жасөспірімдердің психологиясына кері әсерін тигізбеуге тиіс деген ұстанымды алға тартамыз.
– Әңгімеңізге рақмет!
Сұхбаттасқан
Алтынай БАУЫРЖАНҚЫЗЫ