Біріншісі: «2023 жылы орманшылардың жалақысы 100% өсті» десе, екіншісінде: «2024 жылғы 1 шілдеден орман және табиғат қорғау мекемелерінің қызметкерлері жалақыға 100% үстеме алады» делінген. Шынында, орманшылар былтырдан бері еңбекақысына еш үстемеақы қосылмағанына шағымданады. Мұның себебі анықталды.
Миссиясы биік, тұрмысы төмен
Орманшы дегенде жасыл желекті ну орманды асықпай аралап, алтыннан қымбат саф ауаны сіміре жұтып, терең тыныстап, түрлі жан-жануардың тірлік-тіршілігін тамашалап, бейғам жүретін адамдар елестеуі мүмкін. Шын мәнінде, бұл – жауапкершілігі зор, тауқыметі одан да көп кәсіп. Орманды сақтап қана қоймай, оны қалпына келтіру, биоалуандықты өрістету, сөйтіп болашақ ұрпаққа таза ауа мен саламатты табиғи ортаны қалдыру – орманшының тарихи миссиясы. Бұл миссия үлкен күш-жігерді, шыдамдылық пен қажыр-қайратты, батылдық пен жанқиярлықты талап етеді. Осы кәсіп иелерінің арқасында орман тып-типыл жойылмай, көркемдігімен көз қуантып, түрлі өнімімен елді асырап, экономиканы дамытуға үлес қосып келеді.
Экология және табиғи ресурстар министрлігі Орман шаруашылығын дамыту басқармасының берген дерегінше, Қазақстанда бүгінде мемлекеттік орман қорының (МОҚ) жалпы аумағы – 30,5 миллион гектар. Оның ішінде аталған министрліктің қарауында 32 ведомстволық бағынысты ұйым бар, оларға 7,4 миллион гектар МОҚ алаңы бекітілген. Бұл – бүкіл қордың жалпы алаңының 24,4%-ы.
Сонда қалған орман кімнің қарауында? Облыс әкімдіктерінің қарауында орман шаруашылығының 122 мемлекеттік мекемесі бар, оларға 22,9 миллион гектар алаң немесе МОҚ-тың 74,9%-ы бекітілген. Сондай-ақ 0,2 млн гектар немесе 0,7%-ы басқа ведомстволар иелігінде.
Бірден айта кетелік, министрлікке, әкімдікке не басқасына қарасын, бәрінде жұмыс істейтіндерді «орманшы» атайды. Олар заң бойынша орман қорын күзету, қорғау, ормандарды молықтыру және орман өсіру, жануарлар дүниесін қорғау, басын көбейту және пайдалану саласындағы басқару, бақылау және қадағалау функцияларын орындайды.
Орманшылар бір жыл ішінде мемлекеттік қор аумағында 18 мың 754 рейд жүргізді. Нәтижесінде, заңсыз ағаш кесудің 239 дерегін анықтады. Ағаш браконьерлері 6 мың 703,3 текше метр аумақтағы орманды жайпап үлгеріпті. Бұл ретте олармен салыстырғанда орманшылардың көлікпен, қорғаныш құралдарымен нашар жабдықталғанын айта кеткен жөн. Орманшылар браконьерлердің жол талғамайтын жүрдек машиналары, жүк көліктері мен ағаш кесуге мамандандырылған озық техникасы, заманауи байланыс құралдары, тіпті әуеде самғап жүретін дрондарына дейін барын айтады. Олардың заңсыз тірліктерінен мемлекетке бір жыл ішінде келген жалпы шығын 432 млн 701,3 мың теңгені құрады.
Қабылданған шаралар нәтижесінде 71 заң бұзушыға 210,2 миллион теңге айыппұл салынды. Алайда әзірше 9,4 млн теңгесі ғана өндірілді. Барлығы 68 әкімшілік хаттама толтырылды. 190 материал құқық қорғау органдарына және 49 іс сотқа берілді. Құқық бұзушылардан 459,6 текше метр ағаш, 17 көлік және 43 қару-жарақ тәркіленді.
Орман шаруашылығы мекемелерінде заңсыз ағаш кесу салдарынан келген ең үлкен шығын Шығыс Қазақстан (17,6 млн теңге болатын 2 126,8 м3) және Қостанай (шығыны 26,2 млн теңге болатын көлемі 1 587,6 м3 орман оталған) облыстарында жол берілді. «Семей орманы» МОТР аумағындағы табиғатты қорғау мекемелерінде шығыны 33,3 млн теңге болатын 2 191,5 м3 көлемінде заңсыз ағаш кесудің 59 жағдайы анықталды. «Ертіс орманы» МОТР аумағында шығыны 9,4 млн теңге болатын 459,4 м3 көлемінде 31 факті әшкереленді.
Ұлттық статистика бюросы биылғы орман өрттері бойынша қорытындысын әлі шығарған жоқ. Оның дерегінше, 2023 жылы орман өрттерінің соңғы 5 жылдағы ең көп саны тіркелді – 810 жағдай (одан көбі 2019 жылы – 628 жағдай болған). Экология министрлігінің мәліметінше, 2023 жыл қорытындысында Қазақстан бойынша жалпы ауданы 116 800,9 гектарды құрайтын орманда 810 өрт тіркелді. Мемлекетке келтірілген жалпы залал 163,2 миллиард теңгені құрады.
Осы ауыр ахуал орман шаруашылығы қызметкерлерінің жағдайын барынша жақсартып, олардың браконьерлермен және «тілсіз жаумен» күрес қабілетін күрт арттыруды талап етеді.
Орман үшін от кешті, не ұтты?
Qyzmet.kz порталында жарияланған хабарландыруларға жүгінсек, өткен аптадан бері Экология министрлігінің Орман шаруашылығы және жануарлар дүниесі комитетіне қарасты «Алматы мемлекеттік табиғи қорығы» орманшы (орман қорғау жөніндегі мемлекеттік инспектор) іздеп жатыр. Алматы облысының Талғар ауданында орналасқан бұл мекеме үміткерден қазақ және орыс тілдерінде таза сөйлеуді, жауапкершілік, экологиялық ақыл-ой талап етеді. Орманды күзету, қорғау, табиғи кешендерді қалпына келтіру іс-шараларын жүргізу, орман өрттерінің алдын алу сияқты жұмысы шаш етектен. Жұмыс толық күн еңбекпен қамтылуды қарастырады. Жалақысы – 100-150 мың теңге.
Абай облысының қияндағы Үржар ауылында орын тепкен «Тарбағатай» мемлекеттік ұлттық табиғи паркі де орманшыларды сабыла іздеп жатыр. Ұйым үміткерлерден міндетті түрде жоғары білімінің болуын талап етеді. Өзге талаптары өзге қорықтардыкіне ұқсас. Толық күн еңбек етеді. Төлейтін айлық жалақысы – 100-160 мың теңге.
Сонда былтырдан бері ақпарат агенттіктері жыр қылып жатқан жалақының жоғарылауы қайда? Белгілі болғандай, биылғы жыл басында және жыл соңына қарай орманшылар Парламентке хат жазып, еңбекақыға үстемеақы қосылады дегеннің сөздің жалған болып шыққанына шағымданыпты. Соның негізінде жуырда «AMANAT» партиясы фракциясының депутаттары мәселе көтерді.
– Семей орманында өрт болып, ондаған отандасымыз опат болғанда Үкімет өкілдері «2023 жылдың 1 шілдесінен бастап орманшылардың айлығы өседі» деп кесіп айтқан еді. Бірақ айтылған сөз айтылған жерде қалды. Жалақы орман шаруашылығындағы басшылық құрам мен санаулы мамандық иесіне қосылғаны болмаса, орман үшін от кешкен мыңдаған маман түкке жетпейтін жалақымен сол күйі қала берді, – делінген Мәжіліс депутаттарының Үкіметке сауалында.
Олардың айтуынша, Премьер Олжас Бектенов еліміздегі орман шаруашылығы және табиғатты қорғау мекемелері қызметкерлерінің лауазымдық жалақыларына үстемеақы қосу туралы қаулыға тек бір жыл өткенде, 2024 жылдың 1 шілдесінде ғана қол қойыпты. Орман және табиғатты қорғау ұйымдары қызметкерлеріне еңбекақы төлеу жүйесін, шарттары мен мөлшерлерін жетілдіру мақсатында «Азаматтық қызметшілерге, мемлекеттік бюджет қаражаты есебінен қаржыландырылатын ұйымдардың қызметкерлеріне еңбекақы төлеу жүйесі туралы» Үкімет қаулысына өзгерістер енгізілді. Алайда жалақы сол бойы көбейтілмеген.
Бюджет төрінде орманшыға орын жоқ
Парламентке БҚО, Қызылорда, Павлодар, Маңғыстау, Қостанай, Жетісу облыстары орманшыларынан шағым түсті. Өзге өңірдегісі осы кейіпте. Салдарынан жұмысы ауыр, еңбекақысы төмен деп жастар орманшы болғысы келмейді. Орман бар, орын бос, жалақы кем, кадр тапшы.
Жоғарғы палатаға өз кезегінде ауыл шаруашылығы және жануарлар дүниесі жұмысшыларының салалық кәсіподағы шағымданыпты. Ол уәде етілген жалақы көтеруді лайықты қамтамасыз етуді және қызметкерлерді әлеуметтік қолдауды күшейтуді сұрады. Онсыз еліміз алдымен орманшысыз, одан соң ормансыз қалады.
– 2023 жылғы 1 шілдеден мемлекеттік орман мекемелері жұмысшыларының лауазымдық еңбекақысы 100% артады деп сөз бердік. Уәде сол бойы орындалмады. Орман қорғаушы мемлекеттік инспекторлардың орташа айлық атаулы жалақысы 165,1 мың теңге ғана. Бұл 2022 жылғыдан тек 16,2% көп, – деді сенатор Ольга Булавкина.
Оның айтуынша, жалақының төмендігі және әлеуметтік қолдаудың жоқтығы кесірінен жоғары оқу орындары мен колледждердің түлектері орман шаруашылығына жұмысқа тұруға қызықпайды. Салдарынан жыл өткен сайын салада білікті мамандар саны кеміп барады. Үлкен тәжірибе жинаған, жұмыс өтілі көп, ұзақ жыл қызметтік міндеттемелерін адал атқарған қызметкерлер де саладан кетіп жатыр. Олардың орнын басатын, тәжірибесін қабылдайтын жас мамандар жоқтың қасы.
Орманшылардың былтырдан уәде етілген үстемеақысы неге төленбеді? Премьер-Министрдің бірінші орынбасары Роман Склярдің түсіндіруінше, 2023 жылғы 1 шілдеден бастап мемлекеттік орман күзеті қызметінің қызметкерлеріне лауазымдық жалақысына 100%-ға дейінгі мөлшерде қосымша ақы белгіленген болатын. Нәтижесінде, орманды қорғау жөніндегі инспектордың орташа жалақысы 141 мыңнан 276,7 мың теңгеге дейін, орманшылық басшысының орташа жалақысы 181 мыңнан 357 мың теңгеге дейін, басшылық құрамның жалақысы 198 мыңнан 361 мың теңгеге дейін ұлғаюға тиіс еді.
– Осы қосымша төлемді төлеу үшін 2024 жылға 7,4 млрд теңге бөлінді, сондай-ақ бюджетті түзету аясында биылғы жыл соңына дейін тағы 2,6 млрд теңге бөлу жоспарланған-тын. Дегенмен елдегі су тасқыны жағдайына байланысты қосымша қаражат сол бойы бөлінбеді. Осыған байланысты Экология және табиғи ресурстар министрлігі жергілікті әкімдіктермен бірлесіп, басқа бағыттардың шығысын қайта бөлу және үнемдеу арқылы ол соманы жергілікті бюджеттер есебінен алуды пысықтады. Осылайша, биылғы жыл соңына дейін орман мекемелерінің қызметкерлеріне көзделген үстемеақылар толық көлемде төленеді, – деп кезекті уәдесін берді Р.Скляр.
Оның айтуынша, Ақтөбе, Алматы, Қостанай, Павлодар, Атырау, Маңғыстау, Солтүстік Қазақстан, Батыс Қазақстан, Жетісу, Ұлытау облыстарында қаржыландыру кешіктірілген. Оларға бюджетті қайта бөлу және үнемдеу есебінен жыл соңына дейін толық төлеу тапсырылыпты.
Бұл мәселеге қатысты Премьер Олжас Бектенов те сенаторларға түсініктеме берді. Оның айтуынша, жоғарыда аталған жұмыскерлердің, орман өрт сөндіру стансаларының өртке қарсы қызметінің барлық қызметкерінің, оның ішінде маусымдық қызметкерлердің лауазымдық жалақысының 100%-ына дейінгі мөлшерде қосымша ақы белгіленді.
Бұдан бөлек, Экология және табиғи ресурстар министрлігі мен салалық кәсіподақ арасындағы салалық келісім аясында штатқа кіретін заңгерлер, экономистер, бухгалтерлер сияқты қалған әкімшілік қызметшілерге және штаттан тыс жұмыскерлерге 70% үстемеақы көзделген. Алайда осы үстемеақының бәрі бюджет қаражатын үнемдеу және тауарларды өткізу есебінен төленуге тиіс. Республикалық бюджеттен арнайы бөлінген қаражат жоқ.
Мұндай жауапқа депутаттар жабықты, жұмыскерлердің ұнжырғасы түсті. Елдегі барлық орманшыны азды-кем жарылқау үшін қосымша 10 млрд теңге қажет екен, Үкіметтегілер ондай қаржы республикалық бюджетте жоқ дейді. Сонымен бір мезгілде АЭС салу туралы референдумға республикалық бюджеттен биыл 15,5 миллиард теңге бөлінгені жарияланды. Демек, қаласа, табар еді.
Премьердің дерегінше, осы келісім шеңберінде Экология министрлігі 2023 жылы өз бюджетінен мемлекеттік табиғат қорғау ұйымдарының 4 636 қызметкеріне шамамен 1,1 миллиард теңге қосымша ақы төледі.
Қорыта айтқанда, Президенттің тапсырмасымен, орман шаруашылығы қызметкерлеріне бір рет үстемеақы түбі қосылады. Бірақ соның өзінде олардың жалақысы төмен болып қала береді. Ендеше болашақта орман шаруашылығы жұмысшыларының жалақысы тағы арта ма?
– Еңбек заңнамасының талаптарына сәйкес олардың жалақысын көтеруді мектеп, аурухана және басқасы сияқты барлық бюджеттік ұйым үшін кешенді түрде қарастырған жөн. Орман мекемелерінің әкімшілік қызметшілерінің жалақысын жеке көтеру қосымша пысықталатын болады, – деп қысқа қайырды О.Бектенов.
Ұлттық статбюро дерегінше, Қазақстанның бүкіл территориясының небәрі 11%-ы орманмен көмкерілген. Оның өзінде жартысына жуығын – 4,9%-ын сексеуіл тоғайлары құрайды. Осы аз қазынаны қызғыштай қору жүктелген орманшылардың бүгінгі ахуалы мәз емес. Оларға мемлекеттің лайықты құрмет-қошемет көрсете алмағаны өкінішті.
Елдос СЕНБАЙ