Қытай данышпаны Лао-цзы  «Болашақтан басқасының бәрі туралы айтуға болады» деген екен.
Ертеңін ойлаған ел боламыз десек...
346
оқылды

Иә, болашақ – жұмбақ. Десе де,  жұмбаққа адамзат әуелден құмар. Болашақты болжауға деген ұмтылыстар өте ертеден бастау алғанын, келер заманды алдын ала болжап, жүйелеген абыз, әулие, көсемдер мен даналардың әрекетінен байқауға болады. Уақытты бағамдай алу жақын болашақтың бейнесін тани түсуге жол ашса, өз кезегінде бұл феноменді қарастыру негізінде болашақ туралы ілімдердің қалыптасуына алып келді. Соның бірі – футурология. Бұл қандай ғылым? Футурологтар замана ағысын қалай бағамдайды? Осы төңірегінде ой қозғап көрсек...

Жалпы, футурология терминін алғаш 1943 жылы Батыс Берлин  уни­верситетінің профессоры О.Флехтгайм «болашақ философиясының» атауы ретінде ұсынған. Сонымен, футурология деген не де­сек, оны әлемдік бірлестіктердің даму бо­­лашағын болжауға бағытталған, фи­ло­софия, әлеуметтану, мәдениеттану және сая­саттану тоғысында қалыптасқан жас бі­лім саласы деуге болады. Ол  ХХ-ғасыр­дың екінші жартысында ғылыми-тех­ни­ка­лық жетістіктердің дамуы, соған бай­ла­ныс­ты күрделі талдау мен ғылыми басқаруды та­лап еткен, қоғамдық дамудың көптеген мә­селесі аясында қалыптасты. Кез келген мем­лекеттегі стратегиялық жоба-жоспар­лар да болашақты ескере отырып жасалып, тіпті дамыған, өркениетке құлаш сермеген елдер геосаяси мүдделеріне сәйкес алдағы ға­сырлық жоспарларын таразылап қойды. Де­мек, халықтың әл-ауқатын арттыру, эко­номикасын көтеру секілді іс-шаралар жан-жақты зерделеніп, ықтимал дағдарыс­тар­дың алдын алмай, заманның аңысын аң­дып, тамырын басып, дұрыс шешім қа­был­дан­бай өркениет көшіне ілесу екіталай. 

Футурологтардың орындалған болжамдары

Футурулогтардың көп болжамы өз уақы­тында нанымсыз және фантастикалық болып көрінгенімен, бүгінде олардың көбі шындыққа айналғанына уақыт куә. Айта­лық, 70-жылдардың басында футурологтар мен ғалымдар адамзаттың ғарышқа шығып, басқа планеталарда өмір сүру мүмкіндігі туралы болжам жасады. Ғарыштағы адам­ның болашағын болжаған футурологтар әлем­ді таңғалдырып, ғарышқа адамды қон­­дыру мүмкіндігін айтқан еді. Бүгінде бұл болжамдардың көпшілігі орындалды. Мәселен, Аполлон бағдарламасы (1969 жы­лы) алғаш рет адамның Айға қонуын жү­зеге асырса, соңғы жылдары SpaceX ком­паниясы мен NASA-ның жұмыстары адам­заттың Марсқа ұшуы мен ғарышқа тұ­рақ­ты қоныс аударуы туралы болжам­дардың шындыққа айналғанын дәлелдей бастады. Сонымен қатар 1950-1960 жыл­дары футурологтар мен ғалымдар жа­санды интеллекттің (ЖИ) дамуына үлкен үміт артты. Олар машиналардың адам сияқты ойлау және шешім қабылдау қабілеттерін бол­жады. Бүгінде жасанды интеллект көп­теген салада кеңінен қолданылып жатыр. Со­ның ішінде медицинада диагноз қою, қар­жы саласында сауда жасау, көліктерді жүр­гізу және тағы басқа көптеген авто­мат­тандырылған қызметті адамның қа­ты­сынсыз орындауда. IBM компаниясының Watson жобасы, Google-дың DeepMind жо­­басы, Tesla компаниясының автокө­лік­тері­нің өзін-өзі басқару мүмкіндігі сияқты жетістіктер футурологтардың 20-30 жыл бұрын жасаған болжамдарының орын­далғанын көрсетеді. Бұл технологиялар қазірдің өзінде күнделікті өмірімізге еніп, болашақтың болжауларын шындыққа ай­налдырды. Тіпті, XXI ғасырдың ең қауіпті қар­уы – атом немесе термоядролық қару­лар емес,  әлемдік державалар бір-бірімен жары­сып жасап жатқан өзін жетілдіретін жа­санды интеллектер болуы мүмкін деген де болжам айтылды. Бұл туралы фран­ция­лық футуролог  Kaspersky Geek Picnic фес­ти­валіне арналған баспасөз конферен­ция­сында айтқан болатын: «Нельсон Мен­дела 1995 жылы өзінің ғылыми еңбегінде өтіп ба­ра жатқан  ғасырдың жаппай қыру қаруы – атом бомбалары болса, келер ғасырды жасанды ин­теллект адамзаттың дұшпанына айнала­тыны жайында болжаған. Шындығында, жасанды интеллект атом бомбалары секілді уран мен алып зауыттарды қажет етпейтін тек кремний мен электр тоғының көмегі­мен адамның қолынан келе бермейтін дү­ниелерді атқаруға мүмкіндігі бар», – дей­ді ол. 

Білім беру саласы да футурологтардың назарында болды. Олар ақпараттың тез арада таралуы мен білім алу жолдарының жаңа жолдарын болжады. Қазірдің өзінде он­лайн білім беру, алыстан оқыту, виртуал сыныптар және MOOC (Massive Open Online Courses) платформалары білім алудың жаңа кезеңін бастады. Бұл үрдіс пандемия ке­зінде ерекше анық көрінді, өйткені он­лайн оқыту мектептерде, универ­ситет­тер­де және жұмыс орындарында кеңінен қол­да­нылды. 

Қазақта футурологтар болған ба?

Қазақ тарихындағы футуролог десе ең алдымен жадымызда заманның аңысын аң­дай білген белгілі жырау, сәуегей Мөңке би жаңғыра түседі. Жыраудың «Азарсың, жұр­тым, азарсың» атты толғауында келер за­манға деген пессимистік болжамдарын бай­қауға болады. Мәселен: «Азарыңның бел­гісі: Құрамалы, қорғанды үйің болады, Ай­нымалы, төкпелі биің болады. Халыққа бір тиын пайдасы жоқ, Ай сайын бас қос­қан жиын болады» – дей келе: «Алашұбар тілің болады, Дүдәмалдау дінің болады. Әйелің базаршы болады, Еркегің қазаншы болады» – деп бүгінгі күннің шындыққа ай­налған бет-бейнесін суреттейді. Тек Мөң­ке би емес, сол кезеңдегі Асан қайғы­дан бастап Шортанбай мен Бұқар жырау се­кілді дала данышпандары болашаққа бол­жам жасап, хан мен халықты содан сақ­тан­дыруға шақырған. Мәселен, Асан қай­ғы: «Мұнан соң қилы-қилы заман болар,

Заман азып, заң тозып, жаман болар.

Қарағайдың басына шортан шығып,

Балалардың дәурені тамам болар.

О күнде қарындастан қайран кетер,

Ханнан – күш, қарағайдан шайыр кетер.

Ұлың-қызың орысқа бодан болып,

Қайран есіл ел-жұртым, сонда не етер?!» – деп толғайды. Асан қайғының Желмаяға мі­ніп, жиһан кезіп, «Жерұйық» дейтін ну ор­манды, көкорай шалғынды, сулы жер, қой үстіне бозторғай жұмыртқалайтын қо­ныс іздеуі де келер күнге болжам хал­қының болашағына қам жасауы деп ұғуға болады. Жыраудың көп толғауы Әз Жәнібек ханға арналған. Ол ең әуелі хан­ның айналасына көз салмай, шабылып жат­қан халқының жағдайын ойламай бей­ғам отыруына наразылық тұрғысында ай­тылады. Ханға арнауында жырау күн­шы­ғыс­қа көз алмай қарайтын көрші пат­ша­лық­тан сақтанудың қажеттігін арнайы ес­кер­теді («Қилы-қилы заман болмай ма, Суда жүрген ақ шортан, Қарағай басын шалмай ма?»). Асан қайғы осы «ақ шортан» мен «қарағай» бейнесін келесі бір толғауын­да кеңірек ашып, орыс патшасы отар­лауы­ның мән-жайын алдын ала айтып, көре­ген­ділік танытады. Ал ойшыл, фольк­лор­танушы, этнограф, тарихшы, қазақ мә­де­ние­ті мен әдебиетінің белгілі тұлғасы Мәшһүр Жүсіп Көпейұлы­ның өлер алдын­дағы айтқан болжамы туралы білмейтін қазақ кемде-кем шығар. Өзінің өліміне 10 жыл қалғанда 1921 жылы Мәшһүр Жүсіп бар туыс-тумасын жинап, бір жерді анық­тап көрсетіп: «Менің ма­зарымды осы жер­ден қазыңдар. Мені жат­қызып емес, отыр­ғызып жерлеңдер. Әлсін-әлсін хабар алып тұ­рыңдар, менің денем 40 жыл бойы бұзыл­май сақталады» деген екен. Мұның себебін сұраған ауылдас­тары­на: «Жетпіс үшке шық­қанша балталасаң да өлмеймін. Жет­піс үшке шыққан соң сұра­саң да тұрмай­мын. Мен өлген соң қат­ты әл­сірейсіңдер. Ас беріп, жаназа намазымды оқытпақ түгілі бақа-шаян теріп кетесің-дер», – деп 1931 жыл­ғы ашаршылықты күні бұрын болжаған екен. Расында, сопы жан тапсырған соң әлсіреген туыстары әулие­нің мәйітін дайын мазаратқа әрең апарып жерлейді. Содан соң әулие Мәшһүр Жүсіп сөзін бы­лай деп жалғайды: «Жұт келеді. Қалың қа­зақ қырылады. Жұттан аман шыққан ел 70 жыл Құдайсыз қоғамда өмір сүреді. Одан кейін елді 30 жыл ұры-қары­лар былық­ты­рады. Осының бәрінен өткен соң ғана қа­заққа қой үстіне бозторғай жұ­мырт­қала­ған заман туады» деп болжаған екен. Әу­лие­лік дарыған Көпейұлы болжа­мының кө­бі дәлме-дәл келгеніне қазіргі уа­қыттың кескін-кейпін дәл болжағанына қа­рап дала футурологы деуімізге болар-дай. 

Сондай-ақ саясаттанушы Ерлан Саиров өзінің берген бір сұхба­тын­да Шоқан Уәлихановты футуролог са­най­тынын айтады. «Иә, Шоқан – футуролог. Мысалы, Орта жүз қазақтарын басқару тура­лы қызметтік жазбасында ол түрліше бол­жамдар жасай отырып, басқару фор­масын құбылту арқылы қилы нәтижеге жету­ге болатынын көрсетіп береді. Шоқан өт­кен­ді зерделей отырып, болашақтағы жағ­дайды бағамдауға болатын құнды ең­бектер қалдырды. Осы еңбектер нәти­жесінде бізге «Болашақтың тарихы» деген еңбек жазуға болады. Себебі тұрақты даму үшін болашақты болжап отыру керек. Егер «Болашақтың тарихы» деген сияқты жобалар бар болса, Шоқанның, Әлкейдің, Қаныштың еңбектерін зерттей отырып, қазақ қоғамының болашақтағы бейнесін көз алдымызға әкелуге болады. Осылайша, қазақ футурологиясының негізін қалауға болар еді», – дейді ол.

Сонымен қатар халқымызда құмалақ салу, бал ашу, жауырынмен қарау деген де көріпкелдік қасиетті аңғартатын дүниелер болған.  Мәселен, қазақы таным-түсінікте жауырыншы деген бар. Жауырыншылық өнер соғыспен, жауынгерлікпен тікелей бай­ланысты, жауырыншы – жауырын сүйе­гіне қарап болашақты болжайтын адам. Сол арқылы соғыс, жорық нәтижесін бол­жаған. 

 

Түйін:

Қазақ мақалында «заманына қарай – адамы, адамына қарай – заманы» деп адам болмысының әлеуметтік жағдайларға икемделіп отыратынын қысқа да нұсқа түсіндірсе, хакім Абай: «Әркімді заман сүйремек, Заманды қай жан билемек? Заманды жаман күйлемек, Замана оны илемек» деп заманды болжау әрекетін адам анықтаса, әрекеттің нәтижесін заман анықтайтынын айтады. Мамандар болжамдық зерттеулердің екі түрі бар екенін айтады. Біріншісі, шынайы жағдайды талдай отырып, оқиғалардың болашақтағы барысының ықтимал нұсқаларын болжау, алдын ала айту болса,  екіншісі, балама нұсқаларды анықтау, оған қол жеткізудің жолдарын көрсету. Одан бөлек, оптимистік (немесе жасампаз) және пессимистік (ақырзаманның келуі, топан су, т.с.с.) болжамдар болатыны белгілі. Бүгінде күрделі әлеуметтік болжаумен арнайы ұлттық және халықаралық ұйымдар айналысады. Олардың арасында АҚШ-тың Калифорния, Чикаго университеттері, Франция мен Германия және басқа елдердегі футурoлогиялық институттар, «Стратфор» орталығы бар. Демек, болашақтағы мақсатымызды бүгінгі амалдарымыз айқындайтын болса, футурология ғылымына назар аудару, маман даярлау – уақыт талабы. Кешегі Бұқар жырау, Асан қайғы сияқты, әлемдік атақты футурологтар – Элвин Тоффлер, Сэмюэль Хантингтон, Френсис Фукуяма секілді бізден де жаһандық болжамдар жасайтың футурологтар шығатын шығар деп үміт етеміз. Ахмет Байтұрсынұлы айтқандай: «Тән көмілер, көмілмес еткен ісім, Ойлайтындай мен емес бір күнгісін. Жұрт ұқпаса, ұқпасын, жабықпаймын, Ел бүгіншіл, менікі ертеңгі үшін» дейтін ерлерді туғызбаса елге сын.

Наурызбек САРША