Еліміздің ішкі істер саласына бір реформа керек екені рас. Бірақ ол өзгерістер байыпты болғаны дұрыс.
Ішкі істер саласындағы игі істер
372
оқылды

Жеке са­ланың өзін алып түбегейлі бетбұрыс жасай салу күрделі шаруа. Бұл істе кешенді көзқарас керек. Мәжілістің осы ап­тада өткен Жалпы отырысында бірінші оқылымда тал­қыланған құжаттан осыны аңғардық. Ол – «Қазақстан Рес­пуб­ликасының кейбір заңнамалық актілеріне ішкі істер органдарының қызметі саласындағы нормалардың артық (шамадан тыс) заңнамалық регламенттелуін болғызбау мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы» заң жобасы.

Президенттің 2022 жылғы 13 сәу­ірдегі «Мемлекеттік аппарат­тың қызметін бюрократиядан арылту жөніндегі шаралар туралы» №872 Жарлығын іске асыру мақ­сатында әзірленген құжатты ІІМ өкілі таныс­тырып, Мәжілістегі жұмыс тобының жетекшісі, Заң­на­ма және сот-құқықтық реформа комитетінің мүшесі Жарқынбек Амантайұлы қосымша баяндама жасады. Оның айтуынша, Жар­лық­қа сәйкес Үкіметке нормалар­дың заңнама жағынан шамадан тыс регламент­телуіне жол бермеу тұрғысынан заңнамалық актілерге ревизия жүргізу тапсырылған. Ола­рды же­дел­дік болуы мақсат­ын­д­а Үкімет немесе мемлекеттік органдар заңға тәуелді норматив­тік актілерде айқындауға тиіс. Мә­се­лен, 16 заңға оларды жетіл­діру­ге бағытталған өзгерістер мен толықтырулар енгізу көзделуде. Онда терминологиялық сөздерге, нақтылау сипатына, құрылымдық өзгерістерге, қарасора өндірісіне, қызметкерлерге өтем­ақы төлеуге, уақытша ұстау изо­ляторларына қатысты жаңашыл­дықтар бар. Атап айтқанда, әкім­шілік қамауға алынған адам­дар­ды қабылдау-бөлу орындарында ұстау тәртібі айқындалған, Жер­гілікті полиция қызметі (ЖПҚ) ұғымы алынып тасталған.

Сондай-ақ көліктегі полиция бөлімшелері саласында «желілік» деген термин «көліктегі» деген тер­минмен ауыстырылған. Өйт­кені бұл терминді тек қана темір­жол­дарға қатысты қолдануға бол­­а­ды. Көліктегі полиция бөл­ім­шелері теміржолдан басқа әуе, теңіз айлақтарына да, теміржол ұйымдары, вокзал ғимараттары, жүк парктеріне де қызмет көрсе­теді. Осыған орай «желілік» деген терминді бұл жерде қолдануға келмейді. Бұдан басқа, Полиция департаментінің атауында «көлік­тегі» деген сөз барын ескеру қажет, бұл өз кезегінде бас орган мен оның ведомстволық бағынысты бөлімшелерінің атауларындағы қарама-қайшылыққа алып келеді. Сондай-ақ терминді ауыстыру көлік­тегі полиция бөлімшелерінің жұмыс істеу қағидатын, құзыреті мен өкілеттіктерінің шекарасын өзгертпейді. Заң жобасында осы сынды көптеген маңызды мәселе­лер қозғалып отыр.

«Қоғамда үлкен талқылауға түсіп, жұртшылықтың наразылы­ғын тудырып жатқан жағдай бар. Ол – әкімшілік құқықбұзушылық арқылы істі болған азаматтардың 15 тәулікке әкімшілік қамаққа алу туралы сот үкімі шыққанан кейін жазаны орындау үшін айлап кез­ек­ке тұруға мәжбүр екендігі. Өйт­кені орын жоқ. Олар жазасын, ел ауызында «спецприемник» деп ата­латын арнайы қабылдау орын­дар­ында өтейді. Елімізде сондай 28 мекеме бар болса, оның 14-і ғана облыс орталықтарында орна­лас­қан. Ол жерде жалпы саны 1 109 орын ғана бар. Ол аздық етеді. Оның үстіне, көбі – Кеңес үкіметі кезінде салынған, ескірген ғимараттар.

Ал оған керісінше, кейінгі жыл­дары елімізде әкімшілік құ­қық­бұзушылықтар саны артып барады. Мәселен, соңғы бес жыл­да бұл көрсеткіш 96 мыңға дейін өскен. Сол себеп осы проблеманы шешу мақсатында әкімшілік қа-м­ау­ға алынғандарды қабылдау-бөлу мекемелеріне орналастыруға құ­қық беріп отырмыз. Қазір онда азаматтығы жоқ, жеке басын куә­лан­дыратын құжаттары жоқ, был­айша айтқанда тұрғылықты ме-к­ен­жайы анықталмаған «үй­сіз-күйсіз», «қаңғыбас» азаматтар уа­қытша орналастырылады. Елі­мізде ондай 21 мекеме және онда 804 орын бар. Яғни, бұл мекеме­лерге үлкен салмақ түсіп отырған жоқ», – дейді Мәжіліс депутаты.

Оның айтуынша, мұндағы жүк­­темені азайту мақсатында қол­даныстағы заңнама аясында тер­геу изоляторларын да пайдалану мүм­кіндігі бар. Қазір оқшаула­ғыш­тарға әкімшілік құқықбұзу­шы­лық бо­йын­ша істі болған аза­маттарды орналастыру тәжірибесі жүргізіліп жатыр екен. Сондай-ақ қыркүйек айында ӘҚБтК-де қа­был­данған нормаға сәйкес, қам­аққа алуды қоғамдық жұмыс іс­теуге алмастыру бабы да іске қос­ыл­мақ. Ол да белгілі бір дең­гейде жүктемені азайтады. Осыл­айша, заң аясында қабылдау-бөлу тәртібі реттелуде. Әзірге, бі-рін­ші оқылымда қолдау тауып тұр.

Келесі бір мәселе, Жергілікті полиция қызметінің таратылуы­мен, яки осы ұғымның алынып тас­талуымен байланысты. ІІМ-нің ұсынысымен ЖПҚ мен Әкім­шілік полиция басқармасын қай­та құру арқылы олардың база­сында екі басқарма ашылмақ. Олар – Құ­қық бұзушылықтардың алдын алу басқармасы (16 мың қызмет­керді қамтитын учаскелік полиция инспекторлары, ювен­алды, таби­ғат­ты қорғау поли­ция­­­сының, қару айналымын бақылау, әйелдерді зорлық-зомбылықтан қорғау бөл­ім­­­шелері) және Қо­ғамдық қауіп­сіз­дікті қамта­масыз ету басқар­масы (14 мың қыз­меткері бар пат­руль­дік полиция, жол-техни­калық инспекция бөлімшелері). Әрбір қызмет тікелей өз міндет­терімен айналы­са­тын болады.

«Бұл әуелде халыққа полиция­ны жақын ете түсеміз, ішкі істер са­ласы халыққа жиі-жиі есеп беріп тұрады деген ниетпен 2016 жылы қолға алынған бастама еді. Бірақ ол өз-өзін ақтамады. Өйт­кені ЖПҚ бастықтарын тағайын­дау және қызметтен босату құқы­ғы әкімдерге берілді де, ол өз ке­з­егінде дара басшылық қағи­да­тын бұзуға және Полиция депар­та­менттері мен Жергілікті поли­ция қызметі басшылары ара­сын­да­ғы келіспеушіліктерге алып келді. Бұл ішкі істер органдарын басқару жүйесін орталық­сыздан­дыру қаупін туғызды. Мәселен, әкімдерге бағынысты ЖПҚ-ның штат саны 24 мыңнан асса, Әкім­шілік полиция басқармаларында 8 мыңды құрап, функционал мен штат санының теңгерімсіздігі қалыптасты. ЖПҚ құрылымына учаскелік инспекторлар мен ол­ардың көмекшілері, патрульдік, ювеналды, табиғатты қорғау поли­­циясы, әйелдерді зорлық-зом­былықтан қорғау бөлімшелері біріктірілді. Бұл ретте қоғамдық қауіпсіздікке қатысты қыруар жұ­мысты қажет ететін қару айналым­ын бақылау бөлімшелері, жол-тех­никалық инспекциясы, ар­на­йы мекемелер Әкімшілік полиция басқармаларының құры­лымында қалды. Айталық, ЖПҚ қызметкерлері үшін «Ішкі істер органдары туралы» заңымен бек­і­т­ілген қоғамдық тәртіпті қам­та­масыз ету, құқықбұзушы­лық­тар­дың алдын алу және жол қау­іпсіздігін қамтамасыз ету жөнін­дегі тікелей міндеттерді орындау екінші кезекке қойылды. Өйткені жергілікті атқарушы органдар өзіне бағынысты полиция бөлім­ше­лері үшін абаттандыру қағида­ларын бұзушылықтарды анықтау, құрылыс объектілерінен қалдық­тарды шығару және тағы бас­қа­лары сияқты өзге де міндеттерді ай­қындай бастады. Сол сияқты учаскелік инспектордың алдына бірінші кезекте қоғамдық тәртіпті сақтау бойынша міндеттер қойыл­ды, нәтижесінде оның халықпен өзара іс-қимыл жасау жөніндегі негізгі функциялары кенжелеп қал­ды», – дейді депутат Жарқын­бек Амантайұлы.

Осылайша, ЖПҚ мәртебесі бейіндік заңмен бекітілгендіктен, ІІМ-де қандай да бір реформа­лар­ды одан әрі қайта ұйымдастыру және жүргізу мүмкін емес боп қал­ған екен. Ішкі істер органдары­ның негізгі міндеттерін іске асы­ру­ға бағытталған жалпы Әкімшілік полицияның функциялары мен өкілеттіктерін сәйкестендіру та­лабы туындаған. Соған сәйкес, 2018 жылы ЖПҚ аумақтық Поли­ция департаменттерінің тиісті бас­қармалары болып қайта құ­рыл­ған болса, енді осы заң жобасы арқылы мүлдем жойылып отыр. Құжатта одан да өзге жаңашыл­дық­тар аз емес.

«Жұртшылыққа түсінікті болу үшін айта кететін бір жайт бар. Ол Үкіметтен келіп түскен ұсыныс бой­ынша қарасора шөбін, яки каннабис тұқымдас өсімдік түрін өндірістік мақсатта пайдалану шкаласын көтеру. Бізде қазір елі­мізде тетрогидроканнабиол құра­мы 0,00%-дық, яғни құрамында есір­ткі мүлдем жоқ қарасораны өсіруге және өндіруге рұқсат бер­ілген. Оны жіп шығаруға пай­да­­ланады. Ол француздық «Сан­тик» деген сорт деп естідім. Енді одан да күштірек 0,03%-дық түрі бар. Көршілес Ресей, Өзбекстан сияқ­ты тағы да басқа шетелдер соны өн­діреді. Сондықтан кендір өнім­дері бізден сапалы. Оның да құра­мында есірткі жоқ, енді соған көшу керек. Сондықтан бұл ма- ң­ыз­ды түзету деп айтар едім. Он-дай өндірісті ашуға тілек білдіріп отыр­ған инвесторлар да бар. Менің ойымша, одан шошудың қажеті жоқ. Өйткені спирт өндірісі де денсаулыққа зиян дегенмен, медицинада, гигиенада, техника саласында пайдаланылады емес пе? Бұл жерде ең бастысы қада­ғалау керек. Ал ол үшін елімізде лицензиялау қарастырылған. Егер ереже бұзылған жағдайда мемле­кет инвесторды лицензиясынан айыруға, өндірісін тоқтатып тастауға дейін барады», – дейді депутат.

Тағы мәселенің бірі – әскери-тергеу органдарын аумақтық поли­ция органдары жүйесінен шығару жайы. Өйткені олар ау­мақтық полиция органдары емес және «ҚР Ішкі істер орган­дары туралы» заңға сәйкес ІІО-ның дербес бөлімшесі ретінде бөлін­ген. Полиция сияқты құқық қор­ғау органына жатпайды.

Сол сияқты заң жобасы бой­ын­ша Қазақстанға келген шетел­дік дипломаттар саусақ іздерін тап­сырмайтын болады. Қазіргі уақытта елімізге келіп, азаматтық алғысы келген немесе уақытша тұру құқығына ие болғысы келген шетелдіктер ғана саусақ іздерін тапсыруға міндетті. Ендігі кезекте Қазақстанға кіретін шетелдік аза­маттар саусақ іздерін тапсыруға міндеттелмек. Алайда біздің заң­намада дипломатиялық қызмет қызметкерлері мен олардың от­басы мүшелерін дактилоско­пия­лық тексерістен босату нормасы қарастырылмаған. Депутаттар әлем­дік тәжірибеге сүйеніп, ресми тұлғалар, арнайы іс-шараға ша­қыр­­ыл­ғандар, дипломаттар мен оларға теңестірілген тұлғалар мен олардың жақындарын саусақ із­дерін тапсыру міндетінен босату­ды ұсынып отыр.

«Сөз соңында депутаттардың бас­тамасымен енгізілген норма­лар­д­ың бірі туралы айта кеткім келіп отыр. Ол – қызмет бабында қаза тапқан полицейлердің от­басына ақшалай көмек көрсету мәселесі. Қазақстанда 2022 жылғы 1 қаңтар­дан бастап қызмет ба­бында қаза тапқан құқық қорғау ор­гандары қызметкерлерінің от­басына біррет­тік көмектен бөлек, тұрақты ай сай­ын­ғы ақшалай көм­ек көрсетіл­еді. Яғни, қайтыс бол­ған полицей­дің артында қал­ған жесірі мен ба­ла­ларына әрқай­сысына марқұмның жалақысының 40 пайызы төленеді. Бірақ сол кезде оған дейін, яки 1991 жылдың 16 желтоқсанынан 2022 жылға дейінгі аралықта қайтыс болған құқық қорғау органдары қызмет­кер­лері ескерілмей қалған. Біз осы олқылықтың орнын толт­ыру мақ­сатында заңға түзету бердік. Егер бұл ұсынысымыз қабылданса, ша­ма­мен 530 отбасы өтемақы төле­нетін санатқа енбек. Оған жыл сай­ын қосымша 968 млн тең­ге қарастырылған, оның 720 млн тең­гесі республикалық бюджет­тен, қалғаны жергілікті бюджеттен көзделіп отыр. Бұл бастаманы Үкімет те қолдап отыр. Жүзеге асар болса, ең әуелі әлеуметтік әділ­­ет­тілікті орнатуға бағытталған маң­ызды қадам болмақ», – дейді Мәжіліс депута­ты Жарқынбек Амантайұлы.

Нұрлан ҚОСАЙ