Мемлекеттік қызмет: тендер, лауазым және жауапкершілік
Мемлекеттік қызмет: тендер, лауазым және жауапкершілік
502
оқылды
Елімізде жарияланған тө­тен­ше жағдай мен карантин та­лап­тары экономикадағы, қо­­ғамдық өмірдегі, мем­ле­кет­тік қыз­меттегі біршама кем­ші­лік­терді айқара ашты. Мұн­дай­да билік бір ор­талықтан, яғни Президент институтынан тіке­лей басқа­ры­лып, бү­кіл ай­мақта жылдам жүзеге асуы тиіс. Сонда ғана нә­тиже шығуы мүм­кін. Алайда көп мақтайтын Egov сай­ты­мыз 2-3 күн істен шы­ғып, онлайн білім ұйым­дас­­­­тырыл­мады,  дәрі­гер­лер­дің үсте­меа­қысы әрқилы тө­ле­не бастады. Яғни, Пре­зи­дент тапсырмаларын орын­дауы міндет мем­лекеттік қыз­мет жүйесінде кемшін тұстар жет­­кілікті екен. Ен­деше атал­ған жайт­тар мемлекеттік қыз­мет жүйе­сіне өз­геріс қажет еке­нін көр­сетіп тұрған жоқ па? 2017 жылы Оксфорд универ­си­теті мен Ұлыбританияның үкімет инс­титуты әлемдегі 31 елдің мем­ле­кеттік қызмет жүйесін бағалап, рей­­тингісін шығарды. Есеп-қи­сап­­тан соң көшті Канада бастады. Кейінгі орындарға Жаңа Зеландия, Австралия, Британия, Финляндия, Швеция, Эстония, Норвегия, Ко­рея және АҚШ жайғасты. Бұл ел­дер­дің мемлекеттік қызмет жүйесі са­лық әкімшілігі, инклюзивтілік, мүм­кіндіктер, ашықтық, тұтастық, пер­соналды басқару, дағдарыс не­ме­се тәуекелдерді басқару, реттеу, фис­калдық және қаржылық ме­нед­жмент, онлайн қызмет, әлеу­мет­тік қауіпсіздікті басқару және саясаттың тиімділігі деген кри­те­рий бойынша бағаланды. Жегідей жеген жемқорлық.  Өкі­нішке қарай, бұл тізімде Қа­зақ­стан жоқ және жоғарыда ай­тылған талаптар бойынша мемлекеттік қыз­мет жүйеміз әлемде озық деп айту қиын. Мәселен, отандық бю­рок­раттардың ашықтық, дағдарыс не­месе тәуекелдерді басқару деген кри­терийде әлі де жетілдірер жағы же­терлік. Нақтырақ айтсақ, ми­нистр­ліктер өз саласы бойынша маңызды әрі соңғы мәліметті рес­ми сайтында жарияламайды. Аза­мат­тар мен БАҚ өкілдері сұратқан де­ректерді ұсынуға құлықты емес. Түр­лі себептермен жасыруға ты­ры­сады. Тіпті, 2017 жылы қа­был­дан­ған заң бойынша мемлекеттік ор­ган БАҚ қойған сауалға 15 тәу­лікте жауап беру құқығын бекітіп ал­ды. Оған қоса, Арыстағы жары­лыс немесе Қордайдағы қақтығыс бары­сында  жағдайды реттеу меха­низмінде мемлекеттік органдар та­ра­пынан кемшін тұстар жиі кез­­­­де­сіп жатты. Ал қазіргі карантин та­лаптары кезінде блок-бекеттерде пара алып, бұзып жатқан мемле­кет­­тік қызметкерлер кездесіп жа­тыр. Жалпы, отандық мемлекеттік қыз­мет жүйесіне айтылатын бұдан бас­­қа сын аз емес. Ал ең бастысы, әри­не – жемқорлық. Мәселен, 2019 жылы Қазақстанда 1 002 мем­ле­кеттік қызметкер жемқорлық бабы бойынша сотталған. Оның ал­дыңғы жылы бұл сан 1 079 еді, яғни сол бір деңгейде тұр. Әрине, бұл – ұсталып, ісі сотқа дейін же­тіп, үкімдері шыққан азаматтардың са­ны. Ал тендер ақшасын қақ бө­ліп, үлесін лауазымды тұлғаларға жет­кізіп, аузын майлап, жазасыз қал­ған азаматтар қаншама?! Егер жем­қорлық фактілері ең жиі кез­десетін орталық органдардың рейтингісін шығарса, Ішкі істер министрлігі бәйгені шаппай алады (297), кейінгі орындарда қаражат көп бөлінетін министрліктер: Қар­жы министрлігі (49), Қорғаныс ми­нистрлігі (29), Индустрия және инф­рақұрылымдық даму министр­лігі (20) және Ауыл шаруашылығы министрлігі (19). Бюджет қаржы­сын жымқыруда аймақтардағы әкім­дік қызметкерлері де астана­да­ғы әріптестерінен еш қалысар емес. Мәселен, былтыр Түркістан жә­не Шығыс Қазақстан облысын­да – 37, Жамбыл облысында – 30, Ақ­мола облысында 19 шенеунік іс­ті болған. Аталған індетпен күресу үшін елімізде екі агенттік құрылды. Алайда олардың жұмысын Transparency International халықаралық ұйымы аса жоғары бағаламапты. Себебі осы ұйым жыл сайын жем­қорлыққа белшесінен батқан әлем елдерінің тізімін жариялайды. Соңғы 10 жылда біз әлі алғашқы жүздікке кірген емеспіз. Қазақстан 2019 жылы да 180 елдің арасында 113 орынға жайғасты. Алып механизмнің ағат тұс­тары. Тізе берсе, еліміздің мемле­кет­тік қызметінде кемшін тұстар жетерлік. Әкім-қаралардың ко­мандамен көшуі, әр министр ауыс­қан сайын ведом­стводағы негізгі даму бағдарламасының өзгеріп кетуі, білікті мамандардың жетіс­пеушілігі, жыл сайын ми­нистр­лік­терге қарасты ұйымдар­дың ашыла беруі, нақты шешімдер үшін жауап­кершілік алудан бас тарту, азамат­тық қоғам өкілде­рімен әріптес­тіктен қашу және тағысын тағылар.    width= Ал енді бұл мәселелерді шешу үшін не істеуге болады? Себебі бұған дейін жүргізілген рефор­малар, енгі­зілген жаңашылдықтар үлкен нәти­жесін бере қойған жоқ деуге негіз бар. Мемлекеттік қыз­меткерлерді А және Б корпусына бөлу, 300 жас үміткерді іріктеп алу, онлайн тест өткізу де бүкіл жүйені өзгертті деуге келмес. Мем­лекеттік қызмет атты алып механизм өз­герістерді немесе өзгеріске деген талпыныстарды «жұтып» қойып жа­тыр. Айталық, мемлекет­тік қыз­метке кірісу үшін бірнеше заңнан тест тапсырып, психологиялық сынақтан өту қажет. Бұл екі сы­нақты да байқап көрдім. Шыны керек, адамның заңдарды жатқа соғуы немесе психо­логиялық тест­тен сүрінбей өтуі канди­даттың кәсіби қабілет-қасиеттерін, логи­калық ойлай алу мүмкіндігін, құжатты сауатты толтырып, жаза алу дағдысын, қатардағы азамат­тармен этикаға сай байланысқа түсе алуын немесе жемқорлықтан алшақ болуын көрсете алмайды. Кәсіпкерден жақсы министр шыға ма? Ал енді өзге елдердегі тәжірибе қан­дай? Егер ежелгі Қы­тай, классика­лық Пруссия, Ұлы­бри­тания және АҚШ-тың мемле­кеттік қызмет жүйе­сіне зер салсақ, бәріне ортақ бір фак­тор бар, ол – кандидаттың білімі мен сараптай алу қабілетін анық­тай­тын байқау­лар жүйесінің қа­лыптасуы. Ал Екінші дүниежүзілік соғыстан соң дамыған елдерде азаматтардың қыз­меттен қол үзбей біліктілікті арт­тыратын түрлі курстар мен бағ­дарла­маларға қатысу жағдайлары жүйелі түрде артып отырған. Өз тарихымызға да үңілсек, Қарахан қағанының бас кеңесшісі Жүсіп Баласағұн өзінің «Құтадғу білік» атты ең­бегінде «Мем­лекеттің бар­лық ісін бір өзім атқара алмаймын, жаныма істің ретін білетін таң­даулы, ақылды, білімді, озық ойлы, елге жаны ашитын, әділ, шыншыл, мінезі дұрыс және сөзі мен көңілі түзу ерлер керек» (422-424 бәйіт­тер) деп үміткерлерге талабын жаз­ған. Бұл жерде де таңдаулы сөзіне назар аудар­ған жөн. Кейбір дамыған елдер 1990 жыл­дардан бері орталықтанған карьералық мемлекеттік қызмет жүйесінен пози­циялық ашық әрі автономды жүйеге ауыса бастады. Оның мәні неде? Жал­пы, мем­ле­кеттік қызмет үшін жоғары лауа­зымды аза­маттардың тиім­ділігін арттыру маңыз­ды. Бұ­рындары мұн­дай қызметке ішкі жүйеден ка­рьералық баспал­дақтың барлық деңгейінен өсіп шыққан аза­матты тағайындаса, соңғы жылдары ең­бек нарығынан келген азаматтар­ды таңдауда. Мәселен, Rothschild & Cie бан­кінде басқарушы дирек­тор болған Эммануель Макрон көп өтпей Фран­цияның Экономика, өнер­кәсіп және цифрлы технология министрі атанды. Кейін ел бас­қарды. Мұндай тәжірибе елімізде 1998-1999 жылдары кеңінен қол­данылды. Ол кезде Ерболат До­саев, Нұрлан Қаппаров, Кәрім Мә­сімов банк, бизнес саласынан мемлекеттік қызметке ауысқан еді. Мұндай өзгеріс шетелде қол­да­ныста бар. Мәселен, 2000 жылы Бельгияда Copernicus plan жос­пары қабылданды. Ол бойынша елдегі 450 жоғары лауазымды қызметке байқау жарияланды. Оған мемле­кеттік қыз­мет жүйе­сінен де, сыртқы еңбек нарығынан да үміткерлер өтініш бере алды. Ал төменгі қыз­меттерге тек іштегі шенеуніктер тағайындалды. Ла­уазымды қызмет­ке тағайындалған азамат 6 жылға мандат алды және осы мерзімге қызмет жоспарын жасауы керек, ал бұдан басқа әр жылға бөлек опе­ративті жоспары болуы тиіс. Оны министр бекітеді. Мандат иесі жы­лына екі рет ба­ға­ланады. Төмен көр­сеткішке ие бол­ғандары жұмыс­тан шетте­ті­леді. Нидерландта 1995 жылы елдегі жоғары лауазымды 750 тұлға Allgemeine Bestuursdienst (ABD) вир­туалды ұйымының мүшесі атанды. Ұйым аталған азаматтардың мо­бильділігін арттыру үшін құрылды. Жыл сайын министр немесе лауа­зымды тұлға бір жылға арналған өзінің мақсаттары жайлы келі­сімшартқа қол қояды. Жыл со­ңын­­да оның орындалуына баға беріледі. Бельгиядан өзгешелігі – егер нәтиже төменірек болса, бірден жұ­мыстан шығару жазасы қолда­ныл­майды және баға беру процесі диалог пен әріптестікке негіздел­ген. Азамат бір қызметте тек 5 жыл жұмыс істей алады. Осы­ған ұқсас жүйе Ұлыбри­танияда да 1996 жылы қалыптасты. Онда да шенділер бір жылға арналған келісімге қол қоя­ды. Жыл со­ңын­да жеткен жетіс­ті­гіне, өзінің да­мыта алған қабілет­теріне сай жалақысы, үстемеақысы белгі­ленеді. Яғни, үш елдің тәжі­рибе­сінен шенеуніктен ұзақ және қысқамерзімді нәтижені бірдей талап ететінін көреміз. Аталған жүйе мемлекеттік қызметкерді өз жұмы­сында нақты оң көрсеткішті, сәйке­сінше жауапкершілікті ал­ғашқы орынға қоюға итермелейді. Сөз соңында. Өкінішке қарай, мемлекеттік қызмет соңғы жыл­дары қоғам түсінігінде заңсыз табыс табумен мәндес салаға ай­налды. Әрине, қазіргі жүйеде орта және төменгі лауазымдағы қыз­меткерлер мұндай мүмкіндіктен күрт шектелген. Алайда көпшілік қасқырдың аузы жесе де қан, жемесе де қан деп топшылайды. Мұндай имидж реформалардың, мемлекеттік бағдарламалардың сәтті жүзеге асуына кедергі кел­ті­руде. Жоғарыда келтірілген фак­тілер мем­лекеттік қызмет жүйесіне үлкен өзгеріс қажет екенін көрсе­тіп-ақ тұр. Оны іске асырудың үлгі­сін де, мысал болар елдерін де жазып кеттік. Қал­ғаны елдің лауа­зымды азаматтарының шешіміне байланысты.  

 width=    Нұрмұхамед БАЙҒАРА