Ресейді жарнамалауға құштар Kazakh Tourism бюджет қаржысын тиімді жаратып отыр ма?

Ресейді жарнамалауға құштар Kazakh Tourism бюджет қаржысын тиімді жаратып отыр ма?

Пандемия кезінде ең пайдасыз сала қайсы? Ол әрине, туризм. Бүгінде оның зияны, тіпті көбірек. Өйткені Қазақстанда қауіпті індеттің жайылуына мигрант не экспаттар емес, шетелдік туристер мен сыртқа сапарлаушылар сүбелі үлес қосты. Жасыратыны жоқ, туризмді дамыту үшін құрылған Kazakh Tourism – әзірге мемлекет мойнында отырған масыл сияқты. Осы ұлттық компанияның басқарма төрағасы Ержан Еркінбаев өз Instagram парақшасында әзілмен болса да, қырғыздың Ыстықкөлінде демалуға шақырып әлек. Ал Қазақ туризм ұлттық компа­ниясы­ның ресми сайты басты бетінде ресейлік алпауыт компанияны ашық жарна­малаумен айналысуда: «Ки­берқауіпсіздік жөніндегі сарапшы және қорғау шешім­дерін әзірлеу саласындағы табысты кә­сіпкер Евгений Касперский Exploring Russia (Ресейді зертте!) туристік аксе­лераторын іске қосқанын хабарлаймыз» деп сүйінші сұрап қуанады отандық туризмге жауапты оператор. Ары қарай ол солтүстік көршіде қандай туристік бағытта инновациялық идеялар мен жобалар өркендетуі керегін, жеңімпаз жобалар үшін нендей мүм­кіндік барын, қанша гранттық ақша төленетінін әңгімелейді. Әрине, ресей­лік алпауыт Қазақстанның туризмін дамытуға еш бас қатырмайды: кең ауқымды баста­ма, аты айтып тұрғандай, тек Ресейді зерт­теуге арналған. Ендеше неге біздің ұлт­тық компания оның шашбауын кө­тереді? Бұл – ұлттық компанияның төл пиары болса керек: халықаралық деңгейде өз атын таныту, әр жерден бір жылт етіп көріну үшін Kazakh Tourism ресейлік жоба­ның ақпараттық серіктесіне айнал­ды.  

Туристік өнім – қымбат әрі татымсыз тауар

Қазіргі кезде осы саласы кенже қал­ған Қазақстан түгіл, Түркия, Франция, Италия, Испания, Грекия, Мысыр, БАӘ, Қытай секілді туристер үшін ең тартымды елдер саяхат мау­сымын аша алмай отыр. Демек, дағда­рысты жағ­дайда туризм саласын қолдау­ды тоқтата тұрып, бар қаражатты ең маңызды бағыттарға жұмыл­дырған жөн. Мұны Мемлекет бас­шысы Қасым-Жомарт Тоқаев Үкіметтің екі бірдей кеңейтілген отырысында қадап тап­сырды. Өзге жиындарда да осы өзекті міндет тілге тиек етілді. Оның үстіне, Қазақстанда ха­лықаралық рейстер сол бойы ашыл­мады, ал шекара жатжұрт­тықтар үшін жабық болып қалуда. Демек, шетелдік саяхатшы тіпті келгісі келгеннің өзінде қазақ же­ріне аяқ баса алмас еді. Алайда саланы бюджеттен қаржыландыру жалғасып отыр. Мәдениет және спорт министр­лігі ашық бюджет саясаты аясында «Ұлттық туристік өнімді қалып­тастыру мен оны халықаралық және ішкі нарықта ілгерілету» атты бюд­жеттік бағдарламаның егжей-тег­жейін жария етті. Республикалық жо­ба «еліміздің туристік имиджін ха­лықаралық аренада ілгерілету бо­йынша іс-шараларды» қарас­тырады. «Ішкі туризм аясында орна­ластыру орындары (қонақүйлер, кемпингтер, шипажайлар, басқасы) қызмет көрсеткен ішкі туристердің, яғни Қазақстан азаматтарының саны өсуі тиіс: 2017 жылмен салыс­тырғанда өсім 2020 жылы – 91,7%, 2021 жылы – 95,3%, 2022 жылы 107,9% болады. Сондай-ақ елге келу туризмі бойынша орналастыру орындары қызмет көрсеткен шет­ел­діктер саны артады: 2017 жылмен салыстырғанда ол 2020 жылы – 112,3%, 2021 жылы – 123,6%, 2022 жылы – 134,8%» делінген ми­нистр­лік жобасында. Бұған дейін салаға жауапты шенеуніктер, соның ішінде Kazakh Tourism ұлттық компаниясының басшылары осы саланың маңызын асқақтатып, оның ел бюджетіне болашақта миллиардтар құяты­нына, тіпті мұнай өндірісін ауыс­тыра алатынына сендіріп бақты. Нәтижесінде, 2019 жылы «Ұлттық туристік өнімді қалыптастыру және ілгерілету» үшін 4 миллиард 66 миллион теңге бюджеттен шығын­далыпты. Сөйтіп, әртүрлі қымбат роликтер түсірілді, әлеуметтік же­ліде жазбалар жазылды, шетелден блогер шақырылды, қаптаған кон­ференциялар, экскурсиялар, экс­пе­дициялар өткізілді. Биыл «ұлттық туристік өнімге» кезекті рет миллиардтар шығын­далмақ. Рас, шамалы азайтылыпты. Жоба ел қазынасынан 3 млрд 778,4 миллион теңге бөлуді қарастырады. Бәлкім, осыдан кейін ол өнім ком­мерциялық өріске шығып, бюд­жеттен дотациялануын қойып, өзін-өзі ақтай бастайтын болар? Жоқ, жобада туристік өнімді алдағы 2021 және 2022 жылдары жыл сайын 2 миллиард 88 млн теңгеге қаржыландыру жоспарланған. Әрі қарай 2023 жылы дәл осы жобаға екі еседен астам сома – 5 миллиард 10 миллион теңге талап етілетін көрінеді.  

Туризм қаржыны қайда шығындауда?

Жалпы, «Ұлттық туристік өнім­ді қалыптастыру және оны ілге­рілету» деген не? Бұл жерде мә­де­ниет ведомствосы «Қазақстанның туристік имиджін қалыптастыру» деп тоқсан ауыз сөзді тобықтай тү­йін­ге сыйғызды. Әйтсе де, мем­ле­кеттің бұл имиджді қалыптас­тырып келе жатқанына ширек ға­сырдан асты. Бетімен жіберсе, тағы ширек ғасыр ақша шығындай беруі мүмкін. Бедел деген кең ұғым, қаласа шенеуніктер оның аясына кез келген нәрсені енгізіп жібере ала­ды. Ел қаржысы миллиардтап жұмсалып жатқандықтан бұл істе нақтылық қажет. Бюджеттік бағ­дарлама жобасында министрлік оны нақтылай түсуге тырысыпты. «Бағдарлама халықаралық көр­мелерге қатысуды; ішкі туризм бо­­йынша іс-шаралар ұйымдас­ты­ру­ды; жарнама және ілгерілету іс-ша­раларын жүргізуді; Kazakstan.trаvel отандық туристік сайтын сүйе­мелдеуді қарастырады. Бұл шаралар еліміздің туристік имиджін ха­лықаралық аренада ілгерілетуге ықпалын тигізеді», – деді ол. Меморган мәліметінше, был­тырғы жылы Қазақстан шетелдегі 21 халықаралық туристік көрмеге қатысыпты. Қайтарымы қайда? Шетелдік саяхатшы «бәленбай көр­меде қазақ елінің стендін көріп қалып, қызығып келіп тұрмын» деп айтпайтындықтан немесе кедендік-паспорттық бақылауда ондай сауал­нама жүргізілмейтіндіктен, көрме­лерге кететін қыруар шығынның пайдасын салмақтау мүмкін емес.   Биыл COVID-19 індетінің дү­ниежүзіне кең таралуы кесірінен халықаралық көрме атаулыға ты­йым салынды. Мысалы, олардың арасындағы ең атақтысы әрі қабыр­ғалысы – Дубайдағы EXPO-2020 жаһандық көрмесі ресми түрде 2021 жылғы 1 қазанға қалдырылды. Ха­лықаралық көрмелер бюросы­ның Бас Ассамблеясы 4 мамырда онлайн режимде жиылып, осы шешімді мақұлдады. Осылайша, «Ақыл-ойды біріктіріп, болашақты жасай­мыз» (Connecting Minds, Creating the Future) ұранын арқау еткен ЕХРО-2020 Дубайда 2021 жылғы 1 қазан және 2022 жылғы 31 наурыз аралығында өтеді. Бұлай екі жылға ауыстыру EXPO тарихында бұрын-соңды болмапты. Оған 192 елдің қатарында Қазақстан да қатысып, төл павильонын ашады. Бірақ мерзімі ауысқандықтан, биыл көр­ме шығынды қажет етпейді. Қалай болғанда, Қазақстан әр алуан халықаралық көрмелерге қатысу санын былтырғы 21-ден осы жылы 9-ға дейін азайтпақ. Алдағы 3 жылда еліміз бұл санды 6-мен шектеуге ниетті. 2019 жылы салаға жауапты ор­ган мен ұлттық компания еліміздің әр өңірінде ішкі және сыртқы (!) туризмді насихаттап, 25 ірі іс-шара ұйымдастырыпты. 2020 жылы оны 10-мен шектеу ұсынылды. Келесі 3 жылда 9-ға дейін кемуі тиіс. Министрлік 2023 жылға дейін Kazakstan.trаvel сайтын туристік бірыңғай портал ретінде қаржылай қолдауын жалғастыра бермек. Айт­қандай, сайт сапасы сын көтер­мейді, өзекті ақпарат жоқ, онда елдің көрнекті орындары толық­қанды ұсынылмаған. Сервистік қызмет көрсетпейді. Өткен жылы республикада туристік салада 4 зерттеу жүргізіліп, бюджеттен қаржыландырылды. Ағымдағы жылы ондай тәжірибеден бас тартылды. Сектордың про­блемасына қанығу үшін зерттеуге тапсырыс берудің керегі шама­лы: елге саяхатшы тартатын отан­дық және халықаралық туристік ин­­дустрия компаниялары арасында сұрау салса, немесе онлайн жиын өткізіп, мұң-мұқтажын тыңдаса жетіп жатыр. Істі ілгерілетпей тұр­ған кедергілердің бәрін солар ай­тып береді. Министрліктің салаға арналған бюджеттік бағдарламасы мұнымен шектелмейді: «Туризм саласында кадрларды даярлау үшін білім беру кызметін ұйымдастыру бойынша қызметтер» дегені де бар. Ол Ха­лықаралық туризм және қонақ­жайлылық университетін ұстап тұруды қарастырады. Бағдарламаға биыл 80,2 млн теңге жоспарла­нып­ты. Келер жылы ол сома – 1 млрд 129 млн, 2022 жылы – 1 миллиард 852,6 млн, 2023 жылы 2 миллиард 966,5 млн теңгеге дейін өсуі мүмкін. Өйткені университет 2022 жылдан бастап жыл сайын бакалавриат бойынша туризм саласының 1,5 мың, ал магистратура бойынша 500 маманын даярлауға кіріседі деп күтілуде.  

Пандемия жаңа проблема тудырды

Жақында туризм және мемор­ган өкілдері онлайн конференцияда бас қосып, саладағы ахуалды тал­қылағанын айтады. Сонда олар бұл нарық кем дегенде тек 1 жылдан соң қалпына келеді деген тоқтамға келіпті. «Қазақстандық нарық ары кет­кенде 1 жылдан кейін ғана еңсе тік­теуі мүмкін. Биыл нарық 30% сауыға алады деп отырмыз. Әрине, егер пандемия тоқтап, шекара мен әуежолы ашылса. Ішкі туризмнің жағдайы қиын. Халықтың тұрмысы төмендеді, жұрт шетел түгіл, елі­міз­дің көрнекті орындарына сая­хат­тауға қаржы таппауы, жанбағыс­тың қамымен үйінен аса алмауы ықти­мал. Әйтсе де, биылғы жазда Ала­көл, Бурабай жақтағы шипажай ай­­мақтарына туристер келеді деп күтілуде. Ауырып айыққан азамат­тар сауығуға, реабилитацияға ден қояды», – дейді SkyWay компа­ниясы­ның директоры Әсем Қоз­бағарова. Қазақстанның туристік қауым­дастығының директоры Рашида Шәй­кенова бас санитарлық дәрі­гер­дің коронавирусқа қатысты қау­лы қабылдағанда сала өкілде­рімен кеңеспейтініне қынжылады. «10 мамырдағы қаулысына сәй­кес, енді туристер қонақүй, сана­торий, не басқасында орналасу үшін алдын ала COVID-19 тесті­леуінен өтіп, анықтама көрсетуі тиіс. Ол тек 7 күнге жарамды. Ал шетелдік және отандық туристер 10 күнге, екі аптаға сапарлауы мүмкін. Анықтама мерзімі бітсе не болады? Орман ортасындағы, тау бөкте­ріндегі демалыс базасы өзінде тес­тілеу орнын ұйымдастыра алмайды. Әрине, пандемия жағдайында мол құзыры бар бас санитар нарық ойыншыларымен кеңеспей-ақ ше­шім қабылдай алады. Дегенмен ол әр индустрияның төл ерекшелігін ескерсе жөн», – дейді Р.Шәйкенова. Outfitter KZ компаниясының директоры Азамат Мұхаметжанов визалық режим елдің туристік тар­тымдылығына нұқсан келтіріп тұр­ғанына назар аудартты. 2017 жылы EXPO көрмесін өткізгенде, Қазақ­стан бұл тәртіпті біраз босаңсытты. «Алайда 2020 жылғы 17 сәуірде Үкіметтің жаңа қаулысы шықты. Оған сай 50-ден астам елдің азаматы визалық алым төлегеннен кейін ғана келе алады. Салдарынан сала 3 жыл­ға кері шегінді. Бүгінде Қа­зақстанға саяхаттап келетін турис­тен алына­тын консулдық алым 60 долларды құрайды. Бұл – Алматыға 7 күнге келетін Еуропа саяхат­шы­сының барлық шығысының 10%-ы. Бір апта үшін туристен қосымша 600 дол­лардан аса алым талап ету шек­тен шыққандық болар. Содан көш­пе­лі­лер өркениетіне қанық­қысы келген шетелдік саяхатшылар мұн­дай алымы жоқ Моңғолия, қырғыз, өзбек еліне бет алады», – дейді ол. Пандемия жағдайында саланың ескі проблемаларына осылай жаңа түйткілдер жамалып отыр. Туризмге жауапты басшылардың ескі соқ­пақпен жүре беруі енді жарамайды. Постпандемиялық заман шын­дығын ескермей, сала жаңа жағдай­да дамымайды.  

Айхан ШӘРІП