Ескіні мінсең, есің кете ме?

Ескіні мінсең, есің кете ме?

Қазақстанда кейінгі жылдары автокөліктердің орташа жасы 17-ден 25-ке дейін ұлғайыпты. Тәуелсіз автобизнес одағының дерегі бойынша, ескі автолардың елдегі үлесі биыл 70 пайызға дейін артқан. Оның үстіне, қолданылған көліктер жылдан-жылға қымбаттап барады. Шамасы, тапқан табысы күнделікті ішіп-жемінен артыл­майтын қарапайым халық «қанағат қарын той­дырар» деген қағидамен ескі көлікті місе тұтуға көшкен сияқты.

Ұлттық экономика ми­нис­тр­лігінің статистикасына сенсек, елі­мізде 3 884,4 мың жеңіл авто­машина тіркелген. Басым көп­шілігі 10 жылдан асқан – 65 пайыз (2 537 083 бірлік). Шық­қанына 7-10 жыл болған көліктер 6 пайыз (248 696 бірлік). 3 жылдан 7 жылға дейін­гілері – 15,2 пайыз (592 249), ал соңғы үш жылда шыққан авто­көліктер – 11 пайыз (425 222). Ал Freedom Finance Insurance мамандары ескі автомашиналар көп кездесетін аймақтарды анық­таған. Бұл жағынан бірінші орын Алматы облысына бұйы­рыпты. Мұнда 392 160 жеңіл көлік бар, оның 15 пайы­зы – он жылдан асып кеткен техника. Екінші орын­да Алматы қаласы – 10 пайыз. Үштікті 9 пайыз көрсет­кішпен ШҚО түйіндейді. Тіпті, өндірілгеніне 20-30 жылдан асқан көліктер де әлі жүйткіп жүргені рас. Олардың қоршаған ортаға зардабы орасан. Экологтердің мәліметінше, ескі авторлардың кесірінен елімізде жылына шамамен 200 мың тоннадан аса улы газ ауаға тарай­ды. Дамыған әлем ауа тазалығына көп көңіл бөліп, автокөліктерден шығатын зиянды қалдықтардың мөлшерін азайтуға ден қойғалы қашан. Қор­шаған ортаға зияны­нан бөлек, көне көліктің көптігі тас жолдағы қауіп­сіздікке де кесірін тигізеді. Жыл сайын бола­тын мыңдаған жол-көлік оқи­ғасының көбі сол тозығы жеткен көліктердің салдарынан болады деседі. Ма­мандар осы олқылықпен күресетін бірден-бір жол утили­зация деп санайды. Елімізде тозығы жеткен кө­ліктерден құтылу Энергетика ми­нистрлігінің бастамасымен қолға алынғаны белгілі. Оларды қабыл­дау шараларын «Өндіру­шілердің кеңейтілген міндет­темелері опе­раторы» (ӨКМ) қолға алған. Жоба 2016 жылдың 21 қара­шасында басталды. ӨКМ опера­торының ақпаратына сүйен­­сек, содан бері 157 мыңға жуық көне көлік. Ондай көліктер Қазақ­станның 17 өңі­рінде қабыл­данады да, Қара­ғандыда салынған зауытқа жі­беріледі. Сонда қайта өңдеуден өтеді, майы, ши­налары, металдары бөл­шек­теледі. Кешенді түрде өң­­де­леді, түсті ме­талдары, плас­тигі, қозғалт­қыштары жеке-жеке алы­­­­нады. Зауыттың жылына 50 000 авто­көлікті за­лалсыз­данды­руға мүм­кіндігі бар. Өңдел­ген қалдық­тар қайтадан ши­кізат на­­­ры­­­­ғына жө­нелтіледі де, Қара­­ғанды мен Те­міртаудағы мыс бал­қыту, металл өндірісімен ай­налы­­сатын кәсіп­орындарда кәдеге жара­тылады. Азаматтар утилизацияға апара­тын көліктің көбі кеңестік кезеңде жасалыпты. Оның ішінде 20,30,40 жыл жүрген «Жигули», «Москвич», «Волга» сынды машиналар жетіп артылады. Ең ескі автокөлік – 1946 жылғы «Москвич» Семейде өткі­зіліпті. Ең қызығы, Porsche, Land Cruiser-ін утильдегендер де ара-тұра кездеседі екен. Утильденген көліктердің өтем­ақысы айлық есептік көр­сет­­­кіш­пен (АЕК) есептеледі. Мә­селен, М2, N1 (салмағы 1,3 тон­надан кем көлік құралын қоспа­ғанда) және N2 санатындағы көлік құрал­дарына 144 АЕК (400 032 теңге) беріледі. Ал осы санаттағы толық емес жиын­тықтағы кө­ліктерге 126 АЕК (350 028 теңге) төленеді. Ауыр сал­мақтағы жүк көліктерінің (М3, N3 санаты) толық жиынтығы 600 мың теңгеге (216 АЕК) баға­ланады. Шетелдерде жаппай утили­зация 2009 жылғы әлемдегі эко­номикалық дағдарыс кезінде басталған. Осы­лайша, АҚШ, Ұлыбритания, Гер­мания сынды бірқатар өркениетті мемлекеттер ескірген көлікті жаңа­сына ауыс­тыруға жеңілдік қарас­тырып, өтемақы төлеуді ұйғарған. Мә­селен, сол уақытта АҚШ-та бір көлікке төленетін өтемақы 4 500 дол­­­лар болса, Германияда – 3 500 дол­лар, Ұлыбританияда 3 100 долларды маңайлаған. Бағдарлама нәти­жесінде саудасы бәсеңдеп қалған автоөн­діру­шілердің жұ­мысы қайта­дан жан­дана бастаған.

Айдар ДӘУІТҰЛЫ