Әгәраки, мемлекетіміз жалақысы 4 миллион теңгедей және одан жоғары шетелдік ұшқыштарды отандық кадрлармен ауыстырса, бұл өз кезегінде авиабилеттердің арзандауына әкеледі. Алайда авиаторлар даярлайтын отандық ЖОО түлектерінің білім деңгейі заманауи стандарттарға сәйкес келмейді. Демек, ұшу қауіпсіздігіне нұқсан келуі ықтимал.
Мұны көшедегі көк атының бірі емес, салаға жауапты меморган – Индустрия және инфрақұрылымдық даму министрлігінің басшысы Бейбіт Атамқұлов айтып отыр. Қазақ мұндайда: «арба өгізге келмейді, өгіз арбаға келмейді» дейді.
Бірақ осы байламмен сол мамандарды әзірлейтін академия, әрине, келіспейді. Және бұл ретте басқа мәтелді өзекті санайды: «Екі түйе сүйкенсе, арасында шыбын өледі». Өйткені жақында Азаматтық авиация академиясына (ААА) Білім және ғылым министрлігінің ревизорлары сау ете қалған. Олардың тексеру қорытындысында енді ғылым ордасына лицензиясынан айырылу және миллиондық айыппұл салыну қаупі төнуде. Ведомство әкімшілік іс материалдарын Алматы қаласының мамандандырылған ауданаралық әкімшілік сотына жолдағанын хабарлады.
БҒМ дәйектеуінше, онда бір емес, бірнеше бұзушылық анықталған. Біріншіден, студенттері белгіленгеннен әлдеқайда аз – қажетті 2 700 сағат орнына 2400-дей сағат оқиды. Екіншіден, әрі ең бастысы – мүйізі қарағайдай академия болғанымен, ғылыми атақ-дәрежесі бар оқытушылары жетіспейді. Білім ведомствосы ААА-ның бұл жөнсіздіктерін тыймай, қайта жыл өткен сайын ушықтыра түскеніне наразы. Мысалы, былтырғы жазда Білім және ғылым министрлігі тексеріс жүргізіп, дәл осы олқылықтарды жою туралы ұйғарым ұсынып кетіпті. Ал академия оны түзетпек түгілі, қарсылық білдіруде.
– Авиацияға ғылым докторлары немесе кандидаттыққа ие ұшқыштардың түкке қажеті жоқ. Бұл – әлемдік тәжірибеде, дамыған елдер талабында кездеспейтін нәрсе. Бізге білікті инструкторлар, сауатты инспекторлар керек. Олардың әуекөлігінің белгілі бір түрлеріне қатысты рұқсаты болуға тиіс. Басқаша айтқанда, тиісті сертификаттары бар жоғары деңгейлі мамандар қажет, – дейді Азаматтық авиация академиясының ректоры Бекен Сейдахметов.
Оның дерегінше, ұжымдағы 130 адамның ішінен БҒМ талап еткендей, 30 профессор да табылмайтын көрінеді.
Аты дардай, ғалымы қандай?
Сонымен көркем тілмен түйсек, оқу орнының еңсесін езген бір «түйенің» Білім және ғылым министрлігі екені анықталды. Екінші алпауыт қайсы? Академияның түсіндіруінше, Халықаралық азаматтық авиация ұйымы (ICAO, International Civil Aviation Organization) ЖОО-дан басқаны талап етеді.
«Қазақстандағы авиациялық персоналды даярлауды халықаралық талаптарға және азаматтық авиация саласындағы әлемдік тәжірибеге сәйкестендіру қазақстандық Білім және ғылым министрлігінің біліктілік талаптарына қарама-қайшы келеді. Салдарынан БҒМ тексерістері кезінде Азаматтық авиация академиясының лицензиясын тоқтата тұру жүйелі сипат алды» делінген академияның баспасөз хабарламасында. Мысалы, 2012 жылы да академия қайталама тексеруден өте алмай, лицензиясынан айырылды, бірақ артынша сот арқылы оны қалпына келтіріп алған болатын.
Еліміздің білім заңнамасы бойынша аты дардай академия аталған соң, онда бейінді, яғни авиациялық инженерлік дайындау бағыты бойынша ғылыми дәрежесі бар оқытушылардың жеткілікті саны болуы міндет.
Алайда «Қазақстанның әуе кеңістігін пайдалану және авиация қызметі туралы» заңы халықаралық келісімдердің ұлттық заңнан басымдығын белгілейді: «Егер Қазақстан ратификациялаған халықаралық шартта осы заңда көзделгендегіден өзгеше қағидалар белгiленсе, онда халықаралық шарттың қағидалары қолданылады» делінген онда.
Ал ИКАО негізінен, ғылыми дәрежелі ғалымдардың емес, азаматтық авиация саласындағы уәкілетті орган сертификаттаған және лайықты біліктілігі бар инструкторлардың болуын талап етеді.
Осыған орай, Индустрия және инфрақұрылымдық даму министрлігі «Білім туралы» заңына өзгерістер мен толықтырулар енгізетін жаңа заң жобасына бастамашылық жасауда. Құжат ААА-ға мамандандырылған жоғары оқу орны мәртебесін беруге бағытталған. Бұл академияға «азаматтық авиация үшін бәсекеге қабілетті кадрларды даярлау және ұшу қауіпсіздігін қамтамасыз ету бойынша салалық реттеушілердің талаптарына, халықаралық стандарттарға және әлемдік тәжірибеге сәйкес келуіне» мүмкіндік береді.
Өз кезегінде білім ведомствосы тек Қазақстан ғана емес, бүкіл Орталық Азиядағы азаматтық авиацияның жалғыз академиясы саналатын ЖОО-ны жауып құртуды мақсат етіп отырмағанына сендіреді. Жоспардан тыс тексеріске олар еліміздің көлік прокуратурасының ұсынысы бойынша аттаныпты.
– Индустрия және инфрақұрылымдық даму министрлігі біздің білім туралы заңына өз түзетулерін қосуға бастамашы болғаны туралы Азаматтық авиация академиясының түсініктемесін оқыдық. Сол арқылы олар академияға арнайы мәртебе бермек ниетте. Жалпы, біз бұл мәселені бірге қарастыра аламыз деген ойдамын. Дегенмен әзірге олар бұл мәселені бізбен талқылаған жоқ, – деді БҒМ Білім және ғылым саласындағы бақылау комитетінің төрағасы Гүлзат Көбенова КТК арнасына берген сұхбатында.
Мәртебе мұратқа жеткізе ме?
Егер ААА шынымен де арнайы мәртебеге қол жеткізе алса, онда ұлттық заңнама талаптарына табандаған Білім және ғылым министрлігінің қадағалауынан құтылады. Әйткенмен, одан авиатор даярлау сапасы арта қояр ма екен?
Біраз бұрын, 2017 жылғы тамызда Азаматтық авиация академиясының Тecnam-2002 оқу ұшағы апатқа ұшырап, инструктор және курсант қаза тапты. Бұдан бөлек, республикада шағын авиация ұшақтары бірнеше рет құлап, ішіндегі адамдардың мерт болуына әкелді. Бұл жерде ұшқыштарды кінәлай беру әбестік. Адами фактор сыртында апаттарға әуекөліктерінің тозуы да ықпал етеді.Ресми дерек бойынша, 2019 жылы Қазақстанның авиапаркі ірілі-ұсақты 31 әуекемесімен толықты. Оның тек 3-і ғана жаңа! Қалған 28-і – бұрын өзге елде қолданыста болған әуекемелері.
Ресми дерек бойынша, 2019 жылы Қазақстанның авиапаркі ірілі-ұсақты 31 әуекемесімен толықты. Оның тек 3-і ғана жаңа! Қалған 28-і – бұрын өзге елде қолданыста болған (б/ушный) әуекемелері.
Салада біраз мәселенің шешілмей, қордаланып жатқанын таяуда, қазан айында Үкіметте Индустрия және инфрақұрылымдық даму министрі Бейбіт Атамқұлов ашық айтты.
– Азаматтық авиация үшін өз кәсібінің нағыз майталмандары қажет. Отандық мамандардың тапшылығынан авиакомпаниялар көбінесе шетелдік пилоттарды, әкімшілік құрамды, басқарушыларды жұмысқа алады. Елімізде жалғыз оқу орны – Азаматтық авиация академиясы ғана бар, ол жыл сайын 400-ден астам маман даярлап шығарады. Олар ұшу практикасынан шетелде өтеді. Сонымен бірге аталған ЖОО түлектері нарықта сұранысқа ие емес, себебі заманауи стандарттарға сәйкес келмейді, – деді Б.Атамқұлов Үкімет отырысында.
Меморган басшылығына 2019 жылғы қыркүйекте ғана келген жаңа министр экспат ұшқыштарды отандық мамандармен алмастыру бойынша жоспарларымен бөлісті. Оның мәліметінше, Индустрия және инфрақұрылымдық даму министрлігі жоғары білікті кадрларды даярлау мақсатында осы академияны дамыту жоспарын әзірлеуде.
Экспат қанша алады?
2020-2025 жылдарға арналған жаңа «Нұрлы жол» мемлекеттік бағдарламасында азаматтық авиация саласын ары қарай дамытудың барлық шарасы мен тетіктері қарастырылған.
– Егер шетелдік ұшқыштарды отандық кадрлармен ауыстырар болса, бұл елеулі қаржының үнемделуіне ықпал етеді. Ол өз кезегінде авиабилеттер бағасының арзандауына түрткі болады. Алдағы 2020 жылы саладағы барлық отандық оқу орындарын топтастырып, еуропалық стандарттарға сәйкес келетін бір азаматтық авиация оқу орталығын құруды жоспарлап отырмыз, – деді Бейбіт Атамқұлов.
Министрліктің баспасөз қызметінің ақпарынша, ұлттық Air Astana әуетасымалдаушысының 450 ұшқышының 100-і – шетелдік екен. Мұның сыртында оның әкімшілік штатында 30 шетелдік қызметкер есепте тұр. Экспат ұшқыш орташа есеппен айына 9 мың евро немесе 3,9 миллион теңге жалақы алады. Яғни, қазақстандық маман жалақысынан 15%-ға жоғары.
Әуекомпаниясы төл корпоративтік зейнетақылық жоспары аясында жалақының 5-8%-ы көлемінде ұшқыштар есепшотына қосымша жарна аударады. Ішкі нарықта ұшқыштар тапшылығының қалыптасуына байланысты Air Astana бұл мамандарды Испания, Италия, Ұлыбритания, Латын Америкасы және Оңтүстік-Шығыс Еуропа елдерінен тартуда.
Әрине, әрбір авиатордың нақты жалақысы жария етуге жатпайтын ішкі қызметтік құпия саналады. Сыйақы-бонустарын қосқанда, еліміздегі шетелдік ұшқыштардың табысы жергілікті әріптесінен әлдеқайда көп болуы мүмкін. Әуетасымалдаушылары өз қызметкерлеріне компания табысына қарай бонустар төлейді, оның көлемі бірнеше жалақыға дейін жетуі мүмкін. Сондай-ақ кейбірінде әуекөлігі тізгінін ұстаған мамандарға «жылдық бонус» – он үшінші жалақы да төленеді.
Рас, отандық кадрлардың жалақы бойынша «тәбеті» жоғары емес. Жеке жұмыспен қамту агенттіктері базасынан 600 мың теңге айлыққа ұшақ басқаруға әзір тәжірибелі мамандардың түйіндемесін табуға болады. Статистика жергілікті пилоттардың орташа жалақысы 991,3 мың теңгені құрайды дейді.
Азаматтық авиация академиясының көптеген түлегіне аспандағы емес, жердегі жұмыстарға қанағат қылуға тура келетіні, оларды әуекомпаниялары штурвалға жібермейтіні біраз жылдан бері мәселе ретінде көтеріліп келеді. Себебі елімізде әуекөлігін басқару теориялары толыққанды оқытылғанымен, оны тәжірибеде қолдану, ұшақпен ұшу, сөйтіп, шеберлік шыңдау жағы ақсауда. Тіпті, «екінші пилот» лауазымына орналасу үшін авиакомпаниялар кем дегенде 200 сағат ұшу тәжірибесінің болуын талап етеді. Министрдің бар күшті жұмылдырып, ең құрығанда еуропалық стандартқа сай бір азаматтық авиация оқу орталығын құруға тырысуы да содан.
Адамзат бүгінде жүргізушісіз автокөліктерге, «робомобилдерге» көшуде. Дамыған мемлекеттердің ірі қалалары көшелерінде ол үйреншікті көрініске айнала бастады. Әйтсе де, автопилот сыртында ұшқышы жоқ ұшақтарға жолаушылардың көбісі отырудан ат-тонын ала қашары сөзсіз. Олай болса, бұл мамандарға деген сұраныс болашақта да жоғары боларына дау айту қиын.
Сондықтан Қазақстан саладағы кадр даярлау ісін былыққа батыра бермей, тездетіп тәртіпке келтіріп, түзу жолға түсіргені абзал. Әйтпесе, қазақ баласын әуе «самұрығын» басқаруға жібермеу жазылмаған заңдылыққа айналып кетуі ғажап емес.