Елімізде бейресми деректер бойынша тәуелсіздік жылдарында жүргізуші куәлігі бес рет ауыстырылыпты. Содан халық арасында: «ІІМ-ге жаңа министр келсе, бірден жаңа куәлік жасата бастайды» деген «тәмсіл» пайда болды. Рас, 1991 жылдан бері ішкі істер министрі лауазымында 5 емес, 9 тұлға алмасты. Бірақ мәселе оқалы жағалы басшылар санында емес, «темір тұлпары» бар жұртшылықтың олардың тірлігінен ығыр болғанында.
Әлеуметтік желілерде жүргізуші куәлігіне (ЖК) қатысты айтыс-талас тууда. Оған Ішкі істер министрі Ерлан Тұрғымбаевтың «Жүргізуші куәлігі және көлік құралын тіркеу туралы куәлік бланкілерінің нысандары мен үлгілерін бекіту туралы» Ішкі істер министрінің 2014 жылғы 8 желтоқсандағы №874 бұйрығына өзгерістер енгізу туралы» жаңа бұйрығына қол қоюы себеп болды.
Аты айтып тұрғандай, құжат ЖК мен техпаспорттың жаңа үлгілерін бекітті. Өзгерістер 2019 жылғы 15 қарашада күшіне енді.
Жаңа үлгіге сәйкес, жүргізуші куәлігінің интегралдық микросызбасы келесі мәліметтерді қамтиды: біріншіден, оған ЖК туралы деректер, атап айтқанда, оның сериясы мен нөмірі; берілген күні; оны берген органның атауы кіреді. Екіншіден, онда жүргізушінің өзі туралы мағлұматтар – тегі, аты, әкесінің аты; туған күні және жері; тұрғылықты жері; жеке сәйкестендіру нөмірі (ЖСН); жеке басты куәландыратын құжаттың түрі, сериясы, нөмірі және берілген күні; фотосуреті басылған. Үшіншіден, онда көлікті басқаруға рұқсат ету туралы ақпарат, нақтылай кетсек, жүргізушінің санат-категориясы; куәлігінің қолданылу мерзімінің аяқталуы; ерекше белгілер көрсетілген.
Ал «Қазақстанның көлік құралын тіркеу туралы куәліктің үлгілеріне» келсек, «темір тұлпардың» техпаспортының интегралдық микросызбасына мынадай мәліметтер енеді: 1) мемлекеттік тіркеу нөмірінің белгісі; 2) куәліктің сериясы мен тіркеу нөмірі; 3) берілген күні; 4) автомобильдің маркасы, моделі; 5) өндірістен шыққан жылы; 6) санат-категориясы; 7) есептен шығарылғаны туралы белгі; 8) сәйкестендіру нөмірі (VIN, шанақ, шасси); 9) жүктемесіз салмағы; 10) қозғалтқышының көлемі, см. куб.; 11) рұқсат етілген max массасы, kg; 12) көлік құралының түсі; 13) оның қожайыны; 14) иесінің тұрғылықты жері; 15) ерекше белгілері; 16) бастапқы тіркелген күні; 17) көлік құралын қайта жабдықтау түрлері туралы мәліметтер; 18) ЖСН не бизнес сәйкестендіру нөмірі; 19) көлік құралын тіркеу органының атауы; 20) дайындаушы ел. Бұйрықта қажеттілігіне қарай жолдар өзгертілуі және қосылуы мүмкін екені айтылады.
Қазақшаға қырын қарады
Біз үлгі етіп, дәрежесіне жетуге ынтық болып жүрген дамыған елдерде егер мемлекеттік тіл біреу болса, Driver's ID сол тілде толтырылады. Мысалы, Францияда мемлекеттік тілдің бар ерекшелігі сақталып, ағылшын тіліне бұрмаланбай, Valérie Stéphane деп жазады. Германияда Helga Müller деп таңбалайды. Өзгелерінде де солай.
Ал Тәуелсіздіктің 30 жылдық белесіне бет алған қазақ елінде Ішкі істер министрлігі жүргізуші куәлігінде үлгі ретінде қазақстандықтардың аты-жөнінің орысша нұсқасын жазуды белгілепті: «Мусатов Алмаз Серикович». Рас, бұл халықаралық үлгідегі Driver's License болғандықтан, орысшасына қоса, ағылшынша нұсқасы берілмек (мемлекеттік тілдің латынша қарпінде емес!): Musatov Almaz. Ары қарай азаматтың тұрғылықты жері ретінде «Казахстан/Kazakhstan» деп көрсетілген. Яғни, жаңадан қабылданған, тіпті Елтаңбамызға дейін бейнеленген Qazaqstan деген де жазу жоқ.
Жалпы, алақан аясына ғана сиятын куәлік бетінде үштілділікті сақтаймын деп, ІІМ әбден шатасқанға ұқсайды. Қоғам белсендісі, белгілі заңгер Жангелді Сүлейменов алғашқылардың бірі болып жүргізу құқығын беретін құжаттың жаңа үлгісіндегі қателерге назар аудартты.
Оның қасбетінде былай жазылған: 1. Мусатов/Musatov. 2. Алмаз Серикович/Almaz. 3. 19.11.1982, Казахстан/Kazakhstan. 4с) ІІД Алматы қ./DIA of Almaty. 4d) ЖСН/IIN.
– Жаңа ЖК-дағы ІІМ-нің бірінші қателігіне тоқталсам, бұйрық «Жүргізуші куәлігі және көлік құралын тіркеу туралы куәлік бланкілерінің нысандары мен үлгілерін бекіту туралы» деп аталады. Шынында, тек үлгілерін ғана бекітіп отыр. Бұл – заңсыз. Себебі нысан мен үлгі әртүрлі ұғымдар. Екінші қателігі сол, 1, 2 және 3-ші жолдар тек орыс және ағылшын тілдерінде толтырылған. Мемлекеттік тілдегісі жоқ. Ал 4-жолы керісінше, орысшасынсыз, тек қазақша және ағылшынша берілген. Ресми құжатта тілдерді бұлай араластыра қолдану өте оғаш көрінеді. Үшінші қателігіне келсек, тұрғылықты жері ретінде Қазақстан көрсетіле салған. Дұрысы, ең құрығанда, облысты не қаланы жазу керек. Төртіншіден, Вена конвенциясына сәйкес, 9-жол қосымша ақпарат үшін бос тұрмауы керек, онда санат-категориялар жазылғаны жөн, – дейді заңгер.
Ж.Сүлейменов Ішкі істер министрлігінен осы қателерді түзетуді және жаңа үлгісін Вена конвенциясы талаптарына сәйкестендіруді сұрады: «Қазақстандықтар Еуропаға осындай жүргізу куәлігімен барар болса, қандай да бір жандарм мұның нендей құжат екенін түсінбей, жалған деп ойлап, азаматтың басы бәлеге қалар еді» дейді заңгер.
Әлеуметтік желінің «күрсінісі»
Бұл жаңалықты қамыға қабылдаған жұртшылық іштегі бар қыжылын әлеуметтік желілерде білдіріп жатыр.
«Әбден азған, өзін сыйлаудан қалған байғұс халық. Өз еліңнің мемлекеттік құжаттарында өз тіліңде де жаза алмайсың» деп аһ ұрады Ғабит Айдарбек.
«ІІМ осы арқылы халықтың саналылығы мен зерделілігін тексеріп көрген сияқты. Немесе осы арқылы өз ведомствосындағы былықты паш етуде» деп тұспалдайды Рүстем Рақымжанов деген азамат.
«Қазақстандық үлгідегі жүргізуші куәлігі барларға Еуропада машинаны прокатқа беруден бас тарту оқиғалары кездесті. Халықаралық дұрыс үлгідегі куәліктерді талап етеді, ал ондай бізде берілмейді. Осындай куәліксымақ үшін салынатын айыппұл көлемі 500 евроға дейін жетеді. Әрине, халқымыздың шағын пайызы ғана шетелге шықса, көлікті жалға алады. Сондықтан бұл проблемаға қалың жұртшылық назар аудармауы да мүмкін» дейді тағы бір ғаламторды пайдаланушы Ольга Мирошниченко.
«Халықаралық үлгідегі құжаты осы ма?! Аз сөйлемнен қаншама қате мен жөнсіздік жіберген. Кезінде Елбасы арқасында ядролық қарудан бас тартқанымыз қандай жақсы болған. Әйтпесе, білгішсымақтардың бірі код, парольды жаңылыс жазып, жарты әлемді жарып жіберетін едік» деп әжуалайды Жазира Иманова.
Айтқандай, көліктің техпаспортының жаңа үлгісінде тіпті француз тілі де ұшырасады: «көлік құралын тіркеу туралы куәлік/certificat d'immatriculation» деп жазылған. Сарапшылардың түсіндіруінше, бұл Қазақстан ратификациялаған 1969 жылғы жол жүрісі туралы конвенция талабы көрінеді. Әлемде XVIII ғасырдан бері халықаралық құжаттардың ресми тілі ағылшын емес, француз тілі болған. Тек ХХ ғасырдың екінші жартысында, ІІ Дүниежүзілік соғыстан кейін ағылшын тілі басымдық ала бастады. Дегенмен аталған конвенция француз тілінде әзірленген.
Ирина Ибрагимова халықаралық деңгейде жүретін құжаттың кемел болуы керегін ескертеді: «Дамыған елдерде қазақстандық куәлікті көрсе, көлікті жалға беруге құлықсыз болып тұрады. Ал мысалы, Украина тұрғындары жүргізуші куәліктерін кез келген еуропалық елде еуропалық үлгідегі куәлікке оңай айырбастай алады. Қазақстандықтарға қайтадан автомектепке баруға және барлық сынақтан қайта өтуге тура келеді» дейді ол.
Жеке куәліктің теңі емес
Дамыған елдерде ЖК адамның жеке басын куәландырушы құжаттың бірі болып есептеледі. Айталық, АҚШ-та әр штаттың көлік министрлігі азаматтарға көлік жүргізуге құқық беретін құжатқа алфавиттік-цифрлы код бекітеді. Бұл ретте код екінші рет қайталанбайды. Америкадағы осындай куәлікте адамның фотосуреті, қолтаңбасы, тұрғылықты тұрып жатқан мекенжайы, санаты, қосымша санаттары, туған күні және өзге деректері егжей-тегжейлі енгізіледі. Кей штатта саусақ таңбасы, штрих-код, магниттік жолақ және басқасы да қоса беріледі. Құрама Штаттарда жүргізуші куәлігін меморгандар да, жеке компаниялар да жеке куәлік ретінде қабылдай береді. Бұл тәжірибе Батыстың басқа елдеріне таралуда.
Қазақстанда да ЖК-ны жеке басты куәландыратын құжат ретінде тану туралы бастама дүркін-дүркін көтеріледі. Мәселен, 2012 жылы Мәжіліс «Жеке басты куәландыратын құжаттар туралы» заңын қабылдағанда депутаттар тиісті ұсыныспен шыққан. Бірақ оған ІІМ басшысы үзілді-кесілді қарсы болды.
– ЖК – көлік жүргізуге құқық беретін рұқсат етуші құжат. Егер жүргізуші заң бұзса, онысы да тәркіленуге жатады. Ал жеке басты куәландыратын құжаттар бойынша қазақстандықтар азаматтық-құқықтық қатынастарын рәсімдейді. ЖК-ны осы мақсатта пайдалануға болмайды. Егер Қазақстанда да осындай құқық берсек, онда кез келген шетелдік жүргізуші куәлігімен некеге отырып, мүлік сатып ала беретін болады, – деп дәйектеді сол кездегі Ішкі істер министрі Қалмұханбет Қасымов.
Кейіндері сотта жүргізуші куәлігін қазақстандықтың жеке басын куәландыратын құжат ретінде тануды сенаторлар да ұсынды.
Жүргізуге құқық беретін құжатқа осындай биік мәртебе беруге болмайтынын айғақтайтын тағы бір дәйектеме бар екенін айта кеткен жөн. Себебі Қазақстанда бұл куәліктің сатылатын кездері аз кездеспейді. Мысалы, таяуда Шымкентте 26 полицей қызметкері кірген қылмыстық топқа қатысты үкім шыққанда, олардың жүргізуші куәліктерін заңсыз үлестіруінің 144 дерегі әшкереленген. 2019 жылғы сәуір айында сыбайлас жемқорлықпен күрес агенттігінің қызметкерлері журналистермен бірлесіп, рейд жүргізіп, Жамбыл облысында да осы құжатты сатып алу еш қиындық тудырмайтынын дәлелдеді.
Түйін
Құжат айналымын оңтайландырған жөн. Өйткені қаптаған куәліктерді әзірлеуге мемлекет пен азаматтардың қыруар қаражаты кетеді. Оның үстіне, талап етілетін құжаттар санының азаюы адамдардың жүріп-тұру еркіндігін кеңейтпек. Мәселен, жүргізуші куәлігімен теміржол не авиабилеттерді алуға, қонақүйде тіркелуге рұқсат ету қисынды. Бірақ осы үрдіске жемқорлықпен пәрменді күрес серік болғаны абзал. Олай болмаса, бұл қылмыстық топтар мен заңсыз схемалардың құралына айналып кетуі ықтимал.
Елдос СЕНБАЙ