Қазақстан 117 әскери ұшақты сатуға қойды. Мұндағы басты шарт – сатып алынған техника кәдеге жарату арқылы жойылуға тиіс. Саудаға шығарылған ұшақтар Алматы мен Қарағанды облыстарында және Семей, Шымкент қалаларының әскери бөлімдерінде орналасқан.
Тозған ұшақтар темірге өткізіледі
477
оқылды

Айта кетейік, аталған 117 әскери тех­ника – Кеңес дәуірінің мұрасы. Су және МиГ маркалы ұшақтар неше жылдан бері әскери бөлімдерде қаңтарулы тұрған. Қор­­­ғаныс министрлігі AIQYN газетіне жолдаған жауабында: «Бұл ұшақтар өткен ғасырдың 70-80 жылдарында шығарылған. Техника Қазақстан Республикасының Қа­рулы күштерінде пайдалану мерзімінің бел­гіленген шегіне дейін қолданылып, кейін сақтауға қойылған», – деп көрсетеді. Ми­нистрлік мәліметінше, қолданыстағы заңнамаға және қару-жарақ пен әскери техниканы кәдеге жарату ережелеріне сәйкес бұл ұшақтар пайдаланылмайтын әскери мүлікке жатады.

Әуелгіде 26 қазан күні электронды сау­да-сат­тыққа шығарылған лоттың жал­пы бас­­­тапқы бағасы 1,8 млрд теңге ($ 3,85 млн) деп қойылды. Бұл еліміздің төрт аймағында орналасқан 117 әскери ұшақ­­­­қа белгіленген ортақ құн. Оның ішінде 1975–1989 жылдары шығарылған 81 ұшақ Алматы облысы Жетіген кентін­­­дегі әскери бө­лімде тұр, тех­ни­каның бас­­­тапқы бағасы – 1 019 782 199 теңге. Сон­­­­дай-ақ Қарағанды об­лы­­­сын­­да 11 ұшақ – 230,5 млн теңге, Семейде 10 ұшақ – 358,3 млн теңге, Шымкентте 15 ұшақ – 194,8 млн теңге деп белгіленген. 

Тозған техниканы сату құқығы – Өнер­кәсіп және құрылыс министрлігі Мем­лекеттік қорғаныстық тапсырыс комите­тіне қарасты «Қазарнаулыэкспорт» РМК-на берілген. Мекеме негізінен МиГ-27, МиГ-29, МиГ-31 және Су-24 ұшақтарын саудаға шығарып отыр. Техни­каның тізімін дайындап, уәкілетті органға жіберген – Қорғаныс министрлігі. 

«2023 жылғы 5 сәуірде пайдала­ныл­май­тын мүлікті бөлу жөніндегі комиссия­ның отырысында «Қазақстан инжини­ринг» ҰК» АҚ-ның пайдаланылмайтын мүлкін (жоға­ры­да көрсетілген авиациялық техни­ка) «Қазарнаулыэкспорт» РМК уәкілетті ұйы­мы кәдеге жарату арқылы жою шартымен сатуға беру мәселесі де мақұл­данды», – делінген министрліктің жа­уабында.

«Атың жаман болса, сатып құты­лар­сың» дегендей, министрлік тозығы жетіп тұрған «қанатты» техникадан осылай құ­тылмақ секілді. Алайда алғашқы сауда сәт­сіз аяқталды. Ендігі мүмкіндік – екінші кезең, яғни 10 қарашада «Қазарнау­лы­экспорт» Жетігендегі 81 ұшақтың бастап­қы бағасын (1 019 782 199 теңге) төмен­детіп, (509 891 099,50 теңге) қайта аук­ционға шығарды. 

Мекеме сайтындағы ақпараттық ха­бар­­­ламада: «Қазарнаулыэкспорт» РМК ҚР Қа­­рулы Күштерінің пайдаланыл­майтын мүлкін жою шарты­мен өткізу бо­йынша элек­трондық сауда-саттықтың өт­кізілетінін хабарлайды, ол 2023 жылғы 10 және 14 қара­шада сағат 10:00-де www.gosreestr.kz мемле­кет­тік мүлік тізілімінің веб-порта­­­лында өткі­­зіледі», – деп жазыл­ған. Метал­­лолом саудасына шығарылған ескі МиГ-27, МиГ-29, МиГ-31 ұшақта­рының әрқайсысы қан­шаға бағаланып отырғаны жайлы нақты ақпарат жоқ, дегенмен олардың кейінгі буы­­­­­­ны МиГ-35 ұшағының нарықтағы қазір­гі құны 40-45 млн дол­лардың айнала­сында. 

Дегенмен біз ескірді деп есептен шы­ғар­ған МиГ-терді әлі де мініп жүрген мемлекет көп. Бұл ұшақтар – әсіресе, Ре­сей мен Украина арасындағы соғыстың негізгі құралы. Ресей Украинаға қарсы «ар­найы әскери операциясын» бастағанда МиГ-29, МиГ-31 және Су-24 ұшақтарын жаппай қолданған болатын. 

Ашық дерек көздері соғыс басталмас бұ­рын Украина Қарулы күштерінде 40-қа жуық МиГ-29 ұшағы болғанын жазады. Golosameriki.com сайтының жазуынша, 1992 жылы Украина әуе күштерінің қуаты ұшақ саны (1,1 мыңға жуық) мен тікұшақ саны (900-дей) бойынша Ресейден кейінгі екінші орында тұрған. Украина өзіндегі артық авиация құралдарын 2014 жылға дейін әлемдік нарықта саудалап келді. Бұл ел жойғыш ұшақтар (истребитель) сау­дасындағы соңғы мәмілені 2014 жылы аяқ­тап, Хорватияға бес МиГ-21, Чадқа – 1 МиГ-29 ұшағын өткізді. 2022 жылы со­ғыстың алғашқы он айында Украина Шы­ғыс Еуропа мемлекеттерінен кеңестік модельдегі 45 әскери ұшақ (көбінесе МиГ-29 және Су-25) сатып алды. 

Отанның тыныштығын күзетіп, әуе­дегі қауіпсіздікті қорғауы тиіс бұл ұшақ­тар Ресейде соғыссыз да жиі құлап жа­татыны рас. Мәселен, былтыр 17 қа­занда Ейск қаласында (Краснодар ай­мағы) Су-34 ұшағы 9 қабатты тұрғын үйге со­ғылса, ал­ты күннен кейін 23 қазанда Су-30 ұшағы Ир­кутскіде құлаған бола­тын. Жалпы, 2022 жылы РФ аумағында әскери ұшақ­тардың қатысуымен 11 оқиға тіркеліпті.

Біздің елде ескі ұшақтар Ресейдегідей көп ұша бермейді, ұшпағаны да жақсы ма дейсің. Сондықтан тозған техниканы те­мірге өткізіп, көзін жоюдан өзге жол жоқ. Металлолом демекші, сатылымға шыға­рылған 117 әскери ұшақты кім сатып ала­тыны туралы деректі таппайсыз. Десе де, бір белгілісі сатылғаннан кейін бұл тех­никалар тұрған жерінде, яғни әскери бө­лімдердің аумағында кәдеге жарату арқы­лы жойылуы тиіс. Сондай-ақ талап бо­йын­ша оларды тіпті қосалқы бөлшек­терге де қол­да­нуға болмайды. «Бұл техни­­­­каны басқа елдерге сату жоспарланбаған. Қарулы күш­терде пайдаланылмаған техниканы есептен шығарудан және кәдеге жаратудан басқа, әскери-әуе күш­терін оқу-жауын­герлік міндеттерді орын­дауға мүмкіндік беретін заманауи тік­ұшақтармен, жауын­герлермен және әс­кери-көлік ұшақтарымен жоспарлы түрде жарақ­тандыру жүргізі­луде», – де­лінген Қорғаныс министрлігі жолдаған ақпаратта. 

Ендігі мәселе, темірге өткізіліп, көзі жо­йылатын техниканың орнын қалай толтырамыз? Әрине, әскери техника, қару-жарақ есебі мемлекеттік құпияға жа­тады. Дегенмен еліміздің қорғаныс-өнер­кәсіп кешенін жан-жақты нығайтып, елдің ұлттық қауіпсіздігін қамтамасыз ету – маңызды міндет. Мемлекет басшысы биыл халыққа Жолдауында қорғаныс саласына айрықша тоқталып, Қазақстан армиясын жоғары технологиялы әскери техникамен, заманауи ұшқышсыз бас­қары­­латын ұшу аппараттарымен жабдық­тауды тапсырған. Өнеркәсіп және құ­рылыс министрлігінің дерегінше, алдағы кезеңде қару-жарақ пен әскери техниканы жөндеу технологиясын игеру үлесін 55%-ға дейін, жаңғыртуды – 35%-ға дейін, қазіргі заманғы өндірістерді 70%-ға дейін жеткізу міндеті тұр. Бұл тұр­ғыда үкіметтің алдында тұрған мәселе – қорғаныс-өнер­кәсіп кешенін дамытуда отандық өндіріске басымдық беру, шетелдің технологиясын енгізе отырып, оқшаулау үлесі жоғары өндіріс циклін құру.

Бауыржан БАЗАР