Театр – ірі мәдениет ошақтарының бірі болса, кино – ұлт болмысын айшықтап көрсететін өнер.
Медғат Өмірәлиев, актер, Н.Жантөрин атындағы музыкалық драма театрының көркемдік жетекшісі: Режиссерді сырттан шақыруға мәжбүрміз
794
оқылды

Екеуі бір арнада біте қайнасып жатыр. Екі өнердің де ескегін есіп жүрген талант көп. Кейіпкеріміз Медғат Өмірәлиев – жұртшылыққа «Тар заман» фильміндегі Әлихан бейнесімен танылған актер. Н.Жантөрин атындағы музыкалық драма театрының көркемдік жетекшісі әрі кино актерімен сұхбатымыз өнер әлемі жайында өрбіді. 

Режиссерлер еркіндікті жақсы көреді

– Медғат аға, өнердегі ал­ғашқы қадамыңыз театрдан бас­тал­ды. Алматы облысында туып, жо­ғары білімді де осы қа­лада ал­ған­нан кейін ат басын Маң­ғыс­тауға бұрудағы себеп не? 

– Иә, туған қалам мен қыз­мет етіп жүрген қалам бір бас­қа. Екеуі еліміздің екі шеті. Елі­­міздің батыс аймағына бет­бұруымның себебін сұра­саңыз, айтайын. 2003 жылы оқу­ды аяқ­тамай тұрып, бізге Ең­бек сіңірген қайраткер, Маң­ғыс­таудың құрметті аза­маты, театр режиссері Нұрнияз Мұханов пен көркемдік жетекшісі Гүл­си­на Бақытжанқызы біз оқып жүр­ген оқу орнына келіп,  Ра­хи­лям Машурова мен Әубәкір Рахимовтың курсындағы екі топ­ты қосып, бізді Ақтауға жұ­мысқа шақырды. Оқып жүрген кез­де «Хабар» телеарнасына дуб­ляжға жаңадан жұмысқа кі­рістік. Әрі сол уақыттың өзінде Ал­маты қаласындағы біраз театр­дан ұсыныс түсті. Ғ.Мү­сі­ре­пов атындағы Қазақ мемлекеттік ака­демиялық балалар мен жа­сөс­пірімдер театрына шақырды. Бірақ бүкіл курс киелі Маңғыс­тау­ға кететіндерін көріп, біз де көш­тен қалғымыз келмей, не бол­са да көшпен бірге жүріп кө­рейік деп шешім қабылдадық. 4 жыл бірге оқыдық, бір-бірімізге бауыр бастық. Содан бері Маң­ғыстаудағы Н.Жантөрин атын­да­ғы музыкалық драма теат­ры­ның қабырғасында жүрміз. 

– Иә, осы театрдың басшысы әрі бас режиссері болған Гүл­си­на Мирғалиева бір жылдай бұ­рын Астанадағы Қ.Қуанышбаев атын­дағы Қазақ ұлттық музы­ка­лық драма театрына көркемдік жетек­ші қызметіне шақырылып еді...

– Қазір театрымызда нақты белгіленген режиссер жоқ. Өйт­ке­ні өзіңіз білетіндей, бас ре­жис­серіміз, бұрынғы басшымыз Гүл­сина Бақытжанқызы Қал­ле­ки театрының көркемдік жетек­ші­сі қызметіне ауысты. Біз қазір ре­жиссер іздестірудеміз. Келетін ре­жиссерлер жоқ емес. Бірақ сол кел­гендердің барлығының бір­ден сұрайтыны пәтер, басқа да әлеуметтік жағдайды жақсартуға ар­налған дүниелер. Бүгінде  об­лыс басшылықтарымен театр ұжы­мына керекті пәтер сұрап, кадр толтыру мәселелерімен ай­на­лысып жатырмыз. Егер облыс басшысынан осы сұранысы­мыз­ға жақсы жауап алып жатсақ, теат­рымызға белгілі бір бекітіл­ген режиссер келеді деген ой­да­мыз. Ал қазір біз режиссерлерді сырт­­тан шақыруға мәжбүрміз.  

Көп режиссер бір театрға бай­­­­­­­лан­ғысы келмейді. Оны мойын­дау керек. Өзі қалаған теат­рға ба­рып, қойылым сах­на­ла­ғысы ке­летіндей еркін жүр­ген­ді қа­лай­ды. Шынында, бү­гін­­де ре­жис­­серлердің басым бө­лігі осын­дай талапты ұстанып жүр. Осы­ған байланысты біз кө­бі­не көп басқа мемлекеттен ке­ле­тін ре­жиссерлермен тығыз жұ­мыс іс­теп жатырмыз. Мә­се­лен, Ре­сей­ден келген саха елінің ре­жис­сері, «золотая маска» ие­ге­рі Сер­гей Потапов қойған  «Бер­нар­да Альбаның үйі» спек­так­лі мен Әбіш Кекілбайұлының «Шыңы­рау» қойылымы әлі күн­ге дейін көрермен сұра­ны­сы­на ие болып отыр. Талғат Те­ме­нов­тің Шыңғыс Айматовтың «Жә­ми­ла» повесі желісімен қой­ған спек­таклі бүгінге дейін ре­­пер­туар­да тұр. Әр сахна­ла­нуын­да кө­рермен ағылып келіп жа­тады. Одан бөлек, Фархад Мол­даға­ли­дың бізге қойған «Менің атым Қо­жа» қойы­лы­мы­на көрермен­нің сұранысы арт­қа­нын жасыру мүм­кін емес. Ре­жиссер Мұрат Ах­мановтың «Бір түп алма аға­шы», Гүлсина Мир­ғалиеваның ре­жиссер­лі­гі­мен шыққан «Әли­хан­ның ама­на­ты» спектаклінің би­леттері он­лайн сатылымда-ақ тез өтіп жа­тыр.

Әртістерге қосымша табыс керек

– «Режиссерді іздеп жатыр­мыз» дейсіз. Ал актерлер жағы қа­лай? Кадр тапшылығы байқала ма?

– Оқу орнында жүргенімізде ұстаздарымыздың айтатыны: «Өнер жолы – ауыр жол. Елден оз­байсың, елден қалмайсың, ел­мен қатар жүресің.  Бұл – абы­рой мен қошеметке, елдің ықы­ла­сына бөленетін мамандық». Бү­гін біз де жастарға осыны ай­­­­­­тып жүрміз. Қазір театры­мыз­да 45 актер бар. Бұлардың ішінде 6-7-еуі осы театрдың іргетасын қа­лағандар. Басым көпшілігі – жас буын. Маңғыстаудағы театр­­дың жетістігіне, актер­лер­дің ше­­­­­берлігіне бұрыннан қызығып жиі келеді. Бұл құбылыс жұмыс про­цесінің тоқтаусыз ілгері жү­ріп отыратынына тікелей әсер ете­ді. Біздің театрдан болашағын кө­ріп келген жастардың кеуде­сі­нен итермей, құшақ жая қарсы аламыз. 

Бүгінгі күні әлеуметтік же­лі­де бір-ақ сәтте жұлдыз болудың мүм­кіндігі көп қой. Кейбіреулер тіпті оны табыс көзіне де айнал­ды­ра алады. Н.Жантөрин атын­да­ғы музыкалық драма театры­ның әртістері де театр шең­­­­­берінде ғана емес, кино, жарнамада да та­­­­нымалдыққа қол жеткізіп ке­леді. Бір жағынан бұл бүгінгі күн­нің басты талабына айналып кет­кен. Мұнымен театрда бері­ле­тін жалақы мардымсыз демей­мін. Киноға бет бұрғысы келе­тін­дердің бетін қаққым кел­­­мейді. 

Бұрын осы театрда актер бо­­­­лып жүргенімде бұрынғы бас­шы­лар қандай жобаға шақырту ал­сам, қуана келісім беретін. Қа­зір де біздің театр әртістеріне ки­­ноға түсуге ұсыныс түсіп жат­са, жолын байламай, жіберуге ты­­рысамыз. Егер театр актерлері кинода, жақсы жобада бой көр­сетіп жатса, бұл театрға жаңа кө­­рермен тартады. Солар ой­на­ған спектакльді іздеп келетін кө­рермен көбейеді.

– Кино актерінің жауап­кер­ші­лігі бір бөлек, театрдың көркемдік же­текшілігінің салмағы өз алды­на. Сізге батпандай ауыр салмақ са­латыны қайсысы?

– Кино әлемінің де өзіндік ауыр салмағы бар, бұл жердегі ең маңыздысы – жауапкершілік. Кө­­­­гілдір экранды дүйім жұрт кө­­ретіндіктен салмағы ауыр. Әсі­­ресе, өмірде болған кейіп­кер­­­­лерді сомдау қиынға соғады. Өйткені көзі көрген адамдар, олармен жете таныс дос-жарандары кейіпкердің мі­не­зі мен жүріс-тұрысын, сөз сап­тауын сізден көруі керек. Сон­дықтан  менің кино әлемінің жауапкершілігі мол деп отыр­ға­ным. Бұл әрбір актердің бойы­нан табылуы керек қабілет. Ал театрда көркемдік жетекші қыз­ме­тінің  салмағы киноға қарған­да ауыр. Өйткені  театр – тірі өнер, бұл өнердің бүкіл әлемін жа­сайсыз. Әрбір әртістің сах­на­да өзін ұстауы, сөйлеу мақамы,  бір цехтерге деген жауапкершілік тағысын тағы көркемдік жетек­шісінің мойнында тұрған міндет. Театрды көштен қалдырмай репертуарын, көрермен сүйсіне қарайтын қойылымдармен то­лықтырып отыру да тікелей көр­кемдік жетекшіге байла­ныс­ты. Бірақ кино мен театрды екіге жа­рып қарастыруға болмайды. Өнер­де екеуі егіз ұғым. 

– Белгілі актер Бекжан Тұрыс ағамыз да бір сұхбатында «Қазіргі актерлер мақтауға үйренгені соншалық, сын көтере алмайтын дәрежеге жетті» деп айтқаны бар. Өзіңіз сынды қалай қабылдайсыз?

– Әрине, сөзіне толықтай қо­­­сыламын. Біздің буын мен қа­­­­зіргі буын немесе оқуын енді аяқ­тайтын буынның көзқарасы, өнерді бағалауы әртүрлі. Сын айт­саң расында, көңіліне алып қа­лады, ренжиді немесе ашыл­май қалатын тұстары да кез­де­се­ді. Өзім сынға келгенде сын­бай­тын адаммын, ұстанымым – осы. Өйткені өнердегі сын өсіреді. 4 жыл­дық оқуымызда ұстазымыз Әу­бәкір Рахимов осыны құла­ғы­мызға құйып өтті. Бар айтары  – «сынсыз актер түзелмейді, бірін­шіден, сынды дұрыс қабылдау ке­­рек». Сын арқылы өзіңді тү­зей­­сің, қамшылайсың. Сах­на­да­ғы актерге сын айтылмағаннан қор­қу керек деп түсінемін. Егер ма­­ған сын айтылмай қалса, «об­разым көзге түспей қалды-ау, дұ­рыс ойнай алмай қалдым» де­гендей көзқарас қалыптасады.

Әлихан аяғымнан тік тұрғызды

– Белгілі театр және кино сын­­­­шысы Әшірбек Сығайдың «Ғы­лыми лабораториялардағы кез келген тәжірибелердің жүзеге аса бермейтіні секілді, әртістер­дің де кез келген жұмысы төрт ая­ғынан тік тұрып кете бермейді» де­ген сөзі бар. Сізді аяғыңызға тік тұр­ғызған қай рөліңіз? Кино ма, театр ма?

– Бақытыма орай театрда да, кинода да Әлихан Бөкейханның рөлі мені халық арасында та­ны­мал етті. Яғни, Н.Жантөрин атын­­­дағы музыкалық драма теат­рының сахнасында Нартай Сауданбекұлының «Әлиханның аманаты» деген спектакльде Әли­ханның рөлін сомдаған едім. Бұл рөл мені кино әлемінен көрінуіме жолдама берді. Осы спек­такльден кейін киноға түсу­ге шақыру түсті. Осылайша, ки­­нода алғаш Әлихан Бөкей­хан­ды сомдадым. Сұрағыңыздан кейін ойыма бірден оралғаны – мені театрда да, кинода да актер ретін­де аяғыма тік тұрғызған Әлихан­ның рөлін ойнағаным. 

– Қорқыт, Жәңгір хан, Әли­хан. Осындай жекелеген тұлғалар туралы рөлді, сүйікті образдарды сом­дау, фильмдегі қадау-қадау рөлдерді алып шығу көп актерге бұйыра бермейді. Көрермен ірі тұл­ғаларды сіздің образыңыз ар­қы­лы танитын кезде қандай жауап­кершілік аласыз?

– Кино саласында сомдаған рөл­дерімнің көбі, өзіңіз айт­пақ­шы, тарихи тұлғалар бейнесі. Та­ри­хи тұлғаларды сомдау өте қиын­ға соқты. Шыншыл өнер тек шындықты көрсетуді мақсат етіп тұрады емес пе? Кітап беті­нен оқыған адамға ойындағы кейіп­керді көрсете аламын ба де­ген үрей туады. Бар жігерімді са­лып алып шыққан рөлім олар­ға ұнамаса ше? Бірақ менің об­ра­зымды өзіне жақын қабыл­да­ған көрермен пікірінен кейін ар­қамнан ауыр жүк түскендей се­зім кештім. Оның ішінде көп­ке таныс «Тар заманда» Әлихан Бө­кейханды сомдаған кезде, кө­рермен біле бермейтін қулық­тар­дың біріне бардым. Ста­лин­мен кездесетін сахнасында ай­тар сөзімді қазақша жаттап, дайын­дықпен барып едім. Алай­да дәл сол жерінде қазақша мә­тін­ді орысшаға аударып, орыс ті­лінде сөйлеуімізді айтты. Уа­қыт болса өтіп жатыр, үлгеру үшін қулыққа көштім. Орысша мә­тінді қағазға жазып, жан-жақ­қа іліп, кадр сыртында жүр­ген­дерге ұстатып, айтып шық­қан едім. Бұл сахнаның сәтті шық­қанынан көп көрермен мұ­ны байқамайды. Айтайын де­генім, актерге шешім қабылдау мен ұтқырлық қай жерде де ке­рек.

– Комедия жанрынан да таса қал­майтын шығарсыз? Мұндай жанрда сізді сирек көреміз...

– Мүмкін. Бірақ кинода бол­ма­са да, Н.Жантөрин атындағы му­зыкалық драма театрында комедияны жиірек сомдаймын, комедияны өзім ойнағым келеді. Өйткені комедияға жаным жа­қын, комедияны жақсы көремін. Шынымен-ақ комедия жан­рын­дағы киноға түсіп көрмеппін. Ал­дағы уақытта комедия жан­рын­дағы жобаларға шақырса екен деген ой бар. Мүмкін  бола­шақ­та комедиялық кинода да бой көрсетемін деген ойдамын.

Қазір киноға түсуге 1-2 ұсы­ныс келді. Әлі нақтылан­баған­дықтан ойнайтын рөлім мынау деп айта алмаймын.

Тәртіп барда кемшілік болмайды

– Талант та – сарқылатын дү­ние. Ол сарқылмас үшін көп ең­бек ету керек. Образ жасау үшін ойлылық, актерліктің қыр-сы­рын жетік меңгеру талап еті­леді. Актер ғылымға жақын бола ма? Осы тұста тәлімін берген ұс­­таз­дарыңыз туралы да сыр шер­т­сеңіз.

– Ешқандай ізденіс жасамай, кі­тап оқымай, шетел театрларын ба­рып көріп тұрмасаң талант сар­­қылады. Ол үшін көп іздену ке­рек, көп оқу керек. Жоғары 4 жыл­дық оқуда тәлім берген Әу­бәкір Рахимов  инсценировка жа­сауды үйретті. Бұл театрда ең ке­рек нәрсе. Расымен, өнер адам­дарының көбі, көбі емес бә­рі ғылымға жақын білім­паз­дар. Осы ұстазымыздың оқыма­ған кітабы жоқ шығар. Әлі есім­де, бір­де тобымыздағы сту­­­­­денттер бі­рігіп, ағайымыз оқы­маған кі­тап­ты өзіміз оқып келіп соның маз­мұнын сұраймыз деп шештік.  Сон­да 4 жылдың ішінде әрқай­сы­сымыз неше түрлі кітап оқып, әр кітаптан сұрақ  қойсақ, ұста­зы­мыз еш жерден сүрінген жоқ, бар­лығына мүдірмей жауап бе­ре­ді. Ағаймыздың оқымаған кі­­­­табы жоқ, оны сырттай «хо­дя­чий энциклопедия» деп атап кет­тік. Одан кейін театрда бола­тын қойылымның көбі бір шы­ғарма желісімен түсіріледі. Ол сах­наланғанша актерлік қ­ұ­рамның бәрі сол туындымен та­­­­нысып шығуы керек. Яғни, қай кезде де актердің қолында кі­тап жүреді. Білімге, оқуға жа­қын болуы бір жағынан ма­ман­дықтың талабы шығар. 

– Қазіргі театрда қойылым­ның сапалы болуы көркемдік же­­­­­текшінің жұмысына тікелей қа­тыс­ты. Бірі көңілден шықса, бірі сын көтермейді. Сіздің қойы­лым ке­зінде актерлерге қоятын талап­тарыңыз қан­дай? 

– Театрда қойылатын ре­пер­туар­дың, спектакльдердің бәрі көр­кемдік жетекшіге бай­ланыс­ты екені белгілі. Сынға ұшыра­мау үшін актер барын салу ке­рек, ойында­ғысының бәрі фи­­­­зи­калық қозғалысы арқылы кө­рі­не­ді. Менің актер­ларға қоятын ең бірінші тала­бым – дикция, шық­қан әрбір сөзі көрерменге же­туі керек жә­не актер сыр-сым­­батына ерек­ше мән беруі ке­рек. Олар­дан сахнада сом­дай­тын обра­зына шынайы­лық­ты талап етемін. Ол үшін тәр­тіп бірінші орында. Тәптіп­пен жасалған дү­ние кез келген кемшілік­тердің азаюына ық­пал етеді. 

– Театр деген ғажап өнердің ішін­де жүргеніңізге біраз болды. Сіз­дің түсінігіңізде өнерге адал­дық деген не? Түйгеніңіз не?

– Театр – ғажап ұғым, бұл сұ­рақтың жауабы өзінде тұр. Ға­жап маман, ғажап кәсіп. Өнер, сахна арқылы ақын-жазу­­шылардың ұрпаққа мұра етіп қалдырған шығармасын сахна арқылы өскелең ұрпаққа жеткізесің. Сондықтан киелі сах­нада бір мамандыққа бай­ланбайсың, бұл жер кез келген ма­мандықтың ұстанымын, кей­пін көрсетеді, адамның іш­кі эмоциялық толғаныстарын шы­ғарады, қоғамның айнасы бо­ла алады. Егер көрермен қойы­лымнан өзіне керегін ала алса, күткенін көрсе – театр­дың жетістігі. Бұл жолда бір кі­сінің «шаңы» шықпайды, ауыз­­­­­бір­шілікті талап ететін өнер түрі бол­ғандықтан, сіз «мен» түсі­ні­гін ұмытуыңыз ке­рек. Міне, өнер­ге деген адал­дық.

– Әңгімеңізге рақмет! 

Сұхбаттасқан 

Сымбат БАУЫРЖАНҚЫЗЫ


ҚЫСҚА-НҰСҚА:

Күнделік не қойын дәптеріңіз бар ма?

Жоқ.

 «Заманауи спектакль» қандай болуы керек?

Заман өзгергенмен, мәселе өзгермейді. 

Ұстанатын қағидаңыз қандай?

Еңбек ету!

Рөлге дайындық кезіндегі ритуалыңызды айтсаңыз...

Сахна алдындағы тыныштық, артикуляциялық жаттығулар, психикалық тыныштық.

 Театрды айқындайтын үш сөз айтыңызшы...

Өнер, Даму, Тәртіп.