АҚШ-та барлық тұрғындардың небәрі 16%-дайы hamlet (ұсақ) және village (ірілеу) аталатын ауылдық жерлерде тұрады.
Ал ауыл шаруашылығы Құрама Штаттар ЖІӨ-сінің 20 пайыздан астамын береді. Алысқа бармай-ақ, Беларусьте азаматтарының 26%-ы ғана селолар мен деревняларда (вёска) тұрады, одақтасымыздың агроөнеркәсіптік кешеннен табатын табысы 10 миллиард долларға жуықтап қалды. Бұл Қазақстанның бүкіл мұнайы мен газын сатудан көретін кірісіне бара-бар. Қазақ байырғы заманнан бері ауыл шаруашылығымен айналысып келеді. Тәуелсіздік алғалы бері елімізде ауылға қатысты 9 бағдарлама жүзеге асырылған. Олардың қатарында 1991-1995 жылдарға арналған және 2000 жылға дейінгі «Ауыл» әлеуметтік-экономикалық даму бағдарламасы; Ауыл шаруашылығы өндірісін дамытудың 2000-2002 жылдарға арналған бағдарламасы; 2003-2005 жылдарға арналған Мемлекеттік аграрлық азық-түлік бағдарламасы; Ауылдық аумақтарды дамытудың 2004-2010 жылдарға арналған мембағдарламасы; АӨК-ті дамыту жөніндегі 2010-2014 жылдарға арналған бағдарлама; «Агробизнес-2020» бағдарламасы және басқасы бар.
2003-2005 жылдар, яғни 3 жыл қатарынан «Ауыл жылы» болып жарияланды. Қазір бұл салада бір мемлекеттік бағдарлама және қаптаған ұсақ қосалқы бағдарламалар қолға алынған. Бұдан не шықты? Бүгінде ауыл шаруашылығы Қазақстанның жалпы ішкі өнімінің (ЖІӨ) бар-жоғы 5%-ын ғана жасайды.
Бұл ретте статистика комитетінің дерегінше, 2019 жылғы маусымда еліміздегі халық саны 18 миллион 489,7 мың адамды құраған. Оның ішінде ауылдықтар саны 7 миллион 722,1 мың адам болды, бұл – қазақстандықтардың жалпы санының 41,8%-ы.
Жыл басынан бері, яғни 2019 жылғы қаңтар-маусым айларында ауыл, орман және балық шаруашылығы бірлесіп, 1 триллион 124 млрд теңгенің немесе 2,9 миллиард доллардың өнімін шығарған.
Айта кету керек, жайлауы, шабындығы мен егістігін қоса алғанда, қазақ жерінің көлемі әлгі Беларусь аумағынан 13 еседен астамға үлкен.
Осы аптада Үкіметтің кеңейтілген отырысына қатысқан Президент Қасым-Жомарт Тоқаев ауыл шаруашылығы саласына жауапты шенділердің тірлігін қатаң сынға алды. Ол Қазақстанның аграрлық ел екенін еске салды. Ортақ мақсат анық және Елбасы белгілеп берген: сектордағы экспортты және еңбек өнімділігін 2,5 есеге арттыру.
Алайда Мемлекет басшысы саланың инвесторлар үшін тартымдылығы нашар болып отырғанына назар аудартты: ауыл шаруашылығына тікелей шетелдік инвестициялардың тек 1%-ы ғана келген. Ал негізгі капиталға, яғни жаңа құрылысқа, қолданыстағы өндірісті кеңейтуге, нысандарды жаңғыртуға, машиналар, құрал-жабдықтар мен технологиялар сатып алуға салынған инвестициялардың жалпы көлемінің 3,2%-ы ғана АӨК үлесінде. Бұл көрсеткіштерді ел Президенті «алаңдатарлық» деп атады.
– Барлық қаржылық институттар Қазақстанның орасан зор әлеуеті ауыл шаруашылығында екенін бірауыздан айтуда. Ал сала арбасы ілгері басатын түрі жоқ. Демек, біздің нашар басқарушы болғанымыз. Басқа байлам жасау мүмкін емес. Біз алдағы бесжылдықта ауыл шаруашылығында шынайы серпіліске қол жеткізуіміз керек. Осыған байланысты дамытудың басты бағыттарын және іс-қимылдың нақты схемасын айқындап алғанымыз жөн. Агроөнеркәсіптік кешенге инвестициялар тарту бойынша тиімді жұмысты жолға қою міндетін белгілеймін. Онсыз осы маңызды саланың дамуына серпін бере алмаймыз, – деді Қ.Тоқаев.
Мемлекет басшысы Үкіметке «ҚазақИнвест» АҚ-мен тізе қоса отырып, келесі 3 жыл үдерінде әлемдегі ірі, атақты корпорацияларды тартуды жүктеді. «Мұндай компаниялар неғұрлым көп келсе, соғұрлым жақсы болады. Олар өзара бәсекеге түседі» деді ол.
Өйткені озық технологияларды жаппай тарта алмаған отандық ірі агрокәсіпорындар бірінен соң бірі дәрменсіздікке ұшырап, кредит батпағына батқандықтан, бұдан басқа амал жоқтай. Шетелдік агроалпауыттарға салықтық жеңілдіктер беріледі. Олар АШМ не ауыл-аймақ басшылығы ауысса да, өзгеріссіз қалады.
Қасым-Жомарт Кемелұлы агроөнеркәсіптік кешен өнімдері экспортының орасан зор әлеуеті жете пайдаланылмай отырғанын атап өтті. Бұл іске енді жете мән беріледі. Ел Үкіметі жаһандық нарыққа шығарылатын қазақстандық экспортты қолдауға бағытталғалы отырған 500 миллиард теңгенің 100 миллиарды ауыл шаруашылығы экспортының еншісіне беріледі.
ХХІ ғасырдың екінші онжылдығы да түгесіліп қалды, алайда Қазақстан өз ауыл шаруашылығы өнімдерінің 60%-дан астамын сол баяғыдай шикізат күйінде шетелге шығаруда. Өңделген ауылшаруашылық өнімдері экспортының жоспарлы көрсеткіші былтыр тек 37%-ға ғана орындалған. Сондықтан Үкіметке жаһандық «қара базарға» жеткізілімдерге лайықты қолдау көрсету және қажетті қаражаттарын уақытылы бөлу жөнінде тапсырма берілді.
Мемлекет басшысының байламынша, тағы бір өзекті мәселе – жерді ұтымды пайдалану. АШМ жүргізген ауыл шаруашылығы жерлерін инвентаризациялау елімізде 16,5 миллион гектар алқаптың пайдаланылмай жатқанын анықтаған, яғни ел игілігін арттыруға тартылмаған. Осы себепті Үкіметке барлық ауылшаруашылық жерлеріне аудит жүргізу және жер кадастрының ақпараттық жүйесін цифрландырып шығу тапсырылды.
«Жер – өндірістің басты факторы. Осы мәселеде тиімділік пен айқындық болмаса, ауылды өркендете алмаймыз. Мұның күрделі жұмыс екенін түсінеміз. Бұл жерде Ауыл шаруашылығы және Цифрлық даму министрліктерінің үйлесімді өзара іс-қимылы қажет. Бұл жұмысты келесі 2020 жылдың соңына дейін аяқтау маңызды. Ауылшаруашылық жерлерінің тиімді пайдаланылуына бақылауды құжат жүзінде де, тәжірибеде де күшейткен абзал. Жер сонда жұмыс істей алатындардың қолында болуға тиіс. Үкімет, атап айтқанда, АШМ жерді ұтымды пайдалануға мониторинг жүргізуге кірісті. Бұл жұмыс аяғына дейін жеткізілуге тиіс», – деді ел Президенті.
Оның пайымдауынша, сумен қамтамасыз ету мәселесі де мұқият көңіл бөлуді талап етеді. Қазақстан Үкіметі бірде-бір рет су ресурстарын және су шаруашылығы құрылыстарын кең ауқымды паспорттау шарасын жүргізбепті. Салдарынан, мемлекетте осындай нысандардың саны мен жай-күйі туралы толыққанды мәлімет жоқ болып шықты.
Республикамызда жекеменшіктегі су шаруашылығы құрылыстары да есептен тыс қалған. Осыған орай, Үкіметке 2019 жыл соңына дейін су ресурстарына, ирригациялық жүйелерге, сумен қамтудың барлық инфрақұрылымына толық аудит жүргізу жүктелді. Осының арқасында мемлекет толымды әрі шынайы көрініске қол жеткізеді. Және айқын ақпарат алумен шектелмей, ары қарай Үкімет пен әкімдер оларды жөндеу, жаңғырту бойынша нақты шаралар түзуге міндеттеледі. Бұл жаңа суармалы алқаптарды іске қосуға жол ашады.
Саланы тоқыратқан тағы бір түйткіл – техниканың ескіруі. Кеңес кезінде әрбір ірі ауыл маңында МТС-тер әрекет ететін. Осы машина-трактор стансалары колхоз, совхоз, ауыл шаруашылығы кооперативтері секілді ірі ауыл шаруашылығы өнімдерін өндірушілерді саналуан техникамен жабдықтап, техникалық және ұйымдастырушылық көмек көрсететін.
Қазір ауылдардың жанында бұзылған тракторлардың, тіркемелердің және басқа да ауыл шаруашылығы техникаларының қаңқалары қалқиып жатыр. Олар ауылдың бейнесіне селкеу түсіреді. Оның үстіне істен шыққан алып техникалар саны барған сайын артып келеді. Үкімет осы кесірмен де күреске әзірленуде.
Ресми мәліметке жүгінсек, Қазақстанда 152 629 трактор, 41 494 астық жинайтын және жемшөп жинайтын комбайн бар.
Әйтсе де, олардың көбі ескі-құсқы, тозған. Нақтылай түссек, тракторлардың 65%-ының және комбайндардың 46%-ының пайдалану мерзімі 17 жылдан асқан. Пайдаланудың нақты мерзімі нормативтік мерзімнен 5-10 жылға артып кетті.
19 841 трактор және 2 821 комбайн істен шыққан.
Дамыған елдерде тракторлар, астық және азық-жем жинайтын комбайндардың қолданыстан шығу пайызы бар-жоғы 2%-ды, ал бұларды пайдалану мерзімі тек 7 жылдан 8 жылға дейінгі аралықты құрайды. Ендеше, бұл саланы түзетпей, көрсеткіштерді жоғарылатпай, мемлекетіміз алдыңғы қатарлы отыз елмен теңесе алмайды.
Энергетика министрлігінің талдауынша, бұл көрсеткіштерге жету үшін Қазақстанда жыл сайын 3 880 бірлік трактор, астық және жемшөп жинайтын комбайн кәдеге жаратылуы, утилизациялануы тиіс. Ел Үкіметі көнерген автокөліктерден құтылу үшін ескі «темір тұлпарын» әкелген азаматтарға өтемақы жасайтыны мәлім. Дәл осындай тетікті тракторлар мен комбайндарға қатысты да енгізуге болар еді. Бірақ оған бюджет қаражаты шектеулі. Осы себепті, Энергетика министрлігі Үкіметке «Тракторларға, астық жинайтын комбайндарға және жем жинайтын комбайндарға утилизациялық алым енгізу» ұсынысымен шықты. Ол алым осы техниканы сатушылардан жиналады және халыққа беріледі.
«Бүгінгі таңда Қазақстанның аумағында тракторларды, астық, жемшөп жинайтын комбайндарды кәдеге жарату жүйесі жоқ. Бұған қоса, осы техниканы утилизациялауға тапсыру бойынша қандай да бір ынталандыру шаралары мен міндеттемелері жоқ», – деген ведомство соның салдарынан ескі трактор-комбайндардың қалдығы проблемаға айналғанына нұсқайды.
Түйткілді мәселенің түйінін тарқату үшін министрлік үш жолды қарастырыпты. Біріншісі – тракторлар мен комбайндарды кәдеге жаратуға тапсырғандарға бюджеттен субсидия қаржы беру. Екіншісі – оларды әкелгендерге жаңасын сатып алуға сертификат беру (утилизациялық алым), үшіншісі – «жасы» 10 жылдан асып кеткен тракторлар мен комбайндарды шетелде утилизациялауға міндеттеу болған.
Бірінші тәсіл бойынша халықты әбден ескірген тракторлар мен комбайндарды әкеп тапсыруға ынталандыру үшін ол техниканың әрқайсысына 1 миллион 500 мың теңгеден беру ұсынылды. Яғни, жылына 3 880 трактор мен комбайн істен шығады деген көрсеткішке сәйкес, бұл шара республикалық бюджеттен жыл сайын 5,82 миллиард теңге мөлшерінде шығын шығаруды талап етеді.
Үшінші тәсіл қолданылу мерзімі он жылдан асқан техниканы ары қарай пайдалануға тыйым салуға әкелетіні; осы техника иелерін оны шетелдік зауыттарға кәдеге жаратуға тасу үшін шығындалуға мәжбүр ететіні; ескі техникаға қызмет көрсететін өндіріс пен жұмыс орындарының қысқаруына соқтыратыны аңғарылыпты.
Тиісінше, министрлік екінші жолды қолай көріп отыр. Осылайша, пайдаланудан қалған ауыл шаруашылығы техникасының орнына иесі жаңа тракторды, астық және жемшөп жинайтын комбайнды сатып алуға жеңілдік сертификатын алады. Тракторға ұсынылатын жеңілдік сертификатының мөлшері – 1 млн 500 мың теңге, астық және жемшөп жинайтын комбайн үшін 2 млн 500 мың теңге болады деп күтілуде. Сертификат тарату техника жеткізушілерден жиналатын алым есебінен жүретіндіктен, бюджеттің шығынын талап етпейтін көрінеді.
Бүгінде ауыл шаруашылығы техникасын көтерме және бөлшек саудада сатумен 701 бизнес субъектісі айналысатыны хабарланды. Бұл бастаманы қоғамдық талқылау 27 шілдеге дейін жалғасады.