Соғыс жылғы бала, бүгінгі аға
Соғыс жылғы бала, бүгінгі аға
476
оқылды

Қазақтың даналығы мен даралығына кім шек келтіре алады? Ол даналық пен даралық үлкеннің бойынан, кішінің ойынан табылып отырған. Үлкені ақыл айтса кішісі құлағына құйып, соған ұйып тірлік жасаған. Кішісі кемел шықса үлкені оны кішіге санамай, кісіге бағалап, айтқан сөзіне құлақ қойған. Тәйт демей, қатарына тартқан. «Бәрекелді балам, бүгін бала болғанмен ертең дана, елге пана боласың», – деген.

Кейде біз бұрынғы абыздары­мыз­дың үлгісін айтып тамсанып жүреміз. Бұл – ақиқат. Себебі, олар дала даналары. Төрткүл дүниені болжады деген Нострадамустан бір де кем емес. Айтқандары тайға таң­ба басқандай тура келіп отыр­ған. Қазір де сол ақиқатқа көз жет­­кізіп жүрміз. Оған бір мысал келірер болсақ:

Тұлпардан тұлпар туады,

Сұңқардан сұңқар туады,

Асылдан асыл туады,

Жалқаудан масыл туады,

Масылдан мал бақпас туады,

Тіл азардан қылжақбас туады,

Таздан жарғақбас туады,

Сараңнан бермес туады,

Соқырдан көрмес туады,

Мылжыңнан езбе туады,

Қыдырмадан кезбе туады, – деп­ті Майқы би. Осы сөздерде ақи­қат жоқ деп кім айта алады? Осы ақиқатты күнде көретін болып жүрміз.

Иә, алда айтқанымыздай, халықтың арасында дана ой иелері әлі де бар. Бастау басы тұнық сөзді түсінетін жақсыларымызды тани алсақ ұлт рухы әлсіремес еді.

Қабырғалы елден қазыналы қарт шықпай қоймайды екен. Ондай тұғыры мықты тұлғалардың өзі де, сөзі де ұлт ұйытқысына ай­на­луда. Тек бағалай алсақ, ала­қанға ұстап ардақтасақ, кәне!

Біз бұл ойды неге тереңнен тар­тып отырмыз? Өйткені таяуда Алатау баурайындағы Алматы облысы, Кеген ауданына қарасты Жалаңаш ауылында тұратын арда­гер ақсақал, көптен білген­мен, бұл жолғыдай кең отырып сырласа қоймаған Әріп аға Сыбан­­баевпен пікірлескен соң айтып отырмыз.

Қазір ел ағасы, жұрт кісісіне айналған ақсақал балалық шағына тіз­гін тартқанда өзекті қарыған сұра­пыл соғысты есіне түсірді. Со­ның кесірінен алты жасынан ең­бек­ке тартылыпты. Қатарлас­тары­­мен бірге өгіз жетектеп, ат соқа көлі­гінің шылбырын ұстаса, тұстас қыздар шабылған шөптен шөмеле салып, егін орғанда масақ теріпті. Ер азамат майданға кеткенде – елге қарауыл қариялар болыпты. Ауыр жүкті аналар мен бойжеткен қыз­дар атқарыпты. Қыс жылжып, жерая­ғы кеңейіп, күн жылына бас­та­ған­нан қара жұмыс өріс алып, қар бір жауғанға дейін жалғасыпты. Қыс бойы мал шаруашылығы бел жаздырмапты.

– Мынандай жағдайды да бас­тан өткердік қой, – дейді Әрағаң ой өткеліне қармақ салып. – Анам өте қарулы адам еді. Қарағай жы­ғып, шөп шапқанда кейбір ерлерді жолда қалдырып кететін. Әлі есім­де, көктемде тұқым себуге шығады. Сонда қалтасының түбіне жасы­рып кешке қарай бір уыс бидай алып келетін. Ол кезде заң қатал. Біл­се жазаға кеседі. Жасырып әкел­ген бидайды табаға қуырып дас­тарханға шашады. Әлгі шашыл­ған бидайды біз шөже тауықтай теріп жейміз. Оны анамыз бидай демейді, у деп қояды. Біреулер не тамақ жейсіңдер десе, біз у жейміз дейміз. Бастан сондайда ауырлық­тар өткен. Кейін үлкендер бұлар у жеп өскен балалар дейтін.

Кейде сол бір қасіретті шақтар есіме түскенде, бүгінгі күнкөріске еш шәк келтірмеймін. Қайта желбуаз болып жүргендерге желік­пеңдер, біз көргенді ендігі қазақ бала­сының басына бермесін дейті­нім бар.

Әкем де қуатты кісі еді. Ол кез­де астықты қаппен емес, дағармен таситын. Дағарыңыз кісі бойына таяу болатын. Оған қаптаған дән 130-140 килограмнан кем болмай­тын. Соны әкем іркілмей ат пен өгіз­дің жон арқасына дік еткізіп қоя салатын. Е, ол заман да өтті, кетті. Әкем Сыбанбай Есбайұлы 73 жасында, арқалы ақын, ұлт­тың Хантәңіріне айнал­ған Мұқа­ғали Мақатаев айт­қан­дай, кейінгі жыл­дары сұрау бел­гісі кей­пі­не кел­се де, өмірдің қиын­­ды­ғына мойы­май, жігерін жасыт­пай біз­дің қатарға қосыл­ға­ны­мыз­ды көріп, көңілі марқайып, тәу­бе­сі­нен жа­ңыл­­май, сөзінен адас­пай, қа­дір-қа­сиетін жоғалпай, өз биі­гін­де қал­ған асыл анам Әуес Дәу­рен­қызы 96 жасында өмірден озды.

Қазір ел ағасы, жұрт кісісіне айналған ақсақал балалық шағына тіз­гін тартқанда өзекті қарыған сұра­пыл соғысты есіне түсірді. Со­ның кесірінен алты жасынан ең­бек­ке тартылыпты. Қатарлас­тары­­мен бірге өгіз жетектеп, ат соқа көлі­гінің шылбырын ұстаса, тұстас қыздар шабылған шөптен шөмеле салып, егін орғанда масақ теріпті. Ер азамат майданға кеткенде – елге қарауыл қариялар болыпты. Ауыр жүкті аналар мен бойжеткен қыз­дар атқарыпты. Қыс жылжып, жерая­ғы кеңейіп, күн жылына бас­та­ған­нан қара жұмыс өріс алып, қар бір жауғанға дейін жалғасыпты.

Осылай деген Әріп Сыбанбаев мектептен кейін еңбек жолын мал­шы­лықтан бастап, сүт зауытына арба­мен сүт тасып жүріп көзге тү­се­­­ді. Қара жұмыстың қиынды­ғы­на төзімділік танытқан ол, жоғары бі­лім алуға да ұмтылады, қолы бо­сай қалса, рухани дүниеге талпы­на­ды. Сөйтіп жүріп, өзінің сауат­ты­лығымен де көзге түсе бастайды. Талаптыға нұр жаумай қойған ба, оның талабын түсінген жақсылар есеп-қисапқа жетіктігін ескеріп бө­лімшенің бухгалтері қызметін се­ніп тапсырады. Бұл баспалдақ жыл санап өсе береді. Бөлімше басқарады.

Ләтипадай қаршығадай қызды үйіне келін етіп түсіріп, ата-ана­сы­ның қолын ұзартады. Өмірге тұң­ғыш сәбилері келеді. Ауыр күндер артта қалып, жақсы күндер шуақ шашқанда жоғары білім алмай қа­дам­­ды кеңейту мүмкін еместігіне көзін жеткізеді. Оның үстіне өнді­ріс­ті өрістету білімсіз болмайтынын тү­сінеді. Зерделі азамат сол заман­да­ғы іргелі оқу орындарының біре­гейі, Алматы зоотехникалық-мал­дә­рігерлік институтына сырт­тай тү­сіп, еңбек пен білімді ұштастыра білу­дің нәтижесінде бес жылдан ке­йін білім ордасынан ғалым-зоо­техник мамандығын алып шығады.

Еңбек тәжірибесі қарғадайы­нан қалыптасқан, оны жоғары білім­мен сабақтастыра алған Әріп Сыбан­баевтың кызметтегі өсу бас­пал­дағы енді биіктей береді. 1973 жылы оны жоғарыдағы басқарушы билік «Қарқара» ет-сүт совхозына бас зоотехник етіп жібереді. Мал шар­уа­шылығының қыр-сырын жетік білетін жас маман бірден жұртшылыққа да, басшылыққа да ұнайды. Шаруашылық директоры Тұрсынбек Манаповпен тіл табы­су­дың нәтижесінде совхоз жұмы­сы алға оза береді. Мал тұқы­мын асыл­дандыру да дұрыс жолға қойы­лады. Әсіресе атақты шопан, өз елімізге ғана емес, Бүкіл Одаққа танымал, Социалистік Еңбек Ері Жолсейіт Молдасанов­тай ардақты аза­маттың сенімінен шығып, үл­кен абыройға ие болады. Аудан, об­лыс көлеміне танылып, лауа­зым­­ды басшылардың ілтипатына бө­ленеді. Ендігі жерде Әріп Сы­бан­­­құлұлының еңбектегі жетіс­ті­гін, білігін жеке шаруашылықты бас­қарту арқылы да тану алға шы­ғып, 1977 жылы сол аудандағы «Алғабас» жылқы зауытына дирек­тор­лық қызметке тағайындайды. Бұл жұмыста да өзінің іскерлігін көрсетіп, жақсы жағынан көзге тү­седі. Әсіресе жылқы тұқымын жақ­­­сарту жолындағы ғылыми ізде­ніс­­тері ғалымдардың назарына іліге­ді.

1984 жылы облыс басшылығы бұ­рынғы Шелек ауданы, қазіргі Еңбек­шіқазақ ауданына қарасты «Сөгеті» қой совхозына Әріп Сы­бан­байұлын бас зоотехник қыз­ме­тіне ауыстырады. Онда да үлкен же­­тіс­тіктерге жетіп, жұрттың ал­ғы­­сына бөлінеді. Оның мал шар­уа­шылығын жан-жақты білуі аталмыш совхоздың басшысы, республикаға танымал азамат Сағыныш Еспергеновпен қоян-қол­тық жұмыс істеуге мол мүм­кін­дік береді. Жастықтың ауылынан ағалық кезеңге өткен шақтағы елмен тіл табысу кезеңі осы уақыт­қа сәйкес келген еді. Қандай жұ­мыс­­та да қарым-қабілетімен таны­ла отырып, ел бірлігін, ұрпақ­тың келешегіне жол ашу ісіне мән бер­ген тірлігінен сол жылдары молынан хабардар болғанымызды айта кетуге тиістіміз.

90 жылдардың аласапы­ра­нын­да Әріп Сыбанқұлұлын өзінің кіндік қаны тамған, ауылы Кеген ауданындағы «Тоғызбұлақ» колхо­зы­ның басқарма төрағасы қыз­ме­ті­не шақырады. Жабайы жеке­ше­лен­діру белалғанда, ол мал мен жерді сақтап калуға қанша құл­шын­ғанмен уақыт ағыны есе бер­мейді. Әркім өз тірлігімен кетуге талпынады. Бірақ оның аяғы ауыл күнкөрісінің қожырауына әкеліп соқ­қаны мәлім. Ел мен жерін, аға­йын-туысын тастап, қала жағалап кетуге дәті шыдамайды. Өзіне тие­сі­лі мал мен жерді топтастыра келіп «Дархан-А» шаруа қожа­лы­ғын құрып, соған жетекшілік етіп келеді. Қазір ол ата қонысының ұйыт­қысына, абыз ақсақалына, ақылшысына айналғаны ақиқат.

– Көп жұрт ауылды алтын бесік деп жатады. Бірақ сол алтын бесік­тің жағдайы көңіл көншіте бер­мейді. Урбанизация деген бір ала­­сапыран кез басталды да, ауыл­дың үлкен-кішісі қалаға ағылды. Соның салдарынан қаншама ауыл­дар қаңырап бос қалды. Қалаға барғандардың бәрінің жағдайы жақсарып кете қоймады. Пәтер жалдап, базар жағалап, арба сүйреп жүргендер де баршылық. Ауыл ғана емес, қаладағы бұрынғы дүр­кі­реп тұрған өндіріс орындары да тұралап қалғаны белгілі.

Мен кейде қалаға барып шұбы­рып жүрген қазақ жастарын көр­ген­­де, іштей күйзелемін. Қалай де­сек те, ас та, киім де ауылды жер­де өндірілмей ме? Балаларым білім қуып қалаға ертерек кетіп қалған еді. Мен аласапыран уақыт­та елде қалдым. Жеке қожалық құр­дым. Қазір жасым сексенге кел­се де сол қожалықтың тірлігі­мен жүрмін, – деген абзал азамат Ала­таудың баурайындағы Жала­ңаш ауылының жағдайын бес сау­са­­ғындай баяндады. – Ауылды жерге әлі инвестор келе қойған жоқ. Сол инвестиция мен инвесто­ры­ңыз Нұр-Сұлтан мен Алматы­ның төңірегінен ұзап, ауылға жетпей жатыр. Соның салдарынан ауылдағы мал, нақтылай түссем, жылқы мен қой, сиыр, ешкі өз төлі есебінен өсу жағы кемшін болып тұр. Өндірген өнімді өңдеу мәселе­сі де қадам аштырмайды. Бұл ба­рың­ды делдалдардың қағып кетуі­не жол ашып жүр. Қаншама рет коо­пе­ратив туралы заң аясында ірі­лендіру мәселесін көтеріп ке­ле­міз. Үш жылға өсімсіз несие беру арқылы МТС жасақтау жайын да алға тартамыз.Бірақ ол да ше­ші­мін табар емес. Ауылдағы техника ес­кір­ді. Жаңасына қол жеткізу қиын­ның қиыны болып тұр. Осындай қиын түйіндер ауыл урбаниза­ция­сын өршітпесе, азайтатын түрі жоқ. Әсіресе жастар қалмай бара­ды. Әр ауылда бос қалған үйлер ондап емес, елу-алпыстап санала­ды. Соның әсері шығар, аудандағы ғимараты еңселі орта мектептер бастауыш сыныптарға айналып бара жатыр. Тіпті бірте бірте ол сы­ныптар жабылып қала ма деген кү­мән-күдік маза берер емес. Мек­теп жабылып, медицина қызметі тоқтаса, ауыл жойылмай қайтеді? Мәселен, аудандағы Жіңішке, Күр­меті ауылдарында жиырма- отыз үй қалды. Төрт жылдық мек­теп қалт-құлт етіп тұр. Мен мұны ел­­дің жайын, жердің жайын жақ­сар­тамыз, жойылып бара жатқан ауылдарды қайтсек сақтап қаламыз деген ниетпен айтып отырмын. Ке­зінде жүздеген мың мал өсіріп, жүз­деген мың гектер егін айдап ел дәу­летін арттырған жұртты тарық­тыр­маған қасиетті жерімізді бос қалдырмасақ деген кәрі кеуденің үнін тиісті мекемелерге жеткізу үшін де осылай ой толғадым. Тың­дар құлақ, естір азамат табылар де­ген үмітім бар. Ел жайын сек­сен­ге келгенде бұлай толғамасам, кейінгі ұрпақ «аталарымыз түк айт­пай кетіпті» деуі де мүмкін ғой. Мен мұны аталар сөзі, билер тәм­сі­лі есіме түскен соң тілге тиек етіп отыр­мын. Осыдан да шығар, алтын бе­сік ауылдан ұзап кете алмай жүр­ге­нім, – дейді кешегі алыптар­дың сарқытындай, тұлпардың тұя­ғы, сұңқардың қияғындай бо­лып отырған айбарлы ақсақал.

Ауылдың тірегіне айналып отыр­ған, ақсақалдар кеңесінің төра­ғасы Әріп Сыбанбайұлының бай­лам пайымы кімнің де болса жү­рек қылын тербейді деп білеміз.

Ол сөз арасында аяулы ағасы Совет жайлы да ой қозғап, толқып еске алды. Сиыр тұқымын асыл­дан­дыру жөніндегі еңбегіне талдау жасап, соны кейбір пенделер қы­сас­тығының кесірінен аяғына шы­ғара алмағанына өкініш білді­ріп, дегенмен артында ізін басқан қызы Ләйла мен күйеу баласы Серік­ті, қызы Аида мен ұлдары Әсет, Есболатты ес тұтатынын, олар­­­­дан өскен ұрпаққа тәубе кел­ті­ретінін алға тартты. Ал кенже іні­сі Сәкен Сыбанбайұлы Совет аға­сының ғылымдығы жолын жалғап, экономика ғылымының докторы профессор атанып, ұлын ұяға, қызын қияға қондырғанын мақтан етеді. Кенже інісінің кемел ғалым болғанын да алға тартады. Сол секілді тетелес өсіп, бір-біріне сүйеу болған інісі кезінде талай лауа­зымды қызмет атқарған, кол­хоз басқарған, өмірге жарқ етіп келіп, жалт етіп өте шыққан Мэлс Сыбанқұлұлын есіне түсіргенде қатты толқып, қимас кезендерді небір қызықты әңгімелердің ар­қа­уына айналдырды. Біздің бір бай­қа­ғанымыз Әріп аға бала кезіндегі ата­ларымен, әкелерімен тұстас, ана­ларымен замандас жай­саң жан­дар­ды, өзіне қамқор­лық жасаған басшыларды, ағаларын, қатар өскен құрбыларын, бүгінгі ел тізгінін ұстап отырған аудан, облыс жетекшілерін, білікті азаматтарды, ауыл жұртшылығын, қаулап өсіп келе жатқан жас өскін ұрпақты алды­мен айтып, олардың болаша­ғы­на сенім білдіріп отыратыны оның зерделілігін, үлкенге тән қа­сиетін көрсетіп тұрғаны сөзсіз.

– Біз Ләтипа екеуміз өмірге 9 перзент алып келген едік соның жетеуін қанаттандырдық, екеуі өмірден ерте озды. Үлкен қызымыз Жамилә – энергетика саласының маманы болса, Есенғали – құры­лыс­­шы, Сабира –экономист, Ес­жан – заңгер, Дархан – дәрігер, ғы­лым кандидаты, Фарида да, Жа­зи­ра да – бәрі отбасылы. Күйеу балалар мен келіндерімнің де бо­йын­да ізет пен инабат молынан. Ол да тектіліктің бір белгісі шығар. Алла көп көрмесін, өсіп, өне бер­сін: он жеті немереміз, үш шөбе­ре­міз бар. Біздің қазіргі барымыз да, нарымыз да солар. Бұрын неме­ренің қылығы балдай деп жүрсек, шө­береміз одан да тәтті болып шық­ты. Біздің жолымыз қазір үш­бұ­рыш болды десек, артық айт­қан­дық емес. Жыл бойы қазақ елінің төрт бұрышын шарлап жүреміз. Құда-жекжат, ағайын-туыс бар. Астанаға барамыз, қыздарды көріп келейік деп, Алматыға соғамыз ұл­дардың дидарына қарап, мейірі­мі­міз қансын деп. Одан кейін ауыл­дағы алтын ордаға ат басын бұрамыз. Бұрын немерелеріміз жаздай қолымызда жүретін еді. Енді ауылдағы атасының шаңы­ра­ғына шөберелер келе бастады. Осыған тәубе келтіреміз. Қазақта өркенің өссін, өрісің кеңісін деген бір аталы сөз бар еді. Біздің де өрі­сі­міз кеңіді, қиын кездегі тауқы­мет кел­меске кетті. Ұрпақтан бө­лек ар­қа тұтар ағайын-туыс та бар. Қазақ­станның төрт тұсында құда-жегжат бар. Өркенің өсу, өрістің кеңуі дегеніңіз осы шығар. Ләтипа екеуміз отбасын құрғанда дәл осындай биік белеске шығамыз дей қоймаған болармыз. Бүгінгі тірлікке дән ризамыз. Ең бастысы, азат қазақ еліне бүгін бірнеше отау тігіп, өз үлесімізді қоссақ, ол ертең үл­­кен үй боларына иманымыз кә­міл. Отау үлкен үйге айналады де­ген қағида бабаларымыздан қал­ған қасиетті сөз ғой. Мен мұны 80-ге келген жасымның бір жемісі, Ләтипа екеуміздің жеңісіміз десем артықтық ете қоймас, – деп Әріп аға Сыбанбайұлы әңгіме түйініне нүкте қойды.

Ақиқатында, соғыс баласының осылай өсіп, өркендеп ел ағасына ай­налу бақыты кімді де болса қы­зықтырмай қоймасы анық. Мұн­дай өнеге иесі өзгеге де үлгі болары хақ.

 

Сүлеймен МӘМЕТ,
Жазушылар одағының мүшесі