Ел Үкіметі «тікұшақ монополиясын» енгізбек. Осы мақсатта Қазақстан, тіпті Еуразиялық экономикалық одақтағы «ұлттық режимнен алып тастау» құқығына жүгінуде. Қарапайым тілмен айтқанда, алда мемлекетке шетелдік тікұшақты сатып алуға тыйым салынады.
Бірден айталық, Индустрия және инфрақұрылымдық даму министрлігі әзірлеген, «Ұлттық режимнен алып тастауды бекіту туралы» деп аталған Үкімет қаулысының жобасында «тыйым салу» деген бір сөз жоқ. Бірақ оның баптары соған бастайды.
Мәселен, онда бұдан былай мемлекеттік сатып алуға тек Қазақстанның «Индустриялық сертификаты» бар заңды тұлғасы өндірген тауарлар ғана қатыса алатыны көрсетілген. Осы сертификат тек отандық кәсіпорындарға ғана беріледі.
Үкімет қаулысы тендер жеңімпазынан тауар жеткізу кезінде тауардың CT-KZ нысанына сәйкестігі туралы сертификатты міндетті түрде талап етуді бекітеді. Ал бұл сертификатты тағы да тек қазақстандық кәсіпорындар иеленеді.
Тиісінше, егер шетелдік, соның ішінде ЕАЭО-ға мүше мемлекеттер өз тікұшақтарын республикамызға өткізгісі келсе, қазақ жерінде өндіріс орнын ашып, осы әуе көлігін бізде құрастыра бастауы шарт. Әзірше бұл қаулы отандық жалғыз кәсіпорынның мүддесін діттейтінге ұқсайды.
«Ми» монополиясы
Нарықтық экономикада бәсекелестік орта қасиетті ұғым саналады. Алайда шенеуніктер саланың монополияланатынын жасырмайды.
Премьер-Министр Асқар Маминге арналған түсіндірме жазбада Индустрия және инфрақұрылымдық даму министрлігі бұл ішкі нарықты қорғау, елдің қорғанысы мен мемлекеттің қауіпсіздігін қамтамасыз ету, отандық тауар өндірушілерді қолдау үшін қажет екенін айтады.
Оның үстіне, 2019 жылғы 8 сәуірде және ізінше 2 мамырда Үкімет басшысының өзі 2019 –2020 жылдары Қазақстанда өндірілген тікұшақтарды сатып алу мүмкіндігін қарастыру жөнінде тапсырма беріпті.
Түсіндірме жазбада айтылғандай, Үкімет қаулысының жобасы салмағы 2 тоннадан асатын шетелдік ұшу аппараттарын, яғни тікұшақтарды мемлекеттік сатып алуға жіберуді 2 жыл мерзімге шектеуді көздейді.
– Қаулы жобасы ішкі нарықты қорғау, елдің қорғанысын және мемлекеттің қауіпсіздігін қамтамасыз ету, отандық тауар өндірушілерді қолдау және өңдеу саласындағы кәсіпорындар өндірісінің көлемін ұлғайту мақсатында қабылданады. Ол салмағы 2 000 келіден асатын тікұшақтардың отандық өндірісін дамытуды ынталандырады, – дейді министр Бейбіт Атамқұлов.
Осы шектеуді енгізуден нендей нәтиже күтіледі?
Индустрия және инфрақұрылымдық даму министрлігінің мәлімдеуінше, 2026 жылға қарай Қазақстанның мемлекеттік және азаматтық авиациясы кәсіпорындары жаппай елімізде құрастырылған Ми-8АМТ және Ми-171Е заманауи тікұшақтармен жасақталып шығатын болады.
Осы мақсатта аталған маркалы әуе көліктерінің 17-сін сатып алу көзделіп отыр.
«Қазавиақұтқару» АҚ Дамыту бағдарламасы аясында, дәл осы тікұшақтармен қамтамасыз етілмек. Әйтпесе, бүгінде еуропалық үлгідегі EC 145 тікұшақтарын пайдаланатыны мәлім.
Шектеу кімді шалқытады?
Жалпы, Қазақстанда ресейлік тікұшақтар мен олардың модификациялары өндірісін өркендету жайында екі ел 2015 жылғы 15 қазанда Владимир Путиннің елімізге мемлекеттік сапары кезінде уағдаласқан. Сонда Үкіметке осы бағытта тиісті тапсырма жүктелді.
Бірақ солтүстік держава құпия технологияларын бізге толық табыстауға бармайды. Сондықтан әзірше тек отандық тікұшақты жасау емес, құрастыру жайында ғана сөз болуда.
Министрліктің ақпарына сай, алдымен «Ресей Федерациясынан 17 тікұшақ жиынтықтары (вертолетокомплект) импортталады». Содан кейін олар Қазақстан аумағында жиналып, құрастырылады және республиканың осы өнімге мұқтаж меморгандарына сатылады.
Белгілі болғанындай, аты отандық, тегі ресейлік Ми тікұшақтарының 17 бірлігі бюджетке 180 миллиард теңгеге түспек.
Соның ішінде алғашқы легіне кіретін 8 тікұшақ үшін мемлекетке 70,7 миллиард теңге төлеуге тура келеді. Бұл ретте орташа есеппен әрбір тікұшақ құны 8 миллиард 837,5 млн теңгеге жетеді.
Алайда көрсеткіштер мен мәліметтер тізбесінде Ми-8АМТ және Ми-171Е типті 1 тікұшақ жасау үшін 7,09 миллиард теңге ғана шығын кететіні көрсетілген. Жалпы, Ми маркалы дәл осы әуе көліктерін 8,26 млрд теңгеден сатып алуға болатын көрінеді.
Ресей осы арқылы кейінгі жылдары әлемдік қорғаныс тапсырыстарынан қағыла бастаған зауыттарының өндірістік қуаттылықтарын жүктемек.
Бірақ Индустрия және инфрақұрылымдық даму министрлігі бұдан Қазақстан да ұтатынына назар аудартады. Тікұшақ жиынтықтары көршіде жасалғанымен, оны құрастыру кезінде отандық кәсіпорын 3%-дан шамалы асатын үлесіне ие болмақ.
Бұған қоса, Алматы халықаралық әуежайы жанында орналасқан, алда дәл осы тікұшақтарды құрастыратын «№405 Авиажөндеу зауыты» АҚ құрастыру өндірісін дамытудың 2018-2020 жылдарға арналған инвестициялық бағдарламасын қабылдапты. Оның аясында екі жыл ішінде зауыт 512 млн теңге инвестиция салмақ. Әзірше, 2018 жылдың қорытындысында бар-жоғы 23,8 млн теңге құйған.
Жауапты ведомство тікұшақтарды құрастыру өндірісінің өзі «ғылымды қажетсінетін және жоғары технологиялық үдеріс» екенін және кәсіпорыннан «жоғары біліктілікті, ресурстарды, қаражат пен уақыт шығындарын талап ететінін» жеткізді.
Сол себепті шетелден тікұшақ алуға шектеу кем дегенде екі жылға енгізілмек. Осы арқылы «№405 Авиажөндеу зауытына» жинайтын өнімінің ішкі нарықта тұрақты сатылымы кепілдендіріледі.
«Қазақстан аумағында Ми-8АМТ және Ми-171Е тікұшақтарын шығаруға қабілеті жалғыз кәсіпорын ғана бар, ол – «405 АЖЗ» АҚ. Егер отандық кәсіпорында ұқсас өнім шығаратын шетелдік кәсіпорындармен бірдей жағдайға қойылса, бұл баға демпингімен байланысты белгілі бір тәуекелдер тудырады. Осылайша, елдің қорғаныс қабілетін және мемлекеттің қауіпсіздігін қамтамасыз ету, отандық тауар өндірушілерді қолдау және қорғаныс өнеркәсібін дамыту мақсатында аталған шектеу шаралары қажет» деп ашық айтады министрлік.
Меморган зауыттың бірінші сыныпты тікұшақтарды құрастыру үшін қажетті өндірістік, технологиялық және кадрлық ресурстарға және әлеуетке ие екеніне сенімді.
Жалпы, бұл кәсіпорын 1939 жылы «Авиажөндеу шеберханасы» атауымен құрылған. Бірақ содан бері ешқашан әуе көлігін жасамаған көрінеді. Тек оларға қызмет көрсетумен, күрделі жөндеу жүргізумен, ары кетсе, модернизациялаумен айналысқан. Енді ресейлік шашылған тікұшақты «отверткамен» жинаумен шектеле ме, әлде болашақта нағыз отандық тікұшақтар жасауды жолға қоя ма, ол жағы белгісіз. Өйткені оның 2 жылдық бағдарламасы аясындағы жарты млрд теңгедей ғана инвестициясы әрине, қазақстандық тікұшақ ойлап табуға және жасап шығуға жетпейді.
«АРЗ 405» зауытының қолданыстағы өндірістік қуаттылығы жылына 12 тікұшақты құрастыруға жететіні белгілі болды.
Қалай десек те, мемлекет осындай шектеуге баруға бел буды. Меморгандар Қазақстанның соғыс қабілетін, қауіпсіздігін, қоғамдық тәртібін қамтамасыз ету, сондай-ақ өзге көлік түрі жетуі қиын қияндағы мекендер тұрғындарына шұғыл медициналық көмек көрсету үшін керек тікұшақтарды бұдан былай тек жалғыз зауыттан алуға мәжбүр болмақ.
Егер мемлекет осы тыйымның игілігін тек жалғыз зауытқа басыбайлы қанжығалатпай, өзге инвесторларға да ұсынар болса, бұл сала бірте-бірте өркен жаюы да мүмкін.
Мәселен, Airbus француз-неміс компаниясы Helicopters Н-145М әскери тікұшақтарын құрастыруды Қазақстанда жолға қоюға ынта білдірді. Батыстық кәсіпорын өз өндірісін «Еурокоптер Қазақстан инжиниринг» ЖШС базасында ашуды жоспарлауда. Airbus Helicopters бүкіл Орталық Азияға арналған, осы сыныптағы тікұшақтарға сервистік қызмет көрсету орталығын да бізде құруға ниетті.
Әзірге «Еурокоптер Қазақстан инжиниринг» зауыты еуропалық типтегі EC145, H130, H125 тікұшақтарын құрастырумен шұғылданады. Қазақстанда олардың шамамен 30-ы ұшып жүр. Бірақ жаңа шектеу бұл еуропалық өнімдерге емес, негізінен Ресейдің Милеріне бағдарлануда.