Каспий мәртебесін анықтау – тыныштық кепілі
Каспий мәртебесін анықтау – тыныштық кепілі
254
оқылды

КСРО күйреп, «қос кіндікті» әлем ыдырап жатқанда Тopwar Каспий теңізін «әлеуетті жаңа қақтығыс ошағы» деп атады. Бұл кездейсоқ емес еді. Байырғы империя Иран тарихтың өзі ұсынған мүмкіндікті пайдаланып, алып су айдынын­дағы ұлттық мүдделерін қорғауға құлшынды. Тәуелсіздігін тұғырлы, мем­лекеттілігін мығым етуге ұмтылған Қазақстан Каспий мұнайын игеруге білек сыбана кірісті. Өзге елдер де қарап қал­мады.

Көршілер Каспийді бөлісудің түрлі амалын ұсынды

Каспий үшін ұзаққа, ондаған жылға созылған күрестің аса ауыр жүргенін Елбасы Нұрсұлтан Назар­баев өз естеліктерінде баяндайды.  Өйткені теңізді жағалай орналасқан елдер қарсыла­сына оның айды­нынан бір қарыс артық жер бермеуге жанталасты. Сыртқы күштер де араға килігіп, отқа май құюға ты­рысты: Иранды Biggest Caspian Loser (Bloomberg), ал Ресейді «глав­ный неудачник раздела Каспия» (ресейлік басылымдар) деп жанық­­тырып, Қазақ еліне айдап салмақ болды. Сарапшылар екі ортада Қа­зақстанның ұтып кететінін, Кас­пийдің ең үлкен бөлігі соған тиетінін күрсіне айтып, күндеді. Айта кету керек, Каспийдің ен байлығын игеруге Қазақстан алғаш­қылар қатарында кірісті. Себебі Елбасы мұнайды «эко­номикалық тәуелсіздіктің іргетасы» деп белгі­леген болатын. Ал еліміздің бірінші шетелдік ірі инвесторы – америкалық «Шеврон» да Теңіз мұнайын игеруге келгені мәлім. 1998 жылғы 6 шілдеде Н.Назар­­­баев пен Б.Ельцин XXI ғасырда жалғасатын мәңгілік достық пен одақтастық туралы Декларацияға қол қойып, Каспий теңізінің сол­­­түстік бөлігінің түбін межелеу жө­ніндегі ұзаққа созылған келіс­сөз­дерге нүкте қойды. Жаһандық ақ­парат құралдары асыға таратқан бұл ақпар өзге каспийлік елдерді тік­сінтті. Бірақ осы қадам арқылы Ел­басы оларды тезірек ортақ келі­сімге келуге итермелеген еді. Мұны Қазақстанның өз ұстаны­мын таңуы деп бағалағандар болды. Қазақстан әріптестерін Каспий теңі­зіне БҰҰ-ның теңіз құқығы жө­­ніндегі 1982 жылғы Конвенциясы ережелерін қолдануға және оның түбін ресурстарымен бірге модифи­­­кацияланған орта сызық бойынша межелеуге көндіруге жан салды. Бұл схема бойынша ең үлкен үлесті Қазақстан қанжығалайды: елі­­міз Каспийдің шамамен 29%-ын бір өзі еншілеп, қалған үштен екі бөлігін төрт елдің бөлісіне ұсынады. Онда Иранға ең аз үлес – 13% тиеді. Тегеран 13 пайызға ешқашан келіс­­пейтінін мәлімдеді. Ол қазақ­тардың ұстаны­­мына балама 2 бірдей ұсы­­­нысты қорғады: біріншісі теңізді 5 ел ара­­­сында тең бөлікке бөлуді қа­расты­рады, яғни әрқай­сысына 20% аумақ­­тан беріледі. Екінші нұсқаға сәйкес, Каспийді ешқашан бөлмеу керек, онда 5 елдің қазіргі және келе­шек ұрпақтары Каспийді ортақ пайда­­­ланады. Ресей мен Әзербайжанның ұста­нымы да бөлек еді. Әзербайжан Кас­­пийді теңіз емес, көл деп тануды жақтады. Айтқандай, Иран мен Әзер­байжан Каспийді ежелден «Хазар көлі» атап келген. Тек 2018 жылғы Ақтау саммитінен кейін иран­­­дық ақпарат құралдары «Каспий теңізі» деп жаза бастады. Егер оның мәрте­бесін көл деп бекіткенде, ұлт­тық сек­­торлардағы жер қойнауы мен түбін, беткі айдынын бөліп, сондағы пайда болған межелеу сызықтары мемле­кеттік шекара болып табы­­латын. Бұл нұсқа «қатаң бөлу үлгісі»» деп аталды. Бірақ бұл сауда, кеме қатынасы, балық аулау, экологиялық ынтымақтастық, теңіздің басқа биоресурстарын тиімді пайдалануға және сақтауға елеулі қиындық ту­дыратын. Қазақстан осы­ны қаперге салып түсіндірген соң рес­ми Баку өз ұстанымын біртіндеп қазақ­стан­дық нұсқаға ауыстырды. Каспий теңізін «ортақ қолда­­­ныстағы теңіз» деп есептеген Ресей оның төңірегіндегі әрбір мемлекетке ені 10 миль болатын жағалау бөлуді дұрыс санады. Яғни, әр ел тек осы 10 мильдік белдеуде барлау жүргізіп, теңіз түбінің минералды ресурстарын игереді. Қалған ресурс бірлескен ие­лік­­те қалуы тиіс. Оны басқару үшін 5 мемлекет арнайы комитет құрады. Қазақстан бұл ұсыныстарды құп алмады.

Келісімге көндіру кезеңдері

Ұзақ келіссөздер арқасында Ел­­басы ақыры Борис Ельцинді қа­зақстандық тұжырымдамаға илік­тірді. Ресей президенті Қазақстан ұсын­ған схема «Каспий бойындағы мем­­лекеттердің мүдделеріне сай ке­леді» деп жариялады. Бұл ретте Ас­тана Мәскеуге Каспийдегі шекара сызығында орналасқан кен орын­дарын бірлесіп игеруді ұсынды. Өйт­­­кені тезірек келісімге келіп, құн­ды ресурс – мұнайды өндіре бастау сол­­­түстік көршінің мүддесіне сәйкес келетін. Осыдан кейін Қазақстан алпауыт кен орындарын – «Теңізге» қоса, «Қарашығанақ» және «Қашаған» кен орындарын игеру ісін қолға алды. 2003 жылы Каспий қайраңын игеру бағдарламасы қабылданды. Ол Қазақстанға энергия ресурстарының экспорттық тасымалын ондаған жылдар бойы өсіріп отыруға, сол ар­қылы халықтың әл-ауқатын арт­тыруға, индустрияландыруды, ауыл шаруашылығын және әлеу­меттік саланы қаржыландыруға мүмкіндік беретін еді. Тұңғыш Президенттің баға­лауынша, Каспий теңізінің құ­қық­тық мәртебесін анықтау ­ 5 жақты келіссөздердің жемісті жүргізілуі – «Қазақстан дипломатиясының тағы бір табысы» саналады. Көмірсутегі шикізатының аса бай қорына ие Каспий үшін кү­рестің келесі кезеңдерін атауға бо­лады. Біріншіден, Каспий өңі­ріндегі мемлекеттер өкілдерінің ал­ғашқы кездесуі 1994 жылғы қазанда Мәс­кеуде өтті. Онда Иран «Каспий мем­лекеттерінің ай­мақ­тық ынты­мақ­тастық ұйымын» құру идеясын ортаға салды. Ал қа­зақ­стандық де­ле­гация «бестіктің» ішін­де бірінші болып Каспий теңізінің құқықтық мәртебесі тура­лы Конвенция жоба­сын ұсынды. Әйтсе де, «уақыттың жет­­кі­­лік­сіздігінен» ол жоба егжей-тегжейлі қарастырылмады. Нақты шешім қабылданбағанымен, бі­рінші кез­десу келіссөздерге өріс ашты. Елбасының мәліметінше, 1990 жылдар басында Қазақстан мен Ресей арасында жүргізілген келіс­сөздер ең әуелі Каспийдің солтүстік-шығысындағы «Теңіз» бен «Қаша­ған» кен орындарына қатысты еді. Келіссөздер нәтижесінде біздің елі­міз Каспий маңының мұнайлы-газды аймағының негізгі, яғни шамамен үштен екі бөлігіне қол жеткізді. 2000 жылғы 13 мамырда Н.Назарбаев Мәскеуде президент В.Путинмен екіжақты келісімге қосымша болып есептелетін және өзгертілген аралық сызықтардың координаттарын белгілейтін Хат­тамаға қол қойды. Екіншіден, 1997 жылғы 27 ақ­панда Түрікменстан президенті Сапармұрат Ниязовтың (Түрік­менбашы) Алматыға сапары кезінде Елбасы оны Бірлескен мәлімдемеге қол қоюға көндірді. Онда «Каспий теңізінің мәртебесі бойынша Каспий өңірі мемлекеттерінің келісіміне қол жеткенге дейін екі жақ аралық сы­зықтар жөніндегі әкімшілік-ау­мақтық шекараларды делими­­та­циялауды ұстанатыны» жазылды. Сөйтіп, Ашхабад ең басты даулы мәселелер бойынша Қазақстанмен ынтымақтастықта болды. Үшіншіден, 2001 жылғы 29 қара­шада Қазақстанның Тұңғыш Пре­зиденті Н.Назарбаев пен Әзер­байжан президенті Г.Әлиев екі ел арасындағы Каспий теңізінің түбін межелеу туралы келісімге қол қойды. Төртіншіден, 2003 жылғы 14 ма­мырда Қазақстан, Әзербайжан, Ресей арасында Каспий теңізінің түбіндегі шектесетін бөліктер туралы келісім жасалады. Бесіншіден, 2003 жылғы 4 қара­шада Тегеранда Каспий маңын­дағы бес елдің өкілдері Каспий теңізінің теңіз ортасын қорғау және био­ло­­гиялық ресурс­тарын пай­далану жө­ніндегі конвенцияға қол қойды. Алтыншыдан, 2006 жылы Елба­сы өңірдегі жаңа сын-қатерлерді қамти алатын «Каспийдегі тұрақ­тылық пакті» идеясын ұсынды. Жобада «Каспий теңізі тек бейбіт мақсатта пайдаланылуы тиіс» деп көрсетілді. Дәл осы көзқарас кейін «Ақтау декларациясына» да енді. Бұған дейін, 2007 жылғы қазан айында Тегеранда өткен ІІ Каспий саммиті қорытындысында бес ел декларацияға қол қойып, Каспий теңізін «бейбітшілік теңізі» деп жариялады. 2010 жылғы қарашада Бакуде өткен ІІІ Каспий саммитінде Каспий теңізіндегі қауіпсіздік са­ласындағы ынтымақтастық туралы келісім жасалды.

Ырысқа бастаған Ақтау саммиті

Алайда ХХІ ғасырдың екінші онжылдығы басталғанда да, теңіздегі мемлекеттік шекаралар мәселесі бұрынғысынша өзекті болып қалды. Каспий мәртебесінің бұлыңғыр бо­луы оның шельфінде мұнай-газ ин­дустриясының дамуын тежеді. Инвесторлардың көбі белгісіздікке бола, бұл өңірді игеруге мойын бұр­мады. Әйтпесе, Каспий көмір­сутегі ресурстары бойынша Солтүстік теңіз, Мексика бұғазы секілді ал­пауыт мұнайлы аймақтармен бә­секелесе алатын. Оның үстіне мәртебенің ай­қын­далмауы және барлық ауырт­па­лықтың келер ұрпаққа мирасқа берілуі халықаралық қауіпсіздікке нұқсан келтіріп, соғыс қаупін төн­діруі мүмкін. Елдер ұзақ күткен тарихи оқиға 2018 жылғы 12 тамызда Ақтау саммиті кезінде болды. Осы күнгі V Каспий саммиті тарихқа енді: Қа­зақстанның Тұңғыш Президенті Нұрсұлтан Назарбаев, Иран прези­денті Хасан Роухани, Ресей пре­зиденті Владимир Путин, Әзер­бай­жан президенті Ильхам Әлиев және Түрікменстан президенті Гурбангулы Бердімұхамедов «Каспий теңізінің құқықтық мәртебесі туралы кон­венцияға» қол қойды. Осылайша, бес елдің болашағына қауіп төндірген, мол ресурсты иге­руге кедергі келтірген проблема ше­шімін тапты. Құжатқа сәйкес, Каспий Байкөл (Байкал) сияқты ірі «көл» емес, «теңіз» деп танылды. Каспийдің су ай­дыны ортақ пайдаланымда қала­ды. Ал оның түбі мен қойнауын көр­­­ші мемлекеттер халықаралық құқық негізінде бөлісті. Үлкен бөлі­­гін Қазақстан еншіледі. Кеме жүрісі, балық аулау, ғылыми-зерттеулер жүргізу тараптардың өзара келісімі бойынша жүзеге асырылады. Та­раптар Каспий түбі арқылы суасты кабельдері мен құбыржолдарды төсей алады. Ресейдің ілгерілетуімен бес елден өзге шетелдік әскери құры­лым­дардың Каспийде жүзуіне тыйым салынды. Елбасы айтқандай, осылайша бес ел Каспий теңізін достық пен ынтымақтастық теңізі ету жолында күш біріктірді.

Айхан ШӘРІП