Ұлтты танытқан ұлы аналар
Ұлтты танытқан ұлы аналар
© коллаж: Елдар Қаба
772
оқылды
Қазақ өнерінде есімі әлемге белгілі болған талантты қыздарымыз өте көп. Олардың көш басында Күләш Байсейітова, Шара Жиенқұлова, Гүлфайрус Ысмайылова, Роза Бағланова, Сәбира Майқанова сияқты өнер тарландары тұр. Қазақ ән өнерінің биігіне шыққан Роза Рымбаева, Мақпал Жүнісова бастаған әнші-апаларымыздың да орны бір бөлек.

Мың бұралып билеген Шара

Би өнерінде жұлдыздай жарқыраған Ша­ра Жиенқұлованың есімі тарихта өш­пестей таңбаланып қалды. Ол 1912 жылдың 18 тамызында Алматы қаласында дүниеге келді. Азан шақырып қойған аты – Гүлша­ра. Ол Баймолда Жиенқұловтың он төр­тінші перзенті еді. Орыс мектебінде оқып, сонда жүріп би билеп, осы бір бекзат өнер­дің қыр-сырын меңгере бастаған. Үлкен сахнаға алғаш шыққанында жасы 13-те болыпты. «Менің алғаш рет ортаға шығып билегенім тұманмен тең. Мен биімде бірде ат жарыс­қан, бірде домбыра шерткен адамдарды немесе кілем өрнегін бейнелеп, қозғалдым. Жан-жақтан мақтау сөз төгіліп жатты, бірақ мен қолыммен көзімді жауып, жазық далаға жүгіріп кеттім» деп жазылған биші естелік­терінде. Қыздарының биге әуестігін ата-ана­сы байқағанымен, кейін сахнаға шық­қанын құп көрмеген секілді. Жай ғана әуестік деп ойлаған болса керек. Кейін 1928 жылы актер, режиссер Құр­манбек Жандарбековке тұрмысқа шыққан соң ғана Шара үлкен өнердің есігін аттады. Өзі де естеліктерінде: «1928 жылы менің кәсіби бишілік жолымның басталған жылы десем орынды болар. Құ­рылғанына екі жыл болған Қазақ драма театры өнерінің тұң­ғыш қарлығаштары – Қалибек Қуаныш­баев, Елубай Өмірзақов, Серәлі Қожам­құлов, Әміре Қашаубаев, Иса Байзақов, Құрманбек Жандарбеков, Жұмат Шанин және тағы басқалары спектакль қойып, озық өнерлеріне жұртшылықты тән­ті етті. Қызылордадан астанаға көшіп келеді екен, театр осында қалады екен деген жақсы хабарлар да жүректі қуантып, көңілді өсір­ді» деп жазады. Жиенқұлованың өнер жолы М. Әуезов атындағы академиялық драма театр сах­насынан басталды.Тұңғыш рөлі – Бейімбет Майлиннің «Майдан» пьесасындағы Пүліш образы. Кей деректер оның «Шұға» спек­таклінде алғаш рет ойнағанын жазады. Кейін Әуезовтің «Еңлік-Кебегі» мен «Қа­рагөзінде» де басты рөлді сомдады. Көрнекті жазушы Ғабит Мүсіреповтің: «Сахна өнерінде жарқырап көрінген қос жұлдыз: ән, музыка өнерінде – Күләш, би өнерінде – Шара. Биде туысқан өзбек хал­қының мақтанышы – Тамара! Біздің мақ­танышымыз – Шара! Әйгілі талант, ғажа­йып дарын иесі Күләш музыка әле­мінің сиқырлы қуат-күшін асқақтата паш етті. Оның өзі нағыз чудо болатын. Осы үлгі, жан тебіренте, терең сезімге бөлейтін келісті өрнек Шараның бойынан айқын танылды. Сахнаның еркесі де, сәні де Шара! Оның сезім сергітетін шыншыл өнері мен қай­таланбас ізтаңбасы мейлінше жарқырап көрінді. Бұл – талант иесінің туған халқы­ның қалтқысыз қызмет етуінің тамаша үл­гісі» деп жазғаны бар. Шара – би өнерінің жарық жұлдызы. Оның өнерін бүкіл ТМД жұрты да ерекше бағалады. Оның бір мысалын 1936 жылы Мәс­кеуде өткен онкүндіктен байқауға бо­лады. «Қыз Жібек» операсы шымылдықты ашты. Ол жерде Жиенқұлова жеке дара би­леген. Ол Үлкен театрдағы қорытынды кон­цертте атақты Тәттімбеттің күйлерін жеке хореографиялық интерпре­та­ция­лау­мен өнер көрсетті. Осылайша, Шара мәс­кеулік кө­рер­меннің де сүйікті әртісіне айналды. Ре­сей­лік газеттер бірінен кейін бірі биші қыз туралы мақалаларын жарыса жазып жатты.

Арал тағдырына араша болған Роза

Биыл – Роза Бағланованың туғанына 100 жыл. Ән өнерінің дамуына өлшеусіз үлес қосқан әншінің мерейтойы ЮНЕСКО деңгейінде тойлана бастады. Әнші 1922 жылдың 1 қаңтарында Қызылорда облысы Қазалы қаласында дүниеге келген. Роза Бағланованың әкесі Тәжібай бақуатты кісі болған. Бірінші әйелі Мәриям татар қызы болыпты. Күндей шешесі ер адамға ізін жалғайтын ұрпақ керек деп, екінші рет Ақ­күріш деген қазақ қызын алып береді. Екі әйелі қатар босанып, Мәриямнан Ыды­рыс деген ұл, Ақкүріш анамыздан Роза туа­ды. Аумалы-төкпелі кезеңде Тәжібай от­басы Ташкентке қоныс аударыпты. Кейін тетелес бауыры соғысқа кетіп, хабарсыз қалған. Мектеп бітірген соң 1939 жылы Роза Қызылорда педагогика институтына оқуға түседі. Бірақ сол жылы кенеттен әкесі қай­тыс болып, туыстарды жағалап кетеді. Со­сын амалсыз Ташкент тоқыма институтына ауысады. Оның бойжеткен шағы аштық пен аласапыран жылдарға тап келді. «Үйдің тіршілігін жасай жүріп, ән сала­тын әдетім бар еді. Әлі есімде, есіктің алдын сыпырып жүріп әндеткен қыздың дауысын естіп, өзбек филармониясының директоры «Ән айтқан кім?» деп іздеп келді. Менің әншілік өмір жолымды, бағымды ашқан сол Кари Якупов әка еді. Содан Кари әканың көмегімен Ташкент филармо­ния­сындағы мемлекеттік әйелдер ән-би ансам­блінде әнші болдым. Одан соң 1941 жылы Мәскеу консерваториясына жолдама алға­нымда соғыс басталып кетті» деген екен естеліктерінде әнші. 1941 жылдан Ташкент филармония­сындағы мемлекеттік әйелдер ән-би ансам­блінде әнші-солистік қызмет атқарды. 1949 жылы ғана елге оралады. Күміс көмей әншінің киім үлгісі де ерекше болды. Өзі де естеліктерінде: «Қайда жүрсем де, қазақтың әнін ғана емес, қазақ қыздары киген ұлттық киімі мен салт-дәстүрін де өзіммен бірге өмір бойы серік еттім. Кезекті бір сапарымда Ұлыбритания еліндегі әйел басшының бірі «Қазақ әйел­дерінің киген киміне қарап-ақ олардың қандай халық болғанын тануға болады. Бұл киім байлық пен талғамды аңғартады» дегені бар. Сол жолы «Киіміне қарай қарсы алып, ақылына қарай шығарып салады» деген сөздің мағынасына көзім жетті. Са­пар­ларда қасымда орыстың әнші қызда­рынан гөрі маған айрықша ықылас таныт­ты. Өзге елдің сахнасына шыққанда Сыр­дың ерте көктемдегі қызғалдағын теріп жүргендей шаттанатынмын. Киімдерді Орталық комитеттің тапсырмасымен арнаулы шеберлер тігетін. Бірақ түсін, үлгісін өзім таңдадым» деп айтады. Роза Бағланова ел өнеріне сіңірген орасан зор еңбегі үшін 1955 жылы «Қазақ­станның Халық әртісі» атағына ие болса, 1967 жылы «КСРО Халық әртісі» атанған. ХХ ғасырдың 80-90 жылдары қоғамдық бел­сенділігімен де айрықша көзге түсті. Арал теңізі тартыла бастаған шақта шырыл­дап, Аралға араша сұрағандардың алдыңғы сапында жүрді. Бірнеше рет Арал өңіріне келіп, экологиялық апатқа душар болған ха­лықтың алдына келіп, жабырқаған жұрт­ты жұбатты.Ұлыбританияда өтетін жыл сайынғы «Әлемнің әйгілі әйелдері» атағын алған мега-жұлдыз Роза Бағланованың есі­мін елі ұмытпақ емес. Суретші Гүлфайрус Ысмайылова шын есімі – Күлпәш Таңсықбайқызы Қоңар­баева. Ол 1923 жылы 15 желтоқсанда Ал­матыда туған. Қазақ кескіндемешісі, театр және кино суретшісі. Гүлфайрусты кіш­кентай кезінен Мәнсүр Ысмайылов асырап алған, он оның бес қызының үлкені болды. 1949 жылы Алматы көркемсурет училищесін бітіріп, кейін Ленинградтың (қазіргі Санкт-Петербор) Репин атындағы кескіндеме, мү­­сін және сәулет өнері институтына оқуға түсіп, оны 1956 жылы бітіріп шығады. 1970 жылдардың басында Гүлфайрусқа Абай атын­дағы Қазақ мемлекеттік опера және балет театрының бас суретшісі міндеті жүктелді. Ол «Ер Тарғын», «Чио-Чио-Сан», «Аида» операларының, «Қыз Жібек» және тағы басқа кинотуындылардың декора­циясы мен костюмдарына эскиздер әзір­ле­ген. Г.Ысмайылованың портреттік және көркем сурет туындыларының саны 100-ден асып жығылады. Ысмайылованың ки­но саласында да қолтаңбасы қалды. Ол «Али­тет уходит в горы» туындысында Тыг­ренаның, «Ботагөз» фильміндегі бас ке­йіп­кердің, «Қыз Жібектегі» Тананың бей­несін сомдауға атсалысты. Оның атақ­ты «Қазақ вальсі» картинасы биші Шара Жиен­құловаға арналған. Бұл картинаны триптих деп атауға болады. Ол Шара Жиенқұлова, Күләш Байсейітова, Шолпан Жандарбекова сияқты ұлы аналардың образын көркемдеді.

Ана аманатын арқалаған актриса

Әке мен шешеден ерте айырылып, зұл­матты жылдардың тауқыметін тартса да, тағдыр оны талай күресінге лақтырса да, мойыған жоқ. Азапты күндерден аман шық­ты. Ана аманатын арқалап, табан­ды­лы­ғының, жігерлігінің арқасында бойжетті. Өнер жолында өзінің қайсарлығымен, табиғи дарынымен аға-апаларының көзіне түсті. Көрермен де дарынды қыздың талан­тын тани білді. Сәбира Майқанова театр сахнасында жасындай жарқырады. Таби­ғатынан талантты қыздың өмірі қазақ театр өнерімен бірге өрілді. Ұлы актрисаның әр­бір рөлі баға жетпес құнды кейіпкерлер еді. Театр өнері Сәбира Майқанова сияқты алып­тармен толықса, Сәбира Майқанова театр атты киелі өнердің көшін биікке сүй­реді. Театр мен Сәбира Майқанова егіз ұғым­ға айналды. Қазір ұлы актриса ойнаған рөлдердің бәрі театр атты тарихтың алтын қорында қалды. Қиын да күрделі, зұлматты жылдардың азабы туралы көрген-білген­де­рін, өмірі туралы, өнері туралы жазылған қол­жазбасын белгілі театр сыншысы, мар­құм Әшірбек Сығайға аманаттап қалдырды. Өткен күндері туралы актриса өзінің қолжазбасында: «Шынымды айтсам, қиын­дықты көп көрген адамға бәрібір екен. Та­сымаймын да, төгілмеймен де. Қалта­мыз­ға бір сом түссе, шұбырып театрға бара­мыз. Есік аузындағы әбден көзтаныс болып алған Будникова деген әйел еш бұлданбай-ақ ішке кіргізеді де жібереді. Келе-келе театрсыз тұра алмайтын болдым. Маған қатты ұнайтыны – дос қыздарымның «сен әртіс болуға лайықтысың» деп көтерме­лей­тіні. Карл Маркс көшесіндегі қазақ теат­рының әнші-артистері шеттерінен сұлу көрінер еді. Бұрындары театрдың не екенін білмей өскен маған өлшемі жоқ ғажап өмір басталып кеткендей. Ойын басталғалы жатыр. Бір соммен театрға кірген он шақты адам ең артқы орындықтардың бірінде отырмыз. Соған да дән ризамыз. Залда халық лық толы. Бір кезде сахнаға жасындай жарқылдаған сұлу жігіт жайраңдап шыға келді. «Құрекең, Құрманбек» деп жатты сыбырласып, бірлі-жарым оны білетіндер. Шынында да, кон­церттің жүргізушісі Құрманбек Жандар­беков болып шықты. Сырбаз да сері Қал­леки Қуанышбаев шықты. Үстіне киген үлкен жолақты әдемі де сәнді костюмі қан­дай! Сол кездері Қаллеки отыздың ар жақ, бер жағында. Тақпақты төпелетті-ау бір. Күләш шықты бетінен нұры төгіле, тоты құстай таранып…Тақпақтатып Серке аға шықты сахнаға. Елағаң да керемет әнші кісі екен. Камалдың жарқылдаған жас кезі, өлеңді кемеліне келтіре айтады. Жас Сейфолла – ол да қалысар емес ешкімнен. Бір кезде өзбекше шапан киіп, басындағы тақиясын ойнатып Құрекең кетті дөңгелеп. Атлас көйлегі жер сызған Шара сұлу қандай әдемі. Екеуінің жарасымын айтсаңшы. Жер тепкілеп, у-шу болып қол соғып жатқан ел-жұртта ес жоқ. Мынадай сұлу жұп көр­сем, не қыл дерсіз? Халық қошеметінде шек жоқ» деп жазады. Осылайша, актриса ынты­зарлығы ауып, театрдан шықпайтын болды. Аңсары қатты ауған шақта еріксіз келіп театр басшысының есігін қағады. Бұл 1932 жылдың ақпан айы болатын. Театр директоры өте сыпайы, кісіге қарағанда көзінің қиығын ғана тастайтын, аузынан насыбайы кетпейтін түсі жылы өте жақсы адам екен. Басы артық көп ештеңе сұрамай, кәдімгідей үлкен адаммен сөйлескендей аса салиқалы мінез көрсетеді. Соңында ол кісі Серке Қожамқұловты шақырып, Сәбираны оған мұқият тапсырып, оның тексеріп кө­руін өтінеді. Қожамқұлов оған этюд жаса­та­ды. Өлең айтқызады. «Қараторғайды» орта­сынан бастайтын әдетінен жаңылмай, айтып шығады. Сөйтіп, театрға қабыл­дана­ды. 120 сом айлық белгілеп береді. «Мен келгенде 8 наурыз мейрамы да тойланып жатты. «Қандай бақыттымын!» деймін іштей шаттанып. Бақыт құшағына күмп ете түстім. Кешкілік көпшілік сахналарына қатысамыз. Екі езуім екі құлағымда. Баяғы сүреңсіз күндерімнен алыстай түскеніме ессіз қуанамын. Жаратқан қашанғы қина­сын?» деп жазды кейін естеліктерінде. Сәбира Майқанова кешкен ауыр да азап­ты ғұмыр қанша қиын болғанымен, ак­трисаның артында елі ұмытпайтын із қал­ды. Ол із кешеден бүгінге жалғаса бермек.

P.S.

Біз бүгін мереке қарсаңында Шара Жиенқұлова, Гүлфайрус Ысмайылова, Роза Бағланова, Сәбира Майқанова туралы сөз қозғадық. Барша қазақ өнерінің биік өлше­мі – Күләш Байсейітова. Би өнерінің бас­тауы – Шара Жиенқұлова. Сурет өнерінің шыңы Гүлфайрус Ысмайылова, қазақ театр өнері десе, көш басында Хадиша Бөкеева, Шолпан Жандарбекова, Сәбира Майқанова сияқты аналарымыз тұр. 

Айым БЕКТҰР