«Ел аман, жұрт тыныш болсын!»... Қолын жайып, тілек тілеген ағайын үшін осылай аяқталатын ізгілікті батаның түйінді мәнін осы уақытқа дейін жете түсіне бермеген болармыз. Кешегі қаңтар оқиғасы бізге осы екі ауыз сөздің мағынасын терең түсіндіріп кетті. Амандық пен тыныштықтың қадірін ұғындық. Ендеше бейбіт күнді батамен кестелеген бұл дәстүрді біз неге ұмытып барамыз? Көңіл аудармайтынымыз сондай, батаны отырыстардағы тілекпен, тойдағы тостпен, тіпті діндегі дұғамен шатастыратындар көбейді. Бүгінгі Ұлыстың ұлы мерекесінде «Бата беру» дәстүрін бір түгендеп алғанымыз да дұрыс-ау!
Бата – этикалық-моральдық тәрбие құралы
Жазба және халық ауыз әдебиеті деректеріне сүйенсек, Наурыз батасының мазмұны сол дәуірдің, сол қоғамның сипатына сай қалыптасқан. Наурызды төл мерекесі ретінде тойлайтын шығыс халқының қайсысы болмасын, бұл мерекеде бата-тілек айтуға ерекше мән берген. Бата беру, тілек тілеудің мақсаты – жыл басын ізгі ниетпен, жақсы көңілмен қарсы алып, тыныштық, молшылық тілеу, татулық-бірлік тілеу арқылы адамдардың реніші болса бір-бірін кешіріп, осы арқылы адамдар арасындағы этикалық-моральдық қатынастарды реттеу. Ол – былайша айтқанда, тәрбие құралы. Осы бағытта ұзақ жылдар зерттеу жасап жүрген ғалымдар бұл дәстүр ғасырлар тереңінен жалғасып келе жатқанын айтады. «XI ғасырда жазылған Омар Хаямның (1048 ж. Нишапур – 1112 ж. Мерв) Nowruz naman атты жазбасында парсы патшаларының күн мен түннің теңелуінен басталатын жаңа күн, жаңа жылды сән-салтанатпен қарсы алып, сарай салтанатына сай сауық жасап, халықты құттықтауы туралы деректер жазылған. Құттықтау – біздің дәстүрлі танымда бата-тілек. «Бабырнама» жазбасында 1504 жылдан 1506 жылға өтетін Наурыз мерекесі Бабыр өз әскерімен Гумал өзенінің бойында Дашта жазығындағы Газниге барар жолындағы сапарына тура келген. Бабыр осы жерде мерекелік дұға оқып, «газал» (бата-тілек) айтқандығы жазылған. Бұл туралы 1993 жылы М.Сальенің жасаған тәржіма нұсқасымен Ташкент қаласында басылып шыққан «Бабур-наме. Записки Бабура» кітабынан көруге болады», – дейді әл-Фараби атындағы ҚазҰУ профессоры, этнограф Тәттігүл Қартай. Профессордың айтуынша, Міржақып Дулатұлы 1917 жылы 9 наурызда (ескі Юлиан күнтізбесі бойынша Наурыздағы күн мен түннің теңелуі 9 наурызға сәйкес келген) «Қазақ» газетінде жариялаған «Жылға тілек» жазбасында: «Жаңа жылда жаңа тілек тілейік, Ескі жылды ескере де жүрелік, Кеп жүрмесін қайта айналып түнеріп, Көзің жасты, көңілің қаяу Алашым!.. ...Бүгін халықтың қуанышы кең күні, Күн менен түн – таразының тең күні. «Құт-береке болмаса екен кем күні» Деп тілейік, қолың жай-ау Алашым!» – деген өлең жолдары Наурыздағы тілек, бата ретінде жазылған. Ал жалпы, қазақ халқының ауызша жеткен деректерінің қатарында Наурыз батасының түрлері өте көп. Бата мазмұны – батагөй қариялардың сөзуарлығының, шешендігінің айғағы. «Мағжан Жұмабаев «Наурыз» атты жазбасында Наурыздағы ғұрыптық ас наурызкөже ішілген соң жиналған қауымның: «Ауыз ақтан арылмасын, қызылды уақытымен көрсетсін, жас құтты болсын!», – деп бата беріп тарқасқанын жазған. «Қызылды уақытымен көрсетсін», – деп бата қылғанда, алдағы жылдағы соғымға жеткізсін деп, ниет қылғаны», – дейді этнограф Тәттігүл Қартай. Жалпы, Наурыз мерекесін тойлаумен қатысты көптеген ғұрыптар қоғамдағы өзгерістерге сай жойылып кеткен. Мәселен, жұртымызда Ұлыстың ұлы күнінде шырақ жағу, оттан секіру, моғал ошақ қазу, төрткөз итті өлтіру, Қайраханды көшіру, шеке асу сынды тағы да басқа көптеген ғұрыптар болған. Ал Наурыздағы бата беру – еш жойылмай, атадан балаға мирас болып жеткен құндылық. Тек бата шыққан дәуірінің оқиғасына сай, мазмұны өзгеріп отырған. Қайсысын алып талдасақ та, бата-тілекте өсіп өркендеу, бірлік пен татулық жатыр.Ұлттық саясаттың бір бөлшегіне айналуы тиіс
Қазақта «Бата беру» салты – ықылымнан келе жатқан дәстүрдің ажырамас бір бөлшегі. Әлемді дүркіреткен Көк түркінің заманында біздің ата-бабаларымыз атқарған бұл ғұрып – иерархиялық мәнге ие болған. Оған қоғамдық-әлеуметтік, отбасылық-тұрмыстық сипат тән. Қазақ күзге соғым сойса да, көктемде наурыз көже ішсе де батасыз іс қылмаған. Өмірінде қандай игі істер мен қуаныштар болмасын батамен бастап, батамен аяқтаған. Шаңырағындағы берекетін, дастарханындағы несібесін түгендегенде де, перзент сүйіп, оның қуанышына шашылғанда да, Ұлыспен бірге ұлы тойда жолыққанда да – батаның орны ерекше болған. Сан мыңдаған ғасырлар өтсе де, бұл рәсімнің біздің ұлттық санамызда терең орнығып, түбегейлі ұмыт болып кетпей келе жатқаны сондықтан. Өлкетанушы, этнограф ғалымдар соңғы жылдары «Бата беру» салтының тек той-томалақтар мен қоғамдық шараларда ғана ресми сипатқа көшіп бара жатқанына қатты алаңдаулы.Бата – дұға емес
Расында да, көңіл аудармайтынымыз сондай, батаны отырыстардағы тілекпен, тойдағы тостпен немесе тіпті діндегі дұғамен шатастыратындар көбейді. Бата беру дәстүрі нашарлап кетті. Мәселен, мейрамханалардағы той үстінде ас үлкені – ет желініп болған соң, сол жердегі ішімдік ішіп отырған үлкендердің бірі бата беріп жатады. Мұндай әрекет бұл рәсімнің қадірін қашырып, мағынасын жоғалтып жіберді. Батаның соған дейінгі тілектерден айырмашылығы болмай қалды. «Расында да «Бата беру» рәсімін кез келген жерге тықпалай берген дұрыс емес. Сосын, тойда мүмкіндігінше ішіп отырған адамнан бата сұрамаған дұрыс. Шындығында, ондай үлкен жиындарда үйдегі дастарқан басында берілетін ас батасын бермесе де болады. Оның үстіне, ол ішкен адамның шала-пұла, сасқаннан айта салатын батасы болса. Біз қызмет көрсетуші болғандықтан той иелері нұсқаған адамнан бата сұраймыз. Бірақ дұрысы, тойларда батаны асқа емес, тек қана той иелеріне, жастарға, сүндеттелген балаға және тағы басқаларына берген дұрыс. Онда да сол үшін бір адамды алдын ала таңдап, ертерек хабарлап тойға шақыру қажет. Ол той иесіне мүлдем қатысты болмаса да, сол өңірдегі халыққа танымал адам болуы мүмкін. Яки, «арнайы қонақ» деген жаңашылдықты енгізу қажет. Садақаға арнайы молда шақырған секілді, ұлттық дәстүрімізді мақсатты түрде насихаттау үшін ештеңеден аянбай, «арнайы қонаққа» төрімізден орын бергеннің несі сөкет? Ондай кісі, әрине ішпейтін, жұртқа үлгі бола алатын, «пікір лидері» сияқты адам болуы керек», – дейді асаба Таңат Досымбек.