Былтырғы елдің қоғамдық-саяси өміріндегі алуан түрлі оқиғалар мемлекет дамуының жаңа бағыт, жаңа арнаға қарай бет түзуіне себеп болды. Қаңтардағы қатерлі күндер енді бәрін бұрынғыдай қалдыруға болмайтынын айғақтады. Әсіресе, саяси жүйеде түбегейлі бетбұрыс жасау мәселесі күн тәртібіне қойылды. Президент дәл бір жыл бұрын «Жаңа Қазақстан: Жаңару мен жаңғыру жолы» атты Қазақстан халқына арнаған кезекті Жолдауында саяси жүйе мен елдің әкімшілік-аумақтық құрылымына ауқымды өзгеріс енгізудің кезекті пакетін ұсынды. Арада өткен бір жыл ішінде бұл өзгерістерді әрбір қазақстандық сезіне алды.
Жаңаның басы
Мемлекет басшысының былтыр наурыз айындағы Қазақстан халқына арнаған Жолдауында саяси жүйе мен мемлекеттің әкімшілік-аумақтық құрылысындағы ауқымды өзгерістер енгізудің алгоритмін және олар мән-маңызын тайға таңба басқандай етіп түсіндіріп берді. Бұл өзгерістердің алғышарты ретінде еліміздің басты құқықтық құжаты Конституцияға түзетулер енгізуді атауға болады. Ата Заңға енгізілетін өзгертулер мен толықтырулар жалпыхалықтық референдумда қазақстандықтардың талқысына салынды. 5 маусымда 8 миллионға жуық отандасымыз мемлекет үшін тағдыршешті таңдауын жасады. Олардың 77 пайыздан астамы Конституцияға енгізілген түзетулерді қолдаған. Осылайша, Конституцияның үштен бір бөлігіне өзгеріс енгізілді. 2022 жылдың соңына дейін Парламентте 20-дан астам заң қабылданды.
Конституцияға өзгерістер мен толықтырулар енгізу жөніндегі республикалық референдумнан кейін қабылданған бірқатар маңызды заңға Президент 2022 жылдың 5 қарашасында жария түрде қол қойды.
Ықпалды Парламент – дамудың алғышарты
Өз кезегінде Президент қолға алған саяси реформаларды кезең-кезеңімен табысты жүзеге асыруды «Күшті Президент – ықпалды Парламент – есеп беретін Үкімет» қағидаты аясында қолға алуды ұсынды. Бұл қағидат заң шығарушы орган ретіндегі Парламенттің рөлін одан әрі нығайта түсері анық. Заң шығарушы органның ықпалын арттыруды Мемлекет басшысы Президенттің өкілеттігін біртіндеп қысқарта отырып қолға алуды дұрыс деп тапты. Сондықтан жоғары палатаның барынша дербестігіне ден қойып, Президенттің Сенаттағы квотасын 15 депутаттан 10 депутатқа дейін азайтты. Мұндағы 5 сенатордың кандидатурасын Қазақстан халқы Ассамблеясы ұсынады. Бұған дейін Ассамблеяның Мәжіліс депутаттарын ұсынуда арнайы квотасы болған. Ендігі кезекте ол квота Сенатқа ауысты. Әрі Ассамблеяның депутаттарды бұрынғыдай сайлау құқығы шектеліп, тек ұсынатын болды. Сенаттың өкілеттігі Конституциялық Кеңес пен Жоғарғы Сот Кеңесінің төрағасы лауазымына ұсынылатын кандидаттарға келісім беру құқығымен толықтырылды. Бұл өзгерістер жалпыхалықтық референдумнан кейінгі Конституцияның жаңа мәтінінде көрініс тапты.
Бұрынғы сайлаудан өзгерек
Мәжілістегі пікір әралуандығын қалыптастыруды Президент сайлау жүйесін жетілдіруден бастады. Сәйкесінше, азаматтардың мемлекетті басқару ісіндегі рөлін арттыруға мән беріледі. Санаулы күндерден кейін өз міндетіне қайта кірісетін Мәжілістің жаңа құрамы аралас сайлау жүйесі арқылы жасақталады. Яғни, депутаттық корпустың 70 пайызы пропорционалдық, 30 пайызы мажоритарлық тәсіл арқылы мандатқа ие болады.
Сайлаушылар осы жолғы сайлаудың бұрынғы сайлаулардан өзгерек екенін естіп, біліп отыр. Байқағанымыздай, бәс бұрынғыдай санаулы партияның арасында ғана жүріп жатқан жоқ. Бұл жолы Парламент Мәжілісі мен барлық деңгейдегі мәслихаттардан депутаттық мандатты көбірек иелену үшін 7 партия бақ сынауда. Оның ішінде 2 партия сайлаудан аз ғана уақыт бұрын тіркелді. Президент былтырғы наурыз айындағы Жолдауында Жаңа Қазақстанды құру ісі әділетті әрі еркін саяси бәсекеден басталатындығына назар аударып, партиялық жүйені дамыту мүмкіндіктерін кеңейтуге ден қойғаны мәлім. Президент тапсырмасымен жаңа партияларды тіркеу ресімі жеңілдеп, тіркеу шегі 20 мыңнан 5 мың адамға дейін азайды. Өңірлердегі өкілдер саны 600-ден 200 адамға төмендетілді. Партия құру үшін азаматтардың бастамашыл тобының ең төменгі саны да 1000-нан 700 адамға дейін кеміді.
Дәл қазіргі сәтте ауқымды өзгерістердің мемлекеттен бұрын қарапайым азаматтарға керек екені анық. Президент атап өткендей, реформалардың ауқымын ескерсек, олардан бір ғана жылдың ішінде толайым нәтиже күту бекершілік. Десе де, осы уақыт аралығында бұл реформалардың заңдық негізі қалыптасып, іске асырыла бастағанын ескерсек, олардың нәтижесі халықтың бақуатты өмірі мен тұрмыс сапасын арттырудың алғышартына айналды.
Шынболат АТЫХАНҰЛЫ