Жасампаз Жүргенов
Жасампаз Жүргенов
935
оқылды
Қазақтың қаралы тарихындағы жаралы тұлғалардың тағдыры жайлы оқу, ойлану ауыр әрине! Ал, сондай ауыр азаптың астында жүріп еткен еңбектеріне, тындырған істеріне қарап отырып қайран қаласың, тіпті ұяласың! Сонда тұлғалардың бірі де бірегейі – өткен ғасырдың отызыншы жылдары «Темір-Нарком» атанған Темірбек Жүргенов! Биыл айтулы тұлғаның атаулы жылы – туғанына 125 жыл! Астанада Қазақ Ұлттық өнер универ­ситетінің ұйымдастыруымен мемлекет және мәдениет қайраткері Темірбек Жүргеновтың мерейлі жылына арналған «Темірбек Жүргенов – қазақ өнерінің жанашыры» атты дөңгелек үстелі өтті. Дөңгелек үстелді Қазақстан Респуб­ликасы Мәдениет және спорт министрлігі Қазақ ұлттық өнер университеті «Театр өнері және өнертану» факультеті «Өнер­тану» кафедрасы ұйымдастырды. Дөңге­лек үстелді Қазақ ұлттық өнер универ­ситетінің аға оқытушысы, ақын-жазушы, кинодраматург Ұларбек Нұрғалымұлы жүргізіп отырды. Қайраткердің еңбек жолы мен тұлға­лық қасиетін ашуға арналған ғылыми конференция ең әуелі Қазақ Ұлттық өнер университеті «Музыкалық театрдың артисі» мамандығының 2 курс студент­терінің жазушы-драматург Р. Отар­баевтың «Нарком – Жүргенов» пьесасы негізінде сахналық қойылым көрсетуден басталды. Студенттердің жетекшісі – Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері, «Музыкалық драма және қуыршақ театр өнері» кафедра­сының меңгерушісі Жанқалдыбек Төленбаев. 150 жылдығы жиын
Іс-шараның кіріспе сөзінде Қазақ Ұлттық өнер университетінің ғылыми жұмыстар жөніндегі проректор Ғайни Мұхтарова: «Бүгінгі іс-шарадан бөлек 28 сәуір көркем өнер факультеті атынан сурет көрмесі дайындалады. Бұл көрмеде тек Темірбек Жүргеновтің өмірі мен қоғамдағы үлесіне емес, жалпы қазақ тарихындағы қайраткерлерге арналған тарихи жанрдағы дүниелер болмақ. Бұл іске жастардың көптеп тартылғанын қалай­мын. Осылайша, біз Темірбек Жүргенов­тің ұстанымын көпке дәріп­тегіміз келеді», – деді. Ал Темірбек Жүргенов қоғамдық қорының төрағасы, Қызылорда қаласы Қармақшы ауданының құрметті азаматы, «Құрмет» орденінің иегері Сәби Аңсат қайраткердің өмір жолын дәріптеудегі жетістіктер мен кемшіліктер туралы кеңінен әңгімелеп, 1936 жылғы Мәскеу­дегі қазақ әдебиеті мен өнерінің онкүндігін ұйымдастырудың тарих үшін қаншалықты маңызды болғанын айта келе, «Онкүндік Қазақтың айрықша мәдениетіне Мәскеудің көзін әбден жеткізді. Қылған қиянаттарына қын­жылт­ты. Дәл осы оқиғадан соң, яғни 1936 жыл­дың 5 желтоқсанында Қазақ Кеңес­тік Социалистік Республикасы болып қайта құрылдық. Осыған онкүн­діктің себі болмады дейсіз бе? Оған де­йінгі автономиялық статусынан Кеңестер Одағы құрамындағы дербес республика атандық. Республика атануымыздың арқасында 1991 жылы Кеңестер Одағы тарағанда жеке дара мемлекет болып Тәуелсіздігімізді жариялауға мүмкіндік туды! Еншімізді алдық! Егерде бұрынғы автономиялық статус күйінде қалғаны­мызда, Башқұртстан мен Татарстан сияқты Ресей құрамында қалып қойған болар ма едік. Бұл менің емес – тарих ғылымдарының докторы, профессор Мәмбет Қойгелді мен тарихшы ғалым, жазушы Бейбіт Қойшыбаевтардың тұжырымы» деп атап өтті. «Жүргеновті ойласам «Мұхтар Әуезовтың Абай туралы айтқаны есіме түседі. Ол Абайдың үш рухани бұлағы болды дейді. Бірі қазақтың ескі әдебиеті, екіншісі орыс әдебиеті мен мәдениеті, ал үшіншісі шығыс әдебиеті. Темірбек Жүргеновте дәл осылай рухани күш алған адам», – деді саясаттану ғылымдарының докторы, профессор Әбдіжәлел Бәкір. Белгілі кинотанушы, өнертану кандидаты, Ұлттық өнер университетінің профессоры Назира Мұқышеваның ойынша Темірбек Жүргеновтың кино өнеріне сіңірген еңбегі көп зерттелмеген. «Темірбек Жүргенов кино өнерінің ұлтқа қызмет ететін нағыз идеология екенін сол кезде білген. 1935 жылы Қазақстан­дағы кино ісін ұйымдастыру туралы қаулыға қол қойған. Осы қаулы Қазақ­стан­ның өз киностудиясының дүниеге келуіне себеп болды. 1936 жылдан бастап алдымен Алматы кинохроника студиясы, кейіні­рек көркемсуретті фильмдер студия­сы жұмыс істей бастайды. Ал 1945 жылы осы екі студия бірігіп, Алматы көркемсуретті және хроникалық-деректі фильмдер студиясына айналады. Міне, бәріміз білетін «Қазақфильм» кино­студия­сының тарихы осылай басталған еді. Фильмдер өндірісі болмай, кино өнерінің аяқ алысы да ілгерілемейтіні белгілі. Ал өз студияңыз болмай, фильм өндірісі де жүзеге аспайтыны мәлім. Сондықтан 1935 жылғы қаулының қазақ киносының келешегі үшін маңызды рөл атқаратын тарихи құжат екені айтпаса да түсінікті. Сондай-ақ, Т. Жүргенов 1938 жылы экранға шыққан «Амангелді» фильмінің түсірілуіне зор еңбек сіңірген тұлға. Өкінішке қарай, Т. Жүргеновтің кино өнеріне сіңірген еңбегі көп айтыла бермейді. Зерттелмеген тақырыптардың бірі десек те болады. Жүргеновтің осы қыры болашақта кеңінен зерттеледі деп ойлаймын», – деді Назира Мұқышева.
Әрине, дөңгелек үстелде қайраткердің тұлғасына қатысты түрлі ойлар айтылды. Көптеген тың деректер де ортаға салын­ды. Мәселен, Phd докторы, ҚазҰӨУ-нің доценті, театртанушы Нартай Ескендіров М.Әуезовтің қаламынан туған «Хан Кене» (1928 жылы жазылған) пьесасының сахнадан көрсетілуіне де Т.Жүргенов үлкен ықпал жасағанын атап өтті. «Спек­такль премьерасынан кейін «Хан Кене» деген мақаласын орыс тілінде жазып, «Казахстанская правда» газетіне бастыр­ған» деді зерттеуші. Ал бұл мәліметтер мектеп оқулықтарында кездесе қоюы неғайбыл. Дөңгелек үстел отырысынан кейін мемлекет және қоғам қайраткері, саяси қуғын-сүргін құрбаны Темірбек Жүрге­нов­тің қазақ өнері, әдебиеті, мәдениетіне және білім саласына қосқан зор үлесін дәріптеу, мемлекетке сіңірген еңбегі мен күреске толы өмір жолына шолу жасау ешқашан тоқтамағаны дұрыс деген ой түйдік. Мұндай іс-шаралар арқылы өске­лең жас ұрпақтың санасына мемле­кетшілдікті, ұлттық мүддені қорғауды, ұлтқа қызмет етудің азабы мен абыройын сіңіру мүмкіндігі пайда болар еді.

Ш.АТЫХАНҰЛЫ