Әжетханадағы әлімжеттік
Жетісу облысының орталығы Талдықорған қаласындағы білім орындарының бірінде болған қыздар арасындағы төбелестің видеосы тараған еді. Онда үш қыз бір қызды жабылып, аяусыз сабап жатқаны анық көрінеді. Кейін сол оқиғаға қатысушы қыз балалардың желідегі парақшаларынан олардың алкогольдік ішімдік ішіп, былапыт сөздер айтқан сәттері де санаулы секундтың ішінде таралып үлгерді. Артынша Өскемендегі сауда орталықтарының бірінде екі-үш қыздың қатарласына әлімжеттік жасап жатқаны байқалатын бейнежазба шықты. Бұл бейнежазбадағы сұмдықты жүрегі әлсіз адамдар көруге әсте болмайды. Өйткені ондағы қыз балалардың әрекеті кәнігі қылмыскерлерден кем емес. Әжетханадағы әлімжеттік көрсетілген видеода жасөспірім қыздардың былапыт сөйлеп, жұдырықты аямай сілтегені былай тұрсын, жәбірленушіні тыр жалаңаш шешіндіріп, істеген ісінен ләззат алып жатқаны көрініп тұр. Айтқандай, әлімжеттік көрсеткен әлгі қыздар абыройлы отбасыдан шыққан.
Осы оқиғаның ыстығы басылмай жатып желіден Павлодардағы Песчан балалар үйінің тәрбиеленушілері арасындағы зорлық-зомбылықты көз көріп, құлақ естіді. Облыстық Білім басқармасының мәліметінше, расында да №2 арнайы мектеп-интернатының тәрбиеленушілері арасында ауызша кикілжің болып, арты төбелеске ұласқан. Оның артын ала бере Қызылорда облысы Қазалы ауданында баланы аяусыз тепкілеп жатқан жеткіншектердің әрекеті жұртты шошытты. Мұнда да күдікті жасөспірімдердің бірі бұрынғы полиция қызметкерінің ұлы екені айтылды. «Ахуал жіті назарымызда тұр» деп жергілікті атқарушы биліктің айтқаны сол екен, күні кеше дәл осы облыста тағы бір жасөспірім төбелесте алған жарақатымен ауруханаға жеткізілді.
Кәмелет жасқа толмағандар арасындағы төбелестің соңы Алматы облысында бір емес, екі баланың өлімімен аяқталды. Белгілі болғандай, Кеген аудандық полиция бөлімшесіне 2006 жылғы кәмелетке толмаған баланың мәйіті өзен бойынан табылғаны туралы хабарлама 11 сәуір күні түскен. «Қатарласын өлтірді» деп күдікке ілінген бала да мектеп оқушысы. Досына жасалған әлімжеттікті көтере алмады ма, марқұмның досы да артынша өз-өзіне қол салып қайтыс болғаны туралы ақпарат та шықты.
Мұндай сорақылықтарды жіпке тізе берсеңіз, бүгін бітпейді. Өкініштісі, үлкен жолға жолдама алмай жатып жауыздықты бойына сіңіріп, қолын қанға малып жатқан жасөспірімдерді жөнге салу күн сайын қиындап барады. Бала дейміз ғой, баяғы. Бірақ бәленің барлығы осы «бала ғой» деп бастан сипап, кешірім жасаудан да болып жатқан жоқ па екен деген ойға қалатынымыз да жасырын емес. Ендеше кәмелетке толмаған балалардың бойындағы кекшілдік пен қатыгездік қайдан келді?
Жүрек тыныштығы – тәрбиенің басы
Буллингтің түрі көп бүгінде. Психолог Айгүл Рақымжанқызы осылай дейді. Ал оның негізгі себебіне қызығушылық пен қызғаныш кіреді. «Біріншісі – біреудің мүмкіндігін, интелектуалдық, шығармашылық, спорттық жетістіктерін қызғану арқылы буллингке ұшырату. Екіншісі – кек алу. Яғни, өзі де кезінде мықтылардан буллинг көрген ол да өзінен әлсіздерге соны көрсетеді. Үшіншісі – үлкен ұжымда өзін көрсету. Мықты екенін сезіндіру, өзіне көңіл аударту», – дейді маман. Оның айтуынша, кез келген буллингте әлімжеттік жасаушы, құрбан және бақылаушы болады. Агрессор көбіне өзінен әлсіздерге әлімжеттік көрсетуге ұмтылса, ата-анасынан әлімжеттік көріп отырған бала мектепте өзінен кейінгі әлсіздерге қатыгездік көрсету арқылы өзіндік ішкі уәжін қанағаттандыруға талпынады. Мұндай қатыгездікті материалдық жағдайы жақсы балалар да көрсетеді. Физиологиялық кемістігі, интеллектуалды дамуында қиындығы бар, тұйық, мазасыз, біреудің айтқанына көнгіш, өзіндік бағасы төмен, сыртқы бейнесіне көңіліне толмайтын балалар құрбан болуға бейім. Кейде мұғалімдердің өте қатты жақсы көретін балаларын немесе жаңадан келгендерді орта қабылдамаса да буллинг пайда болады. Бақылаушылардың көбі әділетсіздікке қарсы тұратын жағдайда да әлімжеттік құрбанына айналуы мүмкін. Мұндай балаларды тану қиын емес. Мінезі тұйықталып, тәбеті мен ұйқысы бұзылса, кейде ашушаң болып кетсе, бұл буллинг құрбанына тән мінез-құлыққа жатады.
Психолог-сарапшы Алтыншаш Матаева «Баланың жауапкершілігінен бұрын қоғамның жауапкершілігін арттыру маңызды» дегенді айтады. «Баланың алғашқы қоғамы – отбасы. Үйінде ұрыс-керіс, күнде кикілжің отбасында өмір сүрген бала өз ортасының ерекшеліктерін бойына сіңіреді. Ұясында көргенді ол сыртта көрсетеді. Бұл мінез бара-бара екі кейіпкерге айналады. Бірі – агрессор, екіншісі – жәбірленуші. Қазір «гиперактивті бала» ұғымы деген пайда болды. Бұл отбасындағы тыныштықтың жоғынан. Осындай балаларды сүйрелеп, емдетудің жолын іздеп жүрген ата-аналар бар. Меніңше, баладан бұрын ата-ананың өзі емделуі керек. Үлкендердің өзін өзгертпей, баланың мінезін өзгерте алмайсыз. Сонымен қатар қазір мұғалімдер «біз баланың тәрбиесіне жауап бермейміз» дейді. Бұл да дұрыс емес. «Қыз үйде, қылығы түзде» дегендей, кейбір балалардың мінезі сыртта білінеді. Олардың үйден тыс қоғамға әлеуметтену процесіне мән берілуі керек. Балаға бағыт-бағдар беру кемшін. Өкінішке қарай, көз алдындағы балалар бір-бірін ұрып-соғып жатса да ұстаздар «соқыр мылқау танымас тірі жанның» кейпіне кіріп жатыр. Кейде мұғалімнің өзі де буллингке себепкер болады. Балаларды менсінбеу, алалау, кемсіту де олардың арасындағы буллингті өршітіп отыр. Неге? Себебі ұстаздың осы әрекетінен «үлгі» алатындар, әлімжеттік жасау үшін жәбірленушіні оңай тауып алады. Сондықтан балалардың жауапкершілігінен бұрын үлкендердің өзін жауапкершілікке тартқызу әлдеқайда дұрыс», – дейді Алтыншаш Матаева.
Қателікке көз жұму қылмысқа жол ашады
Талай жылын бала тәрбиесіне арнаған Білім беру ісінің құрметті қызметкері, педагог Роза Есенбаева психологтердің айтқанымен толық келіседі. «Балалар арасындағы буллинг – бүгінгі қоғамның дерті» деп санайтын ол кішкентай қателіктерге көз жұма қарау үлкен қылмыстарға жол ашатынын айтады. Сол үшін мектеп мұғалімдері мен ата-ана оқушылар арасындағы қатыгездікті жоюды дер кезінде анықтап, тәрбиелік іс-шаралар мен түсіндіру жұмыстарын үнемі жүргізіп отыру қажет. Оның айтуынша, мектеп қабырғасында балаға тәрбие мен білім қатар берілуі тиіс. Дегенмен тәрбиенің түп қазығы отбасында қаланып, жақсы мінез ата-анасынан дарып, өмірге деген көзқарасы қалыптасатынын да естен шығармау керек.
«42 жыл педагогика саласында еңбек еткен ұстаз ретінде айтамын. Алдыңдағы 25-30 оқушының күнделікті көңіл күйі мен оқу үлгерімін қалтқысыз қадағалап, ізгі істерге баулып, ата-анасымен хабарласып отыру – сынып жетекшісінің міндеті. Бүгінгі халықтың әлеуметтік жағдайының қиындығы, күнкөріс қамымен жұмысбасты болып, баласының көңіл күйіне қарауға уақыт таппай жүрген ата-аналар, не болмаса баласын үлде мен бүлдеге орап, айтқанын орындап, көз алдында тоғышарлыққа жол беріп отырғандар да кездеседі. «Біреу тоңып секірсе, екіншісі тойып секірген» отбасының ұл-қызын ізгілікке тәрбиелей отырып, ізгі істерді бойына сіңіру – мұғалімнің де міндеті. Бұрын да балалар арасында ренжісу мен өкпелеп қалу, топтан бөліну, келіспейтін жағдайлар үнемі болды. Соны дер кезінде табыстырып, өзара шешіп, кекшілдіктен сақтандырдық. Сөйтіп, келеңсіздіктің алдын алатын едік. Бірақ баласының өзгеге құрметі мен сыйластығын, бауырмалдық танытуын әр ата-ана қадағалауынан шығармағаны жөн болар еді», – дейді Роза Есенбаева. Өкінішке қарай, қазіргі балалардың кекшіл болуына себеп көп екенін жасырмайды. Себебі баласының көзінше өз қызметін дәріптеп, өзінің қарамағындағыларға үстемдік көрсетіп, қызметін «пайдалану» баланың бойында «мен ғана күштімін, әдемімін» деген мақтанды қалыптастырып, өктемдік көрсетуге деген құлшынысты арттырып отыр. «Айтқаны орындалып, қалауы істеліп жатса, өз білгенін істегісі келмейтін бала болмайды. Тіпті, «менің де айтқаным заң» деген ұғымда өмір сүруі мүмкін», – дейді ол.
Жүгенсіз жасөспірімнің жазасы қандай?
Негізі, біздің елде қолданыстағы заңнамаларға сәйкес, балаға дұрыс тәлім-тәрбие беруде ата-ананы міндеттейтін арнайы бап бар. Оған сәйкес бала тәрбиесіне жүрдім-бардым қараған ата-аналарға айыппұл салынады. Қылмыстық кодекске салсақ, жасаған әрекеті үшін он алты жасқа толған есi дұрыс жеке тұлға қылмыстық жауапкершілікке тартылуы тиіс. Ал қылмыс жасаған уақытта он төрт жасқа толған адамдар кісі өлтiргенi, денсаулыққа қасақана ауыр зиян келтiргенi, денсаулыққа қасақана ауырлығы орташа зиян келтiргенi, зорлағаны, сексуалдық сипаттағы зорлық-зомбылық әрекеттерi, адам ұрлағаны халықаралық қорғауды пайдаланатын адамдарға немесе ұйымдарға шабуыл жасағаны, әлеуметтiк, ұлттық, рулық, нәсiлдiк, тектік-топтық немесе дiни алауыздықты қоздырғаны, Президенттің өміріне қол сұғу, диверсия, ұрлық, мал ұрлау, тонау, қарақшылық, қорқыту секілді бірқатар қылмыстық жауапкершілікке тартылады. Бірақ кәмелетке толмаған адам психикалық дамуы жағынан артта қалғаны сот-медициналық сараптамада расталса, қылмыстық жауапкершіліктен босатылады.
«Бұл үшін Кәмелетке толмаған адамды қылмыстық жауаптылыққа тарту туралы және оған жаза тағайындау туралы мәселелерді дұрыс шешу үшін ҚПК-нің 113 және 531-баптарында көрсетілген мән-жайлардың елеулі маңызы бар», – дейді заңгер Меруерт Қойайдарова. Мысалы, баланың бойындағы иланушылығы, ашушаңдығы, тәуелділігі, сөзуарлыққа, бастамашылыққа, қиялға бейімділігі сияқты жеке басының өзіндік қасиеттерін анықтап алу қажет. Бұл мақсатта кәмелетке толмаған адамды тәрбиелеп отырған адамдардан және басқа да адамдардан жауап алып, оның денсаулығына және санасының дамуына қатысты ресми құжаттарды сұратып, сондай-ақ оның жеке басының құжаттарын (күнделіктер, жазбалар, хаттар, аудиожазбалар және т.б.) зерттеген, іс бойынша сотқа дейінгі пробация жүргізілген жағдайда сотқа дейінгі баяндаманы талап еткен жөн.
Сондай-ақ ол қылмыстық теріс қылық, онша ауыр емес немесе ауырлығы орташа қылмыс жасаған адам жәбірленушімен, оның ішінде медиация тәртібімен татуласса және келтiрiлген зиянды қалпына келтірсе, қылмыстық жауаптылықтан босатылатынын айтып отыр. Сонымен бірге адам өлімі немесе денсаулыққа ауыр зиян келтірумен байланысты емес ауыр қылмысты алғаш рет жасаған кәмелетке толмағандар да арыз берушімен медиация тәртібімен татуласса және келтiрiлген зиянды қалпына келтірсе, қылмыстық жауаптылықтан босатылуы мүмкін. Бірақ қылмыстық жауаптылықтан босату кезінде кәмелетке толмаған адамға тәрбиелік ықпалы бар мәжбүрлеу шаралары қолданылады екен.
«Тағы бір айтарым, 82-бапқа қарасақ, кәмелетке толмаған адамға жаза тағайындау кезiнде, осы кодекстiң 52-бабында көзделген мән-жайлардан басқа, оның өмiрi мен тәрбиесiнiң жағдайлары, психикалық даму деңгейi, жеке басының өзге де ерекшелiктерi, сондай-ақ оған жасы жағынан үлкен адамдардың ықпалы ескерiледi. Ал 83-бапта кәмелетке толмағандарды қылмыстық жауаптылықтан және жазадан босату қарастырылады. Қандай жағдайда? Мысалы, сот қылмыстық теріс қылық немесе онша ауыр емес қылмыс жасаған не ауырлығы орташа қылмысты алғаш рет жасаған кәмелетке толмаған адамды, егер оны қылмыстық жауаптылыққа тартпай-ақ түзеуге болады деп белгiлесе, қылмыстық жауаптылықтан босатылуы мүмкiн. Бұл ретте оған тәрбиелiк әсерi бар мәжбүрлеу шаралары қолданылады. Сондай-ақ қазаға ұшыратумен немесе адамның денсаулығына ауыр зиян келтірумен байланысты емес ауыр қылмысты алғаш рет жасаған жасөспірімді кодекстің 68-бабына сәйкес қылмыстық жауаптылықтан босатуы мүмкін», – дейді Меруерт Саматқызы.
Десе де, жүгенсіз жасөспірімдерге тәрбиелiк ықпалы бар мәжбүрлеу шараларын қарастыратын 84-бап жұмыс істейді. Оның ішінде баланың бос уақытын шектеу және оның мінез-құлқына ерекше талаптар белгiленеді. Сондай-ақ жасөспірімге бiлiм беру мекемесiне қайта оралуына, оқуын жалғастыру немесе аяқтау не мамандандырылған мемлекеттiк органның көмегiмен жұмысқа орналасу талабы да қойылуы мүмкiн.
Өз ісіне өкінбейтіндер де бар
Астана қаласы Полиция департаменті Жергілікті полиция басқармасы бастығының орынбасары Қанат Нысантаев балалар арасындағы буллингтің алдын алу және жасөспірімдердің жүгенсіз әрекеті полицияның қырағы қадағалауында екенін айтып отыр. Оның сөзінше, балалардың қатысуымен болған кез келген әлімжеттік көрсету фактісі бойынша жария болған бейнежазбаларда полиция бірден қылмыстық іс қозғайды. Криминалдық полиция қызметкерлері, жасөспірімдермен жұмыс істейтін инспекторлар мен тергеушілерден құралған топ негізгі тергеп-тексеру жұмыстарын жүргізеді. Нәтижесінде, қылмыстық іс-әрекеті дәлелденген жағдайда іс сотқа жолданады. «Қылмыстық кодексте балалар 16 жастан бастап қылмыстық жауапкершілікке тартылады. Қылмыстық кодекстің 15-бабына сәйкес, 14 жастан асқан балаларға 30 қылмыс бойынша қылмыстық жауапкершілік көзделеді. Ал осы тізімде жоқ құқықбұзушылықтар мен қылмыстары үшін 14 жасқа толмаған балалар қылмыстық жауапкершілікке тартылмайды. Бірақ Әкімшілік құқықбұзушылық кодексінің 127-бабында баласы үшін заңды өкіліне жауапкершілік қарастырылады. Яғни, ұсақ-түйек қылмыс жасап, түнгі уақытта өз бетімен жүргені анықталса, құқықбұзушылыққа бейім осы жастағы балалар үшін ата-анасы заң алдында жауап береді. Мысалы, заңды өкіліне 10 АЕК айыппұл салынады. Одан бөлек, іс-әрекетін қоймаса, екі жылға дейін арнайы мектептерге жіберіледі екен. Өкінішке қарай, полицияның арнайы есебіне алынып, ата-анасы жауапкершілікке тартылғанымен, арнайы мектептің өзі аздық ететін, өз ісіне өкініш білдірмейтін жасөспірімдер де бар.
«Тәрбиенің басы – тал бесікте» екенін айтқан психолог пен педагогтердің сөзіне алып-қосарымыз жоқ. Шындығында да, баланың іргетасы отбасында қалыптасары хақ. Алайда өткеннен сабақ алмаған, сабақ алуды міндеті санамаған жүгенсіз жасөспірімдердің артуына заң алдындағы жауапкершілігін арттыру да аздық етіп жүр ме дейсің. Өтпелі кезең түгілі бастауышта оқитын балалардың арасында жаға ұстатар жауыздық көбейді. Өйткені осы күні он жастағы ойын баласының бойындағы қатыгездік қоғамның бас ауруына айналғалы қашан. Судьялардың өздері де алдына келетін жасөспірімдердің қатысуымен болатын істердің дені ауыр қылмыстар екенін мойындайды. Демек, «баланың ісі – шала» деп емес, «қылмыста жас болмайтынын» қаперге алу қажет пе екен, кім білсін...
Жадыра МҮСІЛІМ