Shapalaque – әлеуметтік жоба. 2017 жыл­дың 1 наурызында алғашқы жаз­ба­сы жарияланған Instagram парақшаның бү­гінде 42 мыңнан астам жазылушысы бар, ал шығармашылық ұжым бүгінге дейін 463 жазба жа­риялаған.
Shapalaque: астарлы әзілмен айтылған ащы шындық – Әділ Закенов
899
оқылды

Қоғамдағы өзек­ті мәсе­ле­лерге уақытылы реакция біл­діріп, желі қол­данушыларының қол­дауы­на ие бол­ған жобаның ұраны – «Ас­тар­лы әзілмен ащы шындық айтамыз». Біз Shapalaque жобасының авторы әрі редак­торы Әділ Закеновпен ко­микс, ка­рикатура жанры туралы тіл­дескен едік. 

– Еліміздегі маңызды оқиғалар, өзек­ті мәселелер туралы контент ұсы­на­тын болғандықтан, парақшаның атауын қа­зақша сөзбен атағымыз келді. Сол ар­­­­қылы оның жергілікті контент екенін де түсіну оңай болсын дедік. Шығар­ма­шы­лық ұжыммен ақылдасып, бірнеше қа­зақша сөзді талдап көрдік және көңі­лі­мізге жаққаны – Shapalaque («Ша­па­лақ»). Әрине, о баста бұл жобаның саяси си­пат алып кететін болжай алған жоқ­пыз. Әйтсе де, парақшаның әдемі атауы болашағын айқындап бергендей әрі «ащы шындықты астарлы әзілмен ай­татын» негізгі ұстанымымызды да жақ­сы ашып тұр. Алты жылдан бері жұмыс істеп келе жатқан әлеуметтік жобаның шығармашылық ұжымында бес адам жұмыс істейді: үш редактор, суретшілер мен аниматорлар. Еліміздегі қоғамдық, саяси маңызды оқиғалар мен өзекті проб­лемаларға орай жоспар құрамыз, сосын ұжымдағы редакторлармен бірге ол мәселені оқырманға қалай ұсынаты­ны­мызды талқылап, сценарийін жазып шы­ғамыз. Дайын сценарийді сурет­ші­лерге береміз. Бір жазбаны дайындауға 3-4 сағат кетеді. Кей уақытта тың идея, ша­быт келгенде авторлық жазбаларымды да жариялап отырамын. Біз жариялайтын кон­тенттің басым бөлігі саясат, жем­қор­лық, билікті сынайтын тақырыптарға ар­налғанымен, жеке өзіме айтар ойы мен астары жеңіл, мейірімді насихат­тай­тын дүниелер дайындаған ұнайды. 

– Елімізде комикс, карикатура жанры кен­желеп дамып келеді. Бұл салаға жас­тар­дың қызығушылығы да енді арта бас­та­ды. Бұл өнерді қалай таңдадыңыз? Елі­міздегі даму деңгейі қандай?

– Бірнеше жылдан бері анимацияға өте қызығамын. Бұл саланы көптен бері зерт­теп жүрдім. 2017 жылдан бастап ани­ма­циялық жобалар жасауды қолға ала бас­тадық. Алайда анимация жасауға көп уа­қыт қажет, бір жұмыстың өзіне бірне­ше ай жұмсап жатамыз. Ал комикс, ил­люстрация дайындауға 3-4 сағат уақы­тың­ды жұмсайсың, бірден әлеуметтік же­ліге жариялап, кері байланыс орнатуға да ыңғайлы. Сол себепті комикс, кари­ка­­тура бағытына да қатар икемделдік. Алайда бұл өнер жаңа технологияның кө­мегімен шебер сурет салу емес, кез кел­ген контентке терең мазмұн беру, он­дағы оқиғаның мәнін ашу. Бастапқыда мей­лінше жеңіл мазмұндағы, өмірлік мәні бар контент жасап жүрдік. Оқырман тарапынан жақсы қолдауға ие болды, жақ­сы пікір жазып, жазбаны бөлісетіндер қа­тары көбейе бастады. Кейіндеу саяси ка­рикатураға бет бұрдық. Бұл бағыт елі­мізде айтарлықтай дами қойған жоқ, де­ген­мен оқырманға мұндай мазмұндағы кон­­тент ұнайды, сұраныс бар. Біздің ел­­дегі комикс, карикатура өнерінің, әсі­ре­­се саяси, сыни астары бар шығарма­шы­­лық дамып келеді. Әрине, әлі де же­­­­тілдіретін тұсы көп. Дей тұрғанмен, осы­дан 6 жыл бұрын Shapalaque жобасын бас­таған уақытпен салыстырсақ, көп нәр­се өзгерді. Ол уақытта сөз бостандығы жоқ, қоғам, контент жасаушылар көп мә­селені ашық айтуға қорқатын еді. 

Қа­зір де цензураның шектелгені ша­ма­лы, де­сек те, даму бар. Иллюстрация жа­сау тех­нологиялық жағынан да түр­ле­ніп ке­ле­ді, ойлы, астарлы мазмұндағы ко­микс, ка­­­рикатуралар көбейіп жатыр. Бұл жанр­лармен жұмыс істейтін ұжымдар мен жекелеген авторлардың қатары ар­туда. 

– Shapalaque алаңында саясатты сы­найтын астарлы жазба көп. Әлдекімдерден ес­керту алып, кедергі көрген кездеріңіз бол­ды ма?

– Ресми ескертулер болған емес, әри­­не. Әлеуметтік желіде аноним ак­каунт­­тардан түрлі хат келіп жатады. Қо­­­қан-лоқы көрсетіп, «түрмеге жап­ты­ра­мыз» деген сыңайда қорқытқан кездер бол­ған. Ондай аккаунттарды бұғаттап тас­таймыз, ал жұмысымызды жал­ғас­тыра береміз. Оның үстіне, біз дид­­­житал форматта жұмыс істейтін бол­ған­дықтан, көп қауіп, яки кедергі мей­лін­ше аз деп ой­лаймын. Мәселен, билік­ті сынайтын, бей­біт шеруге шығатын бел­сенділерге ша­буыл көп. Оларды қор­қыту фактілері жиі­рек болып жатады.

– Әлеуметтік желідегі аудитория бұл жанрларға қызыға ма? Оларға көбіне қан­дай тақырыптар өтеді?

– Анимация, иллюстрация, комикс, ка­рикатура – бұлардың қай-қайсысына бол­масын қызығушылық бар. Жеңіл та­қырыптардың да, саяси контенттің де өз оқырманы бар. Мәселен, 31 тамыз – Конс­титуция күніне орай арнайы пост жа­рияладық. Онда жауын сіркіреп тұра­ды, ал Ата Заңымыз ауада қалқып тұр (қол­­­­шатыр іспеттес) және оның қал­қа­сына бір топ шенеунік қана сыйған, ал қараша халық бұл мәртебелі құжаттан тысқары ғұмыр кешіп жатыр. Яғни, айтар ойы – Конституция халық емес, билікті қорғайды. Осы жазбаны оқырман жақ­сы қолдады, көп пікір жазылып, қызу талқыланды. Тағы бір мысал ай­тайын. Суретте Алматыдағы Республика са­райының алдында хаос болып жатады, онда қоғамдағы әртүрлі саланың проб­ле­масы суреттелген. Сол тұста тұрған Абай ескерткіші «Уа, ұрпағым, керемет Қа­зақстанда өмір сүріп жатырсыңдар ма?» деп сұрайды. Бұл жазбаны да желі қол­данушылары қызу талқылап, жеке па­­рақ­шаларына көп бөлісті. Алдағы уа­қыт­та тарихи, мәдени, ұлттық құнды­лық­­тар туралы контент дайындау ойы­мызда бар. 

– Shapalaque парақшасында бүгінде 463 жазба бар. Бұл дүниені жинап, жинақ шығару ойы бар ма?

– Өзімізде жинақ шығару ойы болған жоқ. Бірде серіктесіміз Shapalaque жи­на­ғын басып шығару ұсынысын білдір­ген, келістік. Бұл жинақ Meloman дүкен­дер желісінде сатылды. Ал қайта басу әзір­ге ойымызда жоқ. 

– Shapalaque жобасы табыс әкеле ме?

– Иә, бұл парақшамен табыс тауып отыр­мыз. Жарнама аламыз, серіктестік ұсы­ныстар болады. Сондай-ақ Shapalaque деген бренд пен мерчтер дайын­дай­мыз. Біздің парақшаға жарияланған қы­зықты иллюстрацияларды футболкаға басып шығарып, сатамыз. Сұраныс бар, әсіресе мейрам уақытында жақсы өтеді. 

– Жапонияда жасанды интеллект ман­га жасайды деген жаңалық шықты. Shapalaque-тың контентін даярлау кезінде боттардың көмегіне жүгініп көрдіңіз бе?

– Shapalaque парақшасында бүгінге дейін жарияланған жазбаларды дайын­дау үшін жасанды интеллекттен көмек сұ­рап көрмедік. Әйтсе де, анимациялық жо­баларды жасау кезінде бұл жаңа­лық­тың игілігін қолданып жатырмыз. Жұ­мыс­ты едәуір жеңілдетеді, көп уақы­тымыз бен ресурсымызды үнемдейді. Бұл – заманауи құрал, оның мүмкіндік­те­рін жылдам меңгеріп, тетіктерін тиімді пайдалана алмасаң, заманнан артта қалдым дей беріңіз. 

– Әділ, шығармашылығымды анима­ция­дан бастадым, бұл салаға өте қызыға­мын деп қалдыңыз. Бұл өнеріңіз бен он­да­ғы жұмыстарыңыз туралы айтып бер­сеңіз...

– Бүгінде екі бағытта жұмыс істейміз. Бі­ріншісі – Oqulyque («Оқулық») жо­ба­сы. YouТube арнасы жалпы 14 сериясы шық­ты: жетеуі – қазақша, жетеуі – орыс­ша. Бұл – білім беретін жоба. Ал­ғаш­қы бес сериясы еліміздегі және шет­елдегі білім беру жүйесі жайында бол­ды: мектеп, колледж, ЖОО қалай жұ­мыс істейді; Білім және ғылым ми­нистр­лігінің қызметі қандай? Ел ара­сын­­да жақсы жоғары оқу орнында, әсі­­ресе шетелдік білім ордаларында оқу үшін жақсы танысың, яки дәулетті ата-анаң болуы керек деген қате ұғым бар. Өйткені оқуға тапсырудың жолын білсең болғаны, көптеген шетелдік универ­си­тетте білім алуға мүмкіндік зор. Жас тү­лектер, әсіресе ауыл түлектері білім беру саласындағы түрлі жеңілдік пен мүм­кіндіктен, әртүрлі халықаралық бағ­дар­ламадан хабардар болсын деген мақ­сатта Oqulyque жобасын жасап жа­тыр­мыз. Сондай-ақ адам құқығы, сөз бос­тан­дығы туралы түсіндіретін сериялары да бар. Бұл контентті, әсіресе қазақтілді ау­ди­торияға арнап жасағанымызбен, орыс­тілді оқырманның қызығушылығы жо­ғары. Oqulyque алдағы уақытта да жал­ғасын табады. Edutainment – білім жә­не ойын-сауық форматындағы жоба­ның алдағы уақытта тұрғын үй, еңбек нарығы туралы серияларын түсермек ойымыз бар. 

Екінші анимациялық жобамыз – ашаршылық туралы қысқаметражды мультфильм дайындап жатырмыз. 2019 жылы жарыққа шығарамыз деп жоспар­лаған туындымыз әлі күнге дейін өн­дірісте, себебі оның сапалы шыққанын қа­лаймыз және соған еңбектеніп ж­а­тырмыз. Бүгінде ашаршылық туралы бір­неше деректі туынды бар, оның өзін­де ол картиналар ересек аудиторияға ар­­­налған. Әйтсе де, ұлт тарихында таң­баланған қасіретті оқиғаны балалар мен жасөспірімдерге түсіндіріп, көрсететін жұ­мыстар жоқтың қасы. Бұл трагедия туралы көп айтуымыз керек, халықтың ба­сынан өткен қасіретті жағдайды үстір­тін ғана айтып қою арқылы оны белгілі бір деңгейде құнсыздандырып келеміз. Сон­дықтан бұл тауқымет жайында бала кез­ден білу аса маңызды деп ойлаймын. 

– Әңгімеңізге рақмет!

Сұхбаттасқан 

Айдана НҰРМҰХАН