Дәл осы сөйлем алып қорғанның кіреберісінде ілінген тақтайшада да жазылған. Иә, әлемнің жеті кереметінің бірі саналған ежелгі Қытайдың ең ірі әскери қорғаныс құрылымы болған Қытай қорғанын көру, биігіне шығу – кез келген туристің мақсаты. Жуырда аты аңызға айналған Қытай қорғанын көру бақыты бізге де бұйырды.
Қорғанға кіре берісте алып қорғанды тұрғызуға атсалысқан императорлардың мүсіндері қойылған шағын бөлмеге тап боласыз. Қытай халқы мұнда император бабаларына тағзым етіп, шырақ тұтатады. Одан әрі көтеріле бере шағын алаңда ұлттық нақышта киінген өнерпаздар дәстүрлі билерін билеп, кунг-фу жекпе-жегінен қойылым көрсетеді. Әрі қарай қарасаң көзің жетпес, шексіз қорғанның алғашқы баспалдақтары бастала түседі. Жолдары мен тешпешектері түгел қайта жөндеуден өткені көрініп тұр. Мұнда қоқыс тастауға болмайды. Тіпті, туристерге шылым тартуға да тыйым салынған. Мұның себебін бізді ертіп жүрген гид жетекшіміз түсіндірді. Оның айтуынша, айнала толған тал-дарақ болғандықтан өрт болу қаупі тым жоғары екен. Иә, айнала жап-жасыл, биіктеген сайын қорғанды қоршаған тау сілемдері айдаһар жонындай күдірейіп көрінеді. Қорғанның үстінде әр 100 метр сайын 2-3 қабаттан тұратын қарауыл мұнарасы салынған. Онда гарнизон сарбаздары тұрған, әрі қару-жарақ, оқ-дәрі сақталған деседі. Ал қорғаныс шебінің ең маңызды деген тұстарында ірі бекіністер, ішкі өткелдер бар. Қорғанның ішкі, ал кейде сыртқы жағынан тау жоталарының үстіне аралары белгілі қашықтықты сақтай отырып салынған дабыл мұнараларында күндіз түтін түтетіп, түнде алау жағу арқылы бір-біріне белгі беріп отыратын болған. Осы тәсілмен аз уақыттың ішінде 5000 шақырым алыс жерге әскери дабыл беріп, қауіп-қатерді хабарлай алған. Мұндай дабыл беру тәсілдері біздің даламызда да болған. Мәселен, Тараздағы көне Төрткүл қорғаны да сондай міндеттерді атқарған. ұзындығы 10 мың шақырымға жуық қорған Батыста Гоби шөлінен басталып шығыста Бохай теңізінің жағалауына дейін жетіп, 15 түрлі аймақты жалғап жатыр. Мұндай үлкен кеңістікте қорған тұрғызу оңай емес екені белгілі. Құрылысқа 2 миллионнан аса адам қатысқаны айтылса, оны салу кезінде 1 миллион адам мерт болған дейді кейбір жазбаларда. Тіпті, Цинь империясы тұсында осы қорғанда құрылыс кезінде өлген жұмысшыларды кірпішпен бірге қалап жіберіп отырған деген аңыз бар.
Қорғану үшін бе, әлде жабық қоғам үшін бе?
Тарихи деректерде Ұлы Қытай қорғанының құрлысы б.д.д. III ғасырда бытырап жатқан Қытай патшалықтарын біріктірген Цинь патшалығының негізін қалаушы – Цинь Шихуанди билігі тұсында басталып, біздің заманымыздың XIV ғасырдың соңғы ширегінде Мин патшалығының негізін қалаушы – Чжу Янчжань билігі тұсына дейін жалғасқан деп баяндалады. Жалпы, адамзаттың ұлы туындысы саналған, аса шеберлік пен мол қажыр-қайратты талап еткен осынау үлкен мәдени нысанның о бастағы не үшін салынғаны туралы әртүрлі нұсқа бар. Кейбір тарихшылардың айтуынша, оны қытайлықтар ғұндардан қорғану үшін салған. Жуырда Таласбек Әсемқұловтың «Қондыгердің бір-ақ беттік тарихы» атты кітабынан «Ұлы Қытай қабырғасы жайындағы миф» атты тарауды оқып қалдым. Сонда ағамыз: «Қабырға бүгінгі тарихшылар дәлелдеп жүргендей, қорғаныс үшін салынбаған еді. Ол дүниені ішкі және сыртқы Қытай етіп екіге бөлді. Қабырғаның ішіндегі Қытай– аспанасты империясының орталығы, ал қабырғаның сыртындағылар бағынғаны бар, әзірге бағынбаса да кейіннен бағындырылатын құлдар, бұратана жұрттар. Бүгінде қабырғаның тастан қаланбағаны белгілі болып отыр. Ол кәдімгі шикі кірпіштен қиыстырылған. Жауыннан езілген қабырға пәленбай шақырымдық балшық үйіндісіне айналып отырған. Қабырғаның тас фрагменттері кейіннен туристер үшін салынған», – деген пікірді айтады. Сөйтеді де келесідей түсіндірме және береді. «Көне Қытай қоғамы бүгінгідей барынша орталықтандырылған, адамдардың әрбір басқан қадамы мен әрбір демі мемлекеттің қадағалануына алынған қоғам болды. Мемлекеттің билігі шексіз, адамдардың құқығы жоққа тән еді. Қытайдың осынша дәрежеде орталықтануы мен мемлекеттенуінің сыры аштық пен соғыста жатыр. Себебі Қытайдың ең үлкен проблемасы – халқының көптігінде. Адам қисапсыз көп шоғырланған жерде аштық, соғыс, түрлі толқу міндетті түрде болады. Осы себепті де Қытай билігі адамдардың қалың массасына бір сәтте болсын босаңсуына, еркін беріп өзгеше ойлауға, тәртіпке бағынбауларына жол бермеді. Соның әсерінен Қытай билігі адам айтқысыз күшейіп, еріксіз этатизацияға ұшырады». Яғни, Қытай қорғаны зерттеушінің пайымынша, халықтың қалың массасын солтүстіктегі жабайы тайпалармен қорқытып, еркіндікті сезіндірмей, халықтың қорғанның арғы жағындағы сыртқы дүниеге кетіп қалмай, оларды тырп еткізбей ұстап тұру қажеттілігінен салынған құрылыс. Мұның себебін автор былайша сабақтайды: «Егер Қытай әміршілері қабырғаға әскер қоятын болса, ол үшін жақсы қаруланған 5 миллион жауынгер қажет болады. Ал ондай армияны асырау үшін 10 миллион шаруа, егінші, диқан ертеден кешке дейін бел жазбай еңбек етуі керек. Және осының бәрі ойдан шығарылған қауіптен туып отыр. Қабырға көшпенділерден қорғану үшін салынған жоқ. Қабырға қытайлардың сыртқы дүниеге шықпауын қадағалап отыру, күзетіп отыру үшін салынған. Басқа кез келген сана сияқты Қытай санасы да мифологияланған сана. Қабырғаның қалыңынан әлі күнге дейін қыштан жасалған бес қаруын асынған жауынгерлердің бейнесі табылады, кейде ол қабырғаға сылап жіберген шын адам болуы да мүмкін» – дейді автор.
Таласбек Әсемқұловтың пікірінің жөнін білмек ниетте тарихшы, жазушы Қойшығара Салғараұлынан хабарласқанымызда ол қорғанның Цинь Шихуандиден бұрын басталғанын айтып қалды. «Яғни, ол қабырғаны нөлден бастаған жоқ, ғұндардың толассыз шабуылынан бірақ мыңдаған жыл бойы салынған жекелеген бөліктерді біріктірді. Рас әу баста қорған көшпенділерден қорғану үшін салынды. Кейінірек Мин императордың тұсында жергілікті халық ғұндар жаққа қашып өтіп кете берген соң, қорғанды қайта күшейтті», – дейді тарихшы ағамыз. Бұл жөнінде бізді қорғанның биігіне аралатқан гидтен нақтылап және сұрағанымызда ол: «Иә, әртүрлі нұсқалар айтылады. Дегенмен көшпенді халықтан қорғану мақсатында да, жергілікті халықты сыртқа шығармау мақсатында да қорғанның зор рөлі болды» деп жауап қайтарды.
Қорған көшпелілерден «қорған» бола алды ма?
Қорғанды қорғаныс үшін салды десек, бұл құрылыс салынғанымен де солтүстіктегі мазасыз көршілерінің елді тонауды көздеген шапқыншылығы сап тыйылмағанын, тіпті ғұндар, түріктер, қидандар, моңғолдар мен шүршіттер (маньчжурлер) қорғаннан өтіп, отырықшы елдермен емін-еркін саяси, мәдени және сауда байланыстарын жүргізді, әуелі олар Қытай жерінде Вэй (таб-ғаш), Ляо (қидан), Юань (моңғол), Цинь (маньчжур) империяларын құрып, Қытайды көптеген ғасыр биледі. Біздің дәуіріміздің XIII ғасырында билік құрған Ұлы Қаған Шыңғысханның әскеріне аталмыш қорған тосқауыл бола алмағанын тарихтан білеміз. Шыңғысхан әскері қорғанның үзік жерлерінен айналып өтіп, Қытайдың бүкіл солтүстік аумағын жаулап алғаны да Таласбек Әсемқұловтың дерегін негіздей түсетін сықылды. Таласбек Әсемқұлов көшпенді түркі тілді елдердің және отырықшы қытай жұртының ойлау жүйесі мен менталитетін салыстыра келе, көшенділердің ойлау жүйесінде «жоғары билік» деген сөздің мағынасы түсініксіз, сахараның адамы бір-біріне деген призумпцияны ғана біледі, олар тек өзара паритетті мойындайды деп сипаттама беріп, ал қытайлықтардың менталитетінде қатаң орталықтанған билікті, төменнен жоғары қарай бағыныштылыққа құрылған иерархиялық тәртіпті cөзсіз мойындау, еркін және өзгеше ойлауға жол бермеу тән екеніне тоқталған.
Қорғанның қорғаныстан басқа да көптеген функциясы болды. Мысалы, Ұлы Жібек жолы қабырғаны үш рет кесіп өтті, сондықтан саяхатшылар үш рет кедендік бақылаудан өтіп, алым төлеп, контрабанда үшін іздестірілді. Қытай қабырғасының саңылаулары екі жақтан да трафикті қадағалауға көмектесті. Көші-қонды бақылау да осы жерде жүзеге асырылды. Сонымен қатар қабырға көлік қызметін де атқарды. Межелі жерге жету оңай әрі жылдам болды. Толассыз жауған жаңбыр кезінде де қозғалысты айтарлықтай жылдамдатты. Кейбір дереккөздерде Қытай қабырғасының саңылаулары неге Қытайға қарай бағытталғанын және олардың неліктен оң және сол жақта ұзақ қашықтықта орналасқанына «жау екі жақта да болуы мүмкін» деген жауап береді.
ТҮЙІН:
Иә, сонымен екі жарым мың жылдан астам тарихы бар Қытай қорғаны адамзаттың сәулет өнері тарихындағы ғажайып кереметтердің бірі ретінде бүгінде жылына 40 миллион турист баратын тарихи ескерткіш. Оны 1961 жылы ҚХР үкіметі қорғанның көптеген тұстарын қайта қалпына келтіріп, мемлекет қорғауына алса, ал 1987 жылы ол адамзаттың мәдени құндылығы ретінде ЮНЕСКО-ның бүкіл әлемдік мәдениет және табиғат ескерткіштері тізіміне енгізілді. Бүгінде қытай елі әлем бойынша ғылым мен технологияның соңғы жетістіктерін жетік меңгерген алып мемлекетке айналды. Барлық саласы серпін алып, көп мемлекеттен көш ілгері болып келеді. Дегенмен алып қорған туралы аңыздың сан түрі әлі де айтыла бермек. Әйтпесе, оның несі аңыз?!
Наурызбек САРША