Ернат Байұзақ, режиссер: Кей көрермен «Нурикамалды» көруге дайын емес

Жұртты таңдай қақтырып, махаббат тақырыбында дүниеге келген әндер тарихы біз үшін қашан да қымбат.

Мәселен, композитор Тұрдықылыш Ізтаевтің кеудесін жарып шыққан, ел арасында кеңінен таралған әйгілі әсем ән – «Нурикамал». Жақында ғажап әннің тууы туралы фильм кинотеатр экранына жетіп, көрерменге ұсынылды. Режиссері – Ернат Байұзақ. «Нурикамалды» көрген көрерменнің пікірі алғашынан-ақ қақ жарылды. Шығармашылықтағы Муза мен өмірдегі махаббатты шатастырмауды, өнердің биігін, парасат пен адалдықты идея мазмұнына кіргізген кино режиссерімен сұхбаттасқан едік. 

– Ернат мырза, режиссер фи­льмді қалай таңдайды? «Ну­ри­камал» әнінің туғанын біле­міз, ал кинотуынды қалай туды?

– Фильмнің тақырыбын таң­дау –  әр кезде әртүрлі.  Кей­­­­де режиссер өзі таңдап, ин­весторға ұсынады. Кейде ке­рісінше кетеді, инвестор өзі таң­дап ұсынуы мүмкін. Біздің жағ­дайда сценарист Қанат Ра­мазан екеуміз «Нурика­мал­дың» идеясын инвесторға ұсын­ғанымызда бірден қол­дады. Негізі, бұл тақырыпты ай­тып жүргеніме екі-үш жыл­дың шамасы болды.  Орайы ен­ді келген екен. Егер де­меу­шілер бізге қолдау көрсет­пе­ген­де мүмкін басқа тақырыпты таңдар ма едік? «Нурикамал» киносының сценарийі екі  ай­дай жазылды, дайындық жұ­мыс­тарына да екі ай кірісіп, тү­сі­рілім 20 күнге созылды. 

– Биыл Ханбибі Есенқара­қы­зының 75 жас мерейтойы ғой. Кино   мерейтойға орайлас­ты­рылды ма, сәйкестік пе? Тү­сі­рілімге кіріспес бұрын Хан­би­бі апамен әңгімелескен шы­ғарсыздар?

– Бұл – таза сәйкестік. Шы­­ны керек, ол кісінің ме­рей­­тойы болатынынан ха­ба­рымыз болмады. Бірақ кино тү­сіретіннің алдына Ханбибі апа­ның алдына барып рұқсаты мен батасын алып қайтқанбыз. Одан кейін бірден сценарий жұ­мыстары мен түсірілімге кі­рісіп кеттік. Оқиға желісі ақынның өзі айтқанымен түсі­ріл­ді. Барынша шындығын айт­ты. Киноға кірмей қалған, ки­ноның, экранның эстети­ка­сына сай келмейтін оқиғалар бар ғой. Өмірден алынғандық­тан, кейбір ащы шындық пен ке­леңсіз оқиғаны кинода көр­сетуге болмайды. Ханбибі апа­­мен жолыққанымызда біз­ге сенетінін айтып, одан кейін­гі жұмысты бізге сеніп тапсырды. Сөйтіп, кино дайын болғанда бір-ақ көріп, көңілінен шық­қа­нын айтты. Сценарийді оқы­туымызға болатын еді, бір­­ақ бұл фильм жеке тапсы­рыс емес. Ханбибі апаның жеке өмі­рі болғанымен, кейіп­кер­лер ішінде Тұрдықылыш аға­мыз бар, Нурикамал басқа да біз қосқан кейіпкерлер бар. Хан­бибі апа фильмге жақсы ба­ға­сын берді. Өзінің образын сом­даған актрисаға өзінің мі­не­зінің қосқанын айтып, фи­льм­ді ұнатқанын жасырмады.

– Кинода кей кейіпкерлердің об­разы толық ашылмаған сияқ­ты. «Нурикамал» жалғасын таба ма?  

– Сұхбаттарымда айтып жүрмін, қазір билет сатылымы ки­нотеатрларда жүріп жатыр. Ол тоқтағаннан кейін мемле­кет­тік, мемлекеттік емес те­леар­налар не сайттар алып көр­сетеді. Соларға кинотеатр­да көрсетілген 1,5 сағаттан көп материал бар екенін айтамыз. Өйт­кені фильмге кірмей қал­ған көп қысқа сахналар бар. На­рықтың кинотеатрдың та­лап­тарына байланысты қолда бар деректерді қысқартуға тура келеді. Негізі, 120 минуттық ме­лодраманы көрерменге көр­сету, түсіндіру қиын. Сон­дық­тан жаңағы айтқанымдай, те­леар­на немесе сайттар көр­­­­сете­тін болса, киноға кір­мей қалған артық материал­дардан 4 сериалы фильм түсі­ріп береміз деп едік. «Ну­ри­камал» әнінің шығу тарихында кейіпкерлердің жеке өміріне қатысты көптеген шытырман оқиға бар. Бұл ки­но­ны сол замандағы қазақ мә­­­дениетіне байланысты Ну­ри­камал Сейітжанова апа­мыз­дың тарапынан да көрсетуге бо­ла­ды, Тұрдықылыштың да же­ке композиторлық жұмы­сын­дағы мәселесі мен дири­жер ретінде ашылмай қалған бей­не көп, Ханбибі апаның да ақын­дығы, «Қазақ тілі» қоға­мы­на қатысты көрерменге жет­пегені көп. Қысқасы, екін­ші маусымын түсіруге мате­риал әбден дайын. Оны жазып бас­қаша қырынан көрсетуге бо­лады. Қалай десек те, бәрі кө­рерменнің сұранысына бай­ланысты болмақ.

– Қазір көрермен пікірі екіге бө­лінген. Киноға сын айтқандар не­ге көбейді?   

– Ойымша, қазір сатылым жа­ғы керемет емес. Өйткені шы­нында көрермен пікірі қақ жа­рылды. Көзге шөп салу­шы­лық­ты романтизация жасап, со­ны насихаттайды дегендер де болды. Мұндай пікір қазіргі өзек­ті мәселенің біріне айнал­ған отбасындағы әлеуметтік жағдайлардан айтылған шығар деп ойлаймын. «Нурикамалға» кей әйелдің жұбымен бірге келу­ге қорқатыны да сон­дық­тан болар. Шынтуайтына кел­генде, мелодрама, драма жан­рын әлі де дұрыс қабылдай ал­май жатырмыз. Былай қара­саңыз, эфирде 3-4 сағаттап жүре­тін бағдарламалар бар. Сон­дай бағдарламаларды көр­ген қоғам жеңіл-желпі фильм­дер көріп үйренген шығар. «Ну­рикамал» сияқты фильм­дер­ді көруге дайын емес шы­ғар деп ойлаймын. Сондықтан са­тылым керемет деп айта ал­маймын. Бірақ «Әнді сүй­сең, менше сүй» деген сияқты ән­ді сүйген көрермен, сөзге сен­ген, ән тыңдап өскен, театр мен спектакльдің құнын бі­ле­тін, жалпы өнерді бағалайтын кө­рермен көріп жатыр. Ал жал­пақ көрермен, соның ішін­де жастар жағы дұрыс тү­сі­ніп көре алмайтынын мойын­дауымыз керек.

Көрермен өзіне керегін ала­ды, керек емесін сол жерде қал­дырады. Эмоциясымен бө­лісіп жатқандар да бар. Яғни, ки­но емес, психологиялық тре­нинг деп қабылдап қалған бол­уы керек. Өмірдегі нағыз шын­дық осы деп қабылдағаны да бар. Кино – өнер, бір жа­ғы­нан көркем шығарма болған соң, кейбір жері музыкамен, кей жері диалогпен әсіреленіп, драмалық сахналармен кү­шей­тіледі. Сондықтан көрер­мен қандай ой айтса да, шы­найы реакциясын көрсетіп жа­тыр. Бұрын «Қыз Жібекті» тү­сіргеннен кейін біраз көрер­мен Бекежанды ойнаған Аса­нәлі Әшімов ағамызға көз­қа­ра­сы өзгерді ғой. Сол сияқты ак­терге, фильмге қатысты ай­­ты­латын пікірдің бәрі қа­лып­­ты жағдай деп ойлаймын. 

– Мелодраманы дұрыс тү­сін­бегенін көрерменнің өзіне ар­тып қойғанымыз дұрыс па? Әл­де, актерлерге шынайылық же­тіспеді ме?

– Актерлер өзіне қойылған тап­сырманы толық алып шық­ты. Мысалы, Тұрдықылыштың рөлін сомдаған Олжас Дәлел­хан­ұлы өмірде де композитор, музыкант, актер. Ханбибінің рө­ліндегі Гүлбахрам Байбо­сы­нова, Нурикамал образындағы Фариза Ескермес менің ғана емес, көрерменнің де көңілі­нен шыққан актерлер. Ме­нің­ше, кей көрермен мұндай фи­­­­льм­ге баруды жөн санамады. Бұл – өздерінің талғамы. Ак­тер­лер таңдаған кезде өздері сом­дайтын рөлге ене алатын­дай таңдаймыз. Бірақ Гүлбах­рам Ханбибі апамыз сияқты ақын болмаса да, дайындық ке­зінде ақынның қаншама өлеңін, эсселерін оқыды. Бір­ақ дәл Тұрдықылыштың обра­зын алып шыға алатындай му­зыкант таңдадық. Режиссер бол­ған соң, талантты кейіп­кер­ді табуға тырысамыз ғой. Өмір­лік ұстанымдары да ұқсас бол­ғаны ұтымды шешім. Ал біз­дегі ең ұтымды шешім – Тұр­­дықылыштың образын алып шыққан Олжас Дәлел­хан.

– Рақмет!

Әңгімелескен 

Сымбат БАУЫРЖАНҚЫЗЫ