Себебі жазу мәдениеті мен құжаттық дәлелдемелер тоғысқан өркениет ордасы кітап оқуға ғана емес, өз тамырыңды тануға арналған алаң сияқты. Сол үшін де кітапхана жүйесіне артылар жауапкершіліктің салмағы зор. Біз таяуда Алматы қаласындағы Ұлттық кітапхананың басшылық қызметіне кіріскен Ғазиза Құдайбергенқызымен арнайы кездесіп, сала төңірегінде сұхбат құрған едік. Ол қазіргі замандағы кітапхана миссиясы, сирек қор мен қолжазбаларды қайта жаңғырту, цифрландыру процесі және т.б өзекті тақырыптар туралы пікірін айтты.
– Ғазиза Құдайбергенқызы, жаһанды озық технологиялар жаулаған заманда кітапхана саласы дәстүрлі оқырманға қызмет көрсету тұрғысынан қандай өзгерістерді бастан кешті? Ұлттық мұраның ұйытқысы саналған руханият ордасында заманауи оқырманның сұранысына сай жаңашылдықтар енгізілді ме?
– Ең алдымен, дәстүрлі және модернизацияланған кітапхана, ақпараттық жүйе мен автоматтандырылған жұмыс түрлері қатар жүруге тиіс. Мен осыдан бірнеше жыл бұрын кітапхананың барлық жұмысы автоматтандырылуы қажет деген пікірде болғанмын. Ал қазір керісінше, кітапхана жұмысы автоматтандырылуы қажет, алайда оқырманға дәстүрлі қызмет көрсету үрдісі сол қалпында қалуға тиіс деп ойлаймын. Иә, күллі әлемге жасанды интеллект күші дендеп еніп, қолымыздағы гаджет адамның күнделікті өміріне сіңісіп келеді. Дегенмен жер беті адамзаттың өмір сүруіне арналған соң, тірі адамның эмоциясы мен сезімін электронды құрылғылармен алмастыруға мүмкіндік бермеу қажет. Кітапхананың электронды базасы, кез келген құжаттың электронды нұсқасы, жеткізу қызметі, оқырманның сұранысына жылдам жауап беру сынды процестер автоматтандырылып, IT технологиясының мүмкіндіктері барынша пайдаға асырылуы маңызды. Таяуда Үкіметтің тапсырмасымен Астана қаласында Мәдениет және ақпарат министрлігінің Қазақстан кітапханаларының электронды базасын біріктіру жобасы басталған еді. Қазір біз осы жоба аясында Ұлттық академиялық кітапхана мен Ұлттық кітапхана бірлесе жұмыс істеп отырмыз. Бұл жоба қандай да бір кітап еліміздің қай кітапханасында бар және қанша дана сақталғаны туралы барлық ақпаратты береді. Уақыт өте келе кез келген ақпараттық жүйе дамиды, сондай-ақ түрлі модульдар іске қосылады. Біз сәуір айының соңына дейін онлайн тіркелуді іске қосамыз. Өйткені қазіргі уақытта оқырманға дәстүрлі қызмет көрсету сақталғанымен, адамдарда уақыт ресурсы шектеулі. Процесс тез орындалуы қажет. Сондықтан біз оқырмандар кітапханаға келмей-ақ, онлайн тіркеліп, қажет деп тапса, оқырман билетін алып немесе QR-код арқылы кіре алатындай жүйе енгізбекпіз. Кез келген оқырман кітапханадан өзіне керегін табуға тиіс. Басты қор сақтаушы мекеме ретінде қорды сақтаймын деп оны қоғамға пайдалануға бермей, тарихты сөйлетпей тығып қоюға болмайды. Қор ашылып, оның ішінде жатқан ақпаратты оқырман білуге тиіс. Осы орайда қормен жұмыс істеу бойынша контент-жоспарымызда да, ақпараттық жүйеде де біршама алға қойған жоспарымыз бар. Тасқа түскен кез келген дүние тарихқа, қоғамға қызмет етуі қажет.
– «Бибколлектор» онлайн жүйесі кітапхана жүйесін реттеуге, қордағы кітаптарды цифрландыру процесіне қалай әсер етеді?
– Қазір автоматтық, технологиялық тұрғыдан бөлімдер қарастырылып жатыр. Солардың бірі – «Бибколлектор» онлайн жүйесі. Бұл жүйе әлем елдерінде және Қазақстанда басылып шыққан кітаптардың онлайн базасын жасауға, өңірдегі барлық кітапхана қорын толықтыруға, сондай-ақ кітапхана сөресіне түсетін кітаптарды реттеуге көмектеседі.
Бүгінде Қазақстанда 3 800-ден астам көпшілікке арналған қолжетімді кітапхана бар. Біз енді олардың қорын қалай түземіз? Кітапханада қандай кітап тұруы қажет? Сөрелерге жайғасқан кітаптың барлығы шын мәнінде оқырман қажетіне жарай ма? Осы ретте алда кітапхана базасында «Бибколлектор» онлайн жүйесін құру туралы жоспарымыз бар.
Кітапханаға келушілердің басым бөлігі – жастар
– Мамандар арасында «дәстүрлі кітапхана моделін түбегейлі өзгерту қажет» деген пікірлер кездеседі. Айтыңызшы, ХХІ ғасырдың кітапхана жүйесі модернизация аясында қандай қадамдарға баруға тиіс? Бұл сіздердің тәжірибелеріңізде қалай жүзеге асырылып жатыр?
– Модернизация кітапхананың өзіне, яғни ғимаратқа, ішінде орналасқан құрылғыларға жасалуы қажет деп ойлаймын. Одан кейін ғана бұл процесс жұмысына жаңаша көзқараспен қарайтын мамандар арасында іске асырылуға тиіс.
Кітапхана қазіргі уақытта қоғамдық даму институтының рөлін атқарып отыр. Мұнда кімдер, қандай өкілдер келмейді?! Кейінгі 5-7 жылда кітапханаға жастардың келуі көбейді деп нақты айта аламын. Кітапханаға келушілердің 60-70 пайызы – жастар. Біріншіден, олар білімнің еркіндік және тәуелсіз екендігіне көзі жетті. Екіншіден, жастар кітапханаға «электро өмірден» тыныштық іздеп келеді, өркениет ордасынан өзін табады. Сондықтан модернизация дегеніміз – оқырманның кітапханаға кіріп-шығуы, жай ғана жарықтың кітап оқуға, жазу-сызуға ыңғайлы болуы, транспорттың қатынауы, көлік тұрақтайтын орынның болуы. Теңіздің ортасына бір ғимарат соғып қойып, өзгелерге «ал барыңдар» деуге болмайды. Ең алдымен, материалдық жағдай барлық келушіге ыңғайлы болуы қажет. Егер соның өзінде кітапханаға оқырман келмесе, бұл – екінші сұрақ. Иә, дәл қазіргі кезеңде қорды цифрландырған жөн, себебі құжаттардың сақталуы маңызды. Бұл тек қалалық кітапханаларға ғана емес, барлық өңірлерге қажет дер едім. Неліктен облыс орталығы немесе мегаполистегі кітапханалар ғана дамуға тиіс? Сонда ауыл-аймақтағы оқырман мұндай заманауи орталықтарға лайық емес пе? Былтыр Мәдениет және ақпарат министрлігінің 2025-2027 жылы Қазақстан кітапханаларын модернизациялау туралы жол картасына қол қойылды. Қазір аталған жоба аясында еліміздегі бүкіл өңірде орналасқан аудандық, ауылдық кітапханалар модернизациядан өтіп жатыр.
Бүгінгінің тағы бір өзекті мәселесі – кітапхана саласында демеуші табу өте қиын. Өңірлерде жүзеге асырылып жатқан модернизацияға әр аймақтан демеушілер қол ұшын созса, осыдан кейін ғана жастарға «неге кітап оқымайсың?» деп сұрақ қойсақ болады.
– Қазіргі уақытта кітапхананың ғылыми зерттеулер мен жобаларға қолдау көрсетуі оның дәстүрлі рөлінен несімен ерекшеленеді?
– Ғылыми зерттеу жобаларымен айналысу – Ұлттық кітапханалардың жұмыс процесіне тән құбылыс. Кітапхана – бір күнде әртүрлі респондент келетін орын. Демек, мұнда зерттеушілерге түрлі әлеуметтік зерттеулер жүргізуге мүмкіндік бар деген сөз. Біз қазіргі уақытта ұлттық қорды сақтап отырған кітапхана ретінде бірқатар ғылыми жобалармен айналысып келеміз. Бұл қорды одан әрі ашуға, зерттеуге, сондай-ақ ғылыми жұмыспен айналысатын жас мамандарға үлкен көмек деп білемін. Оқырман деңгейі сияқты адамның маман ретінде өсу деңгейі де болады. Мәселен, мен осыдан он жыл бұрын кітапханаға қалай оқырман тартамын, көпшілікке арналған қандай ғылыми жобалар енгізсем болады деп бас қатырсам, қазір кітапхана қорының қоғамға, тарихқа, мемлекетке әсер етуін ойлаймын. Бүгінде ғылыми жұмыстарды кітапхана арқылы көпшілікке жеткізу мақсатында зерттеу институттарымен жұмысты бастап кеттік. Онымен қоса, алдағы уақытта жас әдебиеттанушылармен екі бірдей жобаны жүзеге асыруды жоспарлап отырмыз. Соның бірі – оқырманға кітапты терапия ретінде ұсыну. Алайда терапия физикалық диагнозға негізделмеген. Бірде жастармен әңгімелесіп отырған уақытта жас маман Еуропада науқас дәрігердің қабылдауына барған кезде терапевт кез келген диагноздың қасына кітап жазып беретінін айтты. Біз осы тәжірибені енгізудің нәтижесінде оқырманға кейіпкерлер арқылы әсер еткіміз келеді. Өйткені кітапхана – әдебиет пен мәдениеттің ордасы болып қана қоймай, әлеуметтік даму институты ретінде қоғамға барлық қырынан әсер етуі қажет.
– Көне кітаптарды қалпына келтіру барысында олардың тарихи түпнұсқалығын сақтау мен жаңа технологияларды қолдану арасында қандай тепе-теңдік болуы қажет? Егер түпнұсқаның кейбір бөліктерін толығымен қалпына келтіру мүмкін болмаса, оларды қайта жаңғырту этикалық тұрғыдан қаншалықты дұрыс?
– Ең алдымен, сирек қордың физикалық тұрғыда сақталуын реттеу керек. Қазіргі кезеңде реставрацияға арналған жаңа технология алға жылжып келеді, сондықтан өндірісте қажетті заманауи құрылғылар да түгел болуға тиіс. Ғылыми зерттеу жұмыстарымен айналысуға нағыз қажет құжаттар сол қолжазбаларда, сирек кітаптар қорында жатыр. Мен сирек кітаптар қорына кірсем, адам ретінде де, маман ретінде де бөлек әлемде жүргендей басқаша күй кешемін. Бұл жерде өнер мен мәдениетіміздің, мемлекетіміздің тамыры бар екенін сезініп, ерекше әсер аламын. Сондықтан қолжазбалар мен сирек кітаптар қоры зерттеліп қана қоймай, оның физикалық күйі де дұрыс сақталуы қажет. Біз консервация және реставрация, қолжазбалармен жұмыс істеу процесі бойынша мамандарымыз өз тәжірибесін жетілдірсе екен дейміз. Осыған байланысты сәуір айының соңында қызметкерлеріміз Ирандағы Реставрация және консервация орталығымен бірлесе жұмыс істейді. Одан өзге Қазақстан бойынша реставраторлар мен консерваторлардың басын қосып, біліктілікті арттыру семинарларын өткізсек деп жоспарлап отырмыз. Қандай нәрсенің болмасын тамыры болады, егер тамыр шіріп кетсе, бетіндегі дүниені жасанды жолмен қайта қалпына келтіруге болады. Алайда ол рухани тұрғыда жанға әсер етпейді. Сол үшін біз сирек қор мен қолжазбаны сақтау ісіне бағыт алуымыз қажет.
– Өндіріске жасанды интеллекттің енуімен бірге реставрация саласы технологиялық тұрғыда қарқынды дамып келеді. Десек те, мұндай әдістер тарихи жәдігерлердің түпнұсқалығын бұрмалауы мүмкін бе?
– Иә, тарихи жазбалардың түпнұсқалығына әсер етеді. Сондықтан біз іске байырғы шағатай, төте жазуындағы мамандарды тартып жатырмыз. Себебі жасанды интеллект негізінен үстіртін ғана ақпарат беруі мүмкін. Аты «жасанды» деп айтып тұрғанындай, біз оны процесті автоматтандыруға пайдалануымыз қажет. Бірақ адамның миымен салыстыруға мүлдем келмейді.
Кітапхананы іс-шара өткізетін орталыққа айналдырмауымыз керек
– Әлемде материалдық құндылықтар рухани құндылықтармен алмасып бара жатқан сыңайлы. Бұл тұста кітапхана жүйесі қоғамдағы рухани дағдарысты еңсеруге қарсы тұра ала ма?
– Кітапхананы мерейтойлар мен түрлі іс-шараларды өткізетін орталыққа айналмауға тиіс және келушілер мұны сондай бір бағыттағы орталық деп түсінбеуі қажет. Иә, әдебиетті, кітапты насихаттау – кітапхананың басты приоритеттерінің бірі. Алайда кітапханада атап өтілетін жиындардың өзіндік деңгейі, оқырманға берер пайдасы болуы маңызды. Бұл құбылыс кітапхананың рөлін өз бағытынан шығарып жібереді. Айлап-апталап таң атқаннан кеш батқанға дейін іс-шаралар өткізілсе, келген оқырманмен кім жұмыс істейді? Кітапханашы оқырманының қызығушылығына сәйкес бағыт-бағдар беріп, оларға қызмет көрсете білуі қажет. Меніңше, кітапхана – адамдарға жақсылық жасап, мейірімін төгу үшін құрылған мекеме сияқты. Ол бізге дәл қазіргі уақытта аса қажет, тіптен жұрт қазір үйден жоғалтып алған дүниесін кітапханадан іздеп келеді.
– Қоғамда жастар мен аға буынның арасында «ақпараттық алшақтық» байқалатыны жасырын емес. Бүгінгі нарықта ұсынылып отырған кітаптар бұл ұрпақаралық диалогты жақындата ала ма?
– Шындап келгенде, буындардың бір-бірінен алшақ көзқарасы, бұл әсіресе, әдебиетте бірін-бірі қабылдамауы. Сөз ұстағандардың бәрі руханиятқа жауапты. Бұл – миссия. Қаламгер ең алдымен оқырманының қызығушылығы мен талғамын зерттеп алуы қажет. Мен әдеби сыншы емеспін, бірақ жазуға қақылымын. Оқырманымды бағыттап, оны жақсыға тәрбиелеушімін. Сондықтан қоғамдық ойымды, сын-пікірімді айтуға құқылымын деп ойлаймын. Осы тұрғыда біз үшін көзқарастарымызды өзгертіп, күш біріктіру маңызды.
Айналаңдағы құбылыстарға адами тұрғыда қарау дегеніміз – өзіңнің жеке пікіріңді танбау. Иә, көркем әдебиет, ауыз әдебиеті пен фольклор оқылуы қажет. Дегенмен біз кейде оқырманның деңгейі мен көзқарасын ұмытып кетіп жатамыз. Жақында Астанадан жас актер театрда қызмет ететінін айтып хабарласып, менен француз жазушысы Бернар Вербердің кітабын тауып беруімді өтінді. Білесіз бе, кейіннен сол кітапты өзім оқығым келіп кетті. Өйткені кітаптың табылуы қиын еді. Кітапты басқа қаладан алдырып, ақыры оқырманның сұрағанын тауып бердім. Ойлаңызшы, театрдағы жас маман Бернар Вербердің шығармасын оқиды. Осындай кітаптарды оқығаннан кейін елімізде әлем әдебиеті өздігінен насихаттала береді.
– Цифрлық контентке сұраныс артқан сайын келешекте дәстүрлі кітап қорының құндылығын жоғалтып алмаймыз ба? Кітапхана саласы үшін баспа өнімдері мен электронды материалдар арасындағы тепе-теңдікті сақтау қаншалықты маңызды?
– Өткен жылы Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаев Ұлттық құрылтайда: «Біз ең алдымен жастарды кітап оқуға баулуымыз керек. Сонда жаппай кітап оқитын ұлтқа айналамыз. Кітапхана ісін дамытуға бейжай қарауға болмайды. Кітап оқырманға қолжетімді болуы қажет», – деп айтқан еді. Қазір қаланың өзінде 30-ға жуық кітапхана болса, осыншама кітапхананың ішінен кейбір кітаптардың 30 данасы ғана табылуы мүмкін. Осыдан кейін электронды нұсқасы бар кітаптарды таңдауға тура келеді. Сондықтан бұл мәселеге келген кезде авторлар немесе құқық иеленушілер тарапынан міндетті түрде кітапханаларға кітаптың цифрландырылған электронды нұсқасын жариялауға рұқсат берілуі қажет. Былтыр біз Air Astana компаниясына «Мәдени мұра» аясында жарық көрген 25-ке жуық контентімізді табыстадық. Болашақта ағылшын тіліне аударылған қазақ әдебиетін жүктесек деген жоспарымыз бар.
– «Ақпараттық хаос» орын алған жаһандану дәуірінде кітапхана қоғамға бағыт-бағдар беретін рухани шамшырақ бола ала ма? Сәт сайын жаңарған толассыз ақпарат ағыны адамдардың ойлау жүйесі мен білім сапасына қалай әсер етеді деп ойлайсыз?
– Қазіргі жастар өте сауатты және сабырлы. Жас та болса мамандар мен кітапханаға келетін оқырмандардың ұстанымы, ортада өзін-өзі ұстауы, қоғамдағы мәдениеті бөлек. Олар «мен» деген пікір айтпайды, әлемге адами тұрғыда қарайды. Осы тұста мен үшін жастармен бірлесе жұмыс істеу, олармен түсінісу жеңілірек. Бұл басқа буынды шетке ысырып тастау деген сөз емес, меніңше, мұндай қасиеттер жасына емес, кейде адамына байланысты сияқты. 2023 жылы IFLA Дүниежүзілік кітапхана және ақпарат конгресіне қатысып келдім. Біз мұнда бірнеше өкілдермен кездестік, халықаралық жиындарға қатыстық. Кездесуден кейін түйгенім, Қазақстан кітапханалары барлық қырынан дамыған елдермен қатар тұра алады. Біз он жыл бұрын жүзеге асырған жобаларды кейбір мемлекеттер процеске енді ғана енгізіп жатқанын көрдік. Түптеп келгенде, біз кітапхана саласында өзімізді материалдық қажеттілік пен жаңа технологияларды енгізу тұрғысынан дамытуымыз қажет. Келешекте көшбасшылардың қатарынан көріне аламыз. Халықаралық кітапхана саласының дамуына өз үлесін қосуға біздің мамандарымыз да мүдделі екеніне көзім жетті.
– Кітап – өткеннің үні. Егер кітапхана уақыт машинасы болса, қай ғасырдың кітапхана әлеміне сапар шегер едіңіз?
– Дәл қазір жазу қашан пайда болғаны туралы кітапты оқып, зерттеп келе жатырмын. Кітапта жазу өнері ең алғаш Оңтүстік Африканың үңгірінен табылғаны жайлы айтылады. Дегенмен XVII-XVIII ғасырдың кітапханасына сапар шеккім келер еді. Себебі сол кезеңнің сирек қоры, жазу-сызуы, сөзі мен мәдениеті, киім киісі ғасырмен үйлесім тапқандай көрінеді...
– Әңгімеңізге рақмет!
Сұхбаттасқан
Алтынай БАУЫРЖАНҚЫЗЫ