Адамды кейде қарапайым қағидасы, адами болмысы, азаматтық көзқарасы бөлектеп тұрады. Оның бойында бәрі бар: білім, білік, парасат, кәсібилік жетеді. Бастысы, нені қалады, неге қол жеткізгісі келді, нені мақсат тұтты, соның бәріне там-тұмдап болса да, қол жеткізіп келеді. Біз білетін Алтынбеков – турашыл жан. Ал біз білмейтін Алтынбеков – қандай адам? Сенбілік сұхбаттың бүгінгі кейіпкерінен білгіміз келгені де – осы.
Бала қалауына ерік беріп көрдік пе?
– Қоғамда ең өзекті болып тұрған мәселенің бірі – білім. Бұл салаға кім келсе де, өз реформасын жасауға тырысатыны бар. Білімнің ауылы сізге де алыс емес. Дегенмен мұғалімнің мәртебесін түсіріп алғанымыз рас. Біз бұл саланы неге ақсатып алдық?
– Адам мұғалім болып қалыптаспайды, мұғалім болып туады. Менің негізгі мамандығым – мұғалім. Сол себепті де болар, баланы да, осы мамандықты да ерекше жақсы көремін. Шәкірттерім мені ерекше құрметтейді, қастерлейді. Қаншалықты қатал мұғалім болсам, соншалықты жүрегім жұмсақ. Жалпы, кез келген педагогқа қаталдық та, жұмсақтық та қажет. Онсыз тағы болмайды. Тағы бір дүние, бүгінгі заман басқа. Балалардың психологиясы да мүлдем бөлек. Олар кез келген дүниеге талдау жасай алады. Әрі мұғалімнің деңгейін де оп-оңай анықтайды. Мұғалім мәртебесінің төмендеуіне келер болсақ, кәсіби деңгейі төмен әріптестерімнің кінәсі болар деп есептеймін. Жақсы педагог қай заманда да өзінің қадір-қасиетін түсірген емес. Олар азаматтық болмысын, кәсіби деңгейін шәкіртке де мойындата алады. Дегенмен өткен жылы Елбасы өз Жолдауында мұғалім статусын анықтау туралы заң қабылдау қажетін бекер айтқан жоқ. Бұл заң қабылданса, мұғалімнің бағыт-бағдарын айқындап берер еді. Оның басқа мамандықтардан айырмасы, сегіз сағат жұмыс істеп, қалған он сағатын отбасына арнай алады, ал мұғалімге барша ғұмырын қоғамдағы тәрбие жұмысына, білімге арнауына тура келеді.
– «Мұғалімнің кәсіби деңгейі неге төмендеді?» деген сауалға жауап іздеп көрсеңіз, қазір ҰБТ-дан төмен балл жинаған баланың дені осы салаға баруға тырысады. Мамандығын жан-тәнімен қаламаған, «еріксіз» таңдау жасаған тәлімгерден жақсы маман шығады деп ойлайсыз ба?
– Бұл сауалға нақты жауап беру үшін арнайы талдау жасап көрейікші. Қазір көп мамандықты бала таңдап тұрған жоқ. Баласының қандай маман болатынын ата-анасы шешеді. Мұның бәрі – баланың қалауынсыз жүзеге асатын дүние. Бұрын мұғалім болғысы келетіндер бір орынға бес адам болып таласатын еді. Ол кезеңде мұғалімдік – ең қастерлі мамандықтың бірі еді. Біз осы қасиеттен айырылып қалдық.
Салмақтың бәрін әйел затына артып қойдық
– Дегенмен жүрек қалауыңыз мұғалімдік емес, журналистика болғаны рас қой. Сіз де бұл кәсіпке амалсыз келген сияқтысыз. Солай ма?
– Әуелде журналист болсам деген арманмен оқуға құжат тапсырғанда, бір орынға 20 адам таластық. Бірінші – шығармашылық байқаудан өткізеді, екінші – емтиханға жібереді. Екеуінен де сүрінбей өткен адам журналист бола алады. Журналистика факультетіне екі рет барып, оқуға түсе алмадым. Бірақ бұл саладан алыс кете алған жоқпын. Тілші болып қызмет атқару – маңдайыма жазылған бақ. Облыстық теле-радио саласында жұмыс істедім. Ал тарих пәнінің мұғалімі болуыма не себеп болды? Бұл мамандықты таңдау оңай болған жоқ. Журналист бола алмаған соң, жүрегімнің түкпірінде жүрген, өзім қызығатын дүниенің бірі – тарих. Осы салаға тәуекел еткім келді. Біз құжат тапсырған жылы бір орынға бес адам таласатын еді. Шын талаптылар ғана сол орынға ілігетін. Қазір сол факультетті қатар бітірген қатарласымның бәрі де осы салада жұлдызы жанып, кәсібіне адалдық танытып жүр. Сол үшін де мұғалім болғысы келген баланы мектеп кезінен тәрбиелегеніміз дұрыс. Кәсіпті сүю – мектептен басталады. Байқасаңыз, мектеп оқушылары арасында физика-математика, инженерия саласы бойынша байқау көп. Мұғалім мамандығына арналған байқау көрдіңіз бе? Жоқтың қасы. Мұны «екінші сорт» санап алғанбыз. Біздің қоғам бұған бет бұрып тұрған жоқ. Білім және ғылым министрлігі де мұны ескеріп отырған жоқ. Сол себепті де, «кез келген мұғалім бола алады» деген қағида қалыптасып кетті. Бұл – ащы болса да шындық. Кәсібін өзі дұрыс білмейтін адам баланы қайтып тәрбиелейді? Қазір ауылға барсақ, педагогиканың не екенін білмейтін, оның әдіс-тәсілін меңгермеген азаматтар сабақ беріп жүр. Кезінде қалай еді? Шәкірт үшін мұғалім әулиемен бірдей болатын. Біздің бала кезде мұғалім әкімнен де қадірлі еді. Қазір бәрі керісінше болып кетті. Бұл саладағы олқылықтарды бүгін шешпесек, алдағы үш-төрт жылда педагогтардан тапшылық көрейін деп отырмыз. Өйткені білікті мамандардың көпшілігі зейнет жасына жетіп қалды. Ертең олардың орнын алмастыратын жақсы педагог таба аламыз ба?
– Мектепте ер мұғалімдердің үлесі аз, тіпті жоққа тән. Педагогтардың дені – әйел заты. Ер баланы мұғалім болуың керек деп, қинай алмайтынымыз тағы бар. Мұны қалай реттейміз?
– Баланы қазір кім тәрбиелеп отыр? Ана. Мектепте де, үйде де, түзде де – сол. Жалғызбасты аналардың көбейгені – ащы шындық. Ажырасу көбейген тұста әйел заты тәрбие бермесін деп, тағы тыйым сала алмайсың. Майысқақ, әлжуаз, намыссыз ұлдарымыздың көбеюі, қоғамның әлсіреуі – әйел мұғалімдердің көбеюіне байланысты емес дер едім. Кезінде де мектепте мұғалім апамыз көп болды. Біз солардан тәлім-тәрбие алдық. Өстік, өндік. Дәл содан жасық, әлжуаз, намыссыз болып кеткен жоқпыз.
– Сіз айтқан әлжуаз, жасық, намыссыз ұлдың көбеюіне кім кінәлі?
– Бұл – қоғамның дерті. Ең алдымен, ер азаматтар кінәлі. Салмақтың бәрін әйел затына артып қойдық. Жауапкершіліктен қашатын болдық. Бұрын қалай еді: «әкеңе бар, әкеңнен сұра, әкең шешсін» дейтін. Қазір мұның бәрін әйел реттейтін болып алды. Қыздың абыройын ойлайтын халық едік. Қыздың абыройы – ата-ананың абыройы. Ата-ананың абыройы – елдің абыройы. Біз осыдан алшақтап кеттік. Тағы бір мәселе – ержетіп келе жатқан ұлмен сырласа бермейміз. Кез келген баланың анасына айта бермейтін сыры болады. Оны тек әкесімен сөйлескенде ақтаруы мүмкін. Әке баласын оңашалап алып, жиі сырласып, әңгімелесіп отырса, бұл мәселенің жөнін табуға болады. Баласымен сырласатын әке қалды ма? Жалғызбасты ананың қолында тәрбие алып жатқан бала кіммен сөйлеседі, кімге сырын айтады? Қоғамның жүгін әйелдің иығына артып қойдық. Содан барып, жасық, әлжуаз ұрпақты тәрбиелеп шығардық.
Қысқа да нұсқа
– Сізді тығырықтан алып шығатын не нәрсе?
– Қиындық мені көп шыңдайды.
– Досыңыз сатқан кезі болды ма?
– Өмірде досым көп емес.
– Досқа сенбейсіз бе?
– Сырласатын досыңнан сыйласатын адамың көп болсын.
– Өмірден іздегеніңізді таптыңыз ба?
– Жоспарым – анық, мақсатым – айқын. Сондықтан іздегенім табылды деп ойлаймын.
– Шенеунік болғыңыз келе ме?
– Отызға дейін осындай арман болған. Қазіргі елдің Бекзаты деген атым қадірлірек.
– Елді айырбастап, кете аласыз ба?
– Ол мүмкін емес секілді.
Қазір қоғам «көрсеткішке» жұмыс істейді
– Жүрек қалауынсыз таңдаған мамандық биікке апармайды. Бала өз таңдауын жасау үшін не істеу керек?
– Меніңше, кез келген бала мектепті бітірген соң, екі жыл еңбек еткені жөн. Бұрын оқуға тапсыру үшін екі жылдық тәжірибе қажет болатын. Сол екі жыл ішінде өзіне не қажет екенін анықтай алады. Мұның бәрі бізде болған: осы құндылықтардан айырылып қалдық. Қазір жоғалтқанымызды іздеп жүрген ұлтпыз. Өзін-өзі іздеген адамдар көбейді. Кім екенін, нені қалайтынын білмейтін ұрпақ көп. Оған кім кінәлі? Ең алдымен, қоғам. Кезінде еңбекке баулу дейтін сабақ жүретін. Қазір мұның сағатын қысқартып тастады. Осы сабақта бала нені қалайды, сонымен айналысатын. Әрі сол арқылы өзіне не қажет екенін анықтауы мүмкіндік туатын еді. Бұл – бір. Екіншіден, мұғалімді де, оқушыны да шаршатқан дүние – реформа. Жыл сайын өзгеріске ұшырап отыратын реформалар білім саласының ақсауына әкеліп соқты. Бала мұғалімдіктен неге қашады? Өйткені қағазбастылық көп. Үшіншіден, интернетке тәуелді етіп қойдық. Білім саласында ашықтық қажет деп, «күнделікті» ойлап таптық. Мұғалім тәрбие бере ме, қағазға телміре ме? Қазір қоғам «көрсеткішке» жұмыс істейді.
– Соңғы кездері білімді балаларды іздеп, жиі қамқорлық көрсетіп жүрсіз. Үмітіңізді ақтаған шәкірт көп пе?
– Балаға шәкіртақы тағайындау үрдісі ауылымнан басталды. Ауылға барсаңыз, білікті дәрігер жоқ, қажет маман тапшы. Сол үшін Медицина академиясында оқитын студенттердің ақшасын төлеуден бастадым. Ондағы шартым – академияны бітірген соң, білікті маман болып, елге оралу. Олардың өзі ауылдың қиын тірлігіне, ауыр тұрмысына көндіге алмай жатады. Бір жаманы – ауылға барған маманды ұстап та қалмайды. Ауылда оқып жатқан үздік балаларды қолдағанды жақсы көремін. Осы балалардың ішінен біреуі оза шауып шықса, менің үмітімнің ақталғаны. Білім саласына қолдау көрсетіп келе жатқаныма – 20 жылдай болды. Бастысы, шәкірт кезінде қамқорлық көрген бала ертең өзі де өзгеге қамқорлық танытатын болады. Бір баланың көкірегіне үміт отын ұялатсам, сәуле құйсам, ұтар едім.
Жүз қызметкердің тағдыры – менің тағдырым
– Жастық шақта адам қателікке ұрынады, тіпті адасатын кезі де болады. Кей қателіктен адам сабақ алады, кей қателік тіпті өкінішке соқтырады. Пендені адасудан сақтайтын не нәрсе?
– Қызық, кезінде «мектепті желкемнің шұқыры көрсін» деп айтқанның біреуі мен едім. «Ат бір баспайын деген жерін мың басады» демей ме? Ақыры сол мектепке Алла мені қайта апарды. Өмірімдегі ең керемет, жақсы кездерім мектепте өтіпті. Жан-тәнімен еңбек ететін мұғалім көп еді. Қазір ондай ісіне берілген мамандар өте аз. Өзін тани алмай жүрген мұғалім өзгені қайтып таниды? Баланың бойындағы қабілетті тани білетін жан көп еді. Сол себепті де, жастық шағымда қателесулер, адасулар болды деп айта алмаймын. Бағыма қарай өмір жолымда жақсы адам көп кездесті. Жақсылық жасағандар да жетерлік. Соның арқасында біреуге қолымнан келгенше көмек беруге, қамқорлық танытуға тырысып отырамын. Елордадағы №76 мектепке жиі қамқорлық көрсетіп келемін. Мектептегі бестігі көп балаларға сыйлық беріп отырамын. Биылдан бастап, сол сыйлықтың атын «Әлихан Бөкейханов атындағы шәкіртақы» деп өзгертейік деп, директорға ұсыныс жасадым.
– Құпия болмаса, қанша теңге бересіз?
– Жылына бір рет бір балаға аз дегенде, 30-50 мың теңге беріп отырамын. Бұл – көп ақша емес. Бірақ баланың сол ақшаға өзіне бір көйлегін сатып алу мүмкіндігі туады.
– Кәсіптік колледж ашу – табыс көзі ме, әлде басқа бір себебі болды ма?
– Қазір балалардың дені – жоғары оқу орнына тапсыруға ұмтылады. Кәсіп істеу үшін, ең алдымен, балаға кәсіптік білім керек. Сол үшін де баланың қабілетін анықтау үшін колледжде оқытқан тиімді. Қонақүй, мейрамханамды жауып, кәсіптік білім беретін колледж ашуға бел шеше кіріскенім – сондықтан. Ой еңбегі сіңбеген кәсіптен ештеңе шықпайды. Кез келген саланы бастаған кезде маңдай теріңді төкпесең, нәтиже болмайды. Оңай жерден нан табуға болады. Әйтпесе, сол мейрамхана мен қонақүйімде табыс әкелер еді. Бірақ маған қиын жерден жол тапқан көбірек ұнайды. Жұрт жеті сағат ұйықтаса, үш сағат көз шырымымды алған кездерім болды. Мұның бәрі еңбекпен келетін дүние. Қазір 100-ге жуық адамға нан тауып беріп отырмын. Сол жүз адамның тағдыры – менің тағдырым. Баспанасы жоққа баспана, кәсібі жоққа кәсіп тауып беремін. Маманың тұрақты болса, кәсібің дөңгелейді. Егер жұмыскердің әлеуметтік жағдайы дұрыс болмаса, оның жұмыс істеуге құлшынысы артпайды. Төрт құбыласы түгел адам тек кәсібімен айналысады.
Ақымақтар мен озбырлардың күш салмағы басып тұр
– Өткен ғасырдың 90-жылдарындағы қиындық көптеген білікті маманның ала дорба арқалап кетуіне сеп болды. Тарих пәнінің мұғалімін кәсіпкерлікке алып келген сол қиындық емес пе?
– Көпбалалы отбасыдан шықтым. Үйде – жетінші баламын. Бәрімізді тәрбиелеген – жалғыз шешем. Менің бір ғана арманым болды: шешемнің көз жасын құрғату. Өстіп жүріп, өзімнің қалай кәсіпкер болғанымды білмей қалдым. Асаба да болдым, аспаз да болдым. Еңбектен арланған кезім болған жоқ. Үйіңде әйеліңнен он мың теңге артық таппасаң, онда еркектігің қайсы?
– «Елге барынша көмектесу – мақсатым» дейсіз. Сізге көмектескен жан болды ма?Алла сүйген адамына ғана көп бала береді деп есептеймін. Баласының қамы үшін шырылдап жүрген ананың бәрі – әулие. Сол көп баланы көпсінбей, қоғам көмектесуіміз керек. Көпбалалы анаға өз мәртебесін қайтарып беруіміз қажет.
– Өмірде екі-ақ ұғым бар: жақсы мен жаман. Сол ұғымның жақсысын көбірек пайдаланамын әрі өмірде қолданамын десем де болады. Әкемнің есімін айтып, «Қомқаңның баласы ғой» деп жылышырай танытқан адамның бәріне қамқорлық танытқым, жақсылық жасағым келіп тұрады. Қазақта «жақсы әкенің есімі балаға қырық жыл азық» деген сөз бар. Бойымда қандай жақсы қасиет болса, ол маған әкенің қанымен, ананың сүтімен берілген. Менің идеалым – әкем мен шешем. Әрі хадисте «оң қолың бергенді сол қолың білмесін» деген жақсы сөз бар. Елге жасаған жақсы ісіңді өзің ғана білсең, соның өзі жетеді. Кімнен қандай ыстық ықылас, жақсылық көрсем, сол мені тәрбиелеп өсірді. Сондықтан «жақсылық көрсем де өзімнен, жамандық көрсем де өзімнен».
– Бизнесте жүрген адамға кедергі болмай тұрмайды. Кедергіден не құтқарады?
– Қандай кедергі болса да, соның бәрін сабырмен жеңіп келемін. Басқа адам мұның бәрін бастан өткерсе, өзін жоғалтып алуы да ғажап емес еді. Мені құтқаратын да, тығырықтан алып шығатын да – сабырым. Біреуден жамандық көрсем де, біреу менен жамандық көрмесе екен деп тілеймін.
– Мәслихат депутаттығы кәсіпкерге не береді? Бұл билік баспалдағына жақындау ма?
– Елдің ішкі мүддесін, мұңын айтатын бір адам керек шығар. Сол мүдде, сол мұң мені мәслихат депутаты болуға итермеледі. Депутат болып жүріп, бір адамның мәселесін шеше алсам, бір адамға қамқорлық таныта алсам, жақсы емес пе? Үндемей-түндемей кәсіп істеп, жүре беруге де болады. Бірақ оған арым жібермес еді. Мешкей деген жақсы ат емес. «Ұйықтамайтын», «қалғып кетпеген» бір депутат барын білсе деймін. Ертең елдің алдында «не істедім?» деп жауап бересің. Осының бәріне дайын болуың керек. Балаң бұзық болса, оның да жауабын қоғамнан іздейміз. Оған қоғам кінәлі ме? Балаға дұрыс тәрбие бере алмаған адамның өзі емес пе?
– Қоғамға наразы адам өте көп. Көңіл толмаушылық басым. Адамды тығырықтан шығаратын жол бар ма?
– Адам мақсатына қол жеткізу үшін еңбек еткен жөн. Қол қусырып қарап отырсаңыз, сізге ешкім нан тауып бермейді. «Бергенге береке береді» дейді. Қалтамда ақша болмай қалса да, ақшасы көп адамның кейпін көрсетіп жүре аламын. Екінші бір дүние, басшылық деңгейге жеткен адамның ақыл-парасаты биік болмаса, қарамағындағылар тозып кетеді. Қазір қоғамды ақымақтар мен озбырлардың күш салмағы басып тұр.
– Ассамблея десе, түрлі кеш, концерт өткізетін алаң болып елестейді. Сіз басқаратын ұйымның нақты функциясы қандай?
– Елге жария етілмейтін, көзге көрінбейтін көп мәселе бар. Оның бәрін жұрт біле бермеуі мүмкін. Ел аралап, жұрттың арасында жүріп, мұңын тыңдайсың, қиындығын көзбен көресің. Отбасында береке таба алмаған ағайын да саған келіп мұң шағады. Тұрмыстың тауқыметі қажытқан жан да сенен қолдау іздейді. Мұның бәрін жар салып айта бермейсің.
– Көпбалалы ананың жанайқайын түсінетін жан табылмай тұр. Қоғамның бұл дертін қалай жеңеміз?
– Басындағы жаулығын тастап, «осынша бала таптым» деп, ешқашан қазақ анасы көшеге шықпаған. Тіпті көз тиеді деп, баланың санын айтпаған. Амал нешік, үйде отырса, аштан өледі ғой. Баласын аштан өлтірсе, анаға одан асқан қасірет бар ма? Алла сүйген адамына ғана көп бала береді деп есептеймін. Баласының қамы үшін шырылдап жүрген ананың бәрі – әулие. Сол көп баланы көпсінбей, қоғам болып көмектесуіміз керек. Көпбалалы анаға өз мәртебесін қайтарып беруіміз қажет.
– Соңғы жылдары Жезді өңірінде діни ахуал да елді алаңдатып отыр. Бір отбасы бірнеше бөлікке бөлініп кетті. Дүмшелік те дінді бұзып барады. Бұл мәселе мәслихат депутатын жиі алаңдата ма?
– Сирияға баласы кетіп, көз жасы құрғамаған ағайын көп. Жалғыз ұлынан айырылып, әке мен шеше екіге айырылғандарды да көз көрді. Бұл – жалғыз депутаттың шешетін мәселесі емес. Үкімет бұған тосқауыл қоймаса, бұл «дерттен» арыла алмаймыз. Бір отбасынан бірнеше ағым шығып, бір-бірін тыңдамай кететін кезеңге жетіп қалдық. Олар көбейе береді. Бүгін кіріспесек, ертең бәрінен айырылып қаламыз. Сананы тұрмыс билеген заманда жанына «жұмақ» іздегендер көбейіп тұр. Әлеуметтік теңсіздік адамдарды «адастырып» жіберді. Ең өкініштісі – осы.
Сұхбаттасқан
Гүлзина БЕКТАС,
Анар ҚОНЫС