Ауқаты үшін кемсіту – Кеңес кезіндегі кесел
Білім беру – елдің болашағын айқындайтын салалар. Бұл жолғы жиында Ұлттық қоғамдық сенім кеңесінің мүшелері осы салада өздері ұтымды деп тапқан нендей ұсыныстарын ортаға салды? Қоғам қайраткері, білім саласындағы кәсіпкер Асылбек Қожахметов «6 миллиондай ғана жасы бар Қазақстанда жоғарғы оқу орындарының саны тым көп» деген байламды «жалған-миф» деп атады. – Дұрысында, республикамызда ЖОО саны Малайзиямен және Америка Құрама Штаттарымен салыстырғанда 2 есе кем, тіпті Ресейдегіден де аз. Оның үстіне, бұл сала бізде тиімсіз. Өйткені оған аз қаржы бөлінеді. Соған қарамастан, біз білім бойынша әлемде 39-орындамыз. Алайда сапаны арттыра түсу үшін соманы да арттыра беру қажет. Мысалы, Малайзия қорғанысқа қарағанда білім беруге 13 есе, Грузия 5 есе, Қазақстан 3 есе көп шығын шығарады. Бұл ретте жұмсалып жатқан миллиардтардың сапасына да мән беруге тиіспіз, – деді ол. Оның мәліметінше, елімізде студенттердің 30 пайызы ғана мемлекеттік білім грантында тегін оқиды. Бұдан ауыл балалары зардап шегеді. –Ауылдықтардың табысы қалалықтарға қарағанда 44 пайызға төмен. Салдарынан университеттердің ақылы бөлімінде оқитындардың 15 пайыздайы ғана – ауылдықтар. Демек, біз мемлекеттік білім гранттарын үлестіргенде түлектердің тек ҰБТ-да жинаған балдарын ғана есепке алмауымыз керек. Сонымен қатар әлеуметтік-экономикалық факторларды да назарға алуымыз қажет. Табысы жоғары отбасыдан шыққан талапкерлерге білім гранты берілмеуі тиіс! Кедей, аз қамтылған отбасылардан шыққан барлық түлектерге грант тапсырылсын. Әрине, егер 50 балдан жоғары жинаса, – деді Асылбек Қожахметов. Бұл ұсыныс ғаламтор мен әлеуметтік желілерде наразылық тудырғанын айта кеткен жөн. Сарапшылар большевиктер кезіндегідей талапкерлерді тек шығу тегі және отбасының әлеуметтік жағдайы мен ауқаты бойынша кемсіту басталса, қазақ елі дарындар мен болашақ ғалымдардан айырылып қалатынын ескертті. Себебі дәулетті отбасылар өз баласына терең әрі жан-жақты білім беруге тырысады. Ол жастардың өзімізде білім алып, Қазақстанға қызмет еткені маңызды. Әйтпесе, мемлекет бетінен қағар болса, ол жастар тегіс шетелге кетіп қалуы ықтимал. Білім және ғылым министрлігі онсыз да ақыл-ойы озық жас азаматтарды шетелдік ЖОО-лар қызықтырып алып кетіп жатқанына алаңдап отыр. Қоғам қайраткері Ұлттық кеңестегі сөзінде осы ұсынысына өзі қайшы келді, ол Қазақстанда оқитын студент жастар санының аздығына қапаланды: «Шынында, әрбір миллион халыққа шақсақ, еліміздегі студенттер саны АҚШ-қа қарағанда 2 есе, Малайзиядағыдан және Франциядағыдан 1,5 есе аз», – деді А.Қожахметов.Мемлекеттік тіл мерейін кім өсіреді?
Грант мәселесіне қоғам қайраткері, бұрынғы білім және ғылым вице-министрі Мұрат Әбенов те түрен салды. Бірақ ол басқа қырынан келді. – Білім гранттарына қатысты пікірім бар. Ұзақ жылдардан бері гранттарды жоғары оқу орындары арасында оқыту тіліне қарай бөлеміз. Неге екенін білмеймін, гранттардың 75 пайызы – қазақша оқытуға, тек 25 пайызы ғана орысша оқытуға беріледі. Нәтижесінде, орысша бітірген түлек 75 балымен авиация мамандығына грант ала алмайды. Ал басқа тілде бітірген бала 50 балымен-ақ түсіп кетеді. Осылайша, бізді нашар білімі бар ұшқыштар тасып жүр! – деп төбеден жай түсіргендей етті М.Әбенов. Мұндай үлес неге қалыптасқанын кезінде БҒМ басшылығында биік лауазымды қызмет атқарған Әбенов білмесе, біз айталық. Біріншіден, Қазақстан Конституциясының 7-бабына және «Тіл туралы» заңының 4-бабына сәйкес, Қазақстанда мемлекеттік тіл – қазақ тілі. Екіншіден, Қазақстанда оқушылардың 70%-дайы мемлекеттік тілде оқиды. БҒМ дерегінше, 2019 жылы мектеп бітірген 143 089 баланың 70 пайыздайы немесе 96 898-і қазақ тілінде оқыған. Қалғанының 40 457-сі – орысша, 5 734-і өзге тілдерде білім алыпты. Ендеше мемлекеттік гранттың 75-ның мемлекеттік тілде оқыған түлектерге берілуі – заңды, әрі әділетті. Болашақта білім ордаларының түлектері 100% мемлекеттік тілді білсе, бұл үлесті арттыруға болар. Үшіншіден, «бізді нашар білімі бар ұшқыштар тасып жүр» деп тіпті шетелде де мол сұранысқа ие отандық авиация мамандарының жетістіктерін белінен бір сызып тастау әбестік болса керек. Бір қуантқаны, Ұлттық кеңес мүшелерін тыңдап болғаннан кейін сөз сөйлеген Мемлекет басшысы Қ.Тоқаев қайта мемлекеттік тілдің маңызын көтеру мәселесіне екпін түсірді. Президент қазақ тілін оқытудың тиімділігі барынша арттырылатынын, бұл мәселеде Еуропа елдерінің тәжірибесі үлгіге алынатынын, тіл үйрету барысында негізінен оқу орындарындағы жастарға көбірек мән берілетінін нықтады.Сала реформаға бет алды
Саясаттанушы Саясат Нұрбек кеңес кезіндегідей жаппай сауат ашу науқанына кірісуді ұсынды. – Әлемде жаңа теңсіздік бас көтеруде. Бұрын ондай теңсіздік шығу тегіне, нәсіліне, әл-ауқатына қарай жүретін болса, енді бұл цифрлық сауаттылыққа байланысты болып отыр. Ғаламат тарихи меже: осыдан 100 жыл бұрын, 1919 жылы большевиктер «Сауатсыздықты жою туралы декрет» қабылдағаны мәлім. Атақты «ликбез» естеріңізде шығар? Бүгінде жаппай сауат ашу бағдарламасын қолға алатын, цифрлық сауатсыздықты түпкілікті жоятын шақ туды, – деді С.Нұрбек. «Ұлттық аграрлық ғылыми-білім беру орталығы» ҰАҚ басқарма төрағасы Төлеутай Рақымбеков өзге университеттердің ауыл мамандарын даярлауы тоқтатылып, бұл іс тек 3 ЖОО-ға берілгені жөн деді. – Ауылға керекті кадрларды даярлауға ерекше назар аудару қажет. Оқыту сапасы мен оқу бітіргеннен кейін жұмыспен қамтылудың төмен деңгейіне қатысты көп сын айтылады. Проблеманы шешу үшін барлық оқу орнын профильдеу қажет. Менің ойымша, саланы қажетті кадрмен қамтамасыз ету үшін қазіргідей 22 университеттің емес, 3 аграрлық университеттің мүмкіндігі толық жеткілікті! – деді Т.Рақымбеков. Оның байламынша, түлектерді мамандығы бойынша жұмыспен қамту үшін жеке қосалқы шаруашылықтардың дамуы туралы президенттік тапсырма іске асырылуы қажет. Сондай-ақ бұған тұтастай ауыл шаруашылығы өндірушілерінің кооперациясы мүмкіндік береді. Айтқандай, ол кооперативтердің қызметіне саяси реңк беруді ұсынды: «Кооперативтер – ауылды дамытудың әлеуметтік-экономикалық және саяси негізі бола алады», – деді ол. Білім және тәрбие беру саласында жағымды өзгерістер де жетерлік. Оларды Білім және ғылым министрі Асхат Аймағамбетов мәлім етті. –Балабақшалар бойынша балаларды кезекке қою және қабылдау 100% автоматтандырылды, балабақшалармен қамту 98%-ға жетті. Бұл – сандық көрсеткіштер. Ең бастысы, мазмұн мәселесін өзгертуге көшудеміз. Сондықтан оқу стандарттарын өзгерту, тәрбиешілердің біліктілігін арттыру, балалардың жас меритизациясын өзгерту және әдістемені жаңарту мәселелерін шешу жолдарын қарастырып жатырмыз. Мектеп деңгейінде құрылыс нормалары мен ережелерін және санитарлық ереже талаптарын жеңілдетіп, 3 қалада пилоттық режимде жан басына қаржыландыру жұмысын бастадық. Соның арқасында жекеменшік мектептердің үлесі артып келеді. Тек 1 жыл ішінде олардың үлесі 75%-ға артты. Өткен жылы 70 жекеменшік мектеп іске қосылды, – деді министр. Алдағы оқу жылында елде жаңартылған білім беру бағдарламасына көшу толығымен аяқталады. Енді БҒМ тек білім сапасын арттыру мәселелерімен айналысатын болады. Бұған бағдарламалар мен оқулықтардың сапасын арттыру, бағалау жүйесін жетілдіру жатады. Аталған жұмыс басталыпты. –Тағы да бір маңызды мәселе – ауыл мен қала арасындағы алшақтық. PISA соңғы көрсеткіштерін қарасақ, Қазақстанда ауыл мен қала оқушыларының білім сапасы орта есеппен 1,5 жылға алшақтаған. Біріншіден, ауыл мен қала бір-бірінен қашық жатыр. Екіншіден, өңір мен өңір арасындағы да үлкен алшақтық бар. Сондықтан қала мен ауыл, өңір мен өңір арасындағы кейін қалушылықты жою бойынша жұмыс жүргізіп жатырмыз. Бұл проблеманың негізгі себебі – әсіресе ауылдық жерде мұғалімнің жетіспеуі. Өйткені бала аз болса сағат та аз, сағат аз болса табыс аз, білікті мұғалім бармайды. 1 ставка алу үшін мұғалімдер 18 сағат жұмыс істеуі тиіс. Ал бала аз болған соң сағат жетіспейді. Бұл – өте күрделі мәселе, – деді Асхат Аймағамбетов. Алда бірнеше пәнді оқытатын мұғалімдер даярлау, оқу-материалдық базаны нығайту, ауылда интернет сапасын жетілдіру және тірек мектептердің желісін дамыту бойынша жұмыс жүргізілетін болады. Мемлекеттік бағдарламада осы мәселелер бөлек қарастырылған.Елдос СЕНБАЙ