Осындай кемшіліктерден арылтуды көздейтін бағыттың маманы бүгінде аз. Соның бірі «Сатираның снайпері» атанып жүрген сатирик-жазушы Мұхтар Шеріммен сұхбаттасқан едік. Әңгіме барысы сатириктің туындылары мен қазақ сатирасының қазіргі жай-күйі жайында өрбіді.
– Аға, сұхбат басында Мұхтар Шерімді сатира тілімен таныстырып өтіңізші.
– Жұрт жадыраған жазда, күзде туып жатқандар аз ба? Желтоқсан айының 12-жұлдызы күні дүние есігін ашыппын, сегізінші кластан бері сатираға ғашықпын. Күлкінің қымызын ішіп келемін. Өйткені қазақ ертегілері «Тоғыз тоңқылдақ, бір шіңкілдек», «Алдар көсе», «Ұр тоқпақ» сияқты ертегілерді есінеп отырып емес, етпетімнен жатып алып оқитынмын. Күлдіргі оқиғаларын көңіліме тоқитынмын, «шоқитынын» шоқитынмын. Содан «Әлиманың әлегі» атты әзіл әңгіме жазып, ол аудандық газетке жарияланғанда көздерім от шашып, қуанғаннан алты қыр асып, қойшы ауылда жүрген мал дәрігер әкем Жұмашқа газетті көрсетіп, мақтанған едім. Міне, содан бері сатираны жанымнан тастамай келемін. Жұрт сияқты сатираны тастап, сазгерлікті бастамай келемін. Жұрт сияқты мектеп бітіріп, миымда талай әзіл пісіріп, ҚазМУ-дің журналистика факультетіне оқуға түскен жылы «Жалын» баспасынан жарық көрген жас жазушылардың «Жібек желі» ұжымдық жинағына бес-алты сатиралық әңгімем енгенде қуанышымда шек болмады. Бірақ сол кезде сыншы Бақыт Сарбалаев ағам «Қызыл алма» сын кітабында мені жерден алып, жерге салып, тұла бойы қызып, мені мыжып, мыжғылап, әзілдерімнің астын сызғылап, ой бір сынаған екен, тіпті «болашағы жоқ сатирик» деген баға берді. (Бәлкім, жас кезде тәжірибем аз болды ма?) Қуанғаным-ай! «Мен кітапқа шықтым! Мен сыналдым!» деп жұбанғаным-ай! Ақкөңіл байғұс басым мақтанып, курстасым, марқұм Елгезек Әзбергеновке көрсеткенімде ол басымнан салып қалды. Сонда жігіт Мұхтар «талып» қалды. «Сені сынады ғой, несіне мәз боласың?» деп сұрады. Қызық екен сұрағы... Өйткені мен Сарбалаевқа іштей: «Көресің әлі, сатираның сайыпқыраны болмасам, Ратқұм Міреш болайын!» деген едім. (Мұхтар Шерімнің керісінше оқылымы. Сол кезде фәмілем Шерімов болса да, блокноттардағы жазбаларымның соңына Шерім деп қол қоятынмын).
«Құдайға шүкір, сатирик болмасам, бетіме түкір» дегендей, бүгінде «Құдағи құшақтай береді», «Талтайып тұрғым келеді», «Быт-шытыңды шығарам», «Ымбаппа» сияқты 8-9 кітаптың авторымын. Халықаралық «Алаш» әдеби сыйлығының лауреаты, Шона Смаханұлы атындағы сатира байқауының бас жүлдегері, «Қазақ әдебиеті» газетінің лауреаты (1987 жыл), «Көпен Әмірбек атындағы «Ара» сыйлығының лауреаты» деп тізбелеп кете беруге болады. Бірақ мен үшін ең керемет атақ бар. Ол – оқырманның табаға піскен нандай ыстық ықыласы. Сатираларымды иіскеп, іздеп жүріп оқитындардың көптігіне қуанамын. Бүгінде «Супер сүмелектер», «Мистер Лиам немесе 30 еркек», «Ұрының қатыны» романдар және «Біздің ағай тамаша» сатиралық повесімді аяқтадым. «Туу, миллионер болғанымда осы романдарымды кітап етіп шығарар едім» деп өзімді-өзім «таяқтадым». Жебеуші, демеуші таба алмай жүргенім бар...
– «Араның» жабылғаны – қазақ сатирасының қара жамылғаны» деген екен Қалтай Мұхамеджанов. Бүгінде сол шаққан жері «жара болатын» сатираның халі туралы не айтасыз?
– Кеңес дәуіріндегі «Араның» күндей күркіреп, атағы дүркіреп тұрған кезі болатын. Студент кезде «Арамен» тығыз байланысып, әзілдерім жарияланып жүрді. Тәуелсіздік алғаннан кейін «Ара» тайғанақтап барып, біраз жыл жабылып қалды, «Ара» қайда?» деген жұртымыз, кәдімгідей, сағынып қалды. Кейін белгілі сатирик Көпен Әмірбек «реанимацияда» жатқан «Араны» тірілтіп, палатаға шығарып, «Айқын» газетінің қосымшасы ретінде шығара бастады. Бөркімізді аспанға лақтырдық, «Ара» дегенде тік тұрдық. «Араның» тілшісі болып 2014 жылдан, Көпен көкем келместің кемесіне мініп кеткенге дейін фельетондарды бұрқыратып жаздық. Бүгінде «Араны» Көпекеңнің жұбайы қолға алып, сатира отын өшірмей жүргені көңілге шуақ әкеледі.
– «Оңтүстік Қазақстан» газетінде сатиралық «Қақпан» бөлімін басқардыңыз. Сол кезді еске түсіріп көріңізші? Қандай тақырыпты жаздыңыз? Өткен мен бүгін арасында қаламыңыз да «есейді» ме? Мысалы...
– Ол кезде облыстық газетке қызметке келу дегеніңіз – қазіргі министр болумен бірдей еді. Жұмысқа тұмсығыңды кіргізе алмайсың. Университет бітірген жылдары «Оңтүстікке» келдім. Мархабат Байғұтты алға салдым. Бас редакторымыз «Обком шешеді. Әзірге орын жоқ» депті. Сағым сынып, шаруам тынып, кемсеңдеп кетіп бара жатып, Махаңа «Шақ-шұқ» деген сатирамды тастап кеткен едім. Ол кезде таксилерде есептегіш құрал болатын. Ауыл адамын қатырмақ, ақша құмарлығын пайдасына асырмақ болған жүргізуші «есептегіш бұзылып қалды, сондықтан «шақ-шұқ» деп отырамын. «Шақ» – бес тиын, «шұқ» он тиын» дейді. Ауыл адамы отырған сәттен жүргізуші «шақ-шұқты» жылдам айтып кетеді. Ауыл адамы «аузың аузыңа жұқпай кетті ғой?» деп сұрағанда «е, ақша көп түссін де» деген екен. Осы сатирам облыстық газетте басылып, бір күні Махаң, жаухатшы Байдулла Қонысбеков бар, мені шырақ алып іздейді ғой. Ол кезде мен Алматыда, Дулат Исабеков ағамның қамқорлығымен қуыршақ театрының әдебиет бөлімінде «Менің атым Қожадағы» Нұрлан Сегізбаевтың қарамағында жұмыс істеп жатқанмын. Шымкентке келе қалып, асханада тамақтанып отырғанда Мақаң мен Байекең мені көре қалып, дырылдатып сүйреп әкеліп, бас редактордың алдынан бір-ақ шығарғаны. Сол жерде жұмысқа қабылдандым. Маған «Қақпан» сын-сықақ бөлімі тапсырылды. Апта сайын жарық көреді. Фельетон жанрына сол кезден төселе бастадым. Бірде аудандық тұрмыстық қызмет көрсету комбинаты жөнінде «Шатақ шалбардан шықты» деген фельетон жаздым. Құдайым-ау, ол кезде әріптер, әсіресе тақырыптар қолмен терілетін заман ғой. «Ұлы сөзде ұят жоқ» дейміз бе, «Шатақ» сөзіндегі «ш» әрпінің орнына «т» әрпі түсіп, тіпті мың дана газет басылып жатқанда тоқтатылды ғой! Жұмыстан шығып кете жаздадым. Өйткені сол күні өзім кезекші едім. «Қақпан», «Мұхтар Шерім» дегенде, аудандық партия комитетінің бірінші хатшыларының өзі дірілдейтін халге жетті. Түркістан қаласындағы балабақша меңгерушісінің парақорлығы жайлы жазылған «Алақаны қыши береді» фельетоным үшін соттан бір-ақ шыққан едім. «Менің алақаным қышымайды, қайта мұздап тұрады, дәлелдеп берсін» деген апайдың айтқандарына ауызым ашылып қалған. «Апай, бұл сатирадағы гротеск» десем, «ондай адамды танымаймын» дейді ғой күйдіріп. Сол кездің өзінде майда-шүйде тақырыптар төңірегін шиырламай, әлеуметтік мәселелер, совхоз директорларының парақорлығы жайлы жазып, олар қызметтерінен хош айтысып жататын. Бірақ директордан аса алмайтынбыз. Ол кезде цензура күшті еді. Жұмысқа бір минут кешіксең, бітті Бәтима! Жаман, ескі «жигулиім» бұзылып, есік алдында айлап тұрып қалған. Қара күз еді. Соны жөндеп алып редакцияға таң азанымен жүйіткіп келе жатсам, жұрттың бәрі маған қарайды. Тіпті, озып кеткен көліктегілер басын шұлғиды. «Немене болып қалды екен?» деп таңданып келемін. Редакция ауласына кірсем, бас редактор Әмірсейіт Әлиев аулада жүр екен, мені көріп: «мынауың не?» деп сұрады. Иек қаққан соң «жигулиімнің» төбесіне қарасам, үш леген құрт тұр ғой! Сөйтсем, анам құртты көлігімнің үстіне жайып қойған, ал мен байқамастан асығып жүріп кеткенмін. Күзгі шықпен, түнімен түбі қатып, түсіп қалмаған екен. Анам телефон шалып, шарқ ұрып легенін іздегені есімнен кетпейді. Сол құртты әріптестерім кешке дейін сорумен жүрді. Өзім де сорып отырып, «Қақпанға» фельетон жазып тастадым. Ол кезде баспасөздің беделі бәйтеректен биік болатын. «Қақпан» дегенде МАИ инспекторларының өзі «дік» етіп, тоқтай қалатын. Бірде МАИ инспекторлары соңыма түсті. Қызылға өтіп кетіппін көлігіммен. Қуып жеткенде «Қақпанның» куәлігін көрсеткенім сол, олар қалтырап кетті. Аккумуляторы әлсіз еді, көлігім от алмай қойса болар ма?! Амал жоқ, МАИ инспекторлары тырбаңдап жүріп итеріп, от алдырды ғой. Сондай бір заман болған, фельетон да, сатира да дін аман болған...
– Күлкі – эмоция. Бірақ «1 сәуір күлкі күні» деп атап кеттік қой. Сіздіңше бұл күнді қалай атап өту керек?
– Өз басым 1 сәуір күлкі күнін ерекше құрметтеймін. Сондықтан болар, 1986 жылы Шымкентте «Күлкі жәрмеңкесін» ұйымдастырып, ол осы кезге дейін жыл сайын аталып келді. Облыстық Мәдениет басқармасымен бірлесіп облыс орталығында «Күлкі жәрмеңкесі» тойланатын. Аудандардан келген өнерпаздар әртүрлі скетч, интермедияларын сахналап, жарысқа түсетін. Мәдениет басқармасына тегін жұмыс істеп, күлкі күні үшін зыр жүгіретін едім. Шәуілдірден Уәли мен Жүсіпті «Күлкі жәрмеңкесіне» шақырдым. Одан әрі оларды Алматыға апарып, ТТТ («Тамаша теле театрында» менің интермедияларымды орындауына, танылуына мұрындық болдым. «Өз алдымызға театр құрайық» деп идеямды иіскеттім. Кейін бұл театрда менің «Үбән», «Алдараспанда» «Евромола» сатираларым сахналанды. Осының бәрін құдіреті күшті күлкі үшін істедім. Бұл еңбегімді Уәлиден гөрі Жүсіп ерекше бағалап, «Мұхаң болмағанда Шәуілдірдің топырағын басып, елеусіз жүре берер ме едік?» деп сұхбат берді. Жүкең ақкөңіл жігіт қой, не болса да, шындықты айтады.
Меніңше, күлкі күнін есте қаларлықтай, ерекше өткізген жөн. Наурыз мерекесі сияқты ел бойынша тойланатын болса деймін. Ақындар мүшәйрасы сияқты сатирик ақындардың мүшәйрасын өткізуді қолға алатын мезгіл жетті. Сол күні сатирик жазушылардың еңбегін бағалап, Үкімет тарапынан марапат жасалса нұр үстіне нұр болар еді. Кім көрінген алып жүрген темір-терсекті сатириктерге де күлкі күні беріп жатса, неге құптамасқа?! Телеарналарда күлкі күні арнайы бағдарлама көрсетіліп, оған белгілі сатириктер шақырылса, оның несі жаман?! Күлкі күніне бір ай қалғанда басылымдар сатираға бәйге жарияласа... Ақшасының керегі жоқ, жай, бірінші орын, екінші орын, ең соңғы орын дегендей... Жауқазын сатириктер соның өзіне қуанып қалар еді.
– Сатираның басқа жанрлардан айырмашылығы күлкілі болуында дегенге келісесіз бе?
– Келіспеймін. Біріншіден, сатираның юмордан айырмашылығын ажырата білейік. Сатира кекесін, келемежден тұрады, күлдірмей ащы сарказмды төгеді. Сонысымен сатира. Ал сатираны әрі келемежбен, сарказммен суарып, күлкімен көмкерсе, өте мықты сатира шығады. Юмордың достық рәуіште, «адам болыңыз, абай болыңыз» деген пиғылда жазылатыны әрі жылы юмор болатыны белгілі, сатира болса мүлде жоққа шығарады.
– Қазір өндіріп жазып жүрген сатириктер кімдер? Қалжыңның қаймағын қайыратын жаңа буын қалыптасты ма?
– Бұрыннан келе жатқан, көз көрген сатириктер шаршады ма, зейнетке шығып алып, тыныш жатуды аңсады ма, белсенділік жоқ. Өз басым басылымдар мен әлеуметтік желіні «бомбалаумен» келемін. Арагідік болса да жастардың қазақы қалжыңдарын көріп қаламын. Бірақ мағынасы мәнсіз, айтар ойы әлсіз, төсек пен өсектің маңайындағы жазбаларын көріп қарным ашады. Оқта-текте жазып, бір күлдіріп қоятын жас сатирик, ақын Пернебек Сапарға сәттілік тілеймін. Азамат Қапалбай есімді жас жігіт жазып тұрушы еді, қазір мүлде қойды. Әр өңірден жазып тұратын сатириктер баршылық, бірақ көбінде белсенділік, еңбек, тәжірибе жетіспейді. Сатира «әйтеуір бірдеңе» жазу емес қой. Жазған соң сарказмды сорғалатып, қаламыңды жорғалатып, әрін, мәнін келтіріп жазғанға не жетсін?!
– Бүгінгі сатириктер бір тақырыптан шыға алмай қалған жоқ па?
– Айналаға қарасаң, тақырып деген «менмұндалап» тұр ғой, шіркін. Тек кертіп ал да, төпелеп жаза бер! Күлкіге қалған шенеуніктер, махаббатшыл депутат, жымын білдірмейтін жемқорлар, интернет алаяқтары дейсіз бе, тақырып көп. Қыз-қырқын, қатын-қалаш, табақ-аяқ төңірегін ғана шиырлайтын сатирикті өз басым «сатирик еді» деп мойындай қоймаймын.
– Егер «сатира снайпері» сізге қаруын кездесе, қандай анекдотпен құтылар едіңіз?
– Бір жынды қабырғаға шеге қағып жатыр екен. Бірақ шегенің ұшын кері қаратып қағып жатыпты. Мұны көрген екінші бір жынды: «Жындысың ба? Шегенің ұшы мына қабырға жаққа қарап тұр ғой, осы қабырғаға қақсаңшы?» деп ақыл беріпті. Өмірде де, осындай әкімдер бар. Президенттің тапсырмасын кері орындайтын, шеге қаға алмайтын...
– Қазір көрерменді күлкіге қарық қылатын «Жайдарман», «КТА», әзілқойлар сайыстары бар ғой. Оларды сатираға жатқызуға бола ма?
– Оларды мүлде «сызып» тастауға болмас. Мұндай бағдарламалар, әсіресе жастар үшін керек. Бірақ бұл сайыстарда тым жеңіл диалог болса да, көрермен жастар дарақылана күліп жатады. Соған қайран қаламын. Несіне күліп жатқандарын өздері де білмейді ғой деймін. Олардың қойылымдарын толыққанды, нағыз сатира деп айта алмаймын. Тіпті, белгілі әзіл-сықақ театрларының өзі майда-шүйде тақырыптарды шиырлап жүр. Астарлап жеткізіп, мақтамен бауыздай алмайды. Дарақы, анайы анекдоттардың өңін айналдырып алады.
– «Мистер Мұхтар» театрының қазіргі ахуалы қалай?
– Бұл театр шығармашылығым тоқтап қалмау үшін ұйымдастырылды. Өндіртіп жаздым. Аудан, ауылдарды араладық. Жас жігіттер интермедияларымды әл қадірінше орындап, көрерменді күлкіге көмді. Коронавирус келіп, театрымызды шайқап кетті. Мықты ойнайтын Мәди әртісімізден айырылып қалдық. Дегенмен жүйелі болмаса да, бас қосып, концерт ұйымдастырып қоямыз. Биыл күлкі күні Түркістан қаласында «Мұхтар Шерім шығармашылығына 50 жыл» кешім өтті. Осы кеште «Мистер Мұхтар» жігіттері күлкі болып шашылды.
– Әңгімеңізге рақмет!
Сұхбаттасқан
Сымбат БАУЫРЖАНҚЫЗЫ
ҚЫСҚА ДА НҰСҚА
– Сатира – бұл...
– О, сатира, мен саған ғашықпын!
– Сатириктер үнемі позитив жүре ме?
– Өмір – кейде бықсыған көмір. Біздің де томсырайып, томпиып қалатын кездеріміз болады.
– Қандай жанрды оқисыз?
– Сатира жанрын. Кейде көркем прозаны. Оралхан Бөкейдің «Жылымығы» жаныма жақын.
– Эмоцияңызды ашық көрсетесіз бе?
– Жоқ. Іштен тынамын.
– Сіз үшін сөздің серті неде?
– Сатираға адалдық.
– Қуанатын нәрсе ше?
– Өмір сүріп жатқаным, оқырмандарым.
– Сатирик кім, әзілкеш кім?
– Сатирик қоғамдағы келеңсіздікті ірейтін, тек сатираға ғана, ащы кекесін, ащы мысқылға ғана табан тірейтін жазушы. Ал әзілкеш жеңіл-желпі киініп алған сүйкімді әйел сияқты. Ол да керек.